Hoitajajärjestöt saivat 17 tuntia ja 21 minuuttia aikaa valmistautua hallituksen
esitykseen pakkotyölaista.
https://www.superliitto.fi/viestinta/tiedotteet-ja-kannanotot/tehy-ja-s…
"Hoitajajärjestöjen mukaan hallituksen esityksen perustelut on rakennettu työtaistelun toisen osapuolen, työnantajan, kuulemiseen ja ilmoituksiin. Työntekijöille ja heitä edustaville liitoille ei ole varattu tilaisuutta oman näkemyksensä esittämiseen."
Hoitajien somepäivitysten mukaan lakon aikana vuoroissa enemmän hoitaja kuin normaalisti. Mihin johtaa siis pakkolain säätäminen, kun lakko päättyy? Palataanko vanhaan vai onko hoitajien edelleen työskenneltävä pakolla?
Kommentit (48)
Naapuri on hoitajana Norjassa. 2 -3 vko töitä, 2-3 vko vapaata ja palkka on sama kuin Suomessa - siis sillä, että tekee noin 70% työaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sotaan lähtee siihen pitää olla riittävän valmistunut puolustautumaan. Ei silloin paljon itketä ettei meille annettu riittävästi aikaa.
Niin, mutta toisen osapuolen pitää saada viikkoja aikaa?
Mihin sinä sitä aikaa tarvitset? Jatkat lakkoasi kuten ennenkin jos kerran sen tarpeelliseksi katsot.
Hoitajajärjestöjen edustajat tarvitsevat oman vastauksensa valmisteluun. Minä en ole lakossa edes. Minulla on normaali vapaapäivä tänään. Yksi liikeni minullekin kahden viikon aikana.
Ja nää ei sitten ennalta varautuneet tähän hyvin odotettuun ratkaisuun tällaisessa lakossa?
Vierailija kirjoitti:
Pakkolaki johtaa vain siihen, että osastolle kyllä tullaan, mutta töitä ei tehdä pakkotahtisesti vaan rauhallisesti. Lähdetään siitä, että tehdään palkan verran, ei se potilas menehdy, vaikka ei saisi ruokaansa lämpmänä tai kipulääkettä ajallaan. Tehdään, kun ehditään.
Eli mikä muuttuu siihen verrattuna miten hoitsut näyttää jo nyt tekevän hommansa?
Vierailija kirjoitti:
Pakkolaki johtaa vain siihen, että osastolle kyllä tullaan, mutta töitä ei tehdä pakkotahtisesti vaan rauhallisesti. Lähdetään siitä, että tehdään palkan verran, ei se potilas menehdy, vaikka ei saisi ruokaansa lämpmänä tai kipulääkettä ajallaan. Tehdään, kun ehditään.
Et ole tainnut paljoa olla joutunut tekemiseen terveydenhuollon kanssa? Miten tämä poikkeaa normaalista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se outoa, että suojelutyöhön vaaditaan enemmän hoitajia vuoroon kuin korona-aikana on ollut. Sairaalan "ei ole sijaisia" vaihtui nyt "hoitajia on liian vähän, siksi vaadimme palkatonta pakkotyötä" -hokemaan.
Hoitajia on ollut jo ennen koronaakin liian vähän. Terveydenhuolto on jotenkin pyörinyt sillä, että henkilökunta tekee ylimääräisiä vuoroja.
Höpö höpö, mitä sinäkään luulet asioista tietäväsi? Uskot sen mitä lehtien otsikot ja jonkun tutun tutun tuttu huutaa. Tyhjät tynnyrit kolisee eniten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sotaan lähtee siihen pitää olla riittävän valmistunut puolustautumaan. Ei silloin paljon itketä ettei meille annettu riittävästi aikaa.
Mihin sinä sitä aikaa tarvitset? Jatkat lakkoasi kuten ennenkin jos kerran sen tarpeelliseksi katsot.
Hoitajajärjestöjen edustajat tarvitsevat oman vastauksensa valmisteluun. Minä en ole lakossa edes. Minulla on normaali vapaapäivä tänään. Yksi liikeni minullekin kahden viikon aikana.
Ja nää ei sitten ennalta varautuneet tähän hyvin odotettuun ratkaisuun tällaisessa lakossa?
Vastaus pitää antaa hallituksen esitykseen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan tämän jälkeen opiskelisi sairaanhoitajaksi?
Eihän meillä enää riittävästi saadakaan alalle uusia työntekijöitä eikä opiskelijoita opiskelupaikkoihin. Pakkolain myötä entistäkin vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä pahvilaatikossa he sitten ovat eläneet jos eivät tätä osanneet odottaa ja valmistautua siihen? Meinasiko he, että yhteiskunta vain kiittää ja kumartaa että tässä teille se kaikki mitä vaan keksitte pyytää ja haluta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se outoa, että suojelutyöhön vaaditaan enemmän hoitajia vuoroon kuin korona-aikana on ollut. Sairaalan "ei ole sijaisia" vaihtui nyt "hoitajia on liian vähän, siksi vaadimme palkatonta pakkotyötä" -hokemaan.
Hoitajia on ollut jo ennen koronaakin liian vähän. Terveydenhuolto on jotenkin pyörinyt sillä, että henkilökunta tekee ylimääräisiä vuoroja.
Höpö höpö, mitä sinäkään luulet asioista tietäväsi? Uskot sen mitä lehtien otsikot ja jonkun tutun tutun tuttu huutaa. Tyhjät tynnyrit kolisee eniten.
Minä olen ihan tuolla hoitotyön kentälle niin minun ei tarvitse hakea näkemyksiäni mediasta vaan ihan aidosta elämästä. Mikä on oma työnkuvasi, kun asioista väität niin tietäväsi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esitykseen josta on puhuttu esim jo edellisten lakkojen yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ihan tuolla hoitotyön kentälle niin minun ei tarvitse hakea näkemyksiäni mediasta vaan ihan aidosta elämästä. Mikä on oma työnkuvasi, kun asioista väität niin tietäväsi.
Ap
Sinulla on kokemuksellista kokemuspohjaa koko maan tilanteesta?
Vierailija kirjoitti:
Hoitajathan ei tarvitse unta tai vapaa-aikaa niin tuo on ihan kohtuullinen aika...
Mitä ihmettä sinä höriset?
Ilmeisesti olet ymmärtänyt asian yhtä väärin kuin aloittaja.
Kysehän on vain siitä, että hoitsujen järjestölle on annettu tuo aika sanoa sanottavansa laista. Sen sijaan, että kävisivät sen läpi ja asiallisesti kertoisivat, mitkä kohdat laissa vaativat muutosta, he keskittyvät sekopäiseen huutamiseen siitä, kuinka mitään ei saa tehdä vaan anarkia on päästettävä valloilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän meillä enää riittävästi saadakaan alalle uusia työntekijöitä eikä opiskelijoita opiskelupaikkoihin. Pakkolain myötä entistäkin vähemmän.
Koko alan pitää muuttua, esim karsia palveluja.
Eiköhän tuohon ole voinut henkisesti valmistautua jo useamman kuukauden ajan. Neuvottelut ovat olleet täysin jäässä, eikä esim. hallituksen näkökulmasta sellaista vaihtoehtoa voi olla, että sairaalat suljettaisiin. Työtaistelut muistuttaa siinä sotaa, että molemmissa kumpikin osapuoli välittää täysin värittynyttä viestiä. Vähän ku katkeraa eroa puitaisiin.
Toivottavasti ratkaisu saadaan pian ja koittakaa pysyä terveinä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sinulla on kokemuksellista kokemuspohjaa koko maan tilanteesta?
Olenko niin väittänyt? Aika monessa maakunnassa ja työpaikassa on kuitenkin tullut työskenneltyä ja samat ongelmat kaikissa toistuvat. Onko itselläsi sitten kyseistä koko maan kattavaa kokemuspohjaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä sitten? Vastauksia pitää antaa jatkuvasti mm. lakkosovittelijankin ehdotuksiin ja vieläpä aika nopeasti eli kyllä noilla on asiantuntevaa porukkaa varalla jo nytkin.
Jospa ne kaikki hoitajat tekisivät työnsä eikä teettäisi omia hommiaan kilteillä hoitajilla, kukaan ei huutaisi lisää liksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esitykseen josta on puhuttu esim jo edellisten lakkojen yhteydessä.
Niin, ja joista silloin nämä hallituksen punaiset puolueet ovat aina olleet eduskunnassa huutamassa turpa suorana, kuinka semmoista lakia ei saa tehdä!
Ja josta puhuttaessa, samat punaiset san nat, har akat, Li it, kristat, arhin mäet ovat vaatineet yleislakkoja, joita sitten heidän rahoittajansa ovatkin puuhailleet.
Tämä on mainio oppitunti politiikasta ja punaisen politiikan popullistisesta likaisuudesta. Nyt samat entiset turpasuoranahuutajat ovat itse tekemässä lakia ja heidän sponsorinsa ovat ihan hiljaa ja tukevat hommia, ei puhettakaan muusta.
Näin toimii vastuuton ja populistinen vasen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä varmaan kun koko ala näyttää olevan kauttaaltaan improvisoitua sählinkiä. Työntekijä arvostaisi hallittavissa olevaa työpaikkaa jossa on hallittavissa oleva työkuorma eikä sitä että siellä joku vanhempi hoitaja kaisa-kyllikki 58v mutuilee työvuorot mielensä mukaan vaikkei ole saanut koskaan päivääkään työnjohtokoulutusta. Ja samaan tyyliin johtaa muutakin työntekoa osastollaan kavereitaan suosien ja aloittelijoita juoksuttaen.
Tämähän on pahempi kyykyttäjähallitus kuin perskeko konsanaan.