Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten teidän päiväkodissa toimitaan kiukuttelevan lapsen kanssa

Vierailija
23.09.2015 |

Tuleeko hoitaja tarvittaessa eteiseen vastaan jos lapsi kiukuttelee ja kieltäytyy päiväkotiin jäämisestä?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos se lapsi meinaa karata takaisin pihalle, niin tietenkin hoitaja pitää kiinni tai muuten estää sen.

Vierailija
2/23 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miten vanhempien lasten kanssa toimivat, mutta meidän 2v lapsi usein kiukkuaa ettei haluaisi jäädä, joku ottaa sitten syliin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän päiväkodissa tulee hoitaja rauhoittelemaan lasta ja vanhempi lähtee töihin. Pari kertaa näin kun joku lapsi sai itkukohtauksen kun vein omia lapsia. Mutta yl. se kohtaus menee ohi kun äiti tai isi ei ole enää näköpiirissä.

Itse muistan kun 4v. sain raivarit päiväkodissa ja minut vipattiin rauhoittumaan "pikku eteiseen".

Huono vaan kun siitä pääsi ulos niin minähän painelin pihalle ja karkasin mummon luo. Häivyin kuin pieru saharaan ja oli talvi...

Vierailija
4/23 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat tekevät viisaasti, kun napakasti mutta ystävällisesti sanovat lapselle heipat ja lähtevät, eivätkä jää suu mutrussa katsomaan taakseen tai tule takaisin. Luottavat hoitajaan, joka ottaa lapsen vastaan. 

Lapsi rauhoittuu, kun äiti/isä on poissa näköpiiristä. Jotkut rauhoittuvat heti, joillain kestää pidempään. Mutta vanhempien ei kannata pitkittää sitä lähtemistä itkun takia. Kun kuitenkin on lähdettävä.

Vierailija
5/23 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moderni kasvatussuosituksista perillä oleva vanhempi, joka ei halua lapselleen elinikäisiä traumoja, luonnollisesti ratkaisee asian siten, että jättää menemättä töihin ja lähtee lapsen kanssa takaisin kotiin jos tämä protestoi päiväkotiin jäämistä.

Vierailija
6/23 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 3 tänään kiukkusi sinne tarhaan lähtöä & jäämistä. Ilmotti siinä kiukutessa että pissalle. No sinne pissalle tietenkin päästin, mutta sitten taas huuto ja ei enää suostunutkaan pois pöntöltä. Jokusen hetken katselin tilanteen kehittymistä, ja sitten hoitajalle kerroin tilanteen ja kysyin voisiko joku tulla siihen, niin ei käynyt, vaan ilmoitti että kyllä minun on se nyt sieltä pois saatava. No, jouduin huutavan lapsen repiä pöntöltä ja viedä hoitajan luo ja siinä sitä saatiin housutkin pissaan. Kyllä otti päähän tarhasta lähtiessä ja ottaa edelleen.

Vierailija
7/23 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt, että päiväkodissa on otettu 5-vuotiaita aamukiukuttelijoita syliin. Joillakin voi olla huono aamu jostakin syystä, fiksut hoitajat ottavat lapset silloin vastaan ja kiukuttelijat lopettavat nopeasti. Kaikille helpompi ja nopeampi ratkaisu.

Jos hoitajia on aikaisin aamulla vain pari paikalla ja kiukuttelijoitakin on useampi, silloin ei millään voi jokaiselle revetä syliksi, kun pitää vahtia niitä muitakin lapsia ja jakaa aamupalaa. Vanhemmat varmasti tajuavat tämän tilanteen ihan itse.

Vierailija
8/23 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 10:26"]

Mun 3 tänään kiukkusi sinne tarhaan lähtöä & jäämistä. Ilmotti siinä kiukutessa että pissalle. No sinne pissalle tietenkin päästin, mutta sitten taas huuto ja ei enää suostunutkaan pois pöntöltä. Jokusen hetken katselin tilanteen kehittymistä, ja sitten hoitajalle kerroin tilanteen ja kysyin voisiko joku tulla siihen, niin ei käynyt, vaan ilmoitti että kyllä minun on se nyt sieltä pois saatava. No, jouduin huutavan lapsen repiä pöntöltä ja viedä hoitajan luo ja siinä sitä saatiin housutkin pissaan. Kyllä otti päähän tarhasta lähtiessä ja ottaa edelleen.

[/quote]

Meinaat, että sen päiväkodin aikuisen olisi pitänyt ottaa lapsen kiukku vastaan, kun lapsen oma äiti/isä ei viitsi. Huh huh.

Vierailija
9/23 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei tapahtunut aamupala aikaan tai edes ennen sitä. Sekin on kummallista jos suurella lapsiryhmällä on vain yksi hoitaja tai hoitaja ei pyytänyt etsimään toista hoitajaa jos ei päässyt lapsen luo. Minusta tuntuu että kyseessä oli hoitajan osalta lähinnä evvk.

Vierailija
10/23 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 10:44"][quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 10:26"]

[/quote]

Meinaat, että sen päiväkodin aikuisen olisi pitänyt ottaa lapsen kiukku vastaan, kun lapsen oma äiti/isä ei viitsi. Huh huh.
[/quote] minä meinaan sitä että jos jään neuvottelemaan lapsen kanssa saan neuvotella koko päivän. Mitä nopeammin se erotilanne on ohi sitä nopeammin lapsen harmi laantuu.

Vierailija
11/23 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 10:47"]

Sekin on kummallista jos suurella lapsiryhmällä on vain yksi hoitaja tai hoitaja ei pyytänyt etsimään toista hoitajaa jos ei päässyt lapsen luo.

[/quote]

Tuota kutsutaan niiksi säästöiksi. Hoitajia ei ole varaa palkata enemmän kuin minimimäärä, ja koska työaika ei riitä siihen, että kaikki olisivat töissä aamusta iltaan ja myös (aina vain lisääntyvät) paperityöt pitää jonkun hoitaa, niin usein tilanne on se, että yksi hoitaja huolehtii koko isosta ryhmästä.

Vierailija
12/23 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 11:03"][quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 10:47"]

Sekin on kummallista jos suurella lapsiryhmällä on vain yksi hoitaja tai hoitaja ei pyytänyt etsimään toista hoitajaa jos ei päässyt lapsen luo.

[/quote]

Tuota kutsutaan niiksi säästöiksi. Hoitajia ei ole varaa palkata enemmän kuin minimimäärä, ja koska työaika ei riitä siihen, että kaikki olisivat töissä aamusta iltaan ja myös (aina vain lisääntyvät) paperityöt pitää jonkun hoitaa, niin usein tilanne on se, että yksi hoitaja huolehtii koko isosta ryhmästä.
[/quote] täytyykin varmaan tiedustella miten lasten wc käynnit päivän aikana hoidetaan. Jos hoitajalla ei ollut aikaa ( halua ) nyt tulla wc:n ovelle, niin miten sitten kun lapsi tarvitsee esimerkiksi pyyhkijää. Odottavatko lapset pöntöllä että tulee tarpeeksi hoitajia töihin vai ovatko pyllyt pyyhkimättä.

Vierailija
13/23 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 11:11"]

täytyykin varmaan tiedustella miten lasten wc käynnit päivän aikana hoidetaan. Jos hoitajalla ei ollut aikaa ( halua ) nyt tulla wc:n ovelle, niin miten sitten kun lapsi tarvitsee esimerkiksi pyyhkijää. Odottavatko lapset pöntöllä että tulee tarpeeksi hoitajia töihin vai ovatko pyllyt pyyhkimättä.

[/quote]

No jos joku huutaa pyyhkimään, niin kyllä se ainoa hoitaja sitten (ainakin kohtapuoliin) menee sinne ja toivoo, että muu ryhmä ei sillä aikaa saisi aikaan kovin pahaa hulabaloota. Jos leikkihuoneesta kuuluu vaikka tappelun tai hajoavien tavaroiden ääniä, niin silloin se pyyhkiminen luonnollisesti keskeytetään ja jatketaan myöhemmin, kun tilanne on saatu jotenkuten rauhoitettua.

Vierailija
14/23 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 11:36"]

Meillä hakataan vyöllä perseelle niin kauan että ossaa käyttäytyä :)

[/quote]

Meilläkin on aika monta kertaa uhattu hoitolapsia piiskalla jos eivät tottele... Toteutus on vaan toistaiseksi jäänyt, kun todennäköisesti päiväkodin johtajalla olisi jotain sitä vastaan. :)

Vierailija
15/23 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 10:26"]Mun 3 tänään kiukkusi sinne tarhaan lähtöä & jäämistä. Ilmotti siinä kiukutessa että pissalle. No sinne pissalle tietenkin päästin, mutta sitten taas huuto ja ei enää suostunutkaan pois pöntöltä. Jokusen hetken katselin tilanteen kehittymistä, ja sitten hoitajalle kerroin tilanteen ja kysyin voisiko joku tulla siihen, niin ei käynyt, vaan ilmoitti että kyllä minun on se nyt sieltä pois saatava. No, jouduin huutavan lapsen repiä pöntöltä ja viedä hoitajan luo ja siinä sitä saatiin housutkin pissaan. Kyllä otti päähän tarhasta lähtiessä ja ottaa edelleen.
[/quote]
Ymmärrät varmasti, että lapsesi on sinun vastuullasi niin kauan, että olet luovuttanut hänet työntekijälle. Työntekijä ei voi jättää muuta ryhmää keskenään ja lähteä vessaan neuvottelemaan sinun lapsesi kanssa, jos olet itse vielä paikalla.

Vierailija
16/23 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiukuttelevan lapsen saa yleensä rauhoittumaan helposti mutta mitä pitäisi hoitajana tehdä hätääntyneille vanhemmille? Ryhmässäni on lapsi, jonka hoitoon jääminen on ajoittain kiukkua ja raivomista. Tämän lapsen vanhemmat jäävät aina eteiseen hyvittelemään, neuvottelemaan ja lahjomaan ikuisuuksiksi. Hoitajat saavat myös syytöksiä ja epäilyjä osakseen, kun vanhempien mielestä on tehty jotain ikävää kun lapsi ei halua jäädä. Muutaman kerran lapsi on saanut tahtonsa läpi ja päässyt sukulaisille tai töihin mukaan huudettuaan aikansa tekoitkua. En voi ymmärtää aikuisen toimintaa tällaisessa tapauksessa kun oikein kannustetaan huonoon käytökseen. Täytyy olla aikuisen omassa tunnehallinnassa jotain pielessä. Kyseinen lapsi rauhoittuu viidessä minuutissa, jos vanhempi ymmärtää lähteä heti ja jättää huutavan lapsen hoitoon. Vanhempia vain on vaikea saada lähtemään vaikka kuinka tomerasti yrittäisi "heittää" pihalle.

Vierailija
17/23 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis pitäisikö hoitajan jättää koko lapsiryhmä valvomatta siksi, ettet pärjää yhden oman lapsesi kanssa?! Mä teen kiukuttelevan lapseni kanssa näin: pyydän riisumaan. Jos ei riisu itse riisun hänet. Pyydän käsipesulle. Jos ei itse mene, nappaan syliin ja kannan käsipesulle. Pyydän laittamaan tossut. Jos ei itse laita, laitan minä. Pyydän menemään ryhmään. Jos ei itse kävele, kannan ja annan hoitajan syliin. Koko ajan toimin rauhallisesti, kerron, että olen tulossa välipalan jälkeen takaisin, että muistatko miten kivaa oli eilenkin ja että sejase kaveri varmaan jo odottaa. Kauaa ei koskaan ole tämä vaihe kestänyt.

Vierailija
18/23 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse työharjoittelussa pk:ssa, jossa aina eräs 4v poika itki tullessaan. Itse olisin mielelläni ottanut lapsen syliin ja katsonut vaikka jotain kirjaa/lelua yhdessä ja antanut turvaa kun tuntuu pahalta, mutta lto kielsi todeten "vauvoja pidetään sylissä eikä 4v ole mikään vauva, viet sen leikkimään muiden kanssa niin nopeasti se itku loppuu".

Nyt äitinä olen kiitollinen, että meidän hoitopaikassa hoitajat ottavat lapset sydämellisesti vastaan ja etenkin aamulla lapseni on yleensä ensimmäinen/ensimmäisten joukossa ja hän on silloin vähän vaisumpi ja haluaisi kovasti nyhjätä minussa, mutta hoitajat ottavat syliin ja sanon reippaasti heipat ja lähden. Kiva, että meillä tuolla lapset saavat syliä ja läheisyyttä jos tarvitsevat!

Vierailija
19/23 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 13:49"]

[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 09:34"]Tuleeko hoitaja tarvittaessa eteiseen vastaan jos lapsi kiukuttelee ja kieltäytyy päiväkotiin jäämisestä? [/quote]En mä ainakaan mene. Jättäisin aamulla yksin ryhmässä ollessani muut lapset heitteille. Oletan sentään vanhemman handlaavan oman lapsensa. Otan sitten syliin kun vanhempi tuo minulle ryhmään ja mennään yhdessä ikkunaan vilkuttamaan äidille/isälle. Voin kertoa, että jos vanhempi ei ilman apua hallitse yhden lapsen kanssa toimimista ilman apua, meillä herää oikeutettu huoli siitä miten kotona pärjätään/jaksetaan. LH

[/quote]

Ei se lapsi kotona kiukuttele, kun ei ole siellä hoidossa. Useimmilla lapsille päivähoitopaikka on ainoa, missä kiukuttelevat ja tekevät sen siksi, että testaavat miten aikuiset vastaavat tilanteeseen. LH todisti onnistuneesti oman koulutuksensa tason.

Vierailija
20/23 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:31"][quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 13:49"]

[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 09:34"]Tuleeko hoitaja tarvittaessa eteiseen vastaan jos lapsi kiukuttelee ja kieltäytyy päiväkotiin jäämisestä? [/quote]En mä ainakaan mene. Jättäisin aamulla yksin ryhmässä ollessani muut lapset heitteille. Oletan sentään vanhemman handlaavan oman lapsensa. Otan sitten syliin kun vanhempi tuo minulle ryhmään ja mennään yhdessä ikkunaan vilkuttamaan äidille/isälle. Voin kertoa, että jos vanhempi ei ilman apua hallitse yhden lapsen kanssa toimimista ilman apua, meillä herää oikeutettu huoli siitä miten kotona pärjätään/jaksetaan. LH

[/quote]

Ei se lapsi kotona kiukuttele, kun ei ole siellä hoidossa. Useimmilla lapsille päivähoitopaikka on ainoa, missä kiukuttelevat ja tekevät sen siksi, että testaavat miten aikuiset vastaavat tilanteeseen. LH todisti onnistuneesti oman koulutuksensa tason.
[/quote]Kyllä se yleensä on se ryhmän lto joka vie tällaisen huolen johtajalle, joka tekee ilmoituksen lasuun. Todellakin on outoa jos äiti tai isätoistuvasti ei saa kiukuttelevaa lasta toimitettua eteisestä muutaman metrin päähän omaan ryhmään. Miten iso se lapsi on jos et syliin jaksa nostaa? Ja kuka hullu muka neuvottelee lapsensa kanssa jostain hoitoon jäännistä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kaksi