Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei nainen saisi olla kotona?

Vierailija
23.09.2015 |

Oletteko törmänneet sellaiseen asenteeseen, että kotona viihtyvää jotenkin paheksutaan? Puhutaan leimaavasti "neljän seinän sisällä" olosta jne. Enkä nyt edes tarkoita kotiäitejä edes. Heitä vasta arvostellaankin.

Naisia ollaan aina työntämässä pois kotoa, suorittamaan, tekemään sitä ja tätä. Kunhan ei vaan olisi kotona. Vaikka olisi paljon työtä mitä voi tehdä kotoakin.

Onko tämä sitä feminismiä?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja totuus on se, että keneltäkään ei kysytä koskaan , että milloin olet vapaalla, että tehdääne esim. jotain vaan aina ihmisiltä kysytään oletko töissä. No tulkaa katsomaan, täällä töissä minä olen, niin näette varmasti, että istun kuin tatti töissä tappiin asti!

Kukaan ei koskaan sano, että tule nyt jo kotiin sieltä! Itsellänkin on jo hämärtynyt raja, missä pitää aina olla. Joskus kun on vapaata, tulee hirveä morkkis, että pitäisi olla töissä vaikka olisi vapaapäivä!

Luulen, että yhteiskunta käyttää hyväkseen minua, koska olen liian kiltti tekemään töistä ja minun on pakko olla töissä se 8 h , jotta kellokortti ei näytä miinusta.

Miten voi ajatella, että on vain yksi elämä ja yli puolet siitä menee istuessa tappiin asti töissä. kerrankin , kun koitin ehdottaa äidilleni, että oltaisiin vietetty yhdessä päivää, niin sieltä tuli, että eikös sinulla ole töitä!

EN minä mikään yhteiskunnan juhta ole, etteikö minulla olisi aikaa viettää muiden ihmisten kanssa, mutta koska toisen osapuolen kommentti on aina, että eikös minulla ole töitä, niin niin kai minulla sitten on, ja en siis voi työajan jälkeen kello 4 lähteä mihinkään!

Voihan sitä ajatella aina, että minulla on aina niin he--- tisti töitä, etten ehdi tehdä mitään enkä nähdä mitään enkä kuulla mitään, mitä kukin laittaa painoarvolle 1.

Jos taas ei olisi töitä, kuulisin satavarmasti, että eihän sinulla ole töitä, et voi tehdä sitä etkä tätä.

Eli summa summarun, on töitä, mutta ei ole aikaa työltä muulle elämälle.

Vierailija
22/31 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen lisäksi, ettei kotona viihtyvät katsota hyvällä, pitäisi olla muutoinkin ahkera kokoajan. Kun tapaa jonkun ihmisen, hän alkaa heti kehua itseään ja luetella tekemisiään. Miten on kerännyt tänä syksynä 50 ämpärillistä lakkoja suolla rämpien, haravoinut hehtaarin pihaa, säilönyt, pakastanut, survonut ja hillonnut, siinä samalla tehnyt 50 tuntista työviikkoa, hoitanut lapsensa, remontoinut talonsa ja tehnyt kaikki normi kotityötkin. Hieno ihminen, eikö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on loppujen lopuksi aika vähän sellaisia ihmisiä, jotka pystyvät elämään pelkillä pääomatuloillaan. Sen vuoksi yleinen käsitys on, että jos nainen on kotona, perheen taloudellinen toimeentulo on riippuvainen työssäkäyvästä miehestä. Tämä sisältää riskin, että mies ottaa eron, sairastuu tai jää työttömäksi. Jos katsoo esim erilaisia avustusryhmiä, niin varsin usein apua hakee yksinhuoltajaäiti, joka on työtön. Tai perhe, jossa äiti on ollut kotona ja mies jää työttömäksi. Kahden palkansaajan taloudessakin on riskinsä, mutta on kuitenkin todennäköisempää, että vain toinen on kerrallaan työtön. 

Lisäksi naisten kohdalla ajatellaan usein myös kertyvää eläkettä sekä mahdollisuuksia keski-iässä pitkän työelämästä poissaolon jälkeen työllistyä. Tunnen muutaman naisen, jotka olivat pitkään kotirouvina ja kun lapset lähtivät kotoa, mies vaihtoi nuorempaan. Nyt ovat katkeria, työttömiä, venyttävät eurojaan soikeiksi ja harmittelevat, että eivät aikoinaan ymmärtäneet turvata omaa tulevaisuuttaan. Rakkaus on sokea.

Vierailija
24/31 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos ukko vaihtaa nuorempaan kun lapset muuttaa pois kotoa niin harva nainen silloin on mikään ikäloppu. Joten vielä ehtii tehdä töitä vaikka 20 vuotta ja/tai opiskella. Niin ja jos on naimisissa eikä ole tyhmänä mennyt tekemään avioehtoa että kaikki on miehen...(se yhteinen kotikin) niin eihän sitä tyhjän päälle jää kun omaisuus menee puoliksi.

Itse ole 5kymppinen kun nuorin lapsi on aikuinen ja jos mies vaihtaa minut nuorempaa niin siitä vaan! Olen pärjännyt elämässä ennen miestä ja pärjää jatkossakin. Olipahan ainakin 20 helppoa vuotta ;)

Vierailija
25/31 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 15:11"]

Siis jos ukko vaihtaa nuorempaan kun lapset muuttaa pois kotoa niin harva nainen silloin on mikään ikäloppu. Joten vielä ehtii tehdä töitä vaikka 20 vuotta ja/tai opiskella. Niin ja jos on naimisissa eikä ole tyhmänä mennyt tekemään avioehtoa että kaikki on miehen...(se yhteinen kotikin) niin eihän sitä tyhjän päälle jää kun omaisuus menee puoliksi.

Itse ole 5kymppinen kun nuorin lapsi on aikuinen ja jos mies vaihtaa minut nuorempaa niin siitä vaan! Olen pärjännyt elämässä ennen miestä ja pärjää jatkossakin. Olipahan ainakin 20 helppoa vuotta ;)

[/quote]

Toki EHTII tehdä, mutta mistä löytää työpaikka, jos sekä koulutus että työkokemus on 20 vuoden takaa?

Vierailija
26/31 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 13:58"][quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 13:26"]

Mielestäni naisia ei tarvitsisi päästää turhaan ulos. Kyllä jokaisella luulisi olevan kotona edellä mainittuja askareita riittämiin. Mikäli pyykit loppuu, niin hyvä tapa kuluttaa aikaa (jos siis ruoka on tehty) olisi vaatteiden silittäminen.

[/quote]

Eikös me sovittu Pertti että minä pysyn kyllä kotona kun niin käsket, mutta sinä pysyt poissa tältä palstalta? Ja joo on ruoka valmis kun tuut kotia..
[/quote]

Pirkko perkele. Sovittiin joo, mutta muistatko sen kohdan kun kielsin sinua kommentoimasta tänne mitään ettet taas nolaa koko sukua! Parempi ne potut olla kerrankin kypsiksi asti keitetty.

Vierailija
27/31 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole törmännyt sellaiseen, että pitäisi harrastaa, juhlia tmv. kodin ulkopuolella. Käsittääkseni kotiin päin kääntyminen on päin vastoin ollut viime vuosien vahvistuva trendi sisustamisineen, käsityöharrastuksineen ja kokkaamisineen.

Vierailija
28/31 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 15:11"]Siis jos ukko vaihtaa nuorempaan kun lapset muuttaa pois kotoa niin harva nainen silloin on mikään ikäloppu. Joten vielä ehtii tehdä töitä vaikka 20 vuotta ja/tai opiskella. Niin ja jos on naimisissa eikä ole tyhmänä mennyt tekemään avioehtoa että kaikki on miehen...(se yhteinen kotikin) niin eihän sitä tyhjän päälle jää kun omaisuus menee puoliksi.

[/quote]

Sori pudottaa sut pilvilinnoista mutta 5-kymppinen nainen ilman työkokemusta 20 vuodelta on työmarkkinoilla ongelmajätettä. Opiskele, ja olet taas muutaman vuoden vanhempi.

Vierailija
29/31 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehille olen kyllä kuullut noita vaatimuksia että pitäisi olla poissa kotoa, hyvä jos naisiltakin aletaan odottaa vastaavasti.

Vierailija
30/31 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 15:29"]

[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 15:11"]Siis jos ukko vaihtaa nuorempaan kun lapset muuttaa pois kotoa niin harva nainen silloin on mikään ikäloppu. Joten vielä ehtii tehdä töitä vaikka 20 vuotta ja/tai opiskella. Niin ja jos on naimisissa eikä ole tyhmänä mennyt tekemään avioehtoa että kaikki on miehen...(se yhteinen kotikin) niin eihän sitä tyhjän päälle jää kun omaisuus menee puoliksi. Itse ole 5kymppinen kun nuorin lapsi on aikuinen ja jos mies vaihtaa minut nuorempaa niin siitä vaan! Olen pärjännyt elämässä ennen miestä ja pärjää jatkossakin. Olipahan ainakin 20 helppoa vuotta ;) [/quote] Sori pudottaa sut pilvilinnoista mutta 5-kymppinen nainen ilman työkokemusta 20 vuodelta on työmarkkinoilla ongelmajätettä. Opiskele, ja olet taas muutaman vuoden vanhempi.

[/quote]

Opiskelukaan ei välttämättä riitä, koska jos on viiskymppisenä työnhakija, niin oletetaan olevan jo rautainen ammattitaito eikä vastavalmistunut.

Vierailija
31/31 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 15:11"]

[/quote] Aivan samat sanat, ja mun lapset ovat olleet jo nuorimmaistakin myöten maailmalla, mutta jos nyt tuo minuakin vuosia vanhempi mieheni ottaa minusta eron, niin minulla on rakkaat, kateelliset kanssaihmiset jo varamies nurkan takana, joka on nuorempikin kuin nykyinen, joten olkaatte huoleti, kyllä tässä pärjätään:D

Ikuisesti kotirouva, ja viihdyn todellakin kotona työn sijaan - on näet vuosien työkokemukset takanapäin, että tiedän, kyllä mitä on olla työelämässäkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi