Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko näillä rakentaa uraa? äiti vs tytär

Vierailija
27.09.2015 |

Tyttäreni on tällä hetkellä lukiossa ja on päättänyt lukea maantietoa ja fysiikkaa. Itse en usko, että tällä yhdistelmällä pääsee kovinkaan pitkälle. Olenko oikeassa? Mitä uravaihtoehtoja näillä kahdella aineella löytyy?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geoinformatiikka ok, muu maantieto ei.

t: maantiedettä opiskellut

Vierailija
22/38 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika kirjoittaa yo-kokeessa fysiikan, yhteiskuntaopin, ruotsin, englannin, pitkän matematiikan ja äidinkielen. Vähän on vielä kahden vaiheilla, kirjoittaisiko lisäksi saksan. Osan aineista kirjoitti jo nyt syksyllä. Aikoo lukemaan lakia, joten ei noista taida isosti iloa sillä alalla olla, mutta tavoitteena onkin hyvä yo-todistus ja monta laudaturia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vau, oikeesti vau. En olisi ikinä uskonut, että löytyy noin paljon kaikkea. Ei vitsi, osathan noista kuulostaa tosi järkeviltä ja mielenkiintoisilta. Taitaa tyttären kanssa sittenkin tulla ihan lepposa keskustelu, kyllä mä alan vähän ymmärtämään. Kiitos paljon kaiklle että avarsitte (ja mahdollisesti säästitte mut ikävältä keskustelulta / äiti-tytär -suhteen turmelemiselta). 

Vierailija
24/38 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 13:02"]

Geoinformatiikka ok, muu maantieto ei.

t: maantiedettä opiskellut

[/quote]

Meinaatko näin omasta kokemuksesta/mieltymyksistä vai onko näin oikesti mielestäsi yleisesti ottaen?

Vierailija
25/38 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maantiede työllistää melko heikosti ihan varsinaisesti sille alalle, sen sijaan maantieteilijät ovat melko generalisteja työllistymään mihin tahansa kuten kasvatustietelijätkin, eli heitä on paljon eri hallinnonaloilla. Fysiikalta pelkkä maisteri ei myöskään avaa ovia taivaisiin vaan todella monelle alalle vaaditaan jatko-opintoja. Tässä tietysti rajat asettaa lähinnä oman matemaattisen lahjakkuuden taso. Alalta kuin alalta iso osa lukee lopulta itsensä opettajiksi, vaikka sitten täydentämällä tutkintoa myöhemmin. Niin kuumalta kuin joku luonnonvara-ala kuulostaakin, työpaikat ovat kiven alla eivätkä palkat todellakaan hivo pilviä. Toisaalta jos lapsi on vasta aloittamassa lukion, hänen työelämään siirtymiseen korkeakoulututkinnon suorittaneena on lähemmäs 10 vuotta aikaa, jona työmarkkinatilanne voi muuttua varsin rajustikin.

Vierailija
26/38 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biotalous tulee olemaan hyvä työllistäjä joskus 15 vuoden kuluttua.

Vierailija
27/38 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 12:37"]

Löytyykö täältä ketään, joka olisi itse lähtenyt joskus samalle polulle? Tai ystävä/perheenjäsen? Tai vielä parempaa, löytyykö ketään joka opiskelisi tuolla Oulun yliopistolla? Tai jossain muualla, mutta samoja asioita? Kiitos faktoista, mutta olen jotenkin vielä hieman skeptinen tämän kaiken suhteen.

[/quote]

Eiköhän fysiikkaa ja matematiikkaa voi lukea ihan joka ainoassa yliopistossa, ovat sen verran perusaineita. Tuolla yhdistelmällähän voi hakea yliopistoon lukemaan vaikka lääkäriksi tai kauppatieteilijäksi, jotka varmaan kelpaisivat äidillekin. Eri asia sitten on, kiinnostaako tyttöä. Muutenkin ainakin pitkästä matematiikasta saa todella hyvin pisteitä todella monissa pääsykokeissa. Mitäänhän tuo ei oikeastaan sulje pois, joten on ihan tyhmää huolehtia. Anna sen tytön nyt tehdä päätöksensä itse.

Vierailija
28/38 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

28: Perustan mielipiteeni siihen, miten olen nähnyt muiden työllistyvän. En tietenkään puhu kaikkien maailman maantieteilijöiden puolesta. Itse en valinnut työllistävää opintolinjaa.

Vierailija
29/38 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän lienee äidin oma koulutus ja työpaikka, kun noin kärkkäästi on haluamassa tytärtä yleviin opintoihin ja loisteliaalle uralle? Ettei vaan olisi jäänyt itselläkin koulut käymättä ja työnä kaupan kassa tai lähäri. Ei noissa ammateissa mitään vikaa, mutta kuulostaa nyt vähän että äiti on vaatimassa tyttäreltä jotain, mihin ei itsekään nuoruudessaan viitsinyt panostaa.. Anna tyttären tehdä omat valintansa, olethan itsekin saanut tehdä omasi, vaikka olisitkin havainnut ne vääriksi!

Vierailija
30/38 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kuvittelit maantiedettä tai fysiikkaa lukeneiden tekevän työkseen? 

Luonnontieteet opettavat ajattelemaan syy-seuraussuhteita, ratkomaan ongelmia ja laskemaan näihin kvantitatiivisia ratkaisuja, ymmärtämään ratkaisujen vahvuuksia ja heikkouksia. Työllistyä voi omalle alalleen, tai muulle alalle, jolla voi käyttää oppimiaan metodeja uusien ongelmien ratkaisemiseen. Työllistyä voi tutkimukseen, hallintoon tai yksityiselle sektorille. Huippututkimus syntyy nykyisin usean 'vanhan tieteenalan' risteyskohtaan, kuten ilmakehätutkimus, jossa tarvitaan fysiikaa, kemiaa, bio-, meri- ja maantiedettä ainakin. Ei siis sama ihminen tarvitse välttämättä tuota kaikkea, mutta tutkimusryhmässä on hyvä olla laajalti osaamista. Fysiikkaa ja maantiedettä voi opiskella monen yliopiston luonnontieteellisessä tiedekunnassa, ja useassa teknillisessä yliopistossa. Matikkaa kannattaa lukea myös. 

Vierailija
31/38 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 13:29"]

Mikähän lienee äidin oma koulutus ja työpaikka, kun noin kärkkäästi on haluamassa tytärtä yleviin opintoihin ja loisteliaalle uralle? Ettei vaan olisi jäänyt itselläkin koulut käymättä ja työnä kaupan kassa tai lähäri. Ei noissa ammateissa mitään vikaa, mutta kuulostaa nyt vähän että äiti on vaatimassa tyttäreltä jotain, mihin ei itsekään nuoruudessaan viitsinyt panostaa.. Anna tyttären tehdä omat valintansa, olethan itsekin saanut tehdä omasi, vaikka olisitkin havainnut ne vääriksi!

[/quote]

Nyt on kyllä vähän liian kärkäs kommentti jos näin alat minun kasvatustaitojani arvostelemaan. Minä sentään haluan, että tyttö on täysin tietoinen siitä, mihin hän voisi ryhtyä. En pakota häntä mihinkään, enkä myöskään kiellä, mutta vaihtoehdot ja seuraukset hänen kyllä täytyy tietää. Olihan sillon aiemmin paljon vähemmän kaikkia ammatteja verrattuna nykypäivään, eikä kouluissa esitellä kaikkia tämän hetken ammattivaihtoehtoja, joten kyllä sitä tietoa pitää hakea ja mielellään myös erilaisia mielipiteitä, ehkä jopa omia kokemuksia. Kaikkia ei voi miellyttää eivätkä kaikki voi olla samaa mieltä, mutta tuo sinun kommenttisi meni jo vähän yli.

Vierailija
32/38 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä vai lyhyt matematiikka? Jos pitkä, niin ei ole mitään ongelmaa korkeakouluvalinnassa.

Vierailija
33/38 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna lapsesi opiskella mitä haluaa. Tulevaisuudessa tulee olemaan vielä lisää ammatteja joista ei nykyisin ole tietoakaan. Uskon että tyttäresi kyllä löytää oman uransa vaikka noista aineista niitä luovasti yhdistellen.

Vanhempana sinun tulisi kuitenkin tukea ja kannustaa lasta, ei lannistaa ja pumpata täyteen epävarmuutta.

Vierailija
34/38 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa pitkälle pääseminen? Ehkä hän ei halua pitkälle vaan tehdä työtä joka kiinnostaa. Hyviä ja arvostettuja ammatteja noista kyllä saa vaikka kuinka monta. Geologit ainakin ovat kysyttyjä ympäri maailman. Fyysikon ura voi ehkä helpommin rajoittua opettamiseen joka sinänsä on arvokasta sekin.

Vierailija
35/38 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on kuitenkin tärkeää, että tyttäreni pystyy elämään korkeatasoista elämää. Onhan se loppujen lopuksi tyttäreni oma asia, mutta itse en ole tietoinen miltei mistään ammatista, joissa yhdistyisi näiden kahden osa-alueen hallinta. Haluan vain, että tyttäreni on tietoinen mihin hän on ryhtymässä ja mitä hän voi näillä tehdä sekä punnitsee kaikki vaihtoehdot.

Vierailija
36/38 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 11:51"]

Mielestäni on kuitenkin tärkeää, että tyttäreni pystyy elämään korkeatasoista elämää. Onhan se loppujen lopuksi tyttäreni oma asia, mutta itse en ole tietoinen miltei mistään ammatista, joissa yhdistyisi näiden kahden osa-alueen hallinta. Haluan vain, että tyttäreni on tietoinen mihin hän on ryhtymässä ja mitä hän voi näillä tehdä sekä punnitsee kaikki vaihtoehdot.

[/quote]

Onko korkeatasoinen elämä myös tyttäresi  mielestä tärkeää? Miten sinä käsität korkeatasoisen elämän ja miten tyttäresi sen käsittää? Ehkäpä hänelle mielekäs työ on tärkempää, kuin nousujohteinen rahakas ura?

Vierailija
37/38 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhumattakaan, että nuo opinnot kyllä eivät itsessään sulje mitään "korkeatasoista elämää" pois. Ymmärtäisin äidin huolet jos tyttö suunnittelisi vaikka eläintenhoitajan tms kouluun menoa, mutta nuo ovat kyllä ihan laadukkaita ammattivalintoja. Noh nyt joku eläintenhoitaja loukkaantuu vertauksesta, mutta ei voi mitään...

Vierailija
38/38 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleva meteorologi kenties?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän