Pitääkö 3-vuotiaalla olla oma huone?
Olemmeko outoja, kun meidän kolmevuotiaamme nukkuu omassa sängyssään vanhempien huoneessa? Hänellä on oma huone, mutta sitä ei oe lainkaan laitettu hänelle eikä vietä siellä aikaa. Nyt on ajatuksena, että teemme ja remppaamme siitä hänelle huoneen alkuvuodesta, jolloin myös siirtyy sinne nukkumaan. Onko tämä outoa?
Kommentit (21)
Ei. Mutta omaan huoneeseen nukahtaminen voi olla alkuun aika tappelemista kun tottunut nukahtamaan isin ja äidin sängyn viereen.
Oma tyttömme alkoi nukkumaan omassa huoneessaan 7,5kk iässä.
Samaa olen mietiskellyt. Meillä lapsi täyttää loppuvuodesta 4 ja nukkuu omassa sängyssään meidän makkarissa. Minusta on mukavaa, että hän on "kuuloetäisyydellä".
Meillä pian 5v ja koko perhe nukutaan samassa huoneessa.. Enkä koe sitä ongelmaksi.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 21:28"]Meillä pian 5v ja koko perhe nukutaan samassa huoneessa.. Enkä koe sitä ongelmaksi.
[/quote]
Nyt ei varmasti ongelmaa olekaan. Ongelma syntyy kun jossain vaiheessa kuitenkin lapsi laitettava nukkumaan omaan huoneeseen. Siitä voi syntyä sota.
Itse olen lapseton, mutta vastaan silti. Oma veljeni nukkui 5 vuotiaaksi vanhempien sängyssä, jonka jälkeen laitettiin huone kuntoon tarkoituksena, että alkaa siellä nukkumaan. Joo, nukkui yhden yön.. Palas vanhempien väliin. Sen jälkeen meni monta monta vuotta kunnes oikeesti alkoi nukkumaan omassa huoneessa, oisko ollu 8. Luokkakaveri siitä tais sille jotain mainita jonka takia sai kipinän sit siitä. Mä oon ite nukkunu jostain vuoden ikäsestö omassa sängyssä eikä siinä oo koskaan ongelmaa ollutkaan. Eli, mitä aikaisemmin omaan sänkyyn, sitä helpompaa. Lapsi on kuitenkin teillä vasta 3v :) MUTTA MIELIPITEITÄ ON MONIA!
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 21:28"]Meillä pian 5v ja koko perhe nukutaan samassa huoneessa.. Enkä koe sitä ongelmaksi.
[/quote]
Miehesikin mielestä on varmasti ok
(eisiisuskallasanoaettävituttaakuneiolevuosikausii saanutollapuolisonkanssakahdestaanöitäaviovuoteessa)
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 21:36"]Itse olen lapseton, mutta vastaan silti. Oma veljeni nukkui 5 vuotiaaksi vanhempien sängyssä, jonka jälkeen laitettiin huone kuntoon tarkoituksena, että alkaa siellä nukkumaan. Joo, nukkui yhden yön.. Palas vanhempien väliin. Sen jälkeen meni monta monta vuotta kunnes oikeesti alkoi nukkumaan omassa huoneessa, oisko ollu 8. Luokkakaveri siitä tais sille jotain mainita jonka takia sai kipinän sit siitä. Mä oon ite nukkunu jostain vuoden ikäsestö omassa sängyssä eikä siinä oo koskaan ongelmaa ollutkaan. Eli, mitä aikaisemmin omaan sänkyyn, sitä helpompaa. Lapsi on kuitenkin teillä vasta 3v :) MUTTA MIELIPITEITÄ ON MONIA!
[/quote]
Lisään vielä sen, että vanhempamme erosivat kun veli oli noin 6 vuotias, eli siitä lähtien nukkui isän kanssa.
Meillä lapset nukkuneet vauvasta omissa huoneissa. Ollut kivaa minusta. Tykkään nukkua rauhassa. Leluja ei meillä ole saanut tuoda olkkariin. Omissa huoneissa tilaa.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 21:30"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 21:28"]Meillä pian 5v ja koko perhe nukutaan samassa huoneessa.. Enkä koe sitä ongelmaksi. [/quote] Nyt ei varmasti ongelmaa olekaan. Ongelma syntyy kun jossain vaiheessa kuitenkin lapsi laitettava nukkumaan omaan huoneeseen. Siitä voi syntyä sota.
[/quote]
Jaa. Mikä sota. En tajua tällaista, että puhutaan lapsista aivan kuin lapset ei muka kasvaisi ja kehittyisi. Mitä isompi lapsi on, sitä paremmat välineet hänellä on käsitellä muutoksia ja pettymyksiä. Se, että on viisivuotiaana nukkunut vanhempien kanssa samassa huoneessa, ei ennusta mitenkään sitä, etteikö lapsi sopeutuisi nukkumaan hyvin myös omaan huoneeseen.
Meillä koko perhe nukkuu samassa huoneessa. Musta se on ihanaa. Nukumme kaikki hyvin näin.
Minulla ei ole lapsia, ja olen aina ihmetellyt, että miten sellaisissa perheissä vanhemmat harrastavat seksiä, joissa muksu nukkuu samassa huoneessa vanhempien kanssa? Jos lapsi nukkuu vanhempiensa välissä kouluikäiseksi, tarkoittaako se seitsemän vuoden kuivaa kautta vanhemmille? Vai voiko näillä spontaaneilla ja luovilla ratkaisuilla selvitä edes yli vuotta?
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 21:20"]
Ei. Mutta omaan huoneeseen nukahtaminen voi olla alkuun aika tappelemista kun tottunut nukahtamaan isin ja äidin sängyn viereen. Oma tyttömme alkoi nukkumaan omassa huoneessaan 7,5kk iässä.
[/quote]
Koskahan näitä tappeluita on odotettavissa? Meillä oli just niin kuin ap:lla: lelut olkkarissa, lapsen sänky meidän makkarissa. Nyt tänä kesänä (kun lapsi täytti neljä) tehtiin yläkertaan oma soppi, jossa lapsi nukkuu ja joskus touhuaakin jotain. Ei ollut kyllä yhtään hankalaa. Tuon ikäisen lapsen kanssa kun voi keskustella.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 20:55"]
Minulla ei ole lapsia, ja olen aina ihmetellyt, että miten sellaisissa perheissä vanhemmat harrastavat seksiä, joissa muksu nukkuu samassa huoneessa vanhempien kanssa? Jos lapsi nukkuu vanhempiensa välissä kouluikäiseksi, tarkoittaako se seitsemän vuoden kuivaa kautta vanhemmille? Vai voiko näillä spontaaneilla ja luovilla ratkaisuilla selvitä edes yli vuotta?
[/quote]
Miksi seksiä pitää harrastaa just sängyssä.
Pitää. Muuten ei ehkä koskaan itsenäisty.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 21:01"]
[/quote]
[/quote]
No ei tietenkään pidä. Kuitenkin olen saanut sellaisen käsityksen, että juuri pikkulapsiaika on parisuhteelle kaikista haastavinta, kun yhteistä aikaa ei ole lasten yöuniajan lisäksi oikeastaan ollenkaan. Siksi minä kysyinkin kun kiinnostaa tietää että miten sen ajan ja paikan järjestäminen onnistuu kun seksi illalla lapsen nukahdettua omassa sängyssä on poissuljettu vaihtoehto.
Niin kauan kuin asuimme ahtaassa asunnossa, nukuimme koko perhe, vanhemmat ja kaksi lasta, samassa huoneessa. Kun sitten muutimme omakotitaloon, sain (11-v.) oman huoneen, mutta pikkuveli, joka muuttaessamme oli vasta kolmevuotias, nukkuin vanhempien kanssa vielä monta vuotta, vielä alakoululaisenakin vanhempien sängyn vieressä, ja kun hänen sänkynsä siirrettiin tilavan huoneen toiselle seinälle, niin poika valitti, ettei enää opi edes ulkoläksyjä, kun ei niitä vierekkäin lueta!
Yllättävän moni ketjussa kirjoittaa, miten mukava on, kun aika iso lapsi vielä nukkuu vanhempien kanssa samassa huoneessa. Ei suinkaan lapsesta ole tehty elävää ehkäisyvälinettä ("Ei nyt, älä, Jonna / Janne herää"). Vai onko teillä niin tilava asunto, että voitte hoidella aviolliset velvollisuutenne jossakin muualla kuin omassa aviovuoteessa?
Joillakin lapsen siirtyminen omaan huoneeseen sujuu yllättävänkin sujuvasti. Joku kertoi, miten lapsi meni ensimmäisenä iltana omaan huoneeseensa nukkumaan. Vanhemmat olivat huolissaan, miten kävisi ja aikoivat jättää yövalon palamaan ja oven raolleen, mutta lapsi, reilut pari vuotta) oli komentanut napaksti: "Valot pois ja ovi kiinni. Minä nukun nyt." Ja nukkuin myös, jatkossakin.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 21:07"]
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 21:01"]
[/quote]
[/quote]
No ei tietenkään pidä. Kuitenkin olen saanut sellaisen käsityksen, että juuri pikkulapsiaika on parisuhteelle kaikista haastavinta, kun yhteistä aikaa ei ole lasten yöuniajan lisäksi oikeastaan ollenkaan. Siksi minä kysyinkin kun kiinnostaa tietää että miten sen ajan ja paikan järjestäminen onnistuu kun seksi illalla lapsen nukahdettua omassa sängyssä on poissuljettu vaihtoehto.
[/quote]
No jossain muualla kuin siellä omassa sängyssä! Sohvalla, lattialla, vierassängyssä. Ei me ainakaan mennä lasten kanssa samaan aikaan nukkumaan.
Meillä nukkuu lapset samassa makuuhuoneessa meidän kanssa ja seksiä harrastetaan missä milloinkin, sohvalla, lattialla, suihkussa.. eikä ole sen kuivempaa tai vähemmän spontaania, uskoisin.
Niin ja olemme tosiaan kokeneet kivaksi sen, että hän nukkuu samassa huoneessa. Lelut ovat olkkarissa ja hän on lähes aina siellä missä mekin, esim. maalaa keittiössä. Ap