Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tukholmasta tietäviä paikalla?

Vierailija
24.09.2015 |

Saattaa olla, että mieheni työt veisivät tässä kahden vuoden sisällä Tukholmaan. Työ olisi keskustan yritimessä. Itse olen töissä ja opiskelen tällä hetkellä, mutta voisin suorittaa maisterin Ruotsin puolella. Meillä on kolme lasta, jotka olisivat muutettaessa kaikki kouluikäisiä.

Kysymys: Mitkä ovat Tukholman hyvät asuinalueet? Mitkä ovat huonot? Tiedän, että asuntotilanne om tällä hetkellä katastrofaalinen varsinkin vuokratessa. Ostaminen ei varmaan onnistu ennenkuin on asunut ja ollut töissä joitakin vuosia Ruotsissa?

Asumme tällä hetkellä Suomessa vuokralla 4h+k rivitalo-asunnossa. Mieluiten haluaisimme rauhalliselle lapsiperhe/okt/rivitalo-alueelle, joka olisi kuitenkin kohtuullisen matkan ja hyvien kulkuyhteyksien päässä keskustasta. Keskustakin periaatteessa kävisi, mutta sitten taitaa tulla jo budjetti vastaan.

Haluaisin nyt tosiaan ihan ensin kartoittaa noita mahdollisia asuinalueita (ja myös niitä, mitkä eivät missään nimessä tule kuuloon), sen jälkeen voi sitten katsoa tarjontaa, hintatasoa ym.

Kiitos jos joku osaa vastata!

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon vastauksista!

Vierailija
2/11 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, mihin tekstini hävisi! Kirjoitin pitkän litanian tuon jälkeenkin. Höh!

Tosiaan piti kysyä vielä, että tietääkö kukaan miten laina-asiat menevät, kun ostaa asuntoa ulkomailta..? Luin jonkun jutun, joka oli tosin 5 vuotta vanha ja koski pääasiassa loma-asuntoja, että periaatteessa Suomestakin voisi saada lainan, mutta tässä tapauksessa asunto ei voi toimia ollenkaan vakuutena, vaan se pitää hankkia sitten muutoin. Eli säästöjä ja omaisuutta pitäisi olla.

Kuinkahan kauan Ruotsissa pitäisi olla asunut, ennenkuin voisi edes ajatella paikallisten pankkien kanssa neuvotteluja? Vai pitääkö olla peräti kansalaisuus? Tietääkö kukaan Ruotsin asuntolaina-systeemeistä verrattuna Suomen käytäntöihin?

Otan mielelläni lisää vinkkejä vastaan Tukholman asuinalueista ja Ruotsissa asumisesta ylipäätään muutenkin! :) Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensisijaisesti kannattaa pyytää miehen työnantajaa auttamaan asunnon hankkimisessa. Jos se ei ole mahdollista, niin kunnalliseltakin puolelta voi "maahanmuuttajana" yrittää. Katso esim. Tyresö Bostäder.

Vierailija
4/11 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö miehen työpaikka järjestä työsuhdeasuntoja?

Vierailija
5/11 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lidingö, Nacka, Alvik ja Bromma...

Varsinkin T-banan röda linjenin vartta välttelisin. Erityisesti Skärholmen ym.

Vierailija
6/11 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
7/11 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rinkebyssä oli paljon suomalaisia 80-luvun alussa kun siellä asuin vuoden verran. Maraboulla olin töissä niin kuin monet muutkin suomalaistytöt.
Saattaa olla että vähän voi olla asiat eri lailla, kun uutisia seuraa muualtakin kuin Hesarista ja YLEltä.

Vierailija
8/11 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lonkalta heitän, että Midsommarkransen vaikuttaa viihtyisältä alueelta, jossa hinnat eivät ehkä kuitenkaan ole tähtitieteelliset.

Vierailija
9/11 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen asunut Tyresössä, viihdyimme erinomaisesti. Jos nyt muuttaisimme uudelleen Tukholman seudulle, niin vaihtoehtoja olisivat myös Nacka ja Lidingö.

Vierailija
10/11 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aiotte vuokrata, on otettava ihan mitä saa, jos nyt ylipäätään saa yhtään mitään. Ruotsissa on vuokrasäännöstely, jonka takia asuntoa ei kannata antaa vuokralle.

Vierailija
11/11 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun Värmdössä, se on tosi iso kunta jonka toiselta laidalta kestää vartti Södermalmille ja toiselta puolelta yli tunti. Viihdymme loistavasti, ihanan luonnonläheistä aluetta vaikkakin matkaa kyllä kertyy ja aamuruuhkat ovat aivan kamalat nyt kun rakentavat lisää kaistoja mutta se valmistunee keväällä. Muita kivoja alueita ovat Tyresö, Haninge, Täby, Ekerö, Järfälla ja Nacka mikäli haluaa vähän kauemmaksi keskustasta mutta kuitenkin hyvien yhteyksien päähän. Alueita joille en itse muuttaisi mistään hinnasta ovat Rinkeby yms lähiseutu, Huddinge, Skärholmen, Tumba ja Botkyrka. Tosin kahdesta jälkimmäisestä löytyy myös ihan ok alueita.

Tukholmasta ei kannata edes unelmoida saavansa "första hand" vuokrasopimusta. Andra hand vuokrakämppiä ja -taloja löytyy ihan hyvin jos jaksaa etsiä. Tosin voi olla vaikea löytää pidempiaikaista asumusta ja hyvää vuokraisäntää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme