Onko normaalia jos ekaluokkalainen ei osaa pyyhkiä?
Lapseni on nyt aloittanut koulun ja usein hän ei siellä käy isolla hädällä koska pelkää vessoja. Kotona osaa käydä kun koira vahtii oven takana. Pitää koirista siis.. Nyt koulusta viesti tuli että pitäis tehä jotain kun ei osaa pyyhkiä itse, oli siis eilen käynyt vessassa siellä kun oli ruokana papuja ja ne saa vatsan sekasin. Niin pitääkö huolestua
Kommentit (30)
No laita ne savetit johonkin pussiin jossa on koiran kuva.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 21:45"]
Ei kai lapsi voi osata jos ei sitä ole hatjoiteltu. Anteeks nyt mutta miten tyhmiä vanhemmat nykyään ovat. Opettakaa 5 v lapsi jo pyyhkimään. 7 v. No huhuu....en ymmärrä. Voi lapsi parka.
[/quote]
Mä en ole aloittaja, vaan tuo numero 10. Oma lapseni on pienempi kuin aloittajan lapsi. Mutta lapselleni ei kelpaa edes mun suorittama pyyhkiminen, joten vaikea kuvitella motivaation omaan pyyhkimiseen olevan suuren suuri. Onko se siis minun vai lapsen tyhmyyttä? Syntyikö hän väärään kulttuuriin? Japanissa ois helppoa.
Miten hitossa se koira nyt liittyy koulussa kakkaamiseen :D
Tuota, jos meidän 2,5 vuotias osaa pyyhkiä. Kuuluisko ekaluokkalaisen osata?
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 21:32"]
Kyllä ne jokainen oppii jossain vaiheessa, harvempi teini huutaa pyyhkimään... Jotkut on vaan niin siistejä, että tosiaan haluavat sen suihkutuksen, ja itse kuivaavat, näin meillä ekaluokkalainen. Osaa kyllä mutta on supersiisti ja tarkka, ei kulje paskarannut alushousuissa kuten jotkut.
[/quote]näin meilläkin; ja samalla tyylillä lapsuudesta teini-ikään ja aikuisuuteen on myös pojat kasvatettu.Mitä järkeä sitä ulostetta on paperilla levittää pitkin peräpäätä, yök.
On mielestäni normaalia. Itselläni oli täysin sama juttu, en vain käynyt 1lk "isolla hädällä" sitten se vain taisi mennä ohi, ja opettelin siihen ihan itsenäisesti ja 2lk olinkin jo "normaali".
nyt normaalina lapsena kaupungin parhaassa lukiossa ;)
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 22:14"]
Tuota, jos meidän 2,5 vuotias osaa pyyhkiä. Kuuluisko ekaluokkalaisen osata?
[/quote]
Osaisi ihan varmasti meidänkin 2,5-vuotias. Saa sitä ihmetellä, miksi kihomadot yleistyvät.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 21:05"]
No ei meidänkään ekaluokkalainen "osaa" pyyhkiä joten ei käy koulussa isolla hädällä. Totuus on se, että ei huvita pyyhkiä kun pelkää että käsiin menee kakkaa. Kotona teen aina tarkistuksen ja pyyhin loppuun.
[/quote]Ihan tavallista, että jotkut eivät halaua opetella, kun pelkäävät, että kädet likaantuu, mutta kyllä he ajan mittaan oppivat.
Eräs pitkään opettajana toiminut kertoi joskus, että tää on lähivuosina yleistynyt. Vielä 20 vuotta sitten ei tullut kuuloonkaan, että 7-vuotias lapsi ei osaisi käydä itse vessassa, mutta nykyään on hyvinkin yleistä.
Lapset tuskin on muuttunut, eli eiköhän tästä voida syyttää vanhempia. Vanhemmat aloittaa tämänkin opetuksen liian myöhään.
Ja vessassa käyminen ei muuten ollut ainoa asia minkä nykylapset oppii myöhemmin. Tähän kuului myös mm haarukalla ja veitsellä syöminen, omien jälkien siivoaminen ja omista tavaroista huolehtiminen.
Ei kai lapsi voi osata jos ei sitä ole hatjoiteltu. Anteeks nyt mutta miten tyhmiä vanhemmat nykyään ovat. Opettakaa 5 v lapsi jo pyyhkimään. 7 v. No huhuu....en ymmärrä. Voi lapsi parka.