Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onkohan hoitajien tyytymättömyyteen enemmän syynä huono johtaminen ja resurssit?

Vierailija
06.04.2022 |

Olen lueskellut täällä paljon näitä keskusteluja koskien hoitajien lakkoa ja palkankorotusvaatimuksia. Voisiko kuitenkin suurempana ongelmana olla huono johtaminen alalla? Huono johtaminen vaikuttaa aivan kaikkeen ja johtaa siihen että ihminen ei enää välitä. Onnistuneella henkilöstöstrategialla ja johtamisella oltaisiin voitu estää tilanteen luisuminen näin räjähdysherkäksi.

Jos johtamiseen ja työoloihin panostettaisiin, saataisiinko sillä korjattua suurin osa hoitoalan epäkohdista?
Lisäksi palkkaus tulisi tottakai olla tehtävänkuvan mukainen, eli mikäli on esim. suuri vastuu niin siitä enemmän palkkaa kuin tehtävistä joissa pieni vastuu.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä! Pärjäilisin nykypalkalla ja työ itsessään on ok mutta kaikki se muu on -seestä.

Vierailija
2/15 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtamisella ja resursseilla ei laskuja makseta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaista johtamista hoitaja tarvitsee?

Vierailija
4/15 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajien työn huonoin puoli on se, että he joutuvat työskentelemään hoitajien kaltaisten valittajien kanssa.

Vierailija
5/15 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen pohdiskellut. Ehkä työ olisi vähemmän kuormittavaa jos johtaminen olisi kunnossa ja henkilöstöä tarpeeksi. Silloin nykyinen palkkakin olisi suht kohtuullinen työn määrään ja omaan jaksamiseen nähden. Mutta jotenkin tuntuu, ettei näitä asioita saada kuntoon, ei ehkä haluakkaan. En ole itse hoitoalalla.

Vierailija
6/15 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaista johtamista hoitaja tarvitsee?

Esimerkiksi resursointi kuuluu johtamiseen. Onko joka työvuorossa riittävä määrä hoitajia ja oikealla osaamisella varustettuna. Onko hoitajalla ajatuksia miten tekemistä voisi parantaa ja tehostaa, eli aivan tavallisia kehityskeskusteluja ja kommunikointia. Onko työilmapiiri kunnossa ja jos ei, mistä se johtuu. Kiitoksen sanominen hoitajalle, osoitus että on tehty hyvää työtä ja hänen työtään arvostetaan. Aivan siis perusjuttuja, joita jokainen työntekijä tarvitsee. Jos näillä edes lähtisi liikenteeseen?

Vierailija
7/15 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ on vuoroineen ja järjestelyineen liian rankkaa, siellä on liian vähän tekijöitä koska ala ei ole enää yhtään vetovoimainen matalan palkan ja kurjien työolojen vuoksi. Mitäs luulette että pakkorokotukset ja pakkotyönteon lakipykälät tekee vetovoimalle? Ei varmaan ainakaan lisää sitä. Nykyiset vanhukset ja potilaat ovat sairaanpia ja lihavampia kuin koskaan. Heillä ei myöskään ole vahvuutena enää nöyryyttä joka oli sukupolvilla ennen heitä. Boomer ikäiset hoidettavat ovat erittäin vaativia ja osa myös väkivaltaisia.

Ainoastaan täydellinen muutos työnkuvaan ja palkkaan voisi pelastaa alan. Tarvitaan parempaa johtamista, enemmän resursseja työhön eli tekijöitä, parempia työetuja ja kunnon palkka jolla pystyy elämään hyvää elämää. Jos nämä ei toteudu niin ala kriisiytyy lisää. Julkinen terveydenhuolto lopulta romahtaa kun osaavaa työvoimaa ei enää ole saatavilla. Ja sen aika on aivan juuri kohta käsillä….

Vierailija
8/15 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rytkönen on se syy

Hoke mantraansa, aivopessyt hoitajat

Vierailija
9/15 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkään ei ymmäretä sitä, että palkkaus on iso osa resurssointia. Tyhjästä on paha ottaa hoitajia kun niitä ei enää mistään saa. Palkkausta nostamalla saadaan alan vetovoimaa ylös ja tekijöitä. Nyt tilanne on se että kaikki varareservit on ylikuormitettuja, sijaisille on töitä mininkertaisesti enemmän kuin pystyvät tekemään, vakituisiin hakijoita ei enää ole, eläkkeelle lähtee isompi joukko joka vuosi kuin koskaan kiitos väestön ikärakenteen, samaan aikaan kun laitos ja hoitopaikkojen kasvu vanhuksille kasvaa räjähdysmäisesti joka vuosi ja sitä tulee jatkumaan 20 vuotta. Kaikki pitää ottaa töihin ketkä ikinä hakevat ja joilla koulu on käytynä. Paljon epäpätevää työvoimaa väärissä paikoissa.

Vierailija
10/15 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kautta aikojen homma on toiminut siten että jos halutaan tekijöitä työhön ja niitä ei tahdo saada, täytyy palkkausta nostaa! Ei siihen ole mitään muuta keinoa. Kysynnön ja tarjonnan laki.

Vierailija
11/15 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy on, että ovat naisia jotka tykkäävät valittaa. 

Vierailija
12/15 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täälläkään ei ymmäretä sitä, että palkkaus on iso osa resurssointia. Tyhjästä on paha ottaa hoitajia kun niitä ei enää mistään saa. Palkkausta nostamalla saadaan alan vetovoimaa ylös ja tekijöitä. Nyt tilanne on se että kaikki varareservit on ylikuormitettuja, sijaisille on töitä mininkertaisesti enemmän kuin pystyvät tekemään, vakituisiin hakijoita ei enää ole, eläkkeelle lähtee isompi joukko joka vuosi kuin koskaan kiitos väestön ikärakenteen, samaan aikaan kun laitos ja hoitopaikkojen kasvu vanhuksille kasvaa räjähdysmäisesti joka vuosi ja sitä tulee jatkumaan 20 vuotta. Kaikki pitää ottaa töihin ketkä ikinä hakevat ja joilla koulu on käytynä. Paljon epäpätevää työvoimaa väärissä paikoissa.

Kyllä olen sitä mieltä että palkkauksen tulee vastata käytyä koulutus- ja osaamistasoa. Sairaanhoitajalle kuuluu suurempi palkka kuin lähihoitajalle. Erikoissairaanhoitajalle jolla on jotain vaativia työtehtäviä, kuuluu maksaa enemmän kuin perus-sairaanhoitajalle. Jne.

Jokaisen joka käy kokoaikaisessa työssä, tulee myös saada sellainen korvaus jolla voi elää. Se että käteen jää vaikka 1800-2000€ kuussa, on aivan riittävä. Sillä voi elää täysin normaalia elämää. Voi asua normaalisti, syödä normaalia ruokaa.

Olen kuitenkin sitä mieltä, että hoitoalan oltavat eivät pelkillä suurilla palkankorotuksilla korjaannu. Jonkinlainen palkkojen arviointi ja korotukset varmasti ovat paikallaan, mutta mielestäni tulisi  kiinnittää huomiota nimenomaan myös johtamiseen.

Vierailija
13/15 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noita voi mitenkään erottaa. Huono johtaminen aiheuttaa sen että resursseja ei ole eikä ne vähäiset resurssit kohdistu oikein.

Vierailija
14/15 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisvaltainen ala, esimiehet suurelta osin naisia. Miten ylempi johto? Koostuuko enemmän naisista vai miehistä?

Naisvaltaisilla työpaikoilla joissa itse olen ollut, on ollut sellaista kuppikuntaisuutta, juonimista ja epätervettä ilmapiiriä. Minusta tämä on jännä, koska eikö naiset yleisemmin ole miehiä parempia johtajia kun puhutaan ns. pehmeistä asioista, ihmisten johtamisesta ja ihmisten kohtaamisesta.

Olen kuitenkin ymmärtänyt, että hoitoalalla työilmapiiri on järkyttävän huono. Miksi?

Vierailija
15/15 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisvaltainen ala, esimiehet suurelta osin naisia. Miten ylempi johto? Koostuuko enemmän naisista vai miehistä?

Naisvaltaisilla työpaikoilla joissa itse olen ollut, on ollut sellaista kuppikuntaisuutta, juonimista ja epätervettä ilmapiiriä. Minusta tämä on jännä, koska eikö naiset yleisemmin ole miehiä parempia johtajia kun puhutaan ns. pehmeistä asioista, ihmisten johtamisesta ja ihmisten kohtaamisesta.

Olen kuitenkin ymmärtänyt, että hoitoalalla työilmapiiri on järkyttävän huono. Miksi?

koska iso osa alalle hakeutuvista ei ole oikeasti soveltuvia, ovat entisiä koulukiusaajia tai hakeutuvat alalle koska haluavat voida täyttää jumaluuskompleksejaan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi