Kun pieni lapsi itkee ja huutaa kauhusta
Välillä näkee ihmisiä, alle 3-vuotiaita, jotka eivät tule kuulluksi ja huutavat lopulta paniikissa. Se on kamalaa nähdä kun tietää, että lapselle kokemus on traumatisoiva - ja vanhemmille varmasti vaikea.
Auttaa ei voi, kun tilanne on päässyt paniikiksi asti. En pidä puhumista vanhemmille kannattavana, sillä pelkään, että minäkään en tulisi kuulluksi. Vaikka hyvällä puhuisin, ja rakentavasti, ymmärtäen ettei paniikkia voi käskeä pois; minä osaisin sen lopettaa, mutta pelkään tulevani torjutuksi... ja siis aiheuttavani vanhemmille vain lisää stressiä, jättäen lapsen selvemmin pulaan. Inhottaa olla pelkuri.
Tämä aloitus tuli tilanteesta, jossa äiti kaappasi 2-3 -vuotiaan ja sitoi hänen rattaisiin pakkovoimalla. Lapsen isä lässytti naismaisella äänellä pakollisuudesta, ja toisti samaa niin kauan, että lapsi PANIKOITUI; äiti kehoitti lasta sulkemaan silmänsä (!?) ja toisti tätä hätääntyneellä, mutta luonnottomalla lässyttävällä äänellä. Ajattelin, että vain Luoja voi tätä lasta auttaa.
Kun isä jatkoi lapsen panikoimista...katsoin taakseni ja loin häneen merkitsevän katseen. Onneksi isä hiljeni.
Kun he ohittivat minut, lapsi katsoi minua hädissään "PELASTA MINUT!!!" -ilmeellä - se oli sydäntä särkevää.
Te, joilla on pieniä lapsia. Kun tulee yllättäviä tilanteita, joissa lapsi joutuu tosi yllättäen sopeutumaan (esim. äkkilähtö), muistakaa, että rakkautta ei tarvitse silloinkaan "hyllyttää"; ilmaiskaa myötätuntonne (RAKKAUTENNE LAPSEEN) ja siirtykää/keskittykää nopeasti & jämäkästi tulevaan; älkää jämähtäkö lässyttämään, saati vänkäämään!
Lapset ovat aina yhteistyöhalukkaita, kunhan kokevat, että heidän tunteistaan välitetään. Oikeastaan se pätee kaiken ikäisiin ihmisiin, vai mitä?
paniikissa
Kommentit (46)
Huonoa käytöstä ei saa palkita, koska se lisää huonoa käytöstä.
Lapsen tahto ri old se jonka mukaan mennä
Ei elämän tarkoitus ole traumojen välttely.
Vierailija kirjoitti:
Nyt en ymmärrä, mistä puhut. Esimerkki?
Vierailija kirjoitti:
Ei elämän tarkoitus ole traumojen välttely.
Eikä niiden luontikaan. Mikä aivopieru!
Olipa sekavaa tekstiä, mutta samaa mieltä siitä että kaikki aikuiset eivät todellakaan sovellu vanhemmiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi haluaa huomiota --> lapsi huutaa
--> lapsi saa huomiota --> lapsi huutaa tulevaisuudessa enemmän
Vrt:
Lapsi haluaa huomiota --> lapsi huutaa --> lapsi ei saa huomiota --> lapsi huutaa tulevaisuudessa vähemmän
Joskus on parempi olla HILJAA. Aloituksen isä tarkoitti varmasti hyvää, mutta hänen keinonsa ei toiminut, vaan itse asiassa pahensi tilannetta.
Ulkopuolisten tulee muistaa sama: paniikissa olevaan ei tungeta puhetta.
Ap voisi keskittyä omaan elämäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vrt:
Lapsi haluaa huomiota --> lapsi huutaa --> lapsi ei saa huomiota --> lapsi huutaa tulevaisuudessa vähemmän
Haluaa huomiota? Keksit ihan itse. Ja jos kapsi haluaa rakkautta... viestini onkin miettiä, kuinka sitä voisi antaa samalla, kun on vastuullinen aikuinen.
Rakkaus lapseen ei saa olla palkinto-/rankaisu -asia.
Sormet kohmettunu ja sattuu kylmästä, joten kirjoitan myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vrt:
Lapsi haluaa huomiota --> lapsi huutaa --> lapsi ei saa huomiota --> lapsi huutaa tulevaisuudessa vähemmänHaluaa huomiota? Keksit ihan itse. Ja jos kapsi haluaa rakkautta... viestini onkin miettiä, kuinka sitä voisi antaa samalla, kun on vastuullinen aikuinen.
Rakkaus lapseen ei saa olla palkinto-/rankaisu -asia.
Tuohon huomion tilalle voi vaihtaa mitä vain ja vertaus toimii silti. Lapsen pitää ymmärtää, että kaikkea ei saa aina heti ja maailmassa on muitakin ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Uhmailä
Kyllä. Itse en ole mitenkään pahana pitänyt, kun uhmaparku- tilanteissa ohikulkijat ovat pysähtyneet juttelemaan lapselleni mukavia. Joskus siitä on ollut apua ja koskaan ei ole ollut haittaa. Uusia kivoja tuttavia ollaan saatu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vrt:
Lapsi haluaa huomiota --> lapsi huutaa --> lapsi ei saa huomiota --> lapsi huutaa tulevaisuudessa vähemmänHaluaa huomiota? Keksit ihan itse. Ja jos kapsi haluaa rakkautta... viestini onkin miettiä, kuinka sitä voisi antaa samalla, kun on vastuullinen aikuinen.
Rakkaus lapseen ei saa olla palkinto-/rankaisu -asia.[/qu ja säote]
Tuohon huomion tilalle voi vaihtaa mitä vain ja vertaus toimii silti. Lapsen pitää ymmärtää, että kaikkea ei saa aina heti ja maailmassa on muitakin ihmisiä.Kaikkea ei saa, mutta kyllä pieni lapsi tarvitsee erittäin paljon huomiota vanhemmiltaan. Isokin vielä paljon.
Kyllähän tommonen 2v pitää välillä pakottaa rattaisiin, kun ei se halua lopettaa sitä puistoilua tai mitä nyt ikinä ollaankaan tekemässä. Sitten se huutaa ja lopulta rauhoittuu kun lähetään liikkeelle. Jos on väsynyt saattaa huutaa aika kauankin.
Mitäpä minä sille sen harmitukselle voin? Nimeän sille sen tunteen, että tiedän että sua harmittaa mutta nyt lähdetään kotiin syömään. Ja sit se sen harmitus laantuu jossain vaiheessa. Kyllä tuollaiselle pikkuiselle tulee paljon harmituksia eteen arjessa, kun ei saa tehdä jotain tai ei saa karkkia kaupasta tai mitä näitä nyt on. En tiedä, onko aloittaja liioitellut tuon, että pikkuinen on mennyt paniikkiin, saattaa olla ollut vain ihan normi harmitus itkuhuuto.
Tuo "merkitsevä katseesi" isää kohtaan oli myös häpeärankaisemista. :/
Viimeinen sana jäi vahingossa. 😊