Reilu vuosi etsitty omakotitaloa. Ei vaan löydy.
Näytöissä käyty jonkun verran, mutta aina niissä on joku asia joka tökkii.
Viime kesänä löytyi kiva mutta ehti mennä kun mies jahkaili. Olis ollut juuri sopiva.
Vihaan nykyistä taloa ja tuun kohta hulluksi täällä.
Kommentit (20)
Me rakennutettiin just sellainen kuin haluttiin. Saatanpa rakennuttaa toisenkin, kun tähän kyllästyn.
Rakennuttaisin itse. Turha ostella vanhoja hometaloja.
Tsemppiä talon etsintään. Onko joku tietty ominaisuus mitä ei meinaa löytyä?
Meillä hankalin toive oli autotalli. Haluttiin siis että on iso talli, mihin oikeasti mahtuu auto, ja mahtuu sen lisäksi vielä tekemään jotain.
Sitten tallin lisäksi vielä toivottiin että olisi kolme makuuhuonetta, sekin oli yllättävän hankala. Tosi monissa oli vain kaksi.
Ja sitten vielä sijainti, ja budjetti. Rahallahan saisi vaikka mitä, mutta me ei haluttu ottaa mitään maksimilainaa.
Löydettiin lopuksi tosi kiva talo, hyvältä sijainnilta, iso autotalli, kolme makuuhuonetta, ja jopa alle budjetin 😊 vähän remontoitavaa tässä oli, mutta nyt saa vähän kerrallaan tehdä omien toiveiden mukaisen.
Aina voi rakentaa unelmiensa kodin.
Rahahan se yleensä eniten rajoittaa, jos on varaa ostaa tai rakennuttaa mitä haluaa, niin silloin ei ole ongelmia löytää sopivaa.
Meilläkin meni kuukausia, eikä löydetty meidän kriteereihin sopivaa taloa. Lopulta muutettiin kriteerejä sen veran että laajennettiin hakua hieman kaummaksi keskuskaupungista ja sitten sopiva löytyi.
Tuolla niitä on yleensä aika paljonkin heti kaupunkien keskustojen ulkopuolella.
Nykynaiset on nirppanenäisiä talon suhteen, vaaditaan täydellistä homeettomuutta, mutta kaikkiin taloihinhan tulee hometta ajan kuluessa (homeitiöitä on kokojan ilmassa ja hometta on yleensä vain vähän eikä se haittaa mitenkään, kunhan pääsee kuivumaan).
Uusi talokaan ei täysin homeeton kirjoitti:
Nykynaiset on nirppanenäisiä talon suhteen, vaaditaan täydellistä homeettomuutta, mutta kaikkiin taloihinhan tulee hometta ajan kuluessa (homeitiöitä on kokojan ilmassa ja hometta on yleensä vain vähän eikä se haittaa mitenkään, kunhan pääsee kuivumaan).
Pari vuotta sitten myin talon ja olihan ne ostajien huomatukset melko naurettavia. Kyseessä oli noin 20 vuotta vanhan talo, vaikka se oli siistissi kunnossa, niin kyllähän siinä käytön jälki näkyy. Ostat harmitteli jotain kolhuja ovenkarmeissa tai sitä että keittiö on vanhanaikainen. Tiptop uutta pitäisi saada, mutta rahat ei riitä edes vanhoihin.
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä talon etsintään. Onko joku tietty ominaisuus mitä ei meinaa löytyä?
Meillä hankalin toive oli autotalli. Haluttiin siis että on iso talli, mihin oikeasti mahtuu auto, ja mahtuu sen lisäksi vielä tekemään jotain.
Sitten tallin lisäksi vielä toivottiin että olisi kolme makuuhuonetta, sekin oli yllättävän hankala. Tosi monissa oli vain kaksi.
Ja sitten vielä sijainti, ja budjetti. Rahallahan saisi vaikka mitä, mutta me ei haluttu ottaa mitään maksimilainaa.
Löydettiin lopuksi tosi kiva talo, hyvältä sijainnilta, iso autotalli, kolme makuuhuonetta, ja jopa alle budjetin 😊 vähän remontoitavaa tässä oli, mutta nyt saa vähän kerrallaan tehdä omien toiveiden mukaisen.
Vähän samat kriteerit meillä.
Lisäksi meillä kriteerinä yksitasoinen mikäli vaan mahdollista sekä tontin koko.
Sijainti meille tärkeä myös sekä makkareita oltava kolme.
Toki rahalla saa vaikka mitä mutta enempää lainaa ei haluta ottaa nyt. Rakentamista ollaan harkittu mutta vähänkin isommat tontit ovat sijainniltaan väärät tai jos sijainti oikea, niin hinta hipoo pilviä.
Ap
Mä rakennutin juuri uuden talon.
Maksoi 100k€ alle vastaavan hankintahinnan.
Ammattilainen pääsee tohon jos tekee kaiken itse ja talon hinta on 500k.
Pari vuotta miettinyt talon myyntiin laittoa, kun ei enää tarvetta tilalle, mutta en oo uskaltanut, kun lukenut iltapulujen kertomia riitoja oikeudessa.
Iso talo, autotalli 328m2 huoneita on enemmän,
kuin muistan ja kaikki palvelut 600m sisällä ja Turun keskustaan 11km.
Vierailija kirjoitti:
Ammattilainen pääsee tohon jos tekee kaiken itse ja talon hinta on 500k.
?? Me rakennutettiin designtalo, mitään ei tehty itse. 140 neliötä. Kaupungin vuokratontti. Kaikkine kuluineen, pihoineen kaikkineen hinta oli 280 000 e. Mun mielestä ihan kohtuullista.
Ja tonttia ei siis kannata ostaa, jos saa kunnalta hyvän vuokralle omakotialueelta kohtuuhintaan. Myydessä kun ei saa tontin hintaa takaisin. Eikä se mikään myyntivalttikaan ole. Vuokra siis 1000 e vuosi. Tontin hinta olisi ollut 40 000 e. Ei me tässä 40 vuotta asuta kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä rakennutin juuri uuden talon.
Maksoi 100k€ alle vastaavan hankintahinnan.
Minkä talofirman tölli? Taisit rakentaa (tai ukkosi siis) itse, kun noin halvaksi tuli.
Millaista etsit - budjetti mikä ?
Mekin etsittiin pitkään, ei löytynyt, listalla oli
-ei WC pönttöä suihkutilassa
-erillinen kodinhoitohuone missä ei kuraeteinen, ei saa olla samassa sauna/kylppärin pukuhuoneen kanssa
-iso tontti
-ei naapureita lähellä
-kivi/tiili ulkoverhous
Rakennettiin oma 359neliötä
Arkkitehdin avustuksella suunniteltu ei ole toista samanlaista.
Tontti oma tottakai ja iso sellainen että naapuri ei ole heti kyljessä, ei se ole mitään omakotitaloasumista kun joka suunnasta pilkottaa naapuri ja pihassa ei voi tehdä mitään kun kaikki häiritsee kaikkia.
Talon voi myös rakentaa. Ai eikö sulla oo rahaa?