Suunnilleen minkä ikäinen lapsi painaa 22 kg? Lastenvaunujen kiloraja "noin 22 kg"
Iltalehden lastenvaunutestijutussa kerrotaan, että, "Kaikki testiin valitut vaunut ovat yhdistelmävaunuja, eli niitä voi käyttää vastasyntyneestä noin 22-kiloiseksi asti. Samaan ratasosaan voi kiinnittää vaunukopan tai ratasistuimen." https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/3f9bed54-c506-4d35-87eb-9c08…
Jos painoraja on noin 22 kg, niin minkä ikäisiä lapsia vaunuilla/rattailla oikein on tarkoitus kuskata? Joku 22 kg lapsi ei ihan nuorelta kuulosta...
T. Vela
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Sain 5-vuotiaan rattailla päiväkotiin juuri noilla 22kg:n painorajavaunuilla.
Ollessani teininä kesätöissä päiväkodissa, siellä oli 5-vuotias, jonka äiti istutti lapsen rattaisiin ja kuskasi jalkapalloharjoituksiin. Oh the irony... Työnrekijät pyöritteli tuolleäidille silmiään.
Vierailija kirjoitti:
Huoh... taas kapeakatseinen viesti ja tietenkin velalta! Lapsia nyt on eri kokoisia ja painoisia, tuliko yllätyksenä? Ja kaikissa vaunuissa on se maksimipainoraja ei se sitä tarkoita että monet pienetkin lapset ovat sen vähän alle 20 kg...
Mun mielestä taas oli lapsettomalta ihan asiallinen kysymys. Ei kai tollasta tiedä jos ei ole ollut tekemisissä lasten kanssa.
Ja siis kai isoin osa lapsista on jo aika isoja kun ne painaa 22kg. Eihän normaalisti mikään 6v tarvitse enää rattaita oikeastaan mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollessani teininä kesätöissä päiväkodissa, siellä oli 5-vuotias, jonka äiti istutti lapsen rattaisiin ja kuskasi jalkapalloharjoituksiin. Oh the irony... Työnrekijät pyöritteli tuolleäidille silmiään.
Josko se lapsi tarvitsi lepohetken teidän päiväkodin hälinän jälkeen, että jaksoi harrastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kyseessä liikuntavammainen lapsi vai miksei kävellyt itse?
Kipsi jalassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kipsi jalassa.
Ok, sitten ymmärrän.
Vaka-opena olen työurani aikana nähnyt erilaisia syitä 5-vuotiaan kuljettamiseen rattaissa eikä yksikään niistä ole huono syy minusta:
- Ylivilkas erityislapsi. Karkailee kädestä, valjaat oli raskaat pitää.
- Kehitys- ja liikuntavammat
- Sydänsairas lapsi
- Sairaus, jossa jalkapohjiin tuli ihottumaa
- Lapsen päiväuniaika kotiinlähdön aikana
- Lapsi oli niin tahmeasti ja hitaasti kävelevä, että vanhempi säästi aikaa kuskaamalla päiväkotimatkat rattaissa, jotta ehti laittaa ruuan ennen kuin oli isompien lasten harrastusaika. Oli ihan normaalipainoinen lapsi, mutta kaikki toimet vain aina kestivät.
- Kipsit, venähdykset yms.
- Lapsi sai päiväkotipäivän jälkeen usein kiukkukohtauksen kun vanhempi tuli hakemaan. Ei suostunut liikumaan eteen eikä taakse. Meni yksi talvi, että isä haki lapsen aina rattailla. Joskus lapsi käveli itse, joskus rimpuileva ja vastaantappeleva lapsi istutettin rattaisiin.
Annetaanko lasten olla lapsia ja vanhempien vanhempia ilman että liikaa kyseenalaistetaan.
Mun lapsi mursi varpaansa telinejumpassa ja oli liikuntakiellossa kaksi viikkoa. Kuskasin koululta iltikseen rattailla…
Meidän 3,5v pitkä poika painaa melkein tuon, 21kg. Ei ole rattaissa istunut kyllä sitten enää kahteen vuoteen, ei meillä ole enää edes rattaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kipsi jalassa.
Ok, sitten ymmärrän.
Kuinka moni kaipaa selityksiä sille, miksi joku lapsi istuu rattaissa? Mä en suoraan sanottuna ymmärrä tätä, että kysellään, miksi tuon tai tämän ikäinen lapsi on rattaissa. Miksi joku ihminen kokee, että ihan tuntemattoman lapsen asiat kuuluvat heille? Pitääkö lapsen kuskaaminen autollakin perustella, vai päteekö vain rattaisiin, ja miksi?
Kuljetin 4-vuotiasta rattaissa päiväkodista kotiin, koska halusin itse liikuntaa mutta lapsi oli aika väsynyt iltapäivisin.
Mulla on ollut karkeana nyrkkisääntönä, että
1v 10kg
2v 12kg
3v 15kg
5v 20kg
Eli terveen lapsen kohdalla se painoraja ei kovin helposti muutu ongelmaksi.
Oma tyttö oli kuudennella luokalla 22kg, tosin pituuttakin vain 130cm.
Riippuu ihan hirveästi siis pituudesta ja kehityksestä, taaperokin voi painaa tuon verran jos on pitkä ikäisekseen.
Tuohon painoon sisältyvät myös ne järjettömät nyssäkät ja kassit, joita jotkut mammat raahaavat aina mukanaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon painoon sisältyvät myös ne järjettömät nyssäkät ja kassit, joita jotkut mammat raahaavat aina mukanaan.
Niin. Kun on työt, perhe ja muunkinlaista sisältöä elämässään, pitää kantaa tavaraa paikasta toiseen. Miten sä ratkaisisit tämän, lentävällä matolla varmaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Kun on työt, perhe ja muunkinlaista sisältöä elämässään, pitää kantaa tavaraa paikasta toiseen. Miten sä ratkaisisit tämän, lentävällä matolla varmaan?
eihän tuo kestä edes 3 koppaa siideriä. pitää juoda ensimmäiset jo kassalla
8v normaalivartaloinen poika painaa tuon verran.
Painoraja on tietysti sen vuoksi, että vaunuissa usein kuskataan muutakin kuin vain lasta.
Tavarat ja ruokaostokset jne kulkevat rattaissa mukana.
🤯 huomaa että ap:lla ei lapsia. 22kg = lapsi + mitä muuta sitten kuskaakaan siellä vaunuissa. Eli siis käytännössä kauppaostokset kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kipsi jalassa.
Ok, sitten ymmärrän.
Kuinka moni kaipaa selityksiä sille, miksi joku lapsi istuu rattaissa? Mä en suoraan sanottuna ymmärrä tätä, että kysellään, miksi tuon tai tämän ikäinen lapsi on rattaissa. Miksi joku ihminen kokee, että ihan tuntemattoman lapsen asiat kuuluvat heille? Pitääkö lapsen kuskaaminen autollakin perustella, vai päteekö vain rattaisiin, ja miksi?
Koska on hyve kerskua miten 3,5-vuotias ei ole enää pariin vuoteen kulkenut rattailla… kuten yllä.
Tosin kirjoittajan lapsi on ylipainoinen as hell…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
palvelijat ovat sitä varten
Meillä poika painoi 2v 18kg. Tyttö saman 6v. Riippuu ihan lapsesta, milloin 22kg tulee täyteen.