Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmiset pitävät hoitajien palkkatoiveita epäreiluina, vertaavat omaan palkkaansa

Vierailija
03.04.2022 |

Todella moni toteaa palkkavertailukeskusteluissa, että on lukenut jotain alaa yliopistossa niin ja niin monta vuotta, eikä oma palkka ole sen parempi kuin sairaanhoitajillakaan. Ja koska hän ei vuosia lukeneena ihmisenä saa enempää palkkaa, ei hoitajienkaan pitäisi.

Miksi ajatellaan niin suoraviivaisesti, että opiskeluvuosien tulisi olla suoraan verrannollinen palkkaan? Väheksymättä tai erittelemättä sen enempää kenenkään koulutuksia tai ammatteja, ihan fakta on että yliopistosta valmistuu kaikenlaista kalevauvan sanoin "huuhaa humanistia" tai muuta ihmeen turhanpäiväistä tutkijaa, joiden panos tälle yhteiskunnalle ja meille veronmaksajille on ihan yhtä tyhjän kanssa. Mutta kukaan ei pärjää ilman hoitajia.

Kysymys siis kuuluukin: miksi yliopistotutkinto olisi yhtään sen arvokkaampi kuin hoitajan tutkinto, kun hoitaja kuitenkin tekee aidosti työtä jolla on tarkoitus. Työtä joka pelastaa henkiä ja turvaa terveyttä.

Monesta on lukemaan ja opiskelemaan, harvasta oikeasti raskaaseen ja vaativaan työhön. Hoitotyön vetovoima on nollissa, hullun hommaa lähteä uuvuttamaan itseään alalle.
Mutta jos palkka olisi parempi, palaisivatko he jotka ovat lähteneet? Ja olisiko uusia nuoria tulokkaita enemmän?

Kommentit (532)

Vierailija
301/532 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin pelkkä palkan korottaminen auttaa siihe, että alalle palattaisiin. Jos työ on liian raskasta, sitä ei mikään raha pysty korvaamaan. Onko myös niin, että se on loppujen lopuksi aika yksitoikkoista rutiinityötä paljolti, mutta sitä asiaa ei paljon pysty enää parantamaan, koska jokun on työt tehtävä, ja nyt jo on sairaalassa paljon avustavaa henkilökuntaa. Hoitajien pitää lähteä kouluttautumaan lääkäreiksi, jos haluavat lisää sisältöä ja mielenkiintoa työhönsä.

Ainakin lääkäreillä rahalla pystyi korvaamaan päivystystä raskauden. Eivät suostuneet kolmivuorotyöhön.

Anteeksi mitä?  Kuulosti klingonilta. 

Vierailija
302/532 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö myös lääkäreillä ole raskasta juuri julkisella puolella tai ainakin on ollut. Joutuvat olemaan töissä tosi pitkiä vuoroja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/532 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vertaavathan hoitajat itsekin palkkaansa insinööreihin.

Siksi sama vertailu muuallakin

Tähän kun saisi enemmän faktatietoa, eikä pelkkiä provoja, jotka on " hoitajilta".

Ainakin av palstalla moni kommentti on 100% täysin tietämätöntä " asiantuntija" kommenttia hoitotyöstä.

Vierailija
304/532 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin jo johonkin toise7en ketjuun siitä, miten kaikki on kyse mielikuvista. Se sanontakin kuuluu, että kun kummarrat toiseelle, pyllistät toisaalle. 

Hoitajat ovat nyt pissineet ihan itse oman asiansa tällä hyökkäävyydellään. Varmasti useat jollei useimmat ihmiset tässäkin maassa tietävät realiteetit hoitajien työn suhteen ja jopa ymmärtävät perusteet palkankorotusvaatimuksille ja suhtautuivat niihin edes jollain tasolla myötämielisesti. Se miten ja _milloin_ asia tuotiin julkisuuteen, oli tökerösti hoidettu. 

Taustalta haisee kilometrien päähän, että väkeä on koitettu rauhoitella jo pidemmän aikaa päättävien tahojen puolelta ja pyydetty jaksamaan koronan ym. kuormittavien tekijöiden kanssa, kunnes ollaan tässä ja nyt. Kunnes on se mahdollisuus pyytää lisää. 

Sen sijaan että asioista olisi alettu puhua asiallisesti (ja realistisesti) ja myös kaikki muut toimialat ja sektorit sekä heidän kuormituksensa huomioiden, hoitsut lähtivät barrikadeille paukuttamaan kattiloita ja huutamaan kurkku suorana kuin räksyttävät rakkikoirat, miten minulle kuuluu, minä ansaitsen ja HALUAN. Se miten tämä näyttäytyy ulkopuoliselle ei ole pitkään jatkuneen pattitilanteen kulminoitumisena miltä se alla toimiville ehkäpä tuntuu, vaan ulkopuoliselle tämä näyttäytyy mielipuolinen hunnilauman sekopäisenä säntäilynä ja aggressiivisena huitomisena sinne tänne. 

Argumentteja ei ole mietitty kunnolla ja harkiten, vaan se on tasoa minä nyt haluan, tämä ei ole aina kivaa, lomamatkat ois kiva, sun alasi ei kuitenkaan.... 

Tällä tavalla ei todellakaan saada ihmisiä ajatuksen taakse. Se, kuten moni asia tässä yhteiskunnassa, toimii tietyillä lainalaisuuksilla, kuten diplomatialla, suostuttelulla, promootiolla ja keskustelemalla. Ihan sama kuinka kyllästynyt ja pottuuntunut sitä itse olisi tilanteeseen. Eikä tämä ole enää pelkästään hoitajien asia. Tästä tuli myös minun asiani, koska tämä on muuttamassa ennen pitkää myös minun veroprosenttiani. Siispä minulle ei argumentoinniksi riitä että minä en ole kiva, kun tienaan korkeammin koulutettuna enemmän. 

Tätä tilannetta voi miettiä voi miettiä vaikka treffailun näkökulmasta. Sinulla on puolituttu kaveri, jossa saattaisi olla potentiaalia seurusteluun. Jannu / Janneli tulisi treffeille ja luettelisi kaikki asiat mitä toisessa ja kilpailijoissa on vikana, mikä eksissä ja nyksissä aiheuttaa katkeruutta, haukkuisi parisuhteen konseptin ja lopulta ilmoittaisi että ihan sama mitä sinä tuumit, mutta minä ansaitsen ja haluan nämä ja nämä asiat ja sinä kuule nyt ne minulle annat, ihan sama miten, sinulla on muutenkin paremmin asiat. Ja käsi ylös kuka lähtisi seuraaville treffeille.

Ite varmaan lähtisin uusille treffeille. Olisi haastavaa taltuttaa ja ohjastaa tuollainen nainen. Tykkään nirppanokista ja siitä pettyneestä ilmeestä kun paljastuu että tuloni viherrakentajana on 800e kk. Ja hän saa maksaa treffit. Koska asumistuki ei ole vielä tullut tilille. T. Kivimees

Vierailija
305/532 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"hoitajilla on hyvä palkka" hoitajat pakotetaan tekemään 3 vuorotyötä ja vuorot ovat usein ihan miten sattuu. Kokonaisia vapaaviikonloppuja on harvoin, kerran kuussa enintään. Koko elämä pyörii univelkojen ja raskaan työn ympärillä. Ei mitenkään voi verrata tavallisen päivätyöläisen palkkaan, ei mitenkään. Eikä päivätyötä riitä

kaikille hoitajille plus sitten se palkka olisi huono. 2600e

2600 on kuitenkin reilusti yli suomalaisen mediaanipalkan, eikä hoitajien koulutus ole kestollisesti tai vaativuudeltaan yli mediaanin. Työ ei ole raskaampaa tai hankalampaa tai vaativampaa kuin mediaani työkään. Kitinää kuuluu paljon enemmän kuin muilta, mutta hoitajat on siihen opetettu. Naiskortti kanssa heiluu koko ajan, vaikka perusteita ei olisikaan.

Suomalaisten keskipalkka on laskutavasta riippuen 3200 tai 3600 euroa.

Vierailija
306/532 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö myös lääkäreillä ole raskasta juuri julkisella puolella tai ainakin on ollut. Joutuvat olemaan töissä tosi pitkiä vuoroja. 

Vastavalmistuneet kiertelevät joskus huomattavankin kaukana päivystelemässä. Halut karisevat sitä myötä, kun akuutimpi rahan tarve loppuu.

Vierailija
307/532 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin jo johonkin toise7en ketjuun siitä, miten kaikki on kyse mielikuvista. Se sanontakin kuuluu, että kun kummarrat toiseelle, pyllistät toisaalle. 

Hoitajat ovat nyt pissineet ihan itse oman asiansa tällä hyökkäävyydellään. Varmasti useat jollei useimmat ihmiset tässäkin maassa tietävät realiteetit hoitajien työn suhteen ja jopa ymmärtävät perusteet palkankorotusvaatimuksille ja suhtautuivat niihin edes jollain tasolla myötämielisesti. Se miten ja _milloin_ asia tuotiin julkisuuteen, oli tökerösti hoidettu. 

Taustalta haisee kilometrien päähän, että väkeä on koitettu rauhoitella jo pidemmän aikaa päättävien tahojen puolelta ja pyydetty jaksamaan koronan ym. kuormittavien tekijöiden kanssa, kunnes ollaan tässä ja nyt. Kunnes on se mahdollisuus pyytää lisää. 

Sen sijaan että asioista olisi alettu puhua asiallisesti (ja realistisesti) ja myös kaikki muut toimialat ja sektorit sekä heidän kuormituksensa huomioiden, hoitsut lähtivät barrikadeille paukuttamaan kattiloita ja huutamaan kurkku suorana kuin räksyttävät rakkikoirat, miten minulle kuuluu, minä ansaitsen ja HALUAN. Se miten tämä näyttäytyy ulkopuoliselle ei ole pitkään jatkuneen pattitilanteen kulminoitumisena miltä se alla toimiville ehkäpä tuntuu, vaan ulkopuoliselle tämä näyttäytyy mielipuolinen hunnilauman sekopäisenä säntäilynä ja aggressiivisena huitomisena sinne tänne. 

Argumentteja ei ole mietitty kunnolla ja harkiten, vaan se on tasoa minä nyt haluan, tämä ei ole aina kivaa, lomamatkat ois kiva, sun alasi ei kuitenkaan.... 

Tällä tavalla ei todellakaan saada ihmisiä ajatuksen taakse. Se, kuten moni asia tässä yhteiskunnassa, toimii tietyillä lainalaisuuksilla, kuten diplomatialla, suostuttelulla, promootiolla ja keskustelemalla. Ihan sama kuinka kyllästynyt ja pottuuntunut sitä itse olisi tilanteeseen. Eikä tämä ole enää pelkästään hoitajien asia. Tästä tuli myös minun asiani, koska tämä on muuttamassa ennen pitkää myös minun veroprosenttiani. Siispä minulle ei argumentoinniksi riitä että minä en ole kiva, kun tienaan korkeammin koulutettuna enemmän. 

Tätä tilannetta voi miettiä voi miettiä vaikka treffailun näkökulmasta. Sinulla on puolituttu kaveri, jossa saattaisi olla potentiaalia seurusteluun. Jannu / Janneli tulisi treffeille ja luettelisi kaikki asiat mitä toisessa ja kilpailijoissa on vikana, mikä eksissä ja nyksissä aiheuttaa katkeruutta, haukkuisi parisuhteen konseptin ja lopulta ilmoittaisi että ihan sama mitä sinä tuumit, mutta minä ansaitsen ja haluan nämä ja nämä asiat ja sinä kuule nyt ne minulle annat, ihan sama miten, sinulla on muutenkin paremmin asiat. Ja käsi ylös kuka lähtisi seuraaville treffeille.

Ite varmaan lähtisin uusille treffeille. Olisi haastavaa taltuttaa ja ohjastaa tuollainen nainen. Tykkään nirppanokista ja siitä pettyneestä ilmeestä kun paljastuu että tuloni viherrakentajana on 800e kk. Ja hän saa maksaa treffit. Koska asumistuki ei ole vielä tullut tilille. T. Kivimees

Sairaanhoitaja in disguise. 😂 Kuka tahansa muu olisi jo tajunnut, että tekstissä haluttiin nimenomaan ottaa huomioon samalla tai jopa ennen muut vähemmän tienaavat, ettei pelkästään hoitajat.  

Mitä omiin valintoihini tulee, mieheni on varastomies ja tämä "nirppanokka" on todellakin maksanut jo yli 10 vuotta meidän huushollin menoistta suurimman osan. Miheni on sen verran hyväsydäminen ja kultainen, että hänen tuloillaan ei ole mitään väliä. Työttömyydestäkin on kärsitty molemmat vuosien varrella, sekä minä että mies. Mieheni ei lisäksi esim. koskaan sanoisi minua nirppanokaksi, enkä sitä ole edes kokenut olevani lapiodessani p as kaa navetassa mennävuosina. Jännä miten empaattisina pidetyiltä hoitajilta (kivimies-alias siis) lähtee näin epäempaattista ja segrekoivaa tekstiä. 

Pus 😘

Vierailija
308/532 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän nyt aiheen vierestä, mutta kun sairaanhoitajaopiskelijalle lyödään 3,5vuoden jälkeen (terkkarille ja kätilölle vasta vuosen jälkeen) valmiin paperit käteen, hän ei todellakaan ole valmis. Aina jumitutaan tuohon koulutuksen kestoon.

Lääkeluvat saa vasta toimipaikkakoulutuksen jälkeen, ja niitäkin on eri asteisia. Myöskään potilastietojärjestelmiä ei opeteta ilmeisesti lainkaan koulussa. Tämä siksi, että eri paikoissa on eri järjestelmät. Eri toimenpiteille on omat koulutukset. Työpaikoilla järjestetään myös pakollista elvytyskoulutusta ja omaa työtä kehitetään erilaisilla vastuualueilla. Jotkut saavat näistä osaamisalueistaan jonkin pienen bonuksen, mutta eivät läheskään kaikki.

Tällä kirjoituksella halusin kertoa, että oikeasti kehittyminen päteväksi sairaanhoitajaksi kestää paljon kauemmin kuin 3.5 vuotta.

Vierailija
309/532 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran työn raskaus saa määrittää palkan, niin sitten voitaisiin poistaa yo-tutkinnot ja yliopistotutkinnot ja amk-tutkinnot ja ottaa tilalle fyysinen rasituskoe, kuka sopiii mihinkin työhön.

Ei ole sitten mitään järkeä opiskella akateemista alaa tai lukea lakimieheksi jos saat saman palkan kuin sairaanhoitaja tai lähäri.

Vierailija
310/532 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"hoitajilla on hyvä palkka" hoitajat pakotetaan tekemään 3 vuorotyötä ja vuorot ovat usein ihan miten sattuu. Kokonaisia vapaaviikonloppuja on harvoin, kerran kuussa enintään. Koko elämä pyörii univelkojen ja raskaan työn ympärillä. Ei mitenkään voi verrata tavallisen päivätyöläisen palkkaan, ei mitenkään. Eikä päivätyötä riitä

2600 on kuitenkin reilusti yli suomalaisen mediaanipalkan, eikä hoitajien koulutus ole kestollisesti tai vaativuudeltaan yli mediaanin. Työ ei ole raskaampaa tai hankalampaa tai vaativampaa kuin mediaani työkään. Kitinää kuuluu paljon enemmän kuin muilta, mutta hoitajat on siihen opetettu. Naiskortti kanssa heiluu koko ajan, vaikka perusteita ei olisikaan.

https://www.apu.fi/artikkelit/suomalaisen-keskipalkka-yli-3-500-euroa-v…

” Keskimääräistä kuukausipalkkaa ja -ansiota muokkaa se, että mukana on pieni joukko ihmisiä, jotka tienaavat hyvin paljon. Tämä vääristää keskipalkkaa ja -ansiota ylöspäin.

Tilastokeskuksen mukaan noin 63 prosenttia kokoaikaisista palkansaajista ansaitseekin keskimääräistä vähemmän. Siis melkein kaksi kolmasosaa saa keskimääräistä vähemmän.”

Ei siis kannata liikaa tuijottaa keskipalkkaa, jos 63% saa palkkaa sen alle.

Vierailija
311/532 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

2600 on kuitenkin reilusti yli suomalaisen mediaanipalkan, eikä hoitajien koulutus ole kestollisesti tai vaativuudeltaan yli mediaanin. Työ ei ole raskaampaa tai hankalampaa tai vaativampaa kuin mediaani työkään. Kitinää kuuluu paljon enemmän kuin muilta, mutta hoitajat on siihen opetettu. Naiskortti kanssa heiluu koko ajan, vaikka perusteita ei olisikaan.[/quote]

Suomalaisten keskipalkka on laskutavasta riippuen 3200 tai 3600 euroa.[/quote]

Hoitajat ja opettajat eivät erota brutto- ja nettopalkkaa ja lisäksi hoitajat eivät laske palkkaansa lisiä! 

Vierailija
312/532 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kerran työn raskaus saa määrittää palkan, niin sitten voitaisiin poistaa yo-tutkinnot ja yliopistotutkinnot ja amk-tutkinnot ja ottaa tilalle fyysinen rasituskoe, kuka sopiii mihinkin työhön.

Ei ole sitten mitään järkeä opiskella akateemista alaa tai lukea lakimieheksi jos saat saman palkan kuin sairaanhoitaja tai lähäri.

Etenkin kun meillä on jo voimakas veroprogressio, mikä tasaa tuloeroja. Ja se on täysin ok minulle, elämässä on muitakin arvoja kuin pelkkä raha.

Vierailija
313/532 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä kommunisti valtiossa ihmiset ei ihan oikeasti ymmärrä, että työstä voisi saada rahaakin :DD Kerroin kerran Italialaiselle kaverille, että suomalaiset asuu, asunto jaettuna asukkaiden kesken 30m² per henkilö, niin se piti ihmisoikeusrikoksena :D Ei meidän kuuluisi ajatella, että joku saa jo tarpeeksi palkkaa, vaan miten kaikki voisi saada vieläkin enemmän.

Senkin trolli. Italiassa asutaan iloisina ja onnellisina paljon ahtaammin kuin Suomessa.

Vierailija
314/532 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Olen hoitaja ja oikeasti väsyn työn raskaudesta valittajiin työpaikalla. Olen kuunnellut tuota valitusta muutaman vuosikymmenen. Silti jaksan hymyillä asiakkaille ja olen empaattinen. Palkkaa jää käteen n.2200€/kk.[/quote]

Joten sinun palkkasi on yli 3.000 kuukaudessa!

Vierailija
315/532 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.apu.fi/artikkelit/suomalaisen-keskipalkka-yli-3-500-euroa-v…

” Keskimääräistä kuukausipalkkaa ja -ansiota muokkaa se, että mukana on pieni joukko ihmisiä, jotka tienaavat hyvin paljon. Tämä vääristää keskipalkkaa ja -ansiota ylöspäin.

Tilastokeskuksen mukaan noin 63 prosenttia kokoaikaisista palkansaajista ansaitseekin keskimääräistä vähemmän. Siis melkein kaksi kolmasosaa saa keskimääräistä vähemmän.”

Ei siis kannata liikaa tuijottaa keskipalkkaa, jos 63% saa palkkaa sen alle.

Niin tuo koskee kaikkien suomalaisten keskiansiota. Hoitajina työskentelevissä tuskin on pientä joukkoa, joka ansaitsee satoja tuhansia vuodessa, joten heidän laskennallinen keskiansionsa ei sisällä samaa vääristymää.

Vierailija
316/532 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kommentoi nyt hoitsuja.

Mutta julkisen lomat tulee leikata 5 viikkoon.

Sekä palkkoja voitaisiin leikata heiltä.

Suomessa on peräti 700 000 virkamiestä!

Se on aivan liikaa se.

Iso osa tuosta on täysin turhaa joutilasta sakkia.

Vierailija
317/532 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kommentoi nyt hoitsuja.

Mutta julkisen lomat tulee leikata 5 viikkoon.

Sekä palkkoja voitaisiin leikata heiltä.

Suomessa on peräti 700 000 virkamiestä!

Se on aivan liikaa se.

Iso osa tuosta on täysin turhaa joutilasta sakkia.

Samaa mieltä! Leikataan hallinnosta ja annetaan hoitsuille. Vihdoinkin löytyi sopiva komromissi. 

Olen itse työskennelly Hgillä hallinnossa ja ikinä ei ole ollut samanlaisia kissapäiviä aikuisiällä työelämässä. Töitä ei juurikaan tarvinnut tehdä, lorvittiin tauoilla ja joka asiasta saatiin kyllä tarvittaessa raportti tai palaveri aikaan, mikäli joku olisi äkännyt valittaa. Kukaan ei valittanut. Koskaan.

Kolmatta vuotta mietin mikä se minun homma olisikaan pitänyt olla ja mitä tekisin aikani kuluksi seuraavaksi, kunnes kyllästyin toimettomuuteen ja vaihdoin yksityiselle. Täällä palasi kyllä realiteetit takaisin alta aikayksikön burniksineen. 😬😂

Vierailija
318/532 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta vuorotyöstä ja ainaisista viikonlopuista yms pitäisi saada enemmän palkkaa. Huonoista työoloista lisäpalkkaa. Ja varsinkin ylitöistä kunnon korvaus.

Ky.llä vaikka heti!Iltalisä klo 24 asti 1,30,ei lauantailisiä eikä ylityökorvauksia.Vapaapäivänä kutsutaan töihin-normaali palkka.Siinä mallia hoitajille jotka saavat sentään hyvät lisät!

Vierailija
319/532 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen entinen poliisi. Peruspalkkani oli hieman yli 2000e, muutaman satasen sain lisiä. Hyvinä kuukausina jopa 600e, mutta silloin sai painaa viikonloppuöitä. Töissäni kuulin jatkuvaa v_ttuilua, olin toisinaan (onneksi harvemmin) hengenvaarassa ja töiden jatkuminen aina epävarmaa. Miksi hoitajille pitäisi maksaa paljon enemmän kuin poliiseille?

Vierailija
320/532 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi vai kampi kirjoitti:

Jos tarvitset terveydellistä apua, haluatko auttajaksi insinöörin vai sairaanhoitajan?

Naurettava kysymys. Insinöörit ovat oman alueensa osaajia ja hoitajat omansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kaksi