Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko näillä rakentaa uraa? äiti vs tytär

Vierailija
27.09.2015 |

Tyttäreni on tällä hetkellä lukiossa ja on päättänyt lukea maantietoa ja fysiikkaa. Itse en usko, että tällä yhdistelmällä pääsee kovinkaan pitkälle. Olenko oikeassa? Mitä uravaihtoehtoja näillä kahdella aineella löytyy?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä matematiikka

Vierailija
2/38 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lukion ainevalinnoilla työllistytä vaan luodaan pohjaa sille, mitä voi hakea opiskelemaan. Lääkikseen on vaikeaa päästä jos ei ole opiskellut lukiossa laajaa fysiikkaa ja kemiaa.
Ei sun tytär lukiossa valitse opintoalaansa vaan myöhemmin. Sillon on hyötyä jos on opiskellut luonnontieteitä koska se auttaa hakemaan tekniikan, lääketieteen, luonnontieteen, farmasian ym. opintoihin. Voi hän hakeutua muuallekin, sillekään ei ole esteitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mielenkiinnosta, mikä on ammattisi Ap? Vaikuttaa ainakin siltä, että yliopisto ei ole tuttu?

Vierailija
4/38 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiellät häneltä lempiaineensa, ja pakotat opiskelemaan sitä mitä äiti käskee. Problem solved!

Vierailija
5/38 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis yo-kokeisiin vai yliopistolla?

Vierailija
6/38 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myönnän etten itse ole täysin tietoinen kaikista mahdollisista ammateista, minkä takia teiltä kysyinkin. Korketasoisella elämällä tarkoitin siis sitä, että työllistyy ja on varaa arkeen. Vertasin siis mielessäni muita aineiden yhdistelmiä, ja tähä en keksinyt muuta kuin yhden tai kaksi mahdollista ammattia. Tyttäreni tuntien hänelle kuvittelisin olevan tärkeää sellainen elämä, että on työ ja vähän ylimääräistä rahaa - sitä siis osin korkeatasoisella elämällä tarkoitin. Pohdin siis työllistääkö tälläinen. On tietysti mahdollista lukea myöhemminkin sitä ainetta, mitä ei lukiossa lukenut, mutta siinä menee paljon aikaa ja vaivaa.

Vierailija
7/38 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis lukiossa ylipäänsä, sitten ylioppilaskokeissa ja myöhemmin siitä eteenpäin. Mutta missä nämä kaksi voi jatko-opinnoissa yhdistää? Ja en todellakaan ole kieltämässä tätä tyttäreltäni, mutta tottakai kerron hänelle mitä mieltä minä olen ja mihin kaikki johtaa.

Vierailija
8/38 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työllistää varmaan ihan keskinkertaisesti. Ei akateeminen koulutus nykyään muutenkaan tarkoita automaattista kovapalkkaista työpaikkaa.

Vierailija
9/38 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 12:22"]

Siis lukiossa ylipäänsä, sitten ylioppilaskokeissa ja myöhemmin siitä eteenpäin. Mutta missä nämä kaksi voi jatko-opinnoissa yhdistää? Ja en todellakaan ole kieltämässä tätä tyttäreltäni, mutta tottakai kerron hänelle mitä mieltä minä olen ja mihin kaikki johtaa.

[/quote]

Luonnontieteellisessä tiedekunnassa niitä opiskellaan. Jompikumpi pääaineeksi, sitten toisesta sivuaine vaikka. http://www.oulu.fi/lutk/ Tuolta voit lukea yhden yliopiston tarjontaa. Luultavasti siellä jossain on myös mahdollisia ammatteja listattuna.

Vierailija
10/38 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän fysiikassa on vaikka mitä mahdollisuuksia :) kaverinikin kehitteli uuden huumetestauksen ja nyt on ihan hyvin tienannut

Vierailija
11/38 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet fyysikot työskentelevät ICT-alalla hyvin menestyksekkäästi.

Vierailija
12/38 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 12:26"]

[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 12:22"]

[/quote]

Luonnontieteellisessä tiedekunnassa niitä opiskellaan. Jompikumpi pääaineeksi, sitten toisesta sivuaine vaikka. http://www.oulu.fi/lutk/ Tuolta voit lukea yhden yliopiston tarjontaa. Luultavasti siellä jossain on myös mahdollisia ammatteja listattuna.

