Suomalainen tuntee onnea eniten, jos joku toinen kärsii
Suomalaiselle tärkeintä ei ole se, että itsellä on tarpeeksi. Tärkeämpää on, että saa jollain toisella ei ole enemmän. Kaikista parasta tietysti on, jos saa omalla toiminnallaan joltain muulta jotain pois. Silloin suomalainen tuntee todellista onnea ja tyydytystä.
Mielipiteitä?
Kommentit (30)
Totta. Muistan kuinka joku ulkomaalainen sanoi suomalaisista ja kateudesta: kun suomalainen näkee naapurilla hienon auton, se toivoo että naapuri menettää sen. Kun amerikkalainen näkee naapurilla hienon auton, se miettii miten voisi itse saada samanlaisen.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 20:34"]
Totta. Muistan kuinka joku ulkomaalainen sanoi suomalaisista ja kateudesta: kun suomalainen näkee naapurilla hienon auton, se toivoo että naapuri menettää sen. Kun amerikkalainen näkee naapurilla hienon auton, se miettii miten voisi itse saada samanlaisen.
[/quote]
Tämä oli erittäin hyvä esimerkki. Suomalainen mieli on tavallaan hyvin kieroutunut.
Tämä on suorastaan rääpälemäinen kansa. Ainut vahvuutemme oli yhteishenki. Ja nyt sekin on menemässä.
Johtunee metsäläiskansan geeneistä. Ei ole pitkäkään aika kun porukka asui savupirtissä metsän siimeksessä pontikkaa keitellen.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 20:30"]
Suomalaiselle tärkeintä ei ole se, että itsellä on tarpeeksi. Tärkeämpää on, että saa jollain toisella ei ole enemmän. Kaikista parasta tietysti on, jos saa omalla toiminnallaan joltain muulta jotain pois. Silloin suomalainen tuntee todellista onnea ja tyydytystä.
Mielipiteitä?
[/quote]
Se on täsmälleen noin!
Yksi niistä syistä miksi täälä on aina yhtä hienoa päästä pois.
Oi sitä onnea kun muutama minuutti Helsinki-Vantaalta nousun jälkeen lentokone pääsee pilvien yläpuolelle ja aurinko alkaa paistaa.
No en nyt sanoisi että tämä ihan täysin fakta on, joskin valitettavan yleistä. On kurjaa että meiltä täältä löytyy niin paljon kateutta, katkeruutta ja vihaa. Toisaalta suomalaisten mentaliteetti on sitä että ei puhuta asioista, niellään asiat kasvokkain ja puretaan katkeruutta sitten väärissä paikoissa ja väärillä tavoilla.
Mutta on ihan oikeasti myös hienoja ihmisiä Suomessa. Ainakin omasta lähipiiristä sellaisia löytyy (tai ainakin ystävät, sukulaisiaan ei valitettavasti voi valita, mutta ei pahimmat tapaukset onneksi olekaan kovin läheisiä). Täytyy muistaa ennen kuin tuomitsemme kaikki suomalaiset, että paskoja ihmisiä löytyy ympäri maailmaa.
Ainakin yks työkkärin muija on just tuommonen. A.L on nimikirjaimet.
[/quote]
Mä olen sitten amerikkalainen ihan selvästi.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 20:43"]
Johtunee metsäläiskansan geeneistä. Ei ole pitkäkään aika kun porukka asui savupirtissä metsän siimeksessä pontikkaa keitellen.
[/quote]Totta. Keskuudessamme elää yhä ihmisiä, jotka elivät maalattiaisissa kodeissa, viimeiset poistuivat asuinkäytöstä vasta 60 v sitten. Olemmeko niin paljon edellä Lähi-Itää, tai Venäjää, sittenkään.
Onneksi voin hyvällä omatunnolla sanoa etten ole tuollainen.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 20:43"]
[/quote]
eikä osata edes kunniamurhata tai rakentaa minareettia!!!!!!!!!!!!!!!
järkkyä!!!!!!!!!!!!!
Vaikea sitten sanoa, mikä hyöty tuosta piirteestä on ollut metsäläiskansalle. Ehkä se on tässä kylmässä ja epävarmassa maassa ylläpitänyt lauman eheyttä. On varmistuttu siitä, että valtaosa pysyy yhteisön ruodussa ja valvovan silmän alla.
Tuo on muuten totta, että esim. Amerikan yhdysvalloissa ihmiset ihailevat menestyneitä ja varakkaita ihmisiä. Suomessa samanlaista ihailua ja omaa menestymisen boostia ei ole. Täällä suurimmat kiksit saadaan esimerkiksi siitä, jos naapurin hieno auto hajoaa tai talo romahtaa.
Haluaisin kysyä, millä perusteella niin ihailette Amerikkaa ja amerikkalaisia? Ja toisena, oletteko käyneet/ asuneet siellä?
Ei kai täällä kukaan ole sanonut ihailevansa Amerikkaa. Vaikka siinä maassa onkin moni pahasti pielessä, niin siellä kateuden ilmenemismuodot ovat jollain tapaa terveempiä. Siellä korostetaan myös ihmisen omaa vastuuta aivan eri tavalla kuin Suomessa.
Ihan samaa mieltä. Johan se tältäkin palstalta käy ilmi, joku purkaa pahaa oloaan ja toinen rientää sinne trollaamaan törkykommenteilla pahaa oloaan pois.
Työpaikkakiusaaminen on Suomessa yleisempää kuin muualla.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 20:38"]
[/quote]
Tämä oli erittäin hyvä esimerkki. Suomalainen mieli on tavallaan hyvin kieroutunut.
[/quote]
Sitten kun on sitä valtaa kuten julkisella sektorilla on. Kansa kärsii.
Meiltä irtisanottiin aikanaan opettajat. Luokan 40-50 v. naiset repesivät vahingoniloiseen nauruun. Nauroivat myös kuinka perselleen meidän opinnot menivät siinä samalla. Myös työelämässä tuli nähtyä myös vahingoniloisuus toisten vastoinkäymisistä ja sairaitakin kadehdittiin lomistaan.
Suomalainen sotien jälkeen, 1940-1960-luvuilla syntynyt sukupolvi on henkisesti kieroutunut ja ahne. Nuoret ovat fiksumpiaja epäitsekkäämpiä kun ovat koulutetumpia ja maailmaa nähneitä, mutta kuitenkin saaneet jumalattomasti paskaa niskaansa suurilta ikäluokilta.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 21:24"]Ei kai täällä kukaan ole sanonut ihailevansa Amerikkaa. Vaikka siinä maassa onkin moni pahasti pielessä, niin siellä kateuden ilmenemismuodot ovat jollain tapaa terveempiä. Siellä korostetaan myös ihmisen omaa vastuuta aivan eri tavalla kuin Suomessa.
[/quote]
Ok, kiitos vastauksesta. Tuli vain sellainen olo kun useammassa viestissä mainittiin amerikkalaisuus. Olen sun kanssa samaa mieltä ajatuksesta yksilön vastuun suhteen, siitä voitaisiin ottaa ehdottomasti mallia. Itse olen käynyt useamman kerran ja olen nauttinut reissuista, mutta en välitä yhtään siitä kaksinaamaisuudesta, mitä olen saanut monesti todistaa. En halua yleistää ja sielläkin on ihmisiä laidasta laitaan. Mutta usein olen nähnyt kun ihmiselle puhutaan kasvokkain toista ja selän käännyttyä lässytetään jotain ihan muuta. On sekin melkoista pahansuopaisuutta. Ja tekeehän sitä suomalaisetkin, ihan varmasti! Haluan vain sanoa, että ihminen on aina ihminen, vajavainen. Riippumatta mm. kansallisuudesta.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 21:43"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 20:53"]No en nyt sanoisi että tämä ihan täysin fakta on, joskin valitettavan yleistä. On kurjaa että meiltä täältä löytyy niin paljon kateutta, katkeruutta ja vihaa. Toisaalta suomalaisten mentaliteetti on sitä että ei puhuta asioista, niellään asiat kasvokkain ja puretaan katkeruutta sitten väärissä paikoissa ja väärillä tavoilla. Mutta on ihan oikeasti myös hienoja ihmisiä Suomessa. Ainakin omasta lähipiiristä sellaisia löytyy (tai ainakin ystävät, sukulaisiaan ei valitettavasti voi valita, mutta ei pahimmat tapaukset onneksi olekaan kovin läheisiä). Täytyy muistaa ennen kuin tuomitsemme kaikki suomalaiset, että paskoja ihmisiä löytyy ympäri maailmaa. [/quote] Mulla on onnekseni myös hyvä lähipiiri, mutta tämmöinen on valitettavan harvinaista. Tiedän liikaa sukuja, joissa ei kipeistä asioista puhuta ja suruun juodaan viinaa ja leikitään puukkohippaa. Ehkä kaikista ilkeintä on se, että lapset hylätään kuin nalli kalliolle heti kun tämä täyttää 18. Tämä on todella yleistä Suomessa.
[/quote]
Juuri näin. Kylmää, kovaa ja ilkeää. Myös vanhukset jätetään yksin ja odotetaan vain perintöä.
Entäs virkamiesten huono käytös. Mitä köyhempi (=voimattomampi tappelemaan vastaan), sitä enemmän saa huonoa kohtelua osakseen.