Kotisiivouksen laadusta
Teille kenellä käy siivooja: Siivoaako siivooja myös hankalat paikat: kaappien aluset, sängyn alusen, listat, nurkat jne. vai ainoastaan keskilattian ja helpot paikat? Ärsyttää, kun nurkat alkavat pyöristyä liasta..ja joutuu itse konttaamaan lattiat rätin kanssa siivoojan käynnin jälkeen. Voiko siivoojaa vaatia kontalleen lattialle vai onko se taas joku työterveysjuttu, että ei ole ergonomista ja selkä ja polvet väsyy..?
Kommentit (30)
Tämä on juuri se syy miksi siivoan itse. Ammattisiivoojat eivät vaan täytä mun kriteereitä eivätkä siivoa läheskään niin tarkasti kuin minä itse. Tutuilla näkee yleensä heti päältä, kenellä käy siivooja: paikat on järjestyksessä mutta näennäisen siistin fasaadin alla on likaista.
Enpä usko Vierailija, etteivät siivoojat ole muka sängyn ja sohvan alta ottaneet. Huonekaluja sen sijaan ei ole siivoojalla mikään velvoite siirrellä, saati jotain keittiönpöydän tavaroita.
Meillä oli yksi huono firma. Oli sovittu 3 tuntia. Olin kotona ja tyttö siivosi puoli tuntia. Mm lavuaaria vähän talouspaperilla pyyhitty. Tytön mies odotti pihassa.
Juu ei kiitos. En maksanu ja sopimus päättyi siihen
Kyllä ihan normaaliin viikkosiivoukseen kuuluu huolellinen imurointi, pölyjen pyyhintä, kosketuspintojen pyyhintä, mattojen tuuletus ja myös huonekasvien hoito.. Ja tuohon ei tavalliselta ihmiseltäkään mene kuin puolesta tunnista-puoleentoista, talon koosta riippuen. Perusteelliseen siivoukseen toki kuluu enemmän aikaa. Jos siis on perussiisti kämppä. Ammattilaisilta luulis sujuvan vielä ripeämminkin..
Tottakai annat palautetta! Mä olen antanut aina, kun aihetta on, ja pyytänyt tarvittaessa siivoojan vaihtoa. Jossain vaiheessa firman aspan kanssa keskutellessani tajusin, että pitävät mua vissiin vähän vaativana asiakkaana...
Käsittääkseni eivät kaikki siivousalalla olevat ole saaneet alan koulutusta ja perehdyttämisen kanssakin voi olla vähän niin ja näin. Työntekijäksi kelpaa melkein kuka tahansa tavan tallaaja sillä kovin suurta tunkua kotiavustajaksi tai kotisiivoukseen ei ole ja ne kehnoimmat eivät kauan alalla pärjää. Eli silloin nousee esiin siivoustyötä tekevän luonne (tarkkuus, huolellisuus, ahkeruus) ja se oma siisteyskäsitys. Ikävä kyllä silloin laatukin vaihtelee.
Meilläkin on käynyt kahdesta eri firmasta tuollainen siivoja, joka fuskasi lähes joka paikasta mistä mahdollista. Ihan todella tyhmää toimintaa. Sanomattakin selvää, ettei surkean kokemuksen jälkeen kyseisestä paikasta meille siivoojaa enää tule. Ajan puutteesta ei ollut kummallakaan kertaa kyse.
Meillä 100 neliön talo ja 3 h siivousta. Ihmettelen, että miten siivooja ei ehdi kolmessa tunnissa:
-imuroimaan kunnolla, järjestäen lintsattu nurkista, sänkyjen alta jne
-pesemään lattiaa kunnolla, pelkästään keskeltä lattiaa pesee ja silti näkyy tahroja
-pyyhkimään tasoja kunnolla.
Eli siis kolmessa tunnissa:
imuroi keskeltä lattiaa näkyvät paikat
tasot pyyhkii tavaroiden edestä, siis keittiötasot
pesee vessat, lavuaarit ja suihkuhanat.
Eikä siis muuta, onko tämä teidän mielestänne liian vähän aikaansaatu. Meidän sopimuksessa on, että aina pitäis ehtiä tekeen jotain ylimääräistä hommaakin vuoroviikkoine, kuten roskiksen pesu, kaapinovien ja ovien pyyhintä tahroista, mattojen ravistelu jne, mutta kertaakaan ei ole mitään näistä ylimääräisistä hommista tehnyt. Mielipiteitä, huijaako siivooja meitä vai tällaistäkö tämä nyt on??
Meillä käy 2 siivoojaa joka toinen perjantai siivoamassa 2 tuntia. Talo on lähes 200-neliöinen joten heidän kanssaan on sovittu mitkä paikat siivotaan ja mitkä jätetään siivoamatta. Eihän voi olettaa että neljän tunnin siivoamisella koko talo olisi kaikkine listoineen ja nurkkineen putipuhdas. Meillä ainakin siivoajat tekevät "perussiivouksen", en odota että pölyt on pyyhitty joka esineen päältä ja kaikki tip top. Pesevät keittiön ja vessat, imuroivat koko talon ja pesevät lattiat. Joskus annan erityistehtäviä kuten nahkasohvan puhdistuksen.
Tuttua. Neljää firmaa kokeiltu: ei imuroi sängyn, sohvan alta, ei siirtele lelulaatikkoja ym. Tasot pyyhitään vaan edestä, ei kahvinkeittimen, leivänpaahtimen takaa tms. Sohvatyynyt asetellaan aina superhienosti, mutta eipä se lapsiperheessä paljon lohduta. Nyt ei käy siivoojaa, tuollaisen pikasiivouksen tekisin itsekin alle tunnissa, miten siivooja saa siihen käytettyä kolme tuntia. Ja viimeisimmässä firmassa kävi pomokin tekemässä meidän kanssa toivelistaa, mikä meille tärkeää: HUOLELLINEN imurointi ihan joka paikasta, mutta eipä sekään siivoojaa hetkauttanut.