Koulun työntämä propaganda
Eilen yläkouluikäinen kertoi, että aamunavauksessa oli joku nyyhky kertonut itku kurkussa köyhien pakolaisten tilanteesta. Että kuinka näillä syyrialaisilla pakolaisilla (joita Suomessa erittäin vähän) on kurjaa ja että miten oli itkettänyt kun Torniossa kehtasivat kantasuomalaiset ihan mieltä osoittaa. Lopuksi oli kuunneltu virsi Jumalan kämmenellä.
Onko tällainen asiallista koululta, kysyn vaan? Eikö koululaitoksen tulisi olla ottamatta kantaa tällaisiin asioihin ja keskittyä opetustehtävään? Itse en ainakaan tahdo, että lapsilleni pakkosyötetään tällaista!
Täytynee laittaa reksille postia menemään. Ärsyttää toden teolla:(
Kommentit (69)
Kouluissa on pakko kasvattaa suvaitsevaisuuteen, koska kouluissa on maahanmuuttajataustaisia lapsia joiden kanssa on tultava toimeen.
Itse olen rasistisesta perheestä ja voin kertoa että se on lapsille todella rankkaa kun vanhemmat opettavat asenteita jotka eivät ole yleisesti hyväksyttyjä. Lapsi paljastaa tuollaiset asenteet liian avoimesti ja joutuu itse sitten syrjityksi, eikä opettajiltakaan tule oikein apua jos lasta syrjitään siksi että esittää rasistisia ajatuksia. Tiedän kun olen ollut tuollainen lapsi. Oli ihan helvetin raskasta huomata että niillä äidin ja isän opeilla ajan itseni nurkkaan, kun kuitenkaan ei haluaisi myöntää itselleen että vanhemmat on ehkä väärässä.
Älkää sekoittaki lastenne päätä noilla pakolaisjutuilla. Lapset elää eri maailmassa kuin aikuiset, eikä noilla opeilla ole helppo selvitä siellä.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 13:54"]
Kouluissa on pakko kasvattaa suvaitsevaisuuteen, koska kouluissa on maahanmuuttajataustaisia lapsia joiden kanssa on tultava toimeen. Itse olen rasistisesta perheestä ja voin kertoa että se on lapsille todella rankkaa kun vanhemmat opettavat asenteita jotka eivät ole yleisesti hyväksyttyjä. Lapsi paljastaa tuollaiset asenteet liian avoimesti ja joutuu itse sitten syrjityksi, eikä opettajiltakaan tule oikein apua jos lasta syrjitään siksi että esittää rasistisia ajatuksia. Tiedän kun olen ollut tuollainen lapsi. Oli ihan helvetin raskasta huomata että niillä äidin ja isän opeilla ajan itseni nurkkaan, kun kuitenkaan ei haluaisi myöntää itselleen että vanhemmat on ehkä väärässä. Älkää sekoittaki lastenne päätä noilla pakolaisjutuilla. Lapset elää eri maailmassa kuin aikuiset, eikä noilla opeilla ole helppo selvitä siellä.
[/quote]
Kaipa lapset ja nuoret ovat luonnostaan melko suvaitsevaisia ja meilläkin on tuttava- ja sukulaispiirissä esim. tummaihoisia. Aikuisuutta lähestyvä nuori kuitenkin seuraa itsekin uutisointia esim. somesta. Ja siellä mielipiteitä ja uutisia on puolesta ja vastaan ja monelta kannalta. Itseäni ihmetytti kuitenkin, että koulussa tarvitsi mainita esim. näistä suomalaisista mielenosoittajista tähän sävyyn. Ap
Jännästi tässä nykyisessä verkkokeskustelussa ovat kääntyneet aiemmat asetelmat ylösalaisin. Pakolaiskeskustelussa terveen järjen ääni, empatia (kuten halu auttaa oikeita hädänalaisia eikä noita tänne asti päässeitä vahvimpia) ja oikeaan tutkimustietoon viittaaminen (kuten oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen) kuuluvat voittopuolisesti maahanmuuttokriittisten kirjoitteluun, ja kaikkinainen leimaaminen ("rasisti!"), tosiasioiden vääristely ("syyrialaiset") ja tietämättömyys loistavat "suvaitsevaisten" kirjoittelusta.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:08"]
Jännästi tässä nykyisessä verkkokeskustelussa ovat kääntyneet aiemmat asetelmat ylösalaisin. Pakolaiskeskustelussa terveen järjen ääni, empatia (kuten halu auttaa oikeita hädänalaisia eikä noita tänne asti päässeitä vahvimpia) ja oikeaan tutkimustietoon viittaaminen (kuten oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen) kuuluvat voittopuolisesti maahanmuuttokriittisten kirjoitteluun, ja kaikkinainen leimaaminen ("rasisti!"), tosiasioiden vääristely ("syyrialaiset") ja tietämättömyys loistavat "suvaitsevaisten" kirjoittelusta.
[/quote]
Niin. Tässäkin ketjussa on jo moni ilmeisesti suvaitsevainen pyrkinyt raivokkaasti leimaamaan minut rasistiksi, punaniskajuntiksi ja isäm maam-puolustajaksi ja ties miksi tietämättä minusta oikeasti yhtään mitään. Mutta vissiin siellä rupeaa "paukut" loppumaan, niin sitten huudellaan näitä isäm maam-mölinöitä...eh. Ap
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 12:38"]Olisitko yhtä tuohtunut, jos aamunavauksessa olisi oikein av-tyyliin herjattu kaikki mutiaiset maan rakoon? Olisitko sittenkin sitä mieltä, että koulun ei pitäisi ottaa kantaa?
[/quote]
Minä ainakin olisin. Mitä vähemmän koulussa opetetaan ideologioita, sen parempi. Joissain aineissa (historia, psykologis) neutraalius voi olla vaikeaa, mutta yrittää silti pitää.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 13:54"]
Kouluissa on pakko kasvattaa suvaitsevaisuuteen, koska kouluissa on maahanmuuttajataustaisia lapsia joiden kanssa on tultava toimeen. Itse olen rasistisesta perheestä ja voin kertoa että se on lapsille todella rankkaa kun vanhemmat opettavat asenteita jotka eivät ole yleisesti hyväksyttyjä. Lapsi paljastaa tuollaiset asenteet liian avoimesti ja joutuu itse sitten syrjityksi, eikä opettajiltakaan tule oikein apua jos lasta syrjitään siksi että esittää rasistisia ajatuksia. Tiedän kun olen ollut tuollainen lapsi. Oli ihan helvetin raskasta huomata että niillä äidin ja isän opeilla ajan itseni nurkkaan, kun kuitenkaan ei haluaisi myöntää itselleen että vanhemmat on ehkä väärässä. Älkää sekoittaki lastenne päätä noilla pakolaisjutuilla. Lapset elää eri maailmassa kuin aikuiset, eikä noilla opeilla ole helppo selvitä siellä.
[/quote] On aivan oikein opettaa lapsille, että hädässä olevia pitää auttaa, erilaisuus on rikkaus, ja että ihonvärillä ei ole mitään merkitystä. Nämä arvot eivät poissulje sitä, etteikö samalla voisi suhtautua kriittisesti vallitsevaan maahanmuuttopolitiikkaan - ne eivät ole millään tavalla ristiriidassa maahanmuuttokriittisyyden kanssa. Humaanien ja inhimillisten arvojen opettamisen tulee tapahtua niin, ettei siihen sotketa omia poliittisia mielipiteitä mukaan. Lapsilla ei ole tosiasiallista kykyä arvioida esimerkiksi opettajan faktana esittämiä väitteitä aiheesta, ja tämän tietävät varmasti myös opettajat. Kyse on aivopesusta, kun lapselle syötetään tunteisiin vetoavalla tavalla faktana väitteitä, jotka eivät ole todenperäisiä tai jotka ovat vähintäänkin kiistanalaisia. Todella säälittävää yrittää pönkittää omaa itsetuntoaan tekemällä lapsista ajatuksilleen kritiikittömän kuulijakunnan. Ammattitaitoiseen arvokasvatukseen ei kuulu maahanmuuttopolitiikasta paasaaminen, vaan esimerkiksi luokan sisäisten sosiaalisten suhteiden ja hyvän ilmapiirin tukeminen. Kannustetaan esimerkiksi muita tutustumaan luokan mamulasten elämään ja ottamaan heitä osaksi omaansa. Lapset ovat syyttömiä vanhempiensa päätöksiin ja lisäksi maahanmuuttajat syyttömiä Suomen löperöön maahanmuuttopolitiikkaan. Poliittiset mielipiteet eivät kuulu kouluun, eikä lasta voida edellyttää muodostamaan kantaa poliittisiin aiheisiin. Lapsia tulee kannustaa olemaan hyviä ja kilttejä toisilleen, politiikka kuuluu jonnekin aivan muualle.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:03"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 13:54"]
[/quote]
Kaipa lapset ja nuoret ovat luonnostaan melko suvaitsevaisia ja meilläkin on tuttava- ja sukulaispiirissä esim. tummaihoisia. Aikuisuutta lähestyvä nuori kuitenkin seuraa itsekin uutisointia esim. somesta. Ja siellä mielipiteitä ja uutisia on puolesta ja vastaan ja monelta kannalta. Itseäni ihmetytti kuitenkin, että koulussa tarvitsi mainita esim. näistä suomalaisista mielenosoittajista tähän sävyyn. Ap
[/quote]
No olihan siellä mielenosoituksessa todella asiattomia kylttejä ja huutelua. Se ei todellakaan ollut mikään asiallisesti kantaaottava mielenilmaus, vaan avoimen rasistinen tilaisuus.
Kaikki yhteiskuntaopin tunnit ovat olleet niin pro mamutus kuin olla ja voi. Sellasta utopistista höpötystä jos ei kannata kaikkea kaikille ja kaikki on kivaa niin tulee paheksuvia katseita.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 12:38"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 12:36"]
Mielestäni törkeää tuollainen. Tuo ei kuulu kouluun lainkaan. Itseäni ärsytti kun koulusta tuli viesti että päivätyökeräystuotto menee pakolaisille. Lapseni on 6:lla ja haluaa luonnollisesti osallistua siihen, mutta täällä on niin vähän paikkoja mistä hakea töitä, joten luultavasti me tuon rahan joudumme maksamaan eikä siihen tosiaankaan olisi varaa. Tietysti lapsi voi mennä kouluun, mutta tuntuu epäreilulta kun isot veljet ovat aina saaneet olla pois tuon päivän.
[/quote]
Oletteko jääneet työttömiksi vai miksi taloudellinen tilanne ei enää anna myöten tuon (meillä ainakin 15e) maksamista?
[/quote]
Oletteko tyhmiä vai idiootteja kun maksatte 15e? Kenenkään ei ole pakko antaa rahaa vapaaehtoiseen keräykseen, siksi se on vapaaehtoinen. Itse en tuohon asiaan anna euroakaan, ikinä.
Olen kyllä samaa mieltä että kauheasti ei kannattaisi lapsia ja nuoria nyt pommittaa millään ideologialla, kun tilanne on niin päällä ja ilmeisen vaikea monille aikuisillekkin.
55
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 12:47"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 12:18"]
Eilen yläkouluikäinen kertoi, että aamunavauksessa oli joku nyyhky kertonut itku kurkussa köyhien pakolaisten tilanteesta. Että kuinka näillä syyrialaisilla pakolaisilla (joita Suomessa erittäin vähän) on kurjaa ja että miten oli itkettänyt kun Torniossa kehtasivat kantasuomalaiset ihan mieltä osoittaa. Lopuksi oli kuunneltu virsi Jumalan kämmenellä.
Onko tällainen asiallista koululta, kysyn vaan? Eikö koululaitoksen tulisi olla ottamatta kantaa tällaisiin asioihin ja keskittyä opetustehtävään? Itse en ainakaan tahdo, että lapsilleni pakkosyötetään tällaista!
[/quote]
Korjataanpa nyt muutama asia:
1. Suomessa on erittäin vähän pakolaisia kaikenkaikkiaan, mutta nyt on tullut Syyrialaisia (tosin Irakilaiset ja Somalit ovat listalla myös)
2. Kurjaa on että torniolaiset rasisit käyttivät hyväkseen mm. veteraaneja ja kokivat puolustavansa Suomea vaikka eivät minun tuntemieni Suome kyllä mitenkään puolustaneet
Sitten itse pääongelmaan eli mielestäni kaikki aamunavaukset kouluissa pitäisi lopettaa ja uskonnon opetus korvata yhteiselle elämänkatsomusaineella. Tässä tulisi kunnille huomattavia säästöjäkin.
[/quote]
Pieni korjaus, Syyriasta tullut suomeen erittäin vähän. Noin 75-80% irakilaisia, joita Suomeen nyt tulee.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 12:39"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 12:38"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 12:36"]
Mielestäni törkeää tuollainen. Tuo ei kuulu kouluun lainkaan. Itseäni ärsytti kun koulusta tuli viesti että päivätyökeräystuotto menee pakolaisille. Lapseni on 6:lla ja haluaa luonnollisesti osallistua siihen, mutta täällä on niin vähän paikkoja mistä hakea töitä, joten luultavasti me tuon rahan joudumme maksamaan eikä siihen tosiaankaan olisi varaa. Tietysti lapsi voi mennä kouluun, mutta tuntuu epäreilulta kun isot veljet ovat aina saaneet olla pois tuon päivän.
[/quote]
Oletteko jääneet työttömiksi vai miksi taloudellinen tilanne ei enää anna myöten tuon (meillä ainakin 15e) maksamista?
[/quote]
Se on kuule tänä päivänä oikeasti iso raha.
[/quote]
Köyhälle 15€ rahana tuntuu pienemmältä kuin rikkaalle
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:26"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:03"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 13:54"] Kouluissa on pakko kasvattaa suvaitsevaisuuteen, koska kouluissa on maahanmuuttajataustaisia lapsia joiden kanssa on tultava toimeen. Itse olen rasistisesta perheestä ja voin kertoa että se on lapsille todella rankkaa kun vanhemmat opettavat asenteita jotka eivät ole yleisesti hyväksyttyjä. Lapsi paljastaa tuollaiset asenteet liian avoimesti ja joutuu itse sitten syrjityksi, eikä opettajiltakaan tule oikein apua jos lasta syrjitään siksi että esittää rasistisia ajatuksia. Tiedän kun olen ollut tuollainen lapsi. Oli ihan helvetin raskasta huomata että niillä äidin ja isän opeilla ajan itseni nurkkaan, kun kuitenkaan ei haluaisi myöntää itselleen että vanhemmat on ehkä väärässä. Älkää sekoittaki lastenne päätä noilla pakolaisjutuilla. Lapset elää eri maailmassa kuin aikuiset, eikä noilla opeilla ole helppo selvitä siellä. [/quote] Kaipa lapset ja nuoret ovat luonnostaan melko suvaitsevaisia ja meilläkin on tuttava- ja sukulaispiirissä esim. tummaihoisia. Aikuisuutta lähestyvä nuori kuitenkin seuraa itsekin uutisointia esim. somesta. Ja siellä mielipiteitä ja uutisia on puolesta ja vastaan ja monelta kannalta. Itseäni ihmetytti kuitenkin, että koulussa tarvitsi mainita esim. näistä suomalaisista mielenosoittajista tähän sävyyn. Ap [/quote] No olihan siellä mielenosoituksessa todella asiattomia kylttejä ja huutelua. Se ei todellakaan ollut mikään asiallisesti kantaaottava mielenilmaus, vaan avoimen rasistinen tilaisuus.
[/quote]
Suomessa on mielipiteenvapaus ja kyseinen mielenosoitus sujui täysin rauhallisesti. Siinä ei ole mitään rasismia. Vai mitä etnistä ryhmää mielestäsi syrjittiin ja millä tavalla?
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 12:18"]
[/quote]
Propagandaa oli se virsi. Jumalan kämmenellä on väärin, koska mitään jumalia ei ole olemassa, joten ei niillä kämmeniäkään silloin ole.
Kauheaa uskontopropagandaa taotaan lasten päähän pienestä pitäen. Ei ihme, että niistä tulee kaheleita.
Asioita kun vähääkään penkoo niin huomaa että suomen kouluissa ei opeteta faktatietoa vaan asenteita?
Totuus ei kiinnosta kouluissa vaan asennekasvatus kolmannen tahon intressejä varten..
Mies 77
Minulle tulee tuollaisesta vain luoltaantyöntävä reaktio. Vähän niinkuin rippileirillä aikoinaan, uskonto alkoi tuntua vain entistä ällöttävämmältä asialta.
vaikuttaaa kirkon pitämältä aamuavaukselta, jonka pitävät kerran viikossa. Koulu ei välttämättä sisällöstä tiedä. Luottavat kirkkoon.
Mahdollisesti kyseessä on virkavirhe joka pitää selvittää OPH:ssa.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 13:45"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 13:11"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 13:09"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 13:01"]
[/quote]
Kyllä se on ap parempi, että otat lapsesi kotikouluun niin sitten voit kasvattaa sen ihan niin irti tästä yhteiskunnasta kuin haluat. Ei tarvitse mieltänsä pahoittaa minkään takia enää.
[/quote]
No, onneksi tämä ongelma meillä korjaantuu piakkoin itsekseen, sillä lapseni on peruskoulun viimeisellä luokalla. Ja hän osaa kyllä ajatella omillakin aivoillaan ja seurata yhteiskunnallisia uutisia ja tapahtumia. Ap
[/quote]
No, mikä tässä sitten on se ongelma? Eikö alunperin sun murheesi ollut nimenomaan koulun suorittama aivopesu?
[/quote]
Niin että asiaa ei saa kyseenalaistaa, jos se ei kohta enää kosketa itseä? Eikö se ole silmien sulkemista ja välinpitämättömyyttä? Jos kaikki ajattelisivat noin, niin kyllä yhteiskunta takuulla taantuisi. Ap
[/quote]
Annapa ap, muiden vanhempien hoitaa oma lastensa kasvatuksen ihan itse, jookos? Ihquu tietty, että oot noin empaattinen että jaksat kantaa huolta muista, kunhan ihonväri on oikea.
[/quote]
Mahtavaa että ollaan samaa mieltä tästä! Minustakin vanhempien kuuluu hoitaa lastensa kasvatus ennenkaikkea itse ja jokaisella perheellä on omat poliittiset mielipiteensä. Koulun ei tarvinne niitä erikseen välittää vaan keskittyä perusopetustyöhön. Vihjaustasi ihonväri-asiasta en oikein ymmärrä. Selventäisitkö ystävällisesti? Ap