Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tahdon alkaa säästämään omaan asuntoon! Neuvoja?

Vierailija
26.09.2015 |

ASP-tili on sellainen, josta olen kiinnostunut, kannattaako sellaiselle säästää? Saisin säästöön noin 400-500€/kk, ja toivomani asunto maksaa noin 130 000€.

Mites takaukset, vanhempani ovat kuolleet eikä mieheni vanhemmilla ole varallisuutta? Miten valtiontakaus toimii, riittääkö se tässä tapauksessa?

Kysyn ehkä tyhmiä, mutta olen vielä aika nuori eikä minulla ole vanhempia neuvomassa, joten huomioikaa se, kiitos. :)

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunto riittää 70 % vakuudeksi. Eli säästä 30 % kauppahinnasta niin et tarvitse muita vakuuksia.

Vierailija
2/5 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen lisäksi saat valtion takauksen max. 85% asti. Se maksaa muutaman satasen. Eli asunto 70%, valtion takaus 15% ja omarahoitus (joko säästöjä tai takaus, nykyään taidetaan joka paikassa tarvita reaalivakuus, henkilötakaus ei riitä). Jos asunnon hinta on se 130 000€, tarvisit omarahoitusta noin 20 000 €.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, lisää saa neuvoa! t. ap

Vierailija
4/5 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asp-tili toimii siten, että kun olet saanut 10 % asunnon kauppahinnasta säästettyä, pankki lainaa sinulle loput 90 % ilman muita vakuuksia. Helsingissä asp-lainan enimmäismäärä on 180 000 euroa, Espoossa, Vantaalla ja Kauniaisissa 145 000 euroa ja muissa kunnissa 115 000 euroa. Eli jos asut pk-seudulla riittää että saat sen 10 % säästettyä :) Aspissa on paljon muitakin etuja joten ehdottomasti kannattaa säästää sen avulla asuntoa varten!

Vierailija
5/5 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa sellainen huomioon (mitä minulle ei kerrottu etukäteen), että vaikka asp-lainaa voi saada (muualla suomessa) tuon 115t, niin vaikka säästäisi sen 10% asunnon arvosta, pankki ei välttämättä myönnä asp-lainaa tuota täyttä määrää.

Itsellä kävi niin, että olin säästänyt vähän reilu 15t ja marssin nordeaan kyselemään lainalupausta. Olin jotenkin ajatellut että saan automaattisesti sen 100t (oli vielä viime vuonna max mitä asp-lainaa pystyi saamaan muualla suomessa). Ja siihen satasen päälle halusin lainalupauksen, kuinka paljon "ylimääräistä" voin saada, eli minkä hintaista asuntoa alan katsomaan. Nordeasta ilmoittivat että max määrä mitä lainaa voivat myöntää on 80t. Olin ihan ihmeissäni että mitä?? Totesin että tuolla summalla en saa tältä alueelta mitään sellaista mitä halusin, joten jatkoin säästämistä. Kun säästöjä oli yli 21t, menen uudelleen pankkiin. Silloin herui jo vähän enemmän, mutta antoi nordea niin surkeat ehdot, korkea marginaali sekä joku ihme vakuutus työttömyyden varalta (hinta 14000e!!) että kilpailutin lainan. Toisesta pankista sitten irtosi helposti se summa jonka halusinkin.

Asp-tili oli tosi järkevä, ja lisäkorko lainan nostohetkellä oli myös ihan kiva, minulle sitä oli kertynyt yli 1800e.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan