Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Influensserit teettävät valtavan määrän ilmaistyötä firmoilla

Vierailija
04.04.2022 |

Selasin erään influensserin Instaa eilen ihan uteliaisuudesta, kun oli itselle täysin vieras nimi ja esillä lehtijutussa.

Iso osa postauksista oli ”palvelu saatu”, ”tuote saatu”, ”kaupallinen yhteistyö”. Ja katsoin sitten tykkäysmääriä ja kommenttimääriä, niin heräsi kysymys: Miten voi olla yritykselle kannattavaa, että esim. kampaaja värjää ja leikkaa influensserin hiuksia useamman työtunnin ja siitä palkaksi parisataa ig-tykkäystä?

Tai yritys lähettää arvokkaita tuotteita ilmaiseksi influensserille, kun joku nekin suunnittelee, valmistaa ja pakkaa varastolla.

Jos et itse edes maksa käyttämiäsi tuotteita ja palveluja, onko todella varaa arvostella?

Ei sillä vähäisellä näkyvyydellä makseta toimitilan vuokraa, värejä eikä laskuja. Voi kyseenalaistaa onko tuommoinen edes tehokasta markkinointia?

Omasta puolestani voisi oikeastaan lailla kieltää kaiken ilmaistyön, jossa ei makseta TES:in mukaista korvausta. Mutta siihen loppuisi influensserienkin ilmaiset palvelut ja tuotteet.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti esimerkiksi BilleBeinoa tms. ilman että kaveri olisi jakanut julkkiskavereilleen ilmaiseksi tuhansien eurojen arvosta vaatteitaan, kukaan ei Suomen maassa käyttisi niitä. 

Vaikka kuinka stara olikaan joskus. 

Vierailija
2/40 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ole yritysten päätäntä vallassa oleva asia, kuinka haluavat yritystään ja tuotteitaan markkinoitavan. Kateellinenko olet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Markkinointi ei taida olla sinulle tuttu sana? Influenssaus on markkinoinnin muoto.

Vierailija
4/40 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Markkinointi ei taida olla sinulle tuttu sana? Influenssaus on markkinoinnin muoto.

Vastaan nyt kaikkiin näemmä lukutaidottomien kommentteihin kerralla.

Kiitos vaan, olen opiskellutkin ihan oikeaa markkinointia yliopistossa. Mietin nimenomaan ROI kannalta. Miten tuommoinen voi olla kannattavaa? Itse en vaihtaisi omaa työaikaani pariinsataan ig tykkäykseen ja kolmeen johonkin sydänemojiin.

Vierailija
5/40 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän ole yritysten päätäntä vallassa oleva asia, kuinka haluavat yritystään ja tuotteitaan markkinoitavan. Kateellinenko olet?

Niin. Kaikki ihmettely, kaikki kritiikki on aina kateutta. Mistään muusta ei voi olla kyse. 🙄

Vierailija
6/40 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vaan, olen opiskellutkin ihan oikeaa markkinointia yliopistossa. Mietin nimenomaan ROI kannalta. Miten tuommoinen voi olla kannattavaa? Itse en vaihtaisi omaa työaikaani pariinsataan ig tykkäykseen ja kolmeen johonkin sydänemojiin.

Yrittäjä voi samalla hinnalla ostaa influensserin tai vaikka lehtimainoksen, joista ei kummastakaan ole takeita tuleeko lisää asiakkaita. Ihan sama maksetaanko se ilmaisella hiustenleikkuulla vai puhtaalla kahisevalla. Vai oletko myös sitä mieltä, että muukin mainonta on ajanhukkaa, vai onko se eri asia kun maksu on selvempi?

Vierailija
7/40 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrittäjä voi samalla hinnalla ostaa influensserin tai vaikka lehtimainoksen, joista ei kummastakaan ole takeita tuleeko lisää asiakkaita. Ihan sama maksetaanko se ilmaisella hiustenleikkuulla vai puhtaalla kahisevalla. Vai oletko myös sitä mieltä, että muukin mainonta on ajanhukkaa, vai onko se eri asia kun maksu on selvempi?

Niin. Lehtimainoksien kohdalla tiedetään lehden levikki, eli kuinka monta lukijaa tavoitetaan. Mainonta on läpinäkyvää.

Influenssauksen kohdalla, kuka tietää tällä hetkellä mikä algoritmin tarjoama ”levikki” edes on? Joidenkin mukaan Insta näyttää postaukset n.10% seuraajista. Toiset arvioi että uuden algoritmin kohdalla luku on vain 7%.

Vierailija
8/40 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä muuta mutta ne tykkäykset kun voi ostaa niin homma on huonommin vielä kannattavaa.

Vierailija
9/40 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä muuta mutta ne tykkäykset kun voi ostaa niin homma on huonommin vielä kannattavaa.

Ja seuraajia voi ostaa myös. Sekä kommenttibotteja.

Vierailija
10/40 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieti esimerkiksi BilleBeinoa tms. ilman että kaveri olisi jakanut julkkiskavereilleen ilmaiseksi tuhansien eurojen arvosta vaatteitaan, kukaan ei Suomen maassa käyttisi niitä. 

Vaikka kuinka stara olikaan joskus. 

Koska se toimi BilleBeinolle joskus vuonna keppi ja kirves, toimii se kaikille muillekin firmoille?

Vierailija
11/40 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Lehtimainoksien kohdalla tiedetään lehden levikki, eli kuinka monta lukijaa tavoitetaan. Mainonta on läpinäkyvää.

Influenssauksen kohdalla, kuka tietää tällä hetkellä mikä algoritmin tarjoama ”levikki” edes on? Joidenkin mukaan Insta näyttää postaukset n.10% seuraajista. Toiset arvioi että uuden algoritmin kohdalla luku on vain 7%.

Mutta lehdestä et tiedä kuinka moni mainoksen ylipäätään lukee. Ei kaikki sitä mainosta näe saatikka lue tarkemmin ja se hukkuu muiden mainosten joukkoon. Instapostauksen tykkäysten määrä on suoraa palautetta siitä, kuinka moni on sen nähnyt.

Tähän liittyy myös kohderyhmä: vanhempi väki lukee paperilehtiä, nuorempi väki selaa instagramia. Jos tuotteesi on nuorekas mekko niin kumpaan kannattaa mainos pistää?

Vierailija
12/40 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halvin markkinoinnin muoto. Valtava määrä näkyvyyttä juuri oikeaan kohderyhmään.

Vierailija
13/40 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi kaveri on vuokratilabisneksessä ja hänelle tulee vähän väliä tuollaisia tarjouksia. Alkuun niihin suostui, ajatteli, että sama se, ei se maksa kuin vähän vaivaa antaa tila käyttöön, kun muuten seisoisi tyhjillään varausten välissä.

Hyvin pian lopetti sen, sillä ei siitä ollut mitään apua, että joku Meisamaisa98 muutamalla sadalla seuraajalla tuli sinne.

Siitä sen sijaan on ollut paljonkin apua, että muutama oikeasti julkkis on tullut sinne omalla rahallaan, ja suositellut kavereilleen hyvää paikkaa eteenpäin.

Vierailija
14/40 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta lehdestä et tiedä kuinka moni mainoksen ylipäätään lukee. Ei kaikki sitä mainosta näe saatikka lue tarkemmin ja se hukkuu muiden mainosten joukkoon. Instapostauksen tykkäysten määrä on suoraa palautetta siitä, kuinka moni on sen nähnyt.

Tähän liittyy myös kohderyhmä: vanhempi väki lukee paperilehtiä, nuorempi väki selaa instagramia. Jos tuotteesi on nuorekas mekko niin kumpaan kannattaa mainos pistää?

Ja Instassa näkyvyys on taattu? Ihan viime viikolla on useampi influensseri kipuillut algoritmin takia.

Minkään mainoksen kohdalla ei ole takuita siitä, että ihmiset sen näkee, vaivautuu lukemaan tai miten he siihen reagoivat. Olen ollut mm tekemässä isoa kampanjaa myymälätilassa, johon kuului julisteita ja ständejä ja silti monet asiakkaat ei hoksanneet kampanjaa tai halunneet sitä ostaa.

Vierailija
15/40 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi kaveri on vuokratilabisneksessä ja hänelle tulee vähän väliä tuollaisia tarjouksia. Alkuun niihin suostui, ajatteli, että sama se, ei se maksa kuin vähän vaivaa antaa tila käyttöön, kun muuten seisoisi tyhjillään varausten välissä.

Hyvin pian lopetti sen, sillä ei siitä ollut mitään apua, että joku Meisamaisa98 muutamalla sadalla seuraajalla tuli sinne.

Siitä sen sijaan on ollut paljonkin apua, että muutama oikeasti julkkis on tullut sinne omalla rahallaan, ja suositellut kavereilleen hyvää paikkaa eteenpäin.

No, ei se varmaan tuollaisessa toimi yhtä hyvin kuin kuluttajavetoisten tuotteiden ja palveluiden myynnissä.

Vierailija
16/40 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä oikein uikutat. Yhdenkään firman ei ole yhtään mikään pakko antaa yhtään mitään influensereille. 

Vierailija
17/40 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt keksi satuja. Ne on yhteistyötä, ja molemmat osapuolet siinä tekevät duunia ja hyötyvät. Postausten tekemiseen menee myös paljon työaikaa, älä unohda sitä. Lisäksi yrityksille on usein hyvin edullista antaa muutama tuote "ilmaiseksi", koska niitä valmistetaan suuria määriä.

Influenssereilla on myös käytössään seurantapalveluita, joista näkee tasan tarkkaan kuinka moni mainosta klikkaa, kuinka moni tuotteen ostaa jne. Se ei ole mitään takuutonta humpuukia.

Vierailija
18/40 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja Instassa näkyvyys on taattu? Ihan viime viikolla on useampi influensseri kipuillut algoritmin takia.

Minkään mainoksen kohdalla ei ole takuita siitä, että ihmiset sen näkee, vaivautuu lukemaan tai miten he siihen reagoivat. Olen ollut mm tekemässä isoa kampanjaa myymälätilassa, johon kuului julisteita ja ständejä ja silti monet asiakkaat ei hoksanneet kampanjaa tai halunneet sitä ostaa.

Ei ole taattu, mutta firma voi itse päättää haluaako sen näkymättömän mainoksen lehteen vai jollekkin influensserille. Mainonnassa on aina riskinsä. Jos on aiemmin kokeillut lehtimainoksia niin välillä voi haluta kokeilla jotain muuta, kuten näin some-aikaan influensseria. Eri ihmiset lukee lehtiä ja seuraa somea, joten asiakaskuntaa laajennetaan tällä tavalla.

Vierailija
19/40 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä oikein uikutat. Yhdenkään firman ei ole yhtään mikään pakko antaa yhtään mitään influensereille. 

Influensserit ihan itse ovat nyt ”uikuttaneet” ilmaistyön vääryydestä. Miksi se on Ok, että he teettävät ilmaistyötä? Ei näkyvyydellä makseta kenenkään palkkaa.

Joku sanoisi, että tekopyhää. Minun ei tarvitse maksaa muille työstä, mutta minulle pitää maksaa.

Vierailija
20/40 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko parempi jos parturi maksaisi satasen siitä, että influensseri tulee hänelle ja maksaa satasen värjäyksensä takaisin parturille? Kun annetaan ilmainen värjäys niin siinä on jätetty tuo turha rahan kierrätys pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan