Mitä ajattelisitte tässä tilanteessa?
Miulla on ollut ystävä useamman vuoden, josta en ole ollut ihan varma mitä mieltä hän on minusta.
Vuosien varrella on sattunut kaikenlaista, josta minulle on tullut sellainen tunne ettei hän niin välitä minusta.
En nyt kaikkea ala tähän selittämään, mutta jotakin kuitenkin.
Meillä oli tässä taannoin nyyttäri illanistujaiset. Kaikki olivat tehneet sinne jotakin. Tein yhtä ruokalajia. Jossain vaiheessa kaverini vinkkasi omalla kielellään, hieman kuitenkin kireästi siskolleen, että "ota nyt, hän itkee muuten" minun tekemästä ruuastani hänelle. Hän huomasi kun vilkaisin häntä ja virnisti minulle.
Sitten oli eräät juhlat. Juhlissa oli istumajärjestys. Oltiin sovittu pienen ystäväporukan ja tämän ystävän, jonka juhlat oli ja josta kirjoitan kanssa, että istutaan tietyssä paikassa. Muut kyllä saivat istua tässä paikassa, mutta minua oltiin ystävän siskon toimesta ohjaamassa ihan toiselle puolelle. Yksi ystävä sitten sanoi, että et sinä mene mihinkään, vaan olet siinä.
Joskus aikaisemmin kun näin ystävän äitiä toista kertaa. Hän asuu ulkomailla. Käytiin vain päivävisiitillä syömässä. Vein tuliaisiksi kukkia ja suklaata. Minulle mainittiin useampaan otteeseen kuinka äiti niin rakastaa luonnon kukkia ja on poiminut niitä päivittäin. Minun kimppu oli ihan kukkakaupasta ostettu leikkokukkakimppu. Ojentaessani sain kyllä kiitoksen, mutta nyt muistan että luonnon kukat ovat hänen mieleen. Teimme ruokaa yhdessä ja jossain vaiheessa äiti tokaisi, että osaankos minä EDES tehdä ruokaa. Hieman hämmensi, mutta jotakin siihen vastasin. Leikatessani sipulia ystävä alkoi tuijottaa tapaani leikata sipulia. Alkoi neuvoa siihen mallin etten osaisi. Osaan... En leikannut koossa pitävää kantaa pois vaikka hän luuli. (poistan tomaateista sen vihreän osan halkaisun jälkeen 2 viillolla ja tämä kaveri 4 viillolla... jos sillä on väliä..) Alkoi todella tuntua erikoiselta. Paikalle saapui vielä ystävän kaveri. Kaverin tulosta hän oli innoissaan. Repi tuomastani kukkakimpusta kukat hänen ja itsensä korvantaakse. Minä hymyilin ja katselin kuinka kivalta ne näytti. Olo hieman erikoisena jälleen.
Pian siirryttiin ruokailuun. Ystäväni äiti otti eräälle kattilalle pata-aluseksi suklaa-rasian, jonka olin tuonut. En itse pidä sen tyyppisestä suklaasta, mutta muistan kun edellisellä tapaamisella ystäväni ja muistaakseni hänen äiti oli jollakin kahvikutsuilla kehunut samantyyppistä suklaata, jota heille oli tarjottu. Siitä ajattelin, että voisin sellaisen viedä. Asiasta ei puhuttu sen enempää.
Ehkä vuosi jälkeenpäin ystävä toitotti kuinka häntä ärsyttää kuinka joku kehtaa antaa hänelle jotain mistä ei todellakaan pidä. Kuinka hän inhoaa esim jotakin tiettyä suklaata. Ja ei ymmärrä kuinka ystävä ei voisi tietää että hänhän pitää jostakin muusta karkista. Mieleeni tuli tuo suklaatilanne...
Ystäväni on muutenkin heittänyt minulle ihmeellisiä asioita matkan varrella. Tehnyt ohareita jne.
Kun tapasin hänen miesystävän ensimmäistä kertaa huomasin hänen katsovan päästä varpaisiin. Istuimme samassa autossa, jossa oli muitakin ja radio oli kovalla. Tämä miesystävä mutisi jotakin, mutta ystäväni ehti lopettaa mutinan tokaisemalla ettei kukaan tässä autossa ole tyhmä... tuli tuostakin karmiva tunne...
Pelattiin eräs vuosi korttia. Ystävälläni oli joku hyvä peli tiedossa. En ymmärtänyt pelin sääntöjä, ymmärsin kyllä noudattaa niitä, mutta ne oli mielestäni sellaiset, ettei niissä ollut mitään järkeä. Ystäväni selitti kyllä, mutta suuttui lopulta, kun en käsittänyt mitä järkeä siinä on. En siis yleensä ole eri mieltä, mutta siitä olin. Pelasimme pelin loppuun. Ystävä ei puhunut minulle, enkä minä hänelle. Oli meitä onneksi 3 pelaajaa niin ei ollut ihan hiljaista. Pelatessa oli sellainen tunne, että ystävä pitää minua ihan tyhmänä. Minä pidin peliä tyhmänä ja voitin sen. Ja tämä tunne nousi pintaan ollessamme autossa... tuli tunne, että ystävä oli puhunut jotakin rumaa minusta miehelleen...
En nyt enempää jaksa tilittää, mutta kaikenlaista pientä tässä on sattunut, jotka minua vähän ihmetyttävät.
Mitä mieltä te olette kertomastani? Onko teillä ystävienne kanssa samanlaisia haasteita? Miten toimitte tilanteissa? Sanotteko jotakin huomatessanne? Onko teillä edes tuollaisia ystäviä, vai hiipuvatko sellaiset suhteet?
Kommentit (20)
Olisiko kenelläkään teistä samanlaista kokemusta tai mielipidettä asiaan. Olisi mukava lukea niitä ja saada mahdollisesti näkemys tähän joltakin ystäväporukan ulkopuoliselta.
En ole puhunut tästä muille, koska en halua aiheuttaa mitään vatvomista porukassa.
Mitä nuo miinukset tarkoittavat?
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 18:50"]
Ai mitäkö mieltä olen? Oli aivan harvinaisen sekava selitys, tipuin kärryiltä parin lauseen jälkeen.
[/quote]
Sama myös mulla, mutta todella outo ystävyyssyhde, jos kaiken aikaa on jotain säätöä, outoja asioita.
En tiedä, mitä itse ajattelisin, olenko tottunut, että ystäväni on outo vai en.
Ai mitäkö mieltä olen? Oli aivan harvinaisen sekava selitys, tipuin kärryiltä parin lauseen jälkeen.
[/quote]
Missä kohtaa tipuit kärryiltä?
Kirjoituksessa oli joukko tapahtumia, joiden pohjalta on tullut utnne ettei ystävä taida oikein välittää seurastani. Kysyin siihen sitten muiden mielipidettä.
Ole. Sitä mieltä, että ap on aika erikosella tavalla sitkeästi kiinni oletuksessa, että kaikki koskee jotenkin erityisesti häntä ja on tarkotettu hänen harmikseen. Toisaalta jos kaveri ja kaverinkaverit, äidit, siskot ja miehet noin ärsyttää, niin vaihda ihmeessä kaveria.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 18:56"]
Ole. Sitä mieltä, että ap on aika erikosella tavalla sitkeästi kiinni oletuksessa, että kaikki koskee jotenkin erityisesti häntä ja on tarkotettu hänen harmikseen. Toisaalta jos kaveri ja kaverinkaverit, äidit, siskot ja miehet noin ärsyttää, niin vaihda ihmeessä kaveria.
[/quote]
Kyse on yhdestä ystävästä ja häneen liittyvistä tapahtumista ja henkilöistä. Ei kenestäkään muista ystävistäni.
Minusta kuulostaa siltä, että ylitulkitset asioita.
Kysy suoraan ystävältäsi eikö hän pidä seurastasi, jos tahdot vastauksen.
Mä nään kaksi vaihtoehtoa tämän perusteella. Joko olet ylianalysoinut ja kuvitellut ettei ystäväsi oidä sinusta ja toinen vaihtoehto joka tulee mieleen on ikävä kyllä se, että hän ei ehkä pidä sinusta ainakaan täysin tai että häntä ärsyttää joku sinussa jota ei saa sanottua joka näkyy sitten em. tilanteina. Vaikea sanoa. Ei ehkä ole helppo juttu , mutta ehdotan rehellistä puhetta, että kerrot ystävällesi nämä asiat ja että sinulla on sellainen ja sellainen tunne jne ja että käytte läpi vaivaavat asiat. Jos ystävyys kestää tämä on se ystävyyttä ja jos ei kestä, ehkä parempikin että jää...