[/quote]

Onko tämä ainoa laatuaan Suomessa? Tuntuisi kauhealta jos tytär muuttaisi kauas perheestä. Tietystikkään en häntä minään lapsena pidä, mutta äitinä ajatus tuntuu ikävältä. Kiitos linkistä, on lohduttavaa tietää että on paikkoja, missä voi opiskella juuri sitä mitä hän itse haluaa.

Vierailija
13/38 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lukion aineille vielä niin väliä. Silti laajaa fyssaa voi olla hankala ymmärtää ilman laajaa matikkaa.

Vierailija
14/38 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyykö täältä ketään, joka olisi itse lähtenyt joskus samalle polulle? Tai ystävä/perheenjäsen? Tai vielä parempaa, löytyykö ketään joka opiskelisi tuolla Oulun yliopistolla? Tai jossain muualla, mutta samoja asioita? Kiitos faktoista, mutta olen jotenkin vielä hieman skeptinen tämän kaiken suhteen.

Vierailija
15/38 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö pärjää myös matematiikassa ja yleensä matematiikka ja fysiikka kulkevat hyvin lähekkäin. Tässä on yksi syy sille, että epäilen fysiikan ja maantieteen yhdistelmää.

Vierailija
16/38 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama, että mitä siellä lukiossa lukee. Ei määritä vielä millään tavalla tulevaisuutta. Ihan turhia murehdit. Anna tytön lukea sitä, mikä kiinnostaa ja mistä oletettavasti saa hyviä arvosanoja. Enemmän niillä arvosanoilla on merkitystä esim. yliopistoon hakiessa kuin sillä mitä on lukenut.

Vierailija
17/38 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 12:42"]Ihan sama, että mitä siellä lukiossa lukee. Ei määritä vielä millään tavalla tulevaisuutta. Ihan turhia murehdit. Anna tytön lukea sitä, mikä kiinnostaa ja mistä oletettavasti saa hyviä arvosanoja. Enemmän niillä arvosanoilla on merkitystä esim. yliopistoon hakiessa kuin sillä mitä on lukenut.
[/quote]

Pl. Tietysti esim. lääkis, jonne Hakiessa on varman tosi paljon hyötyä pitkästä matkasta, fyssasta, kemiasta ja bilsasta.

Vierailija
18/38 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla yhdistelmällähän on mahdollista päästä kaikkein pisimmälle. Siis ihan konkreettisestikin - noihin aloihin sisältyy mm. tähtitiede ja kosmologia, ja niitä pidemmälle ei mikään asia voi mennä.

Mutta jos rahasta puhutaan, niin esim. seuraavat asiat lankeaa täsmälleen noiden alle.

-Ilmastonmuutos, siihen liittyvä tutkimus, sopeutuminen

-Ympäristönmuutos, siihen liittyvä maatalous/metsätalous/globaali muutos (biologia olisi hyvä lisä)

-Luonnonvara-ala kokonaisuudessaan (kemia olisi hyvä lisä)

-Vesitalous, pohjavedet, meret kokonaisuudessaan

-Kaivosala kokonaan

-Esim. kalliotekniikka ja maanrakennus

Lista on ihan loputon. Pitkä matikka on lähes pakollinen lisä toki.

Luonnontieteitä opetetaan kyllä lähes joka yliopistossa, ja lisäksi teknillisissa yo:issa teknisiä liittyviä aloja.

Vierailija
19/38 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuossa yhdistelmässä ole mitään vikaa. En ymmärrä ap:n ongelmaa.

Vierailija
20/38 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noihin päälle vielä pitkä matikka niin voi lukea esim. Aallossa energia- ja ympäristötekniikkaa = diplomi-insinööriksi? Nuohan ovat hyviä aineita, myös yhdessä, en todella näe ongelmaa. Tulevaisuuden muuttuvassa yhteiskunnassa voisin kuvitella, että olisi kysyntää ihmiselle, joka osaa suunnitella tekisesti kestäviä ratkaisuja (=fysiikka) muuttuviin ympäristöihin (=maantieto). Myös nuo edellisten ehdottamat ammatit ovat oikein hyviä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan