Miksi työväenluokka ei enää tunnista olevansa työväenluokkaa?
Ennen siitä oltiin ylpeitä, oltiin ylpeitä käsien taitavuudesta ja työkunnosta. Nyt jokainen yrittää määrittää itseään keskiluokkaan, ammattikoululaisetkin.
Kommentit (59)
Kukaan nykynuoristakaan ei halua enää amikseen. Kaikki haluaa olla lääkäreitä, juristeja, ekonomeja ja sometähtiä.
Hinnat nousee mutta palkat ei. Ei oo siis mikään ihme että halutaan edetä korkeammalle urallaan ja tienata parempaa palkkaa. Tänä päivänä ei duunaria arvosteta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on työväenluokka nykyisin? Ei näy enää tämä ero.
Jos miettii lääkäreitä... (yksityisellä eri) Aivan järkyttävä työmäärä/taakka. Kiirettä, ei taukoja, palvelet muita... "Työväkeä, joka palvelee muita." Eroja ei siis juuri ole enää...
Työväenluokkaa ovat ne, joilla on korkeintaan toisen asteen koulutus, keskiluokkaan kuuluvat korkeakoulutetut.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne luokat löytyy nykyäänkin. Jos unohdetaan perinnöt ja pitkäaikaiset säästöt ja lähdetään "nollasta" niin onhan se elintaso/luokka aivan eri tienaako 20, 30, 50 vai 100 tuhatta euroa vuodessa.
Köyhällä on myös mahdollisuus säästää. Valtaosalla aikuisikäisiä on kuitenkin sen verran tuloja.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan nykynuoristakaan ei halua enää amikseen. Kaikki haluaa olla lääkäreitä, juristeja, ekonomeja ja sometähtiä.
Hinnat nousee mutta palkat ei. Ei oo siis mikään ihme että halutaan edetä korkeammalle urallaan ja tienata parempaa palkkaa. Tänä päivänä ei duunaria arvosteta.
Näinhän se trendi valitettavasti tahtoo olla. Ei nykyajan nuorista enää edes ole duunareiksi. Ne, jotka eivät pääse lukioon, eivät enää mene amikseen, vaan jäävät suoraan väliinputoajiksi ja odottamaan päätöstä työkyvyttömyyseläkkeestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se trendi valitettavasti tahtoo olla. Ei nykyajan nuorista enää edes ole duunareiksi. Ne, jotka eivät pääse lukioon, eivät enää mene amikseen, vaan jäävät suoraan väliinputoajiksi ja odottamaan päätöstä työkyvyttömyyseläkkeestä.
Höpö höpö. Uusi laki edellyttää ihan jokaiselta toisen asteen koulutusta ja oppivelvollisuus jatkuu kunnes on 18 tai se toinen aste käyty. Ulkopuolelle jää häviävän pieni määrä nuoria, joilla on hyvin vaikeita psyykkisen terveyden ongelmia tai päihdeongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Tunnistan minä. Olen yliopiston käynyt maisteri ja olen kunnalla töissä. Tavallinen palkansaaja siis.
Tavallinen palkansaaja kunnalla voi olla duunari esim. bussikuski tai puistotyöntekijä, tai keskiluokkaan kuuluva hallintovirkamies. Luultavasti maisterikoulutuksesta on tarttunut henkistä pääomaa, jonka puolesta olet lähempänä keskiluokkaa.
Keskiluokkakin käy töissä, mutta perinteisesti palkka on ollut sen verran parempi, että on mahdollistanut elämän, jossa hintalappuja ei tarvitse vilkuilla jatkuvasti.
Raja on hämärtynyt, kun nykyään etuuksilla pystyy elämään niin, ettei tarvitse miettiä mistä katto tulee pään päälle. Köyhillä on samanlaiset olot kuin ennen työväenluokalla. Tästä syystä työväenluokka tuntee painetta ansaita parempaa ja haluaa keskiluokan elintasoa.
Paperimiehet ovat yläluokkaa
Alhaisin kasti on prekaarit
Duunarit äänestää porvareita ja ihmettelee kun palkat ja työolot vaan heikkenee. Ihan sitä saadaan mitä on pyydetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnistan minä. Olen yliopiston käynyt maisteri ja olen kunnalla töissä. Tavallinen palkansaaja siis.
Tavallinen palkansaaja kunnalla voi olla duunari esim. bussikuski tai puistotyöntekijä, tai keskiluokkaan kuuluva hallintovirkamies. Luultavasti maisterikoulutuksesta on tarttunut henkistä pääomaa, jonka puolesta olet lähempänä keskiluokkaa.
Keskiluokkakin käy töissä, mutta perinteisesti palkka on ollut sen verran parempi, että on mahdollistanut elämän, jossa hintalappuja ei tarvitse vilkuilla jatkuvasti.
Raja on hämärtynyt, kun nykyään etuuksilla pystyy elämään niin, ettei tarvitse miettiä mistä katto tulee pään päälle. Köyhillä on samanlaiset olot kuin ennen työväenluokalla. Tästä syystä työväenluokka tuntee painetta ansaita parempaa ja haluaa keskiluokan elintasoa.
Tuo on fiksusti ajateltu. Kun töissäkäymättömät asuu yhtä leveästi kuin duunarit, niin kyllä se syö.
Vierailija kirjoitti:
Yläluokka = s-hoitajat. opettajat, ahtaajat
Keskiluokka on yksityisen sektorin työntekijät, kaupankassat, automekaanikot, parturi-kamaajat sun muut
Alaluokka = työttömät, pätkätyöläiset
Täh? Ootko ite ope tai sh?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etuuksia saava voi saada paremman tulotason kuin omillaan pärjäävä.
Vierailija kirjoitti:
Jossakin vaiheessa se realismi kuitenkin lätkäisee kasvoille.
Itse olen ihan työväenluokkainen ammattini ja tulotasoni kautta. Minulla on eräitä "keskiluokkaisia" harrastuksia, kuten lukeminen ja vaikkapa teatterissa käynti. Saatanpa ostaa oluen sijaan hieman kalliimpaa viiniäkin, jos sille päälle satun. Sosiaalista piiriä minulla on hyvin vähän, eli tunnen olevani tippunut kahden maailman väliin. Mitäpä tuon väliä.. en minä lue siksi että kokisin olevani jotakin, vaan siksi että tykkään siitä. Ja sama muussakin. Lopun viimein ihminen on mitä on, missä tuntee olonsa hyväksi ja luontevaksi. Jos se on työväenluokkaista, olkoon sitten niin. Ei se minua haittaa.
Ensinnäkin ne vanhat sosialistiaatteet ylpeine työväenluokkineen oli naurettavia. Ollaan samaan aikaan ylpeitä työväenluokkaisuudestaan mutta silti rutistaan ettei luokkia enää ole olemassakaan. Jotenkin ristiriitaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa keskiluokka? Aika moni akateeminen tekee hanttihommia tai on matalapalkka työssä (ah, jopa työttömänä), eivät siis ole keskiluokkaa.
Tohtori voi ajaa taksia, mutta ei sen elämäntapa silti ole työväenluokkaa.
Kerro toki enemmän elämäntavoista ja millaiset erottaa työväenluokkaa tohtoreista. Itse en ole kovin suurta eroa nähnyt.
Minä voin vastata tähän sivusta. Työväenluokkaisen perheen tunnistaa puhetyylistä ja siitä, että lapselle on laitettu hassunhauska tekstipipo, jossa lukee "v***n päivänsäde" tai "väärä lääkitys". Tohtoriperheet tekevät hieman erilaisia vaatevalintoja ja puhe on kaikinpuolin rikkaampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa keskiluokka? Aika moni akateeminen tekee hanttihommia tai on matalapalkka työssä (ah, jopa työttömänä), eivät siis ole keskiluokkaa.
Tohtori voi ajaa taksia, mutta ei sen elämäntapa silti ole työväenluokkaa.
Kerro toki enemmän elämäntavoista ja millaiset erottaa työväenluokkaa tohtoreista. Itse en ole kovin suurta eroa nähnyt.
Minä voin vastata tähän sivusta. Työväenluokkaisen perheen tunnistaa puhetyylistä ja siitä, että lapselle on laitettu hassunhauska tekstipipo, jossa lukee "v***n päivänsäde" tai "väärä lääkitys". Tohtoriperheet tekevät hieman erilaisia vaatevalintoja ja puhe on kaikinpuolin rikkaampaa.
Työväenluokka myös kuvittaa ihoaan tatskoin.
Vierailija kirjoitti:
Ja on meitä akateemisia duunareitakin. En nyt tiedä mihin luokkaan kuulun, kun luen tieteellistä kirjallisuutta ja haaveilen väitöskirjan teosta, mutta teen fyysistä työtä.
Täällä on äärimmäisen työväenluokkaisia kirjoittajia kuitenkin mm. tuo lääkäreiden haukkuja. Herraviha, taattua työväenluokkaa.