Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kirkko sulkee siunauksestaan pois ne lapset, jotka eivät kuulu kirkkoon?

Vierailija
17.08.2008 |

Ilmoitus perhemessusta: "Jokainen kastettu lapsi voi osallistua ehtoolliselle yhdessä vanhempansa tai esimerkiksi kumminsa tai isovanhempansa kanssa"

Eli jos lasta ei ole kastettu, hän ei ole tervetullut myöskään ehtoolliselle siunattavaksi? Aika törkeää. :(

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
17.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli on myöhemmin eronnut siitä vanhempien mukana.

Eiköhän tuolla tarkoiteta vaan yleisesti riittävän isoa lasta, joka ei nyt vielä ole ripille päässeen ikäinen. :) Ei ne papit siellä mitään kysele, kun on alttarilla kättä ojentelemassa kohti. Sinne vaan.

Vierailija
2/35 |
17.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi kirkkoon kuulumattoman lapsen ilmeisesti kirkkoon kuulumattomat vanhemmat haluaisivat kirkon siunauksen ja ehtoollisen lapselleen? Ja sitten, kun kirkko toimii omiensa hyväksi, niin sekään ei käy. En aina oikein käsitä tätä tapa-ateistien järjenjuoksua.

t. tosiateisti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
17.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ihmettelen kolmosen kanssa. Kirkosta erotaan kun halutaan säästää ja olla trendikkäitä, mutta ehtoollinen ja siunaus kyllä kelpaisi..

Vierailija
4/35 |
17.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ainakaan estäisi isovanhempiani viemästä lapsiani. Mulle nimittäin uskonto on aivan se ja sama. En ole vainoharhainen puoleen, enkä toiseen. Lapseni osallistuu koulussakin ev.lut. uskonnontunnille. Miksikö?

a. koska yhteiskunnassamme on helpompi elää, jos tuntee mitä mieltä toiset ovat siellä määräävässä asemassa olevasta moraalista esim. rikosoikeuden oikeudenmukaisuus perustuu valitsevaan kulttuuriin ja uskontoon maassa, moraalinen selkärankamme perustuu tähän siis

b. monet historiamme tapahtumat ovat käynnistyneet uskonnon kannustamana, monesti valitettavasti sodatkin, arvomaailmamme on rakentunut pikkuhiljaa kokemuksen ja uskonnon ohjauksen mukaan

c. lapsi tietää, mikä siinä on, joka muita voi niin kamalasti kiinnostaa, että "yli-innostuvat" aiheesta ja jopa rakentavat isoja rakennuksia pelkästään ollessaan ihan tokeissaan jeesusjutuistaan (kirkkoja näkee siellä ja täällä)

d. olen selittänyt lapselle sen psykologisen propagandan mitä ko. uskonnolliset yhteisöt harrastaa ja analysoimaan sillä mielellä tuollaisia tilaisuuksia. :)

tosiateisti

Vierailija
5/35 |
17.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten ihmeessä kirkkoon kuulumattomalla lapsella voi olla kummi. Jotkut sitten osaavat tehdä asioista harvinaisen vaikeita.

t. tosiateisti

Vierailija
6/35 |
17.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kirkkoon kuulumaton haluaisi osallistua kirkon tilaisuuksiin?

Vierailija
7/35 |
17.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on kirkon opin vastaista.

Vierailija
8/35 |
17.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten se ehtoollinen ja siunaus liittyy noihin? Eikö lapsi saa tietää noita asioita ilman ehtoollista ja siunausta? Kyllä minäkin voisin ihan mielenkiinnosta mennä seuraamaan muiden uskontokuntien jumalanpalveluksia, mutta ihan vaan tosiaan katsomaan enkä esim siunattavaksi.

Vierailija
9/35 |
17.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysin viesti siis tarkoitettu viitoselle

Vierailija
10/35 |
17.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on kirkon opin vastaista.

Mutta en ymmärrä sellaisia kirkkoon kuulumattomia vanhempia tai sukulaisia, jotka haluavat viedä kirkkoon kuulumattoman lapsen ehtoolliselle. No kaipa tämä menee samaan kategoriaan sen kanssa, että kirkkoon kuulumattomat / ateistit haluavat lopulta tulla haudatuksi siunattuun maahan, eivätkä tunnustuksettomille hautausmaille. Jotain selustansa varmistelua varmaankin.

t. tosiateisti

Vierailija
11/35 |
17.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole koskaan kuulunut, joten en ole katsonut tarpeelliseksi liittyäkkään. Rahaa en siinä asiassa ajattele ollenkaan.

Vierailija
12/35 |
17.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan ole ateisti, vaan uskovainen. En vain toistaiseksi ole liittynyt kirkkoon enkä muihinkaan seurakuntiin, koska haluan ajan kanssa katsella itselleni ja lapsilleni sopivan paikan.

Minulle ehtoollinen on ennen muuta henkilökohtaiseen uskooni liittyvä asia. En voi hyväksyä ihmisten sulkemista pois ehtoolliselta sen perusteella, missä kirkossa paperit sattuvat olemaan tai mitä kirkollisia toimenpiteitä hänelle on ehditty suorittaa (esim. kaste).

ap

Vierailija
13/35 |
17.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihan sen vuoksi, että sillä ei ole mitään kummosta väliä, viekö se isovanhempi (ehkä hän on kovasti uskovainen) sen meidän kersan sinne alttarille vierelleen, jos tykkää kirkkoon mukaankin ottaa. Ihan se ja sama. Ja ihan sama mihin multiin mut laitetaan, mutta jos se sukulaisten yöunien (etten tule kummittelemaan) vuoksi on heille mukavaa, että siunattuun maahan laitetaan, niin siitä vaan. Olen silloin jo kuollut, joten se ei minua hetkauta. :)

t. tosiateisti2

Vierailija
14/35 |
17.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan ole ateisti, vaan uskovainen. En vain toistaiseksi ole liittynyt kirkkoon enkä muihinkaan seurakuntiin, koska haluan ajan kanssa katsella itselleni ja lapsilleni sopivan paikan.

Minulle ehtoollinen on ennen muuta henkilökohtaiseen uskooni liittyvä asia. En voi hyväksyä ihmisten sulkemista pois ehtoolliselta sen perusteella, missä kirkossa paperit sattuvat olemaan tai mitä kirkollisia toimenpiteitä hänelle on ehditty suorittaa (esim. kaste).

ap

Eikä ketään suljeta pois, sen kuin menet vain.

Vierailija
15/35 |
17.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen, miksi seurakunnilla on tarve rajata ehtoollinen koskemaan vain "oikeauskoisia" eli oman seurakunnan jäseniä. Näin on ainakin ev.lut, helluntai, ortod. kirkoissa

Vierailija
16/35 |
17.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen, miksi seurakunnilla on tarve rajata ehtoollinen koskemaan vain "oikeauskoisia" eli oman seurakunnan jäseniä. Näin on ainakin ev.lut, helluntai, ortod. kirkoissa

Sen kuin menet vain lapsesi kanssa, jos koet sen noin tärkeäksi. Itse en vain voi ymmärtää, miksi kirkkoon kuulumattomat haluavat ehtoolliselle. Selustansa varmistamista, kai.

t. tosiateisti

Vierailija
17/35 |
17.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen osallistuva tulee osalliseksi Kristuksen ruumiista ja verestä. Ei meidän kirkossa "oikeauskoinenkaan" mene ehtoolliselle tuosta vain, vaan se edellyttää katumusta ja paastoa. Jos joskus ei tunne olevansa kelvollinen, kannattaa jättäytyä ehtolliselta pois. Toisesta kirkosta tuleva tuskin tuntee edes kirkkomme ehtoollissääntöjä ja olisi jotenkin ihan hassua, että samassa jonossa seisoisi sitten hartaasti valmistautuneita ortodokseja ja sitten muista kirkoista paikalle pistäytyneitä turisteja. Ehtoollinen on ainakin meille todella vakava asia.

Minä ainakin HALUAN käydä ehtoollisella vain omassa kirkossani, eli en tunne mitään hinkua päästä ehtoolliselle esim. ev.lut. kirkossa tai useinkaan edes muissa ortodoksikirkoissa. Mieluiten hiljennyt ehtoolliselle tutun seurakunnan joukossa ja otan sen vastaan oman rippi-isäni kädestä.

t:ortodoksi

Vierailija
18/35 |
17.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai kastamaton lapsi voidaan siunata, mutta ehtoolliseen hän ei ole oikeutettu.

Ilmoitus perhemessusta: "Jokainen kastettu lapsi voi osallistua ehtoolliselle yhdessä vanhempansa tai esimerkiksi kumminsa tai isovanhempansa kanssa"

Eli jos lasta ei ole kastettu, hän ei ole tervetullut myöskään ehtoolliselle siunattavaksi? Aika törkeää. :(

Vierailija
19/35 |
17.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai kastamaton lapsi voidaan siunata, mutta ehtoolliseen hän ei ole oikeutettu.

Jumalan kohtaamiseen ja armoon on oikeus ihan jokaisella ihmisellä, ja on yksinkertaisesti väärin kieltää jotakuta tulemasta ehtoolliselle!

Olen samoilla linjoilla kuin ap. Minä olen varmasti luterilaisten mukaan syntisistä suurin, kun olen käynyt lapsikasteen lisäksi aikuiskasteella. Mutta kyllä minä ehtoolliselle menen myös luterilaisessa kirkossa käydessäni enkä mielestäni ole siitä kenellekään tilivelvollinen.

Vierailija
20/35 |
17.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ehtoolliselle pääsevät ainakin teoriassa vain kastetut.