Millaista on elää mt ongelmaisen tai nepsymiehen puolisona?
Kommentit (8)
Nepsyistä en tiedä.
Myöhemmin kuvioon tulleet mt-ongelmat on olleet raskas asia ja ne vaan pahenee. Olen aika loppu jo.
Jos oma mielenterveys kestää, niin miksi ei. Mutta voin sanoa 8 vuotta vakavan psykoottisen masentuneen kanssa yhdessä olleena, että helppoa ei tule olemaan. Sairaus tulee olemaan aina etusijalla. Koskaan ei voi sopia etukäteen mitään, ei menoja eikä edes arkisia askareita sillä sairastuneen vointi vaihtelee usein. Arki on raskasta, mutta rakkaan ihmisen takia sen kestää, vaikka epätoivon hetkiä tuleekin. Miehellänikin lääkitystä joutuu säätämään usein ja terapiaa on silloin kun sitä on paikkakunnalla saatavilla. Yhdessä ollaan edelleen.
Mulla on nepsymies, jolla traumatausta, masennusta ja ahdistusta. Mä rakastan sitä todella paljon. Älykkäin, hienoin ja luotettavin mies, jonka kanssa olen ollut. Miehiä on ollut joo monia ja suurin osa muistakin toki hyviä, mutta nykyisessäni on jotain ainutlaatuista. Hän ajattelee ja kokee asioita eri tavalla, hän on herkkä, tunteellinen ja hänen kanssaan voi käydä pitkiä ja syvällisiä keskusteluita. Toivon loppuelämän suhdetta, hän hoitaa itseään ja on motivoitunut sekä siihen, että kehittymään meiän suhteessakin. Ollaan oltu yhdessä yli 3 vuotta.
Jos on toimiva lääkitys nepsyoireisiin, voi olla hyvinkin optimaalinen ja toimintakykyinen mies. Stimulanttien huono puoli tosin on herkästi lopahtava erektio.
Minä olen AD(H)D-mies. Ainoa kotityö mihin aiemmin kykenin, oli astianpesukoneen täyttö - eikä sekään välttämättä onnistunut päivittäin, ja aina se kuormitti täysin järjenvastaisesti.
Saatuani lopultakin toimivan lääkityksen, vaikutus oli kuin Buranalla päänsärkyyn: oireilu eli toimintakyvyttömyys katosi jo ensimmäisestä pilleristä. Nykyään teen normaaleja arjen asioita normaalisti lääkityksen ansiosta. Pystyn pakottamaan itseni tylsiin rutiinihommiin, ilman että minun tarvitsee käyttää tuhotonta määrää energiaa pystyäkseni edes aloittamaan. Aivotoimintani "oikosulku" yksinkertaisesti vaimenee stimulanttien ansiosta. Oloni on vihdoinkin aika lailla normaali.
Naisista varmaan 30% kärsii aika vakavia mt ongelmia. Nainen on suurin uhka terveelle miehelle.
EI