Kaverisi pitää sinua vähän yksinkertaisena ja ilmeisen selvästi yrittää myös holhota sinua.
Puhuu sinusta myös pahaa selän takana, jättäisin moisen kaverin.
[/quote]
Olen juonut viisi olutta ja tajusin kaiken. Taidat olla vähän typerä?
Ap, sinuna ottaisin asian esiin ystäväsi kanssa. Tsemppiä!
Minusta ei ole sinun kaveri. Hän ehkä pitää sellaisesta, että pääsee arvostelemaan jotakuta muuta selän takana, ja sinä olet se henkilö. Älä ainakaan itse ota yhteyttä tuohon henkilöön.
Mulla oli joskus samantyyppinen kaveri, ja tuollainen kävi niin rasittavaksi, että jätin hänet pois elämästäni. Hän oli jollain tavalla mustasukkainen aina kaikesta huomiosta mitä millään tavalla sain, ja miesystäville haukkui minut ennenkuin esitteli meidät.
[/quote]
Tässä näkee laumasieluisuuden tuloksen. Veikkaan ettei noista + antaneista suurin osa edes lukenut tekstiä. Oli liian pitkä ja siksi luokittelivat sekavaksi.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 20:07"]
[/quote]
Tässä näkee laumasieluisuuden tuloksen. Veikkaan ettei noista + antaneista suurin osa edes lukenut tekstiä. Oli liian pitkä ja siksi luokittelivat sekavaksi.
[/quote]
Tarkoitan niitä jotka antoivat + viestille, jossa haukuttiin aloitusta sekavaksi :D !
Mietin vain, että miksi uhraat aikaasi tuollaiseen "ystävään"? Olet jo yrittänyt tarpeeksi, anna "ystävän" yrittää välillä.
[/quote]
Sanna sanoo aina noin...
Ajattelen mennä nukkumaan, kun en ymmärrä lukemaani.
Lopeta ystävyys. Minulla oli myös ystävän kanssa "ongelmia",en nyt rupea selittämään tarkemmin mutta kaikkea sellaista että hän arvosteli minua ja tekemisiäni ja kuvitteli olevansa minua parempi,yritti jotenkin saada minut tekemään hänen tahtonsa mukaan,vietti kanssani aikaa vain kun hänelle sopi,ei koskaan tullut minnekkään jos pyysin mutta jos hän pyysi niin kuvitteli että olen aina käytettävissä jne. Viimeinen pisara oli se että huomasin hänen olevan jotenkin kateellinen parisuhteestani ja hän oli alkanut puhua minusta paskaa miehelleni selän takana rikkoakseen suhteemme. Silloin sanoin suorat sanat ja tein selväksi että emme ole enää ystäviä. Tästä on jo muutama vuosi ja sen jälkeen en ole hänen kanssaan puhunut enkä edes sattumalta nähnyt missään. Minua ei yhtään kaduta että laitoin välit poikki. Enemmänkin kadun että olen tuhlannut aikaani tuollaiseen ihmiseen. Ystävyys pitäisi olla positiivinen suhde,mutta jos se ei sitä ole niin neuvoisin "eroamaan" ystävästä.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 19:03"]
Mä nään kaksi vaihtoehtoa tämän perusteella. Joko olet ylianalysoinut ja kuvitellut ettei ystäväsi oidä sinusta ja toinen vaihtoehto joka tulee mieleen on ikävä kyllä se, että hän ei ehkä pidä sinusta ainakaan täysin tai että häntä ärsyttää joku sinussa jota ei saa sanottua joka näkyy sitten em. tilanteina. Vaikea sanoa. Ei ehkä ole helppo juttu , mutta ehdotan rehellistä puhetta, että kerrot ystävällesi nämä asiat ja että sinulla on sellainen ja sellainen tunne jne ja että käytte läpi vaivaavat asiat. Jos ystävyys kestää tämä on se ystävyyttä ja jos ei kestä, ehkä parempikin että jää...
[/quote]
Samaa mieltä.
Ja minusta AP teksti ei ollut mitenkään sekava. Siinä vain oli lueteltuna eri tilanteita.. Tarinoilla on aina ainakin se kaksi puolta, joten ei voi ulkopuolisena varmasti tietää mitään, mutta aika ahdistavalta nuo jutut sinun kannaltasi kuulostavat, joten suosittelen sitä avoimuutta. Jutelkaa asioista. Tsemppiä!