Pienituloisen vuokra-asumiseen tukea?
Pääkaupunkiseutu, työssäkäyvä yksin asuva nainen, nettotulot 1200-1300€/kk ja vuokra 750€/kk. Menoja vuokran lisäksi matkakortti, sähkö+vakuutus, ruoka yms jokapäiväiset tavarat. Täytyykö vaan joka sentti laskea tarkkaan vai voiko saada jotain avustusta?
Kommentit (22)
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 18:36"]
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 18:35"]
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 18:30"]
Työssä käyviltä pitäisi poistaa oikeus asumistukeen. Koska palkan on oltava riittävä.
[/quote]
Kaunis ajatus, mutta kun se palkka EI ole riittävä läheskään kaikilla. Tervetuloa todellisuuteen.
[/quote]
No sitten pitää karsia kuluista.
[/quote]
Jännä miten tämäkin kommentti saa miinusta.Yksiöitä löytyy kyllä halvemmalla kuin 750€, mutta sijainti ilmeisesti vaan niin kiva, ettei haeta halvempaa vaan maksatetaan osa asumistuella?
Miten te saatte/voisitte saada asumistukea noin paljon? Minulla on nettotulot 1100-1200e/kk, vuokra 715e/kk ja saan asumistukea 40e. Sähkö ja vesi on vielä erikseen.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 19:28"]
Miten te saatte/voisitte saada asumistukea noin paljon? Minulla on nettotulot 1100-1200e/kk, vuokra 715e/kk ja saan asumistukea 40e. Sähkö ja vesi on vielä erikseen.
[/quote]Ne on ne bruttotulot, jotka ratkaisee.
[/quote]Ja paikkakunta oli?
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 19:05"]Palkka on mitä on, eikä ole edes täysiä tunteja kun ei ole niihin mahdollisuutta. Olen kyllä monesti pyytänyt :/ Nyt siis vihdoin pääsin koneelle ja syötin tiedot kelan laskuriin, yleistä asumistukea olisi mahdollista minun saada n. 267 euroa.
Ap
[/quote]
Älytöntä. Minä saan 1400€ käteen, enkä saa asumistukea. Tosin vuokra on pienempi, en tiedä vaikuttaako se. Ja nyt yhteiskunnan tuella saat pienempipalkkaisena enemmän.
Ei millään pahalla, hyvä kun saat tukea! Mätä systeemi ei toki ole sinun vikasi.
Työssä käyviltä pitäisi poistaa oikeus asumistukeen. Koska palkan on oltava riittävä.
[/quote]
Ajatuksen tasolla näin sen pitäisikin mennä, mutta juurikin tämä asumistuki mahdollistaa tällaisten paskojen palkkojen olemisen tässä maassa. Itekin käyn töissä kympin tuntipalkalla vajaalla tuntimäärällä viikossa, millä nyt ei tosiaan tässä maassa saa kuin sen katon pään päälle.
[/quote]
Asumistukeenhan tuli syyskuun alusta se 300euron tulovähennys. Kannattaa tarkistuttaa se!
Typerä kysymys vielä loppuun noista vuokra-asuntonäytöistä. Kun niissä täytetään se hakemus, niin ilmoitetaanko siinä brutto- vai nettotulot? Ja miten noi mahdolliset tuet?
Miten näyttäisi pienituloisena mahdollisimman hyvältä paperilla jotta sen kämpän voisi tosiaan hyvätuloisten ohi saada?
Yleinen asumistuki? Ootko käynyt kelan sivuilla?
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 18:19"]Yleinen asumistuki? Ootko käynyt kelan sivuilla?
[/quote]
Tiedän, oon idiootti enkä oo vielä käynyt kelan sivuilla, teen sen heti kun pääsen kotiin, olen nyt bussissa puhelimella naputtelemassa. Täältä olen usein saanut hyviä neuvoja joten suuntasin tänne hädän hetkellä ensimmäisenä <3 :D
Ap
Asumistukea saat. Mäki saan, palkka bruttona 1200€/kk ja siihen saan asumistukea 285€/kk.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 18:21"]Asumistukea saat. Mäki saan, palkka bruttona 1200€/kk ja siihen saan asumistukea 285€/kk.
[/quote]
Toi summahan auttaa jo todella merkittävästi! Hienoa jos mahdollista saada :)
Ap
Mutta muista että jos sun netto on 1200-1300e niin sun brutto on varmaan 1500-1600e joten sillä ei hirveästi as.tukea saa
Turha tätä on upittaa, kun asia ratkeaa vain kelan laskurilla laskemalla. Asumistuen saantiin vaikuttaa kaupunki ja bruttotulot.
Sama netto, vuokra 460 ja pidän kalliina :D terkkuja itä-suomesta.
[/quote]
Kaunis ajatus, mutta kun se palkka EI ole riittävä läheskään kaikilla. Tervetuloa todellisuuteen.
Etsi halvempi asunto. En ikinä suostuisi maksamaan yksiöstä noin paljoa.
http://www.vuokraovi.com/vuokra-asunnot?page=1
Näkyi tuossakin ainakin pari kohdetta, joita itse hakisin jos asuisin yksin. 20m2 579€/kk ja 34m2 590€/kk.
Sinne vaan selailemaan ja halvempaa kämppää metsästämään.