Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jatkuvasti liikaa töitä

Vierailija
26.09.2015 |

Olen töissä suurehkossa yrityksessä esimiestehtävissä ja työsopimuksessa työajakseni on määritetty 40 tuntia viikossa sisältäen ruokatauot 0,5h/pvä.Todellisuudessa joudun tekemään aivan jatkuvasti 55-60-tuntista työviikkoa selvitäkseni työmäärästä ja ruokatauotkin supistuvat usein autossa hotkaistuun proteiinipatukkaan. Ja lisää töitä vain tulee koko ajan, "vähän tästä nyt tulee lisää hommaa mutta kyllä nämä varmaan siinä sivussa hoituvat, ei näihin kauaa mene, ymmärräthän, että tässä tilanteessa ei vain lisäresursseja voida rekrytoida missään tapauksessa". Esimiehelläni saatika hänen pomollaan ei ole mitään käsitystä siitä, miten paljon aikaa käytännössä eri tehtäviin kuluu, mutta laatutaso pitää olla 110% aina.

Jos kuormitusasian ottaa työpaikalla puheeksi, työnantaja (pomo) kääntää tilanteen minun heikkoudekseni kestää stressiä ja korostaa, että nykyelämässä vain tarvitaan "kykyä ylittää itsensä". Myös pomon pomo arvostaa ihmisiä, jotka ovat töissä 24/7 ja hänen elämäntilanteensa sen salliikin (kotivaimo hoitaa perheen). Työsuojelua tai luottamusmiestä ei omalla työntekijäryhmälläni työpaikalla ole. Liiton kautta jos ryhdyt asiaa kyseenalaistamaan, sinut hoidetaan irtisanotuksi, nähty on.

Olen todella hyvä työssäni ja en pelkää suuria työmääriä, osaan priorisoida, työskennellä tehokkaasti, tunnistaa olennaiset asiat, delegoida, multitaskata jne. - mutta nyt tilannetta jo pari vuotta kestäneenä kohta alkaa hajota fysiikka ja perheonni - sydän tykyttää, huimaa, oksettaa ja lapset/perhe kärsii kun äiti "aina töissä". Iltaisin olen kotona n. klo 19-20 (aloitan työpäivän klo 6-7) ja lauantai-aamun sekä sunnuntai-illan teen töitä joko duunissa tai kotona.

Missä menee "pientä joustavuutta" -raja ja mitä tilanteessa voisi tehdä? Onko ainoa keino vaihtaa duunipaikkaa? Tykkään työstäni kovin, mutta nyt sitä on vain jatkuvasti aivan liikaa ja firman tehokulttuuri on mennyt aivan  sairaaksi. Vinkkejä? Kohtalotovereita varmaan nykyaikana löytyy?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tsemppauksista ja muistuttamisesta, että omaa selkärankaa on oikeus löytää ja on oikeus pitää puoliaan. Ja hyvä myös tietää, että en ole ainoa.... tämän toki jo aavistinkin, nykytyö on kovaa. Ja kuten joku sanoikin, ihan hölmöä, että monella ei ole työtä ja ne keillä on, sitä on aivan liikaa.

Työterveyteen ei kannata mennä rasituksesta avautumaan, työnantaja seuraa herkeämättä kävijöitä ja silloin saat tässä firmassa viimeisen luuserin maineen = seuraavissa yt:eissa olet varmasti pihalla tai sitten yllättäen muuten vaan "organisaatio järjestellään uudelleen". Opintovapaalle ei voi jäädä, koska "tilalle pitäisi ottaa työtön ihminen ja tähän työhön ei löydy työkkärin kautta riittävän pätevää tekijää".

Saitte muistamaan, että tällainen voi olla nykypäivänä yleistä - mutta ei normaalia - ja omat arvot pitää löytää ja toimia niiden mukaan.

Haluan tehdä laadukasta työtä ja niin teenkin, niin hyvää, että työtä annetaan vain koko ajan lisää. Olen liian kiltti ja tunnollinen ja nämä itsekkäämmät, "kovat" pomot varmasti käyttävät minua hyväkseen saadakseen tulospalkkionsa... ja aina uudelleen ja uudelleen minä suostun, koska tiedän että osaan, hommat hoituu ja rakastan työtäni (asiat joita teen ovat oikeasti mielenkiintoisia). Lienen klassinen "kympin luottotyttö", joka löytää itsensä burn-outista tai sydänosastolta viiden vuoden kuluttua. Lapset onneksi pitävät elossa väkisinkin, muutoin väsyneimpinä ja rankimpina hetkinä rekankeulakin tuntuisi välillä houkuttavalta.

Taidanpa opetella vielä lisää ja yrittää jatkaa asiallista keskustelua työyhteisössä resurssien riittävyydestä. Toivottavasti pomotkin ymmärtäisivät asian, tätä tosin epäilen.

Omia alaisiani suojelen liialta työltä, vaadin paljon ja saan aikaan tuloksia tiimini kanssa mutta en vaadi koskaan mahdottomia. Ja sitten löydän itseni tästä tilanteesta... Tarvinnee siis ensisijassa ryhtyä itse itsensä esimieheksi :)

Miten te muut olette ottaneet nämä liian kovat vaateet puheeksi työssänne? Minulla siis pomo ja pomon pomo ketkä eivät tuijota muuta mittaria kuin tulosta.

Työhyvinvointikysely tehdään meillä kyllä, mutta sen takia, että sillä saa vakuutusmaksua alemmaksi kun pystyy osoittamaan, että "välittää työyhteisön hyvinvoinnista" :) Naurattaa joka kerta kun työhyvinvointikysely pamahtaa postiin koska tulokset eivät koskaan johda mihinkään, aina keksitään vain selitykset, miten ihmiset eivät vaan nykypäivänä "kestä stressiä". Ja vaikka kysely on "luottamuksellinen", kummasti ne väärien arvosanojen antajat vain löytyvät ja keskustelut käydään sen mukaan.

Ihana oravanpyörä. Voimia kaikille saman kanssa kamppailijoille ja kiitos, jo pelkkä avautuminen aiheesta tuntuu keventävän mieltä vaikka mitään se ei täällä toki muutakaan.

-ap-

Vierailija
2/19 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsu pomot neuvotteluun ja pyydä heiltä apua. Tee PowerPoint tms ja lyö faktat pöytään. Tee esitys ikään kuin itsesi ulkopuolisena henkilönä, ole neutraali ja rauhallinen. Konkretisoi ja väännä raalangasta. Ota esimerkkejä ja kerro omia ratkaisujaan. Konkretisoi myös ongelmat; tämä tehtävä vaatii x tuntia, minulla on y tuntia jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalia toimintaa vientiteollisuudessa viimeiset 15 vuotta. Sairaalassa on käyty aina välillä uudelleen käynnistyksessä. Ei ole varaa purnata kuten muilla aloilla. Lisänä on tullut haukut muualta yhteiskunnasta, vaatimukset, saneeraukset jne..

Vierailija
4/19 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äärimmäisen huonoa johtajuutta. Pomosi menettää vielä hyvän työntekijän sinussa, ja samalla kaiken potentiaalisi. Olet kultakimpale yritykselle, kun todellakin pidät työstäsi. Huonoa johtajuutta on se, että ei tarjoa resursseja - tuotoksia ei voi vaatia jos ei ole resursseja. Tuossa tilanteessa ei ole mitään hyvää. Tiedätkö, että burnoutista ei välttämättä parane koskaan? Lähde kun vielä voit, mikäli et millään keinoin saa keskusteltua pomosi kanssa resurssien riittämättömyydestä.

T: työpsykologian opiskelija

Vierailija
5/19 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei opintovapaata varten mitään työtöntä työnhakijaa tarvita! Se on vuorotteluvapaan sääntö. Jää vaan opintovapaalle ja lue vaikka avoimen yliopiston kursseja.

Vierailija
6/19 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 14:49"]

Äärimmäisen huonoa johtajuutta. Pomosi menettää vielä hyvän työntekijän sinussa, ja samalla kaiken potentiaalisi. Olet kultakimpale yritykselle, kun todellakin pidät työstäsi. Huonoa johtajuutta on se, että ei tarjoa resursseja - tuotoksia ei voi vaatia jos ei ole resursseja. Tuossa tilanteessa ei ole mitään hyvää. Tiedätkö, että burnoutista ei välttämättä parane koskaan? Lähde kun vielä voit, mikäli et millään keinoin saa keskusteltua pomosi kanssa resurssien riittämättömyydestä.

[/quote]

Haista opiskelija vittu ja aukaise silmät siellä kirjoituspöydän takana. Tiedätkö millä paineella toi johtaja tekee töitä, ja etteikö se tietäisi missä mennään. Ihan niinkuin se vain ilkeyttään jättää palkkaamatta ne puuttuvat henkilöt organisaatiosta. Oletko ikinä kuullut kilpailukyvystä, kulurakenteesta, jne. Välijohto tässä joutuu ottamaan isoimman lastin ja kiitoksena antaa omat ansionsa yhteiskunnalle.

Tilanne on niin sairas että itse lähdin kuviosta pois.

Vierailija
7/19 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 14:49"]

[/quote]

kiitos. viestin välittämä tukesi oli minulle merkityksellinen koska olen todella yksin tilanteessani, "välipomon" osa ei ole herkullinen. oma pomoni on kovin tehokkaana pidetty, ja hän onkin taitava visionääri ja käskyttäjä mutta toimeenpanon osalta hän ei osaa muuta kuin vaatia ja toki delegoida omia tehtäviään, siinä vuorovaikutuksen sujuvasti unohtaen. hänen mielestään hyvä johtajuus on lähes yksinomaan vaativuutta ja kovuutta. ja kun vaatiminen ja prässääminen ei auta, ei hänellä olekaan sitten aina enempää todellista keinovalikkoa vaan siirrytään ihmisen "stressinsietokyvyttömyyden" arvosteluun.

tiedän olevani työnantajalleni aliarvostettu kultakimpale... en korvaamaton, mutta tehtävässäni sen verran hyvä, että ihan nopeasti ei vastaavaa löydä. Ehkä oma arvo on todella joskus vain näytettävä lähtemällä pois. Taidan ruveta vilkuilemaan duuneja aktiivisemmin ja päivittää cv:n.... ja vaikka samaa on muissa duuneissakin tarjolla, niin eipä tuo ojasta allikkoon siirtymä enää missään tunnu. uudessa duunissa olisi sentään vielä mielenkiintoisempaa, kun pääsee opettelemaan uutta ja siten lisäämään sisäistä motivaatiotaan.

- ap -

Vierailija
8/19 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtajat on helppo vaihtaa. Kaikki työnteko pohjautuu vapaaehtoisuuteen. Kukaan ei pakota. Voit koska tahansa vaihtaa johtajat ja etsiä parempia. 

Se vain ei poista sitä rakenteellista ongelmaa mikä Suomessa on, josta kaikki kärsii ja mistä puhutaan muttei tehdä mitään. 

Suojatussa asemassa on suorittavaporras ja erityisessä suosiossa suljettusektori. Kaikki muut kärsii.

Kun yritykset kiihtyvällä tahdilla lopettavat toiminnot tai poistuvat Suomesta niin koko dominopeli kaatuu. 

Tähän prosessiin mahtuu vielä monta yksilötason tragediaa.

Vierailija
9/19 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kuin vaihdat työpaikkaa keskustelet asiallisesti pomosi kanssa asiasta.

Usein käy niin että jos itse ei vedä työmäärään rajaa, töitä vaan kasataan koko ajan lisää.

Ei se ole firmankaan etu että ihmiset vaihtuvat. Ei sun mahdollinen seuraajasikaan selviä sen suuremmasta työmäärästä. Aluksi varsinkaan.

Itse kyllä asemassasi katselisin vähän ympärilleni ja miettisin vaihtoehtoja.

Vierailija
10/19 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kuuden vuoden jälkeen alan olla ihan poikki ja tuntuu, että kuolen pois. Työpaikkaa en osaa vaihtaa, koska ystävien kokemukset muualta vastaavia. Pitäisi vaan jäädä pois työelämästä. Ehkä joku pakolainen kestäisi paremmin tätäkin stressiä...

Vierailija
11/19 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavan kerran kun tois lisää töitä nii vastaisin vaan että joo teen, ne on valmiina sitten XX.XX päivämäärään mennessä. Ja valitset sellasen päivän että saat höllennettyä duunia. En tekis vaan mitään viikonloppuna, ja jos joku kysyy osotan työsopparia.

Kuulostaa muuten ihan mun unelma duunilt, mitä mahdat tehdä? Tai miksi olet kouluttautunut

Vierailija
12/19 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala laskuttaa ylitöistä se yleensä hillitsee. Näin itse tein.

Vierailija
13/19 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työsuojeluviranomainen löytyy AVI:sta. Se on ihan sinun omaa pöljyyttäsi, jos annat käyttää itseäsi hyväksi noin röyhkeästi, etkä pidä puoliasi. Huomauta pomollesi, että et sinä olisi esimiesasemaan päässyt, jos et olisi ollut riittävän osaava.

On se niin väärin, että toiset joutuvat tekemään töitä ylen määrin, ja sitten on meitä muita, joilla ei ole töitä ollenkaan!

Otapa ihan omaksi iloksesi jotain vuorottelu- tai opintovapaata. Kyllähän sinä jotain voit alkaa opiskelemaan, ja käsittääkseni opintovapaata on pakko antaa.

Vierailija
14/19 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 10:02"]

Otapa ihan omaksi iloksesi jotain vuorottelu- tai opintovapaata. Kyllähän sinä jotain voit alkaa opiskelemaan, ja käsittääkseni opintovapaata on pakko antaa.

[/quote]

Et tajua pummi mitään. Kengänkuvan tuollaisella toiminnalla saa persauksiin. Sitten on samassa asemassa, kuin sinä. Tun hyvät neuvot ..

Vierailija
15/19 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne sua pois potki vaikka tekisitkin nopeammin huonompaa jälkeä. Ja jos potkii pois niin saat ainakin työttömyysturvan ilman karenssia. Irtisanomisaika on puolivuotta (työpaikalla tai palkalla kotona riippuen tehtävistäsi). Siinä ajassa löytää hyvin uuden työn. Olet vain jämäkkä ja tiedä oman tehtäväsi rajat ja puolusta niitä. Aina voit esittää työnarkomaania olematta 24/7 töissä ts. puheissasi arvostat mutta et kuitenkaan sieluasi myy hommalle.

Vierailija
16/19 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata odotella kunnollista loppuunpalamista, siitä voi tulla rumaa jälkeä, eli hakeudu jo nyt työterveyshuoltoon juttelemaan voinnistasi. Lääkäri tietää parhaiten mikä on liian kuormittavaa sinulle, mikä ei.

Saat pitkän saikun jo noilla tiedoilla mitä tuohon ylös kirjoitit.

Vierailija
17/19 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukemani perusteella tilanne viittaa siihen, että ylin porras ahneuksissaan riistää henkilöstöä minkä vain suinkin pystyy. Ylimmällä portaalla on todennäköisesti jonkinlainen palkitsemisjärjestelmä, suuria bonuksia tai optioita tms. ja sinun ilmaiseksi tekemäsi työ hyödyttää rahallisesti suoraan heitä. Suosittelen olemaan poissa töistä jonkin aikaa tai hakeutumaan muualle, tai sitten yksinkertaisesti vain alat tekemään normaalimittaista päivää sisältäen normaalimittaisen ruokatauon. Tilanne on nykyisellään sairas.

Olisi eri asia, jos itse haluaisit vapaaehtoisesti tehdä pitkää päivää ja saisit niistä hyvät korvaukset. Mutta jos terveytesikin on alkanut jo reistailla ja perheesi kärsii, niin kannattaa miettiä, onko tuo oikeassti sen arvoista. Haluatko todella uhrata elämäsi tärkeimmät asiat vain miellyttääksesi sinua riistäviä ja kiltteydestäsi suoraan rahallisesti hyötyviä henkilöitä?

Vierailija
18/19 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on myös samankaltainen tilanne. Olen myös käynyt työterveydessä puhumassa asiasta, mutta lääkärin neuvo oli, että otat asian puheeksi pomosi kanssa. Pomolleni olen puhunut tästä ja hän ei halua tehdä asialle mitään. Muuta työpaikkaa en tällä alalla saa, jos pomoni antaa minusta toisille pomoille huonon kuva. Olen tehnyt työni erittäin hyvin ja olen tunnollinen ja vastuuntuntoinen. Ikää on jo sen verran, ettei alanvaihtokaan ole järkevää. Eli burnouttia odotellessa.

Vierailija
19/19 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vaihtaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi