Miksi en saa laudaturia?
Sain biologian reaalikokeesta viime keväänä een. Yritin nyt korottaa, mutta aika kauaksi näyttää pisteet jäävän laurista. Luin kevään kokeeseen pari kuukautta 6-8 h päivittäin Biosia, ja nyt kesällä jostain heinäkuusta alkaen saman ajan lähes päivittäin Biosia. Luin myös muita kirjasarjoja, tein muistiinpanoja sekä etsin netistä lisätietoa. Koen osaavani ja ymmärtäväni asiat. Mitä "hyvän vastauksen piirteitä" katsoin, niin näytti menneen hyvin, mutta silti tulossa taas eximia. En yhtään ymmärrä, miksen saa parempia pisteitä. Olen kirjoittanut ma, fy ja ke laudaturit. Näissä aineissa vastaaminen tuntuu helpommalta, kun on suora, yksiselitteinen kysymys, mihin esitetään ratkaisu ja vastaus. Voisiko joku vähän avata, mitä ihmettä pitää tehdä saadakseen bilsasta ällän?
Kommentit (29)
Hyväksytyn arvosanan saa valitettavasti uusia vain kerran.
Juu, mutta reaaliaineita on useita. - ap
2: Niin aionkin kysyä, en vaan ole vielä kehdannut kun olen niin maassa ton takia.
3: Kiitos arviostasi. Menen tekemään seuraavaksi älykkyystestin, niin nähdään oletko oikeassa.
4: Tyhäm saatan ollakin, selvitetään asiaa.
5: Kirjoitin myös äidinkielestä ja ruotsista ällät, eikö näihin tarvita kielellistä lahjakkuutta? En tarvitse bilsan ällää mihinkään, mutta haluaisin silti sen saada.
6: Mielenkiintoista. Et kyllä vastannut kysymykseeni, että miten sen ällän saa. Se, että muut olivat parempia, ei ole selitys. Neuvoisitko toiseksi tullutta juoksijaa pärjäämään jatkossa paremmin siten, että kertoisit, että toinen oli vaan parempi?
7: Mitä väliä sillä on, mikä minä olen?
8: Monet korottavat eximiaa, oli sitten hikipinko tai ei. Minä olen kyllä mielelläni hikipinko, sillä arvostan kovaa työntekoa. Ilmeisesti kaikki eivät.
Hei taas te keskusteluun osallistuneet! Sain kuin sainkin sen laudaturin biologiasta! Pisteeni kohosivat siis YTL:ssä. Olen todella onnellinen, vaikka ihan suotta ehdin jo murehtimaan. Tulipahan ainakin pohdittua vastaustekniikkaa huolellisesti...
- ap
Ihan mahdoton arvioida kenenkään koevastauksia näkemättä niitä. Turha avaus, ap.
Höpö höpö, ainahan vastaustekniikasta voi ja kannattaa keskustella.
Miksi sun pitää saada se laudatur? Kehotan keskittymään pääsykokeisiin.
Myöhemmin elämässä kukaan ei kysy yo-kirjoitusten arvosanoja.
Vierailija kirjoitti:
2: Niin aionkin kysyä, en vaan ole vielä kehdannut kun olen niin maassa ton takia.
3: Kiitos arviostasi. Menen tekemään seuraavaksi älykkyystestin, niin nähdään oletko oikeassa.
4: Tyhäm saatan ollakin, selvitetään asiaa.
5: Kirjoitin myös äidinkielestä ja ruotsista ällät, eikö näihin tarvita kielellistä lahjakkuutta? En tarvitse bilsan ällää mihinkään, mutta haluaisin silti sen saada.
6: Mielenkiintoista. Et kyllä vastannut kysymykseeni, että miten sen ällän saa. Se, että muut olivat parempia, ei ole selitys. Neuvoisitko toiseksi tullutta juoksijaa pärjäämään jatkossa paremmin siten, että kertoisit, että toinen oli vaan parempi?
7: Mitä väliä sillä on, mikä minä olen?
8: Monet korottavat eximiaa, oli sitten hikipinko tai ei. Minä olen kyllä mielelläni hikipinko, sillä arvostan kovaa työntekoa. Ilmeisesti kaikki eivät.
Itseasiassa vastaaja 6 nimenomaan vastasi kysymykseesi ja henkilön, joka on saanut L:n matikasta pitäisi tuo kyllä tajuta...
15: Kiitos mahtavista vinkeistä! Huomaan nyt, että olen vastannut varmaan liian suoraan vaan siihen kysymykseen ja jättänyt nämä johdannot ja loppukaneetit pois... Kun kysytään kysymyksellä eikä esseeotsikolla, jotenkin ajattelin, että kyseessä ei ole varsinainen essee. Seuraaviin reaalikokeisiin harjoittelen vastaamaan paremmin!
- ap