Sosiaalityöntekijästä sairaanhoitajaksi -> suosittelen
Olen itse vaihtanut sosiaalityöntekijän ammatista kätilöksi enkä voisi olla tyytyväisempi.
Vuorotyön vuoksi saan hoidettua asiat helpommin kun virka-aika ei sido, säästän vaatekuluissa eli ei tarvitse ostaa yhtään ainoaa työvaatetta, käteen jäävä palkka on tasan sama kuin oli sossuna eli noin 2500e, tappouhkauksia ei ole enää ollenkaan vaan asiakkailta saa positiivista palautetta usein ja paljon:)
Olen huomannut, että pahimmat valittajat hoitoalalla on niitä, joilla ei ole mitään kokemusta/käsitystä muista töistä.
Kommentit (20)
Kiva kuulla positiivisiakin kommentteja. Olen myöskin hakenut opiskelemaan sairaanhoitajaksi tänä keväänä.
Jep ja kätilönä saa luontaisetuina kakkuja ja muuta hyvää kiitollisilta potilailta. Muuten, käteenjäävä palkka on pakko olla vuorotyötä tekevällä kätilöllä huomattavasti päivätyötä tekevää sossua parempi. Vai työskenteletkö äitiyspolilla? Silloinkin tienaa sossua enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi ostaa sosiaalityöntekijänä työvaatteita? Ihan omat arki vaatteet käy, ellei tyyli vapaalla ole joku resuverkkari/gootti.
Vapaa-ajalla pukeuden urheilullisesti koska liikun todella paljon. Sosiaalityöntekijän työssä en pukeutunut trikoihin ja huppariin vaan ns. Asiallisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Jep ja kätilönä saa luontaisetuina kakkuja ja muuta hyvää kiitollisilta potilailta. Muuten, käteenjäävä palkka on pakko olla vuorotyötä tekevällä kätilöllä huomattavasti päivätyötä tekevää sossua parempi. Vai työskenteletkö äitiyspolilla? Silloinkin tienaa sossua enemmän.
Saan käteen aika lailla saman kuin sossuna eli 2500e. Mutta välillä tulee paremminkin riippuen juhlapyhistä ja vuoroista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi ostaa sosiaalityöntekijänä työvaatteita? Ihan omat arki vaatteet käy, ellei tyyli vapaalla ole joku resuverkkari/gootti.
Vapaa-ajalla pukeuden urheilullisesti koska liikun todella paljon. Sosiaalityöntekijän työssä en pukeutunut trikoihin ja huppariin vaan ns. Asiallisemmin.
Et siis arki vaatetuksissa omista farkkujakaan?
Miksi otsikossa puhut vaihtaneesi sairaanhoitajaksi ja itse tekstissä kätilöksi?
Onpa mielenkiintoista! Olen itse miettinyt samaa, ja olen myös miettinyt hakemista lähihoitajaopintoihin, koska koulutus olisi nopeampi ja työllistyminen varmaa. Ylitöillä tienaisi lisää. Eikä ylityöt haittaisi, koska nyt sossuna teen koko ajan palkatonta ylityötä, koska työaika ei riitä ja olen virkavastuussa siitä, ettei mitään tärkeää jää tekemättä. Ymmärrän, ettei sairaanhoitajana tai lähihoitajana helppoa ole, mutta niissä pääasiassa seuraava vuoro jatkaa, mihin itse jäi.
Todella vaikea uskoa, että maisterin tutkinnolla tuosta vaan opiskellaan kätilöksi 4,5 vuotta eikä harmita yhtään sen jälkeen kolmivuorotyö kohtalaisen matalalla palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Minulle mainittiin harjoittelussa että sosiaalityöntekijän on hyvä käyttää mahdollisimman arkisia vaatteita. Ensinnäkin, koska asiakkaiden luona saattaa joskus olla sellaista että sinne ei parempaa päällä kannata mennä. Myös siksi että ihanne on olla helposti lähestyttävä ja mahdollisimman asiakkaan vertainen, yhteistyössä toimiva eikä jäykkä auktoriteetti. t. alan opiskelija
No ei kyllä jää käteen 2500e/kk, ei edes vuorotyöstä.
T. Sh, eikä se kätilön palkka sen parempi ole
Ja kuinka helvetin paljon ihmisellä muka keskimäärin on asioita jotka pitäis hoitaa klo 8-16 välillä? Kyllä niitä on todella vähän, en sen takia vuorotyöhön vaihtaisi 😂
Vierailija kirjoitti:
Todella vaikea uskoa, että maisterin tutkinnolla tuosta vaan opiskellaan kätilöksi 4,5 vuotta eikä harmita yhtään sen jälkeen kolmivuorotyö kohtalaisen matalalla palkalla.
