Askarruttaako jokin tietotekninen asia? Kysy pois
Voin tässä vastailla tietotekniikkaan liittyviin (mahd. perustavaa laatua oleviin) kysymyksiin parhaani mukaan. Olen tietotekniikan maisteri.
Kommentit (23)
Kiitokset tietotekniikan maisterille. Tein varmuuskopioinnin ja todellakin käytetty tila lisääntyi ulkoisella kovalevyllä, vaikkei tiedostoja näy. Tätä ei ole kukaan aiemmin osannut kertoa, kun olen ihmetellyt ettei varmuuskopiointi onnistu. Samalla kysyn, suositteletko erityisesti jostain syystä päivittämään Windows 7:n 10:iin? Itse en koe mitään tarvetta, mutta toisaalta en ole tietoinen mahdollisista hyödyistäkään.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 16:34"]
Kiitokset tietotekniikan maisterille. Tein varmuuskopioinnin ja todellakin käytetty tila lisääntyi ulkoisella kovalevyllä, vaikkei tiedostoja näy. Tätä ei ole kukaan aiemmin osannut kertoa, kun olen ihmetellyt ettei varmuuskopiointi onnistu. Samalla kysyn, suositteletko erityisesti jostain syystä päivittämään Windows 7:n 10:iin? Itse en koe mitään tarvetta, mutta toisaalta en ole tietoinen mahdollisista hyödyistäkään.
[/quote]
Mikäli sinulla on tehokas tietokone ja pelaat paljon videopelejä, niin yksi syy päivittää Windows 10:een on DirectX 12 grafiikkarajapinta, mitä käyttämällä uudet tulevat pelit näyttävät paremmalta ja toimivat paremmin. Windows 10 sisältää myös paljon käyttöjärjestelmän nopeutta parantavia korjauksia ja optimointeja, joten sen ainakin pitäisi pyöriä nopeammin, sulavammin ja paremmin kun vaikka Windows 7:n.
Mikäli et koe pakottavaa tarvetta päivittää Windows 10:een, niin todennäköisesti sitä ei välttämättä kannata tehdä. Muista kuitenkin että ilmainen päivitys on voimassa vain vuoden, joten sen jälkeen jos haluat joskus päivittää Windows 10:een, niin joudut maksamaan siitä.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 16:27"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 16:11"]
Tietokoneeni nettiyhteys on yhtäkkiä hidastunut. Miten sen saa taas nopeaksi?
[/quote]
Suomessa palveluntarjoajat harvemmin "kuristavat" netin nopeutta, joten se johtunee jostain muusta. Yksi yleinen tekijä on se että asutaan tiivisti asutulla alueella (eli paljon langattomia modeemeita ihmisillä, esimerkiksi useita kerrostaloja lähekkäin) ja käytetään tietokonetta langattoman verkkoyhteyden varassa jokseenkin vanhalla modeemilla, joka ei osaa vaihtaa pois ruuhkautuneelta langattomalta kanavalta.
Tällaisen ongelman voi ratkaista ostamalla uuden modeemin joka tukee useampaa kanavaa, joista voi sitten valita sen missä on vähiten liikennettä, eli kanavan, mitä muiden lähellä asuvien ihmisten modeemit eivät käytä. Voi myös olla että nykyinen modeemisi tukee muita kanavia, mutta se täytyy modeemin asetuksista vaihtaa manuaalisesti (usein on näin).
Sitten on tietysti muita erinäisiä syitä, joista hauskin on se että siirtämällä modeemia puoli metriä johonkin suuntaan voi nopeuttaa verkkoa huomattavasti, jos se sattuu tällä hetkellä sijaitsemaan sellaisessa jännässä "kuopassa" mihin voi vaikuttaa vaikka lähistöllä sijaitseva radioantenni tms.
[/quote]
Kiitos paljon neuvoista!