Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luokanopettajan työ ja palkka

Vierailija
05.04.2022 |

Luokanopettajan koulutus kestää noin 5 vuotta. Jos haluat kaksoispätevyyden eli myös jonkun tai joidenkin aineiden aineenopettajan pätevyyden, niin 6-8 vuotta on realistinen pituus opinnoille. Kaksoispätevyys kannattaa, sillä se näkyy palkassa veikket kyseisiä oppiaineita opettaisikaan.

Kokemuslisiä maksetaan 5, 8 ja 10 vuoden kohdalla ja ilmeisesti vielä myöhemminkin.

Opetusvelvollisuus 24 tuntia viikko. Jos opettaa tuon päälle tunteja, niitä kutsutaan ylitunneiksi ja ne nostavat palkkaa luonnollisesti.

Usein kuitenkin tuo 24 tuntia/viikko on sopiva määrä, koska oppituntien jälkeen on kasapäin hoidettavia asioita: oppituntien suunnittelut, materiaalien valmistelut, viestintä kotiin (huoltajat ovat muuten useimmiten ihan huippu tyyppejä), opekokoukset, kehittämistiimi-palaverit, kokeiden korjaukset, tuen lomakkeiden laadinta yms. Nyrkkisääntö itsellä ainakin on, että työpäivä on ma-pe 7.45-16.00. Työt ei lopu tekemällä varmasti millään alalla. Jatkuva kiireen ja keskeneräisyyden sietämisen taito on tärkeää. On myös tärkeää osata rajata työ ja irrottautua työasioista heti kotioven sulkeuduttua.

Ja sitten raha-asiaan. Otan tietenkin lisää palkkaa vastaan, kukapa ei ottaisi. Mutta mielestäni tärkein korjauksen tarve kouluissa on liian suuret ryhmäkoot ja liian vähäinen aikuisten määrä suhteessa lapsiin. Kun yleisopetuksen ryhmissä on yhtä aikaa useita aspergereita, adhd-oppilaita, tunnesäätelypulmaisia jne. ei vaan ole yhdenkään oppilaan etu, että ryhmät ovat yli 20 oppilaan ryhmiä, usein jopa yli 25 tai lähes 30 oppilaan pommiluokkia.

Oppilaat ansaitsevat enemmän. He tarvitsevat koulunkäyntinsä tueksi lisää aikuisia ympärilleen ja pienempiä ryhmäkokoja.
Pisatuloksetkin saataisiin ihan jo näillä keinoin paranemaan - hyvien oppimistulosten taustalle tarvitaan laadukasta opetusta ja laadukkaita opetusryhmiä. Jos opetusryhmät ovat pielessä, tilannetta ei pelasta laadukainkaan opetus tai taitavinkaan opettaja.

Olen kokemukseni perusteella varma, että isoissa ryhmissä (24-30) näkyvät käytöshäiriöt vähenisivät ihan vain jo ryhmäkokoja pienentämällä. Kun on liikaa porukkaa oppilasmäärään nähdäen liian pienessä tilassa, mitä voi olettaa lopputuleman olevan!

Tehkää huoltajat visiittejä kouluun koulupäivien aikana esim. kun haette lastanne esim. hammaslääkäriin tms. Kurkatkaa samalla luokkaan. Jos luokka huoneessa näyttää ahtaalta, oppilaat ovat lähes kuin sillit purkissa, laittakaa viestiä kaupungin tai kunnan päättäville virkamiehille ja poliitikoille. Lapsenne ansaitsevat parempaa! Lapsilta on helppo säästää, he eivät kirjoittele lehtiin valituksia. Meidän aikuisten tehtävä on tehdä niin.

Kouluissa on paljon hyvää, mutta paljon myös epäkohtia. Kuten kaikilla aloilla, johtaminen on tosi tärkeässä roolissa - rehtoreita on todella erilaisia. Ja kouluissa on myös niitä, joiden toimintakulttuuri on ihan vinossa. Sieltä sitten hyvät tyypit yksi toisensa jälkeen vaihtavat toisiin kouluihin tai irtisanoutuvat. Ja mikä kurjinta ja pöyristyttävintä, kaupunki ei puutu tällaisten koulujen toimintaan. Tässäkin häviäjinä ovat lapset.

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ok

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kuusi