Miksi ei? Opinnot voi rahoittaa tekemällä sijaisuuksia sostt:nä ja lisillä ja ylitöillä saa ansaittua enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei? Opinnot voi rahoittaa tekemällä sijaisuuksia sostt:nä ja lisillä ja ylitöillä saa ansaittua enemmän.
On hyvin vaikeaa tehdä opintojen aikana sijaisuuksia, kun kätilöopinnot vaatii läsnäoloa ja sisältää paljon sairaalaharjoitteluja, joissa tehdään palkatta vuorotyötä.
Opintoihin tosiaan kuluu 4,5 vuotta eli lähes saman verran kuin maisterin tutkintoon. Tosin toisen maisterin tutkinnonkin todennäköisesti suorittaisi nopeammin jos on yksi tutkinto jo valmiina.
Sossu täällä myös. Meillä saa sujuvasti työaikaa järjestellä, koska kalenterit tehdään itse. Sinne väliin voi laittaa omaa aikaa, kun hoitaa vaikka asuntokauppoja pankissa tms. Tai aamun voi aloittaa myöhemmin, jos käyttää vaikka oman lapsen neuvolassa. Saldot on tätä joustoa varten. Ylitöitä en tee juurikin siitä syystä, että lapsi on haettava viiteen mennessä hoidosta. Työvaatteita ei ole erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Sossu täällä myös. Meillä saa sujuvasti työaikaa järjestellä, koska kalenterit tehdään itse. Sinne väliin voi laittaa omaa aikaa, kun hoitaa vaikka asuntokauppoja pankissa tms. Tai aamun voi aloittaa myöhemmin, jos käyttää vaikka oman lapsen neuvolassa. Saldot on tätä joustoa varten. Ylitöitä en tee juurikin siitä syystä, että lapsi on haettava viiteen mennessä hoidosta. Työvaatteita ei ole erikseen.
Kätilön työssä näistä saa vain haaveilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhoitoalan koulutukset on hyvin harkkapainotteiset. Harkka on 8h/pvä (eli pitempi kuin normaali työpäivä) ja kestää 5-8 vko. Näitä useampi vuodessa. Lisäksi itse koulutus on vaativa, perushoito, lääkehoito, nestehoito, sisätautipotilaan hoito, mielenterveyshoito, äidit/lapset jne. Valtavasti tietoa mitä pitää omaksua + kädentaidot.
Tiedän, koska opiskelen sairaanhoitajaksi ja koitan tehdä ohella lähihoitajan töitäni. Rankkaa on. Lähihoitajana sentään saan osan harkoista tehdä palkallisena, jos ei ole lähäripohjaa ne on sit kaikki palkattomia.
Olisin suositellut vanhusten hoitokoteihin menemistä. Siellä asukkaat saattavat purra, sylkeä, nipistää yms., eivätkä ymmärrä mitä tekevät. Kerran eräs työkaveri oli yksin yövuorossa, ja skitsofreniaa sairastava vanhus (mies) käveli yöllä käytävillä, ja kun hoitaja yritti ohjata huoneeseen nukkumaan, niin vanhus otti molemmin käsin hoitajan kurkusta kiinni. Onneksi oli vanhus, eikä täysissä voimissaan, niin hoitaja pääsi irti otteesta.
Ensiavussa on sitten huumehörhöjä ihan riittämiin. Psykiatrisessa hoidossakin tosi "ihania ja rauhallisia" asiakkaita välillä.
Joten kun syytät muita yksisilmäisyydestä, niin katsopa peiliin.
t. entinen sh, joka valitsi toimistosihteerin työt, eikä ole katunut
Vierailija kirjoitti:
Olisin suositellut vanhusten hoitokoteihin menemistä. Siellä asukkaat saattavat purra, sylkeä, nipistää yms., eivätkä ymmärrä mitä tekevät. Kerran eräs työkaveri oli yksin yövuorossa, ja skitsofreniaa sairastava vanhus (mies) käveli yöllä käytävillä, ja kun hoitaja yritti ohjata huoneeseen nukkumaan, niin vanhus otti molemmin käsin hoitajan kurkusta kiinni. Onneksi oli vanhus, eikä täysissä voimissaan, niin hoitaja pääsi irti otteesta.
Ensiavussa on sitten huumehörhöjä ihan riittämiin. Psykiatrisessa hoidossakin tosi "ihania ja rauhallisia" asiakkaita välillä.
Joten kun syytät muita yksisilmäisyydestä, niin katsopa peiliin.
t. entinen sh, joka valitsi toimistosihteerin työt, eikä ole katunut
Missä vanhuspuolella voi "asustella" skitsofreniaa sairastava henkilö? Mikäli psykogeriatrinen osasto, on siellä AINA kaksi hoitajaa yövuorossa.