Laskin, että minulla on vuoden loppuun mennessä säästössä
16000 egeä. Huoh, ikinä ei ole ollut noin paljon säästössä rahaa. Enkä raski ostaa mitään, vaikka tarvetta olisi. Yhden huonekalun uusin jokin aika sitten ja tuli karsea katumus, kun menin säästöihin kajoamaan. Tuntuu jotenkin "laittomalta" ottaa sieltä säästötililtä rahaa, vaikka omiani onkin. Mistähän tuokin tunne tulee..
Kommentit (13)
Sijoita rahasi esim. Nordnetin kuukausisäästö-ETF:iin äläkä makuuta niitä säästötilillä!
No tuo voisikin olla hyvä idea. Että laittaisin vielä yhden tilin, joka olisi sitten suurempiin hankintoihin varta vasten.
Veroprosentti myös minulla tapana suurentaa, jotta saan säästöön rahaa vaivatta. Mutta kun tuntuu, että ei niitäkään raskisi käyttää..
Siis ap:n säästöt on jaettu jos osittain sijoitustilille ja persnettoa menee koko ajan. Huonosti tuottaa, joten en laita kyllä tällä hetkellä sinne enempää..
Onko tämä nyt sitä paljon puhuttua humblebragaamista?! Muka ohimennen kerrotaan omasta erinomaisesta elämästä huonosti piilotetulla itsekorostuksella?!
Tuumasinpa vaan. Ja ap:n elämä ei ole kyllä koskaan ollut erinomaisten hyvää ja hienoa. Tuskalla ja hiellä olen säästöni ansainnut ja mietin vain sitä, että kun niitä ei sitten kykene käyttämään. On ollut työttömyyttä ja kovaa elämää, rankka lasinen lapsuus. Haluatko tietää tarkemmin, jotta voit päätellä miten erinomaista elämäni on ollutkaan..
Paras on kun opettelet ostamaan laatuesineitä silloin kun niitä oikeasti tarvitset ja muuten laitat rahat säästöön. Ei tule katumusta tuhlaamisesta eikä säästämisestä.
Itsellänikin on jo ihan mukavat säästöt kun olen elänyt noin nyt pari vuotta, mutta mistään en oikeastaan koe tinkineeni.
Mulla on kolme tiliä, käyttötili, säästötili, tuhlaus/hätävaratili ja lisäksi vielä osakesäästöt, joiden määrä vaihtelee. Säästötililtä ostan osakkeita ja kotiutan voitot sinne. Tuhlaustili on ihan sitä itteään varten, eli saa törsätä yli 600 euron menevät summat. Alle 600 jos on tilillä, se on hätävaraa.
Jaan talletukset niin, että hätävaratilille menee 150 euroa/kk, ja säästötilille 300.
Ei ap kyllä noin paljon kk kykene siirtämään tileille. Pienet tulot ja niistä olen säästöni tiristänyt.
AP säästää koko ikänsä ja sitten kuolee pois.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 15:33"]
Tuumasinpa vaan. Ja ap:n elämä ei ole kyllä koskaan ollut erinomaisten hyvää ja hienoa. Tuskalla ja hiellä olen säästöni ansainnut ja mietin vain sitä, että kun niitä ei sitten kykene käyttämään. On ollut työttömyyttä ja kovaa elämää, rankka lasinen lapsuus. Haluatko tietää tarkemmin, jotta voit päätellä miten erinomaista elämäni on ollutkaan..
[/quote]Eli työtön saa Suomessa niin paljon tukia, että säästöön jää tuhansia!
No sanoinko että olen koko elämäni ollut työttömänä? Tämä av on rivien välistä lukijoiden mekka.. :D
Sun pitää perustaa useampia tilejä, joilla on eri käyttötarkoitus. Säästötilin rahoihin et koske, mutta sisustustililtä voi ostaa huonekaluja ja matkustustiliä käyttää matkusteluun. Tuon pitäisi auttaa syyllisyydentunteeseen.
Minusta on myös vallan kamalaa ottaa rahaa pois säästötililtä. Laitankin sen vuoksi veroprosentin vähän isommaksi, jolloin veronpalautusrahat voin hyvällä omalla tunnolla laittaa joululahjoihin tai muihin hankintoihin. Sen rahan tuhlaaminen ei aiheuta samanlaista oloa kuin säästöjen nostaminen.