Mitä olisit valmis tekemään energian säästämiseksi?
Ukrainan sota ja Venäjälle asetetut pakotteet vaikuttavat meihin kaikkiin. Mitä sinä ja perheesi olisitte valmiit tekemään energian säästämiseksi?
Kommentit (42)
En todellakaan tee mitään. Olen kotona paljain jaloin kesät talvet ja lämmintä pitää olla väh 24 astetta.
Ja leivon nykyään todella paljon ja esim leivinkiveä pitää uunissa lämmittää väh puoli tuntia ennen leivän paistamista.
Sähkölaitteita ostaessa valitsen paremman energialuokan laitteita. Käytön osalta koitan karsia käyttöä esim. saunon tosi harvoin ja pesen vain täysiä koneellisia. Kaukolämpöä säästän pitämällä lämpötilan matalampana.
En aio kärsiä eli lämpöä lisää kun tuli takatalvikin.
Minä olen ollut nuuka lapsuudesta ja varmasti olen panokseni antanut.
Lisännyt puulämmitystä ja sähköpatterit ovat enää pakkasvahteina.
Meillä ollu aina sisälämpötila talvella 19. En käsitä miten jotkut voi lämpimämmässä olla, eikö ole jo ahdistava olo. Olemme jo tähänkin mennessä siis säästäneet. Eikä olla turhia ajeltu koskaan autolla. Tehtävät siis jo suoritettu.
11 vuoteen en o lentsikassa ollu. Tehtävä suoritettu täälläkin.
Vierailija kirjoitti:
Otan osaa elämättömän elämäsi vuoksi.
En todellakaan te mitään paitsi uuden puhelimen aion ostaa vuosittain.
Olen mielestäni jo tehnyt energian säästämiseksi kaiken mitä voidaan kohtuudella vaatia. En aio palella kotonani ja autoilla ajamme silloin kun se on tarpeen.
Yhteiskunta sen sijaan voisi hieman katsoa esimerkiksi polttoaineen hinnankehitystä. Mittarihinnat ovat nousseet huomattavasti enemmän kuin raakaäljyn maailmanmarkkinahinta edellyttää, sama juttu sähkön kanssa. Joku vetää nyt välistä ja rankasti.
Olen jo useamman vuoden ajan koko ajan vähentänyt energian kulutustani, nyt alkaa olla jo vaikeuksia keksiä muita, toki voi tehdä mutta silloin elämä kurjistuisi aivan liikaa eikä elämä Suomessa olisi silloin enää vaivan arvoista. Siihen en rupea kun muilla on vielä aika paljon vähennettävä omaa kulutustaan että ovat meikäläisen tasolla.
Oikeasti koette että nuo toimet olisi jotain uhrauksia? Ei sillä etteikö niillä olisi silti merkitystä.
Itse tässä juuri istun kahvikuppi kädessä ja mietin että mitä tästä tulee. Meidän maatila loppuu tänä vuonna kun kaikki kustannukset on liian korkeita. Menetämme siis elinkeinomme ja samalla perheemme kodin jossa on asuttu 25 vuotta, laitettu pihaa ja taloa kaikella rakkaudella. Velkaa siis jää vaikka kaikki myydään.
Joudumme muuttamaan, johonkin palveluiden äärelle näköjään. Minulle se tulee olemaan vaikeaa, minulle maaseutu on ainoa paikka missä voin elää. Mutta kai se on vain siihen sopeuduttava.
Velkaa maksetaan vielä kauan. Ei ole mahdollista ottaa lisävelkaa joten sähköautoja tai omaa taloa ei tulla saamaan.
Toki kaiken näiden jälkeen olen samassa tilanteessa kuin moni muu täällä. Voin hifistellä huonelämpötilojen ja saunan lämmityskertojen suhteen ja kokea tekeväni merkityksellisiä tekoja.
En säästä yhtään mitään, ellei ole pakko, enkä usko että sillä mitään saisin aikaan.
OLen muutenkin aika taloudellinen, en pidä sähköhellaa turhaan päällä enkä jätä yöksi valoja palamaan.
En halua kiusata itseni turhalla niuhotuksella.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti koette että nuo toimet olisi jotain uhrauksia? Ei sillä etteikö niillä olisi silti merkitystä.
Itse tässä juuri istun kahvikuppi kädessä ja mietin että mitä tästä tulee. Meidän maatila loppuu tänä vuonna kun kaikki kustannukset on liian korkeita. Menetämme siis elinkeinomme ja samalla perheemme kodin jossa on asuttu 25 vuotta, laitettu pihaa ja taloa kaikella rakkaudella. Velkaa siis jää vaikka kaikki myydään.
Joudumme muuttamaan, johonkin palveluiden äärelle näköjään. Minulle se tulee olemaan vaikeaa, minulle maaseutu on ainoa paikka missä voin elää. Mutta kai se on vain siihen sopeuduttava.
Velkaa maksetaan vielä kauan. Ei ole mahdollista ottaa lisävelkaa joten sähköautoja tai omaa taloa ei tulla saamaan.
Toki kaiken näiden jälkeen olen samassa tilanteessa kuin moni muu täällä. Voin hifistellä huonelämpötilojen ja saunan lämmityskertojen suhteen ja kokea tekeväni merkityksellisiä tekoja.
Kuvitteletko että olette ainoita joilta on matto vedetty alta? On täällä runsaasti muitakin joiden elämään on vaikuttanut vaikka mikä ja on sopeuduttava uusiin kuvioihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvitteletko että olette ainoita joilta on matto vedetty alta? On täällä runsaasti muitakin joiden elämään on vaikuttanut vaikka mikä ja on sopeuduttava uusiin kuvioihin.
En todellakaan. Toisille teot on konkreettisia, jostain luopumista ja vaikutukseltaan mittavia, toisille taas just jotain tuollaista pientä säätöä kuten yhdestä saunavuorosta luopumista.
Hirveästi vapaamatkustajia joiden ei tarvitse tehdä oikeita ja isoja päätöksiä. Sitten neuvotaan ja syyllistetään muita miten helppoa on olla vihreä.
Luopumaan työnteosta ja sitä kautta energiaa vievistä työmatkoista.
Vierailija kirjoitti:
olen vain kahdesti 65 vuoteeni oollut pienlentokneen kyydissä, isossa lentokoneessa en ole ikinä ollut, enkä muullakaan vehkewellä ulkomailla käynyt paitsi kerra Ruotsissa laivalla
helena lapinniemi
Raiskuri"p
akoilaiset" polkemaan generaattoreita.