Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi en saa laudaturia?

Vierailija
26.09.2015 |

Sain biologian reaalikokeesta viime keväänä een. Yritin nyt korottaa, mutta aika kauaksi näyttää pisteet jäävän laurista. Luin kevään kokeeseen pari kuukautta 6-8 h päivittäin Biosia, ja nyt kesällä jostain heinäkuusta alkaen saman ajan lähes päivittäin Biosia. Luin myös muita kirjasarjoja, tein muistiinpanoja sekä etsin netistä lisätietoa. Koen osaavani ja ymmärtäväni asiat. Mitä "hyvän vastauksen piirteitä" katsoin, niin näytti menneen hyvin, mutta silti tulossa taas eximia. En yhtään ymmärrä, miksen saa parempia pisteitä. Olen kirjoittanut ma, fy ja ke laudaturit. Näissä aineissa vastaaminen tuntuu helpommalta, kun on suora, yksiselitteinen kysymys, mihin esitetään ratkaisu ja vastaus. Voisiko joku vähän avata, mitä ihmettä pitää tehdä saadakseen bilsasta ällän?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko kysyä kokeen arvioineelta opettajalta? Hänellä on perustelut pisteisiisi.

Vierailija
2/29 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole niin älykäs, että saisit laudaturin jokatapauksessa. Saat ällän vaan jos sattuu sopivat kysymykset :P Nyt kävi näin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot tyhäm. Siksi.

Vierailija
4/29 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä tarvitset sen ällän? Ja joo, bilsasta on vaikea saada koska pitää myös osata esittää asiat juuri tietyllä tavalla. Matemaattisella lahjakkuudella pärjää noissa muissa mutta bilsan yo-vastauksissa tarvitaan myös kielellistä lahjakkuutta.

Vierailija
5/29 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertainen vastaus -siksi että 5% oli vielä sinunkin ylivertaisia taitojasi edellä. Sillä ei oikeastaan ole väliä, täytitkö kaikki kriteerit. Kyse on siitä, että 5% vastasi vielä paremmin.

Vierailija
6/29 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko vähän hikipinko? Itse en kyllä olis edes lähtenyt korottamaan eximiaa, sen verran hyvä arvosana kuitenkin.

Vierailija
7/29 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 22:20"]

Oletko vähän hikipinko? Itse en kyllä olis edes lähtenyt korottamaan eximiaa, sen verran hyvä arvosana kuitenkin.

[/quote]

Minä kirjoitin englannin uusiksi kun eximian sain, koin osaavani niin hyvin että laudaturiin olisi ainesta. Arvosana ei kuitenkaan koronnut. Muista aineista kirjoitin vaan Cn maksimissaan kun lukeminen ei kiinnostanut. Ei tarvitse olla hikipinko että eximiaa lähtee korottamaan.

Vierailija
8/29 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistatko kysymyksien otsikita? Anna esimerkki.

Vierailija
9/29 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 12:14"]2: Niin aionkin kysyä, en vaan ole vielä kehdannut kun olen niin maassa ton takia.

3: Kiitos arviostasi. Menen tekemään seuraavaksi älykkyystestin, niin nähdään oletko oikeassa.

4: Tyhäm saatan ollakin, selvitetään asiaa.

5: Kirjoitin myös äidinkielestä ja ruotsista ällät, eikö näihin tarvita kielellistä lahjakkuutta? En tarvitse bilsan ällää mihinkään, mutta haluaisin silti sen saada.

6: Mielenkiintoista. Et kyllä vastannut kysymykseeni, että miten sen ällän saa. Se, että muut olivat parempia, ei ole selitys. Neuvoisitko toiseksi tullutta juoksijaa pärjäämään jatkossa paremmin siten, että kertoisit, että toinen oli vaan parempi?

7: Mitä väliä sillä on, mikä minä olen?

8: Monet korottavat eximiaa, oli sitten hikipinko tai ei. Minä olen kyllä mielelläni hikipinko, sillä arvostan kovaa työntekoa. Ilmeisesti kaikki eivät.
[/quote]

Mieti asiaa uudelleen kymmenen vuoden kuluttua

Vierailija
10/29 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 12:14"]2: Niin aionkin kysyä, en vaan ole vielä kehdannut kun olen niin maassa ton takia.

3: Kiitos arviostasi. Menen tekemään seuraavaksi älykkyystestin, niin nähdään oletko oikeassa.

4: Tyhäm saatan ollakin, selvitetään asiaa.

5: Kirjoitin myös äidinkielestä ja ruotsista ällät, eikö näihin tarvita kielellistä lahjakkuutta? En tarvitse bilsan ällää mihinkään, mutta haluaisin silti sen saada.

6: Mielenkiintoista. Et kyllä vastannut kysymykseeni, että miten sen ällän saa. Se, että muut olivat parempia, ei ole selitys. Neuvoisitko toiseksi tullutta juoksijaa pärjäämään jatkossa paremmin siten, että kertoisit, että toinen oli vaan parempi?

7: Mitä väliä sillä on, mikä minä olen?

8: Monet korottavat eximiaa, oli sitten hikipinko tai ei. Minä olen kyllä mielelläni hikipinko, sillä arvostan kovaa työntekoa. Ilmeisesti kaikki eivät.
[/quote]

Kohtaan 6 puutun sen verran, että yo-kirjoituksissa se todellakin menee vain niin, että joku toinen nyt vaan oli tällä kertaa parempi. Ei ole mitään absoluuttista vastausta, miten voit varmasti vastata paremmin, kun hyvistäkin vastauksista on vaan pakko jollekkin antaa E.

Vierailija
11/29 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tiedän vastauksen. Osaat laskea matikkaa, fyssaa ja kemiaa. Osaat kirjoittaa äikän aineita. Osaat täytellä kielten kokeita ja kirjoittaa kielen aineen. Sen sijaan varsinainen reaalikokeen ällä sinulta puuttuu, eli sellainen, jossa pitäisi kirjoittaa kunnollisia reaalivastauksia (historia, uskonto/elämänkatsomustieto, psykologia, biologia).

Minun vahvin lajini oli juuri tuo reaalivastausten kirjoittaminen. Toisaalta bilsassa voi olla myös muun tyyppisiä tehtäviä, kuten risteytykset, joissa olet varmasti hyvä.

Vierailija
12/29 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 12:19"]

Minä tiedän vastauksen. Osaat laskea matikkaa, fyssaa ja kemiaa. Osaat kirjoittaa äikän aineita. Osaat täytellä kielten kokeita ja kirjoittaa kielen aineen. Sen sijaan varsinainen reaalikokeen ällä sinulta puuttuu, eli sellainen, jossa pitäisi kirjoittaa kunnollisia reaalivastauksia (historia, uskonto/elämänkatsomustieto, psykologia, biologia).

Minun vahvin lajini oli juuri tuo reaalivastausten kirjoittaminen. Toisaalta bilsassa voi olla myös muun tyyppisiä tehtäviä, kuten risteytykset, joissa olet varmasti hyvä.

[/quote]

Miä siihen reaalivastaukseen erityisesti vaaditaan?

ei-ap.

Vierailija
13/29 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 12:21"]

[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 12:19"]

[/quote]

ei-ap.

[/quote]

Tietty rakenne. Lyhyt johdanto, jossa nivot kysymyksen laajempaan kokonaisuuteen, sitten faktat, esimerksi kirjassa mainitus neljä asiaa omin sanoin, sopivan laveasti mutta sopivan napakasti kerrottuna, sitten pieni oma pohdinta/kommentti, tai voi liittyä tuohon varsinaiseen faktaosioonkin ja loppuun vielä yhteenveto tai pieni loppukaneetti.

Simple as that.

Vierailija
14/29 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo minuakin juuri kiinnostaa, että mitä siihen täydelliseen reaalivastaukseen vaaditaan. Nyt siis tiedetään, että olen tyhmä ja muut vaan ovat parempia, mutta MITEN he ovat parempia. Millaisen vastauksen he kirjoittavat, kun saavat täydet pisteet vastauksestaan, ja minä saan vaan 5/6?

Vierailija
15/29 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

ei-ap.

[/quote]

Tietty rakenne. Lyhyt johdanto, jossa nivot kysymyksen laajempaan kokonaisuuteen, sitten faktat, esimerksi kirjassa mainitus neljä asiaa omin sanoin, sopivan laveasti mutta sopivan napakasti kerrottuna, sitten pieni oma pohdinta/kommentti, tai voi liittyä tuohon varsinaiseen faktaosioonkin ja loppuun vielä yhteenveto tai pieni loppukaneetti.

Simple as that.

[/quote]

Kiitos!

sama ei-ap.

Vierailija
16/29 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyritkö lääkikseen?

Vierailija
17/29 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 12:25"]Tuo minuakin juuri kiinnostaa, että mitä siihen täydelliseen reaalivastaukseen vaaditaan. Nyt siis tiedetään, että olen tyhmä ja muut vaan ovat parempia, mutta MITEN he ovat parempia. Millaisen vastauksen he kirjoittavat, kun saavat täydet pisteet vastauksestaan, ja minä saan vaan 5/6?
[/quote]

Miksi ihmeessä kysyt VAUVApalstalla? Eikö parempi olisi vastata muutamaan vanhaan kyssään ja kiikuttaa esseet maikalle ja jutella sen kanssa.

Vierailija
18/29 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska hyvin pieni prosentti saa laudaturin, kun arvostelu menee Gaussin käyrän mukaan. Siinä on enemmän merkitystä muiden osaamattomuudella, kuin omalla osaamisellasi.

Vierailija
19/29 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 21:43"]Miksi ihmeessä tarvitset sen ällän? Ja joo, bilsasta on vaikea saada koska pitää myös osata esittää asiat juuri tietyllä tavalla. Matemaattisella lahjakkuudella pärjää noissa muissa mutta bilsan yo-vastauksissa tarvitaan myös kielellistä lahjakkuutta.
[/quote]

Kirjoitin kolme laudaturia, enkä päässyt minnekkään kouluun. Joten keskity niihin pääsykokeisiin, kun niiden aika koittaa. Lukiossa painotetaan kirjoituksia ihan liikaa.

Vierailija
20/29 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reaalivastauksen pitää olla perusteellinen ja sellainen, että tyhmempikin ymmärtää, mitä kirjoittaja tarkoitta. Siispä suunnilleen itsestään selvätkin asiat pitää avata, koska lukijalle asia ei ehkä olekaan itsestään selvä. Lisäpisteitä ei siis heru siitä, että yrittää kirjoittaa mahdollisimman "tieteellisesti", koska se ei välttämättä osoita, että kirjoittaja on sisäistänyt asian, vaan on opetellut sen ulkoa.

Jatko-opintoihin pyrittäessä L ja E tuottavat yleensä samat lähtöpisteet, mutta tämänhän sinä tietysti tiesitkin, jos olit ollut hereillä opo-tunneilla. Tuntuu, että kuulut siihen tiukkapipoisten luokkaan, jotka haluavat "yksitoikkoisen" ällärivin, jota yksi eximia sitten rumentaa ihan hirveästi. Pudottaudupas nyt tänne meidän muiden kuolevaisten joukkoon maan pinnalle. Ja sinä olet nyt mahdollisuutesi käyttänyt, joten turha enää valittaa.