Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hiljainen refluksi väh. 15 vuotta hoitamatta - onko kiireinen?

Vierailija
03.04.2022 |

Olen ollut vuosikausia todella väsynyt, pahempaan vain menossa. Mt-ongelmilla selitetty, vaikka itse olen kokenut, että ongelma on hengitysteissä. Nyt viimein astmatutkimukset aloitettu, mutta pef-seurannassa ei näkynyt vaihtelua ennen-jälkeen avaavan, eikä myöskään aamu-iltapuhallusten välillä. 450 olisi kuulemma ideaali, puhaltelin koko seurannan ajan 380-420. Spirometriaan aika varattuna.

Nettiä selaillessa löysin vinkin, että refluksitauti voi olla myös kivuton ja saattaa aiheuttaa hengitysongelmia. Oireet täsmäävät joten hain apteekista 2 viikon Losec-kuurin. Jo muutamassa päivässä aloin huomaamaan eron, mutta en niinkään hengityksessä, vaan lihaksistossa. Parin viikon kuurin jälkeen olo oli parempi kuin aikoihin, mutta heti kuurin loputtua alkoi taas jyrkkä alamäki.

Olen täysin varma, että olen oireillut vahvasti 15-vuotiaana ja olen nyt 30-vuotias. Kuitenkin olen koko elämäni ajan ihmetellyt miksi esim. suklaan syöminen hengästyttää. Todennäköisesti olen siis sairastanut tätä jo hyvin nuoresta asti.

Ilman hoitavaa astmalääkettä ja Losec-kuuria olen niin väsynyt, etten saa käytännössä enää mitään aikaiseksi. Suurimman osan päivästä makoilen silmät kiinni, en jaksa edes kuunnella musiikkia. Käyn kävelyllä noin 5x vk, sillä kroppa jumiutuu pahasti liikkumattomuudesta, mutta tämän jälkeen en oikeastaan jaksa enää yhtään mitään. Opiskelut on tauolla, ei vain pysty, vaikka motivaatio on hyvä.

Netistä lukemani perusteella tähän kivuttomaan refluksitautiin kehittyy helpommin Barrettin ruokatorvi, ja kaiketi siis hoitamattomana tähän syöpä. Tässä on nyt mennyt vähintään se 15-vuotta ja olin jo ennen koronaa sen verran väsynyt, etten juuri jaksanut sosialisoida. Viime kesänä näin kavereita muutamia kertoja, syksystä tähän päivään mennessä olen nähnyt kaveria kahdesti, en jaksa myöskään tekstailla tai soitella, vaan olen eristäytynyt.

Syy miksi kirjoitan tänne, on että YTHS on täysin jumissa. Astmatutkimusten osalta lääkäriaikani on toukokuun lopussa. Onko tilanteeni mahdollisesti kiireinen, vai odottelenko rauhassa tuohon jo varattuun lääkäriaikaan asti? En itse osaa arvioida asiaa lainkaan, enkä netistä löytänyt muuta tietoa kuin, että syöväksi edenneet diagnosoidaan useimmiten liian myöhään, mutta jos siellä nyt syöpä on, niin onko kahdella kuukaudella merkitystä?

Toisaalta tämä epätietoisuuskin tuntuu tuskaiselta, mutta kuulisin mielelläni mielipiteitä. Odotanko tuonne toukokuun loppuun vai käytänkö pienet säästöni yksityisellä käymiseen?

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän