Tykkääkö joku muka isoiksi jätetyistä salaatinlehdistä salaatissa?
Kävin joku aika sitten eräässä kahvilassa ja otin salaattilounaan. Annos oli muuten ihan hyvä, mutta salaatinlehdet oli jätetty järkyttävän isoiksi ja syöminen oli siksi aika haastavaa. Olen huomannut saman trendin myös kaupan ns. valmissalaateissa. Revinkin ne aina pienemmiksi ennen lautasella laittamista.
Olenko jotenkin outo, kun liian isot ruoanpalat inhottaa?
Kommentit (10)
Luulen, että kyse on siitä, että tuollaisessa annossalaatissa ne pieneksi leikatut lehdet menevät huonoiksi nopeammin. Mutta en tiedä , tämä on vain arvaus.
Minä pidän isommista paloista. Ja lounaspaikoissa on aina veitsi ja haarukka, millä saa tarvittaessa pienemmäksi.
Ei kukaan tykkää, mutta isommat palaset säilyvät paremmin -> vähemmän hävikkiä -> halvempaa.
Välillä tehnyt mieli käydä pyytämässä leikkulauta ja veitsi, että saisi pilkottua salaatin syötävään muotoon. Usein salaatit vielä tarjoillaan kulhomaisissa astioissa, niin että lautasella pilkkominen on hankalaa.
Salaatti on ravintököyhin tuote. Lisää Kasviksia tilalle, kuitua, hyviä pöpöjä suolistoon ja pitää nälkää paremmin.
Salaatti menee Isontalon mutta porkkanaraaste on yleensä järkyttävän pitkää ja karkeaa.
Riippuu miten isoista paloista puhutaan.
Joka tapauksessa semmoinen ohuehkoiksi suorakulmioiksi vedetty salaatti, jota melkein joka paikasta saa, on kamalaa. Tuntuu samalta kuin syödä esimerkiksi kanakastiketta, jossa kanapalat ovat pieniä kuutioita. Erittäin teollisen tuntuista.
Vierailija kirjoitti:
Minä pidän isommista paloista. Ja lounaspaikoissa on aina veitsi ja haarukka, millä saa tarvittaessa pienemmäksi.
Salaatti kuuluu syödä ilman veistä. Jos tämä ei onnistu, kokki ei ole ollut tehtävänsä tasalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salaatti kuuluu syödä ilman veistä. Jos tämä ei onnistu, kokki ei ole ollut tehtävänsä tasalla.
"Saa pienemmäksi " hän kirjoitti!
Joo, se on varmaan sen vuoksi että dsalaatti muuttuu kitkeräksi kun se on liian pientä ja sitte mustuu jos se on silppua, siitä tulee löllöä.
Pienet palat on parempia ettei lehti läiskähdä naamalle kastikkeineen. Veitsellä leikkaaminenkin voi rämpsäyttää ruokaa vaatteille.
Kai suurin osa tykkäisi niistä pienempinä.
Minä kylläkin tykkään noista isoista paloista/isoista lehdistä. Ja se salaatti säilyy paremmin, mitä vähemmän sitä on pilkottu - en tiedä, onko tuo se syy, miksi ne noin isoiksi jätetään, vai onko kyseessä vaan laiskuus/ajansäästö.