Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

MIstä tää hillitön kateus opeja kohtaan kumpuaa?

Vierailija
20.09.2015 |

Onko joka mamman niin helppo samaistua opeen, kun on koulukin joskus käyty ja omien lasten kanssa on oltu -niin ollan vähän niinkuin alan asiantuntijoita. Paitsi, hittolainen, se ope saa ihan palkkaa ja lomaa, joten onhan sen oltava väärin!

Tulee vaan itelle mieleen aika monta muuta akateemista työpaikkaa, joissa on paljon paremmat palkat ja edut kuin opeilla. Niitö ei mammat kuitenkaan kadehdi, miksi? 

Kommentit (174)

Vierailija
141/174 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 14:27"]

Lyhyet päivät? Tuskin opettajan työ loppuu, kun oppitunnit loppuvat... On varmaan kokeiden ja aineiden korjausta, tuntisuunnitelmien tekoa ja oppituntien valmistelua.

[/quote]

Oppituntien valmistelua?? Vuodesta toiseen. Tirsk.

Vierailija
142/174 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 14:08"]Eipä tule mihhen kovin montaa muuta ammattia, joissa saa usein yli kolmetonnia kuussa, vaikka neljäsosaa vuodesta ei edes tehdä töitä. 14 viikkoa vapaata vuodessa, ei yt-paineita, lyhyet päivät jne. Ehkä nämä ovat niitä asioita, jotka aiheuttavat närää. Itse olen akateeminen yksityisellä ja palkka opettajien luokkaa, mutta lomaa yhdeksän viikkoa vähemmän ja lisäksi jatkuva työtahdin kiristyspaine ja yt-rumba. 
[/quote]
Alanvalintakysymys, lollero.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/174 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyet päivät? Tuskin opettajan työ loppuu, kun oppitunnit loppuvat...
On varmaan kokeiden ja aineiden korjausta, tuntisuunnitelmien tekoa ja oppituntien valmistelua.

Vierailija
144/174 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 14:24"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 14:08"]Eipä tule mihhen kovin montaa muuta ammattia, joissa saa usein yli kolmetonnia kuussa, vaikka neljäsosaa vuodesta ei edes tehdä töitä. 14 viikkoa vapaata vuodessa, ei yt-paineita, lyhyet päivät jne. Ehkä nämä ovat niitä asioita, jotka aiheuttavat närää. Itse olen akateeminen yksityisellä ja palkka opettajien luokkaa, mutta lomaa yhdeksän viikkoa vähemmän ja lisäksi jatkuva työtahdin kiristyspaine ja yt-rumba.  [/quote] Alanvalintakysymys, lollero.

[/quote]sivusta kommentoin, että alanvalintakynymys tai ei, niin ei Suomella ole tuollaiseen kermaperseilyyn enää varaa. Palkkoja pitä laskea tai työvelvoitetta lisätä.

Vierailija
145/174 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 14:08"]

Eipä tule mihhen kovin montaa muuta ammattia, joissa saa usein yli kolmetonnia kuussa, vaikka neljäsosaa vuodesta ei edes tehdä töitä. 14 viikkoa vapaata vuodessa, ei yt-paineita, lyhyet päivät jne. Ehkä nämä ovat niitä asioita, jotka aiheuttavat närää. Itse olen akateeminen yksityisellä ja palkka opettajien luokkaa, mutta lomaa yhdeksän viikkoa vähemmän ja lisäksi jatkuva työtahdin kiristyspaine ja yt-rumba. 

[/quote]

Kouluissa on paljon yt:itä. Kouluja lakkautetaan ja yhdistetään, ryhmäkokoja kasvatetaan.

Moni opettaja palkataan vain syksystä kevääsee vuosi toisensa jälkeen. :-(

Vierailija
146/174 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 14:08"]Eipä tule mihhen kovin montaa muuta ammattia, joissa saa usein yli kolmetonnia kuussa, vaikka neljäsosaa vuodesta ei edes tehdä töitä. 14 viikkoa vapaata vuodessa, ei yt-paineita, lyhyet päivät jne. Ehkä nämä ovat niitä asioita, jotka aiheuttavat närää. Itse olen akateeminen yksityisellä ja palkka opettajien luokkaa, mutta lomaa yhdeksän viikkoa vähemmän ja lisäksi jatkuva työtahdin kiristyspaine ja yt-rumba. 
[/quote]
Kansanedustaja, ministeri - vähintään kolminkertainen palkka, pidemmät lomat ja ei tarvitse kenenkään huonosti käyttäytyviä kakaroita kouluttaa ja voi torkutkin ottaa kesken työpäivän, myös työmatkat maksetaan. Itse olen opejen puolella. Huonoa palkkaa kompensoidaan lomilla. Töitä tehdään myös kotona. Lapset ovat muuttuneet vuosi vuodelta kurittomammiksi ja koulujen kurinpitotoimet riittämättömiksi. Kaikki myötätuntoni opeille. Olen pienipalkkainen hoitaja ja koen että samassa veneessä ollaan.

Vierailija
147/174 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 22:29"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 14:27"]

Lyhyet päivät? Tuskin opettajan työ loppuu, kun oppitunnit loppuvat... On varmaan kokeiden ja aineiden korjausta, tuntisuunnitelmien tekoa ja oppituntien valmistelua.

[/quote]

Oppituntien valmistelua?? Vuodesta toiseen. Tirsk.

[/quote]

Jatkan vielä, että uskon kyllä, että opetustyö on raskasta ja vaativaa. Uskon myös, että muutamassa vuodessa muodostuu rutiini, ettei kokeneen opettajan tarvitse sentään päivittäin tunteja valmistella eikä suunnitella. Kokeiden korjaus on eri asia, sitä työtä on toki useinkin.

Summa summarum: minusta nykyinen systeemi, että opettajan lomat ovat palkattomat paitsi se kuukauden palkallinen kesäloma, on ihan hyvä systeemi. Minusta ei olisi opettajaksi ja omat lapseni sanoivat lukiossa ammatinvalintaa harkitessaan, ettei ainakaan opettajaksi. Ei se sieltä pulpetista käsin niin ihanalta ammatilta vaikuttanut.

Vierailija
148/174 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetuksen suunnittelu on paljon suurempi työ kuin tunnin pitäminen. Suunnittelusta ei makseta.

Vierailija
149/174 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 20:53"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 19:57"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 19:34"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 19:23"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 16:22"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 16:06"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 15:34"]

No ei.... En kadehdi, koska en itse viitsisi ko. työtä tehdä, mutta ärsyttää opettajien iänikuinen narina siitä, miten raskasta työ on. Raskasta, perhana, pienimmällä mahdollisella työtuntimäärällä kumminkin ihan keskitasoiset tulot! Missä muussa työssä saa lomailla neljäsosan vuotta ja opetusvelvollisuuskin on vähän päälle parikymmentä tuntia! Ok, tiedän, että varsinkin aloittelevalla opettajalla menee paljon aikaa tuntien ja kokeiden valmisteluun, ja  monella on luokassaan integroituja erityisoppilaita, joiden kanssa pitää joka lukukausi käydä vanhempaintapaamiset ja hojks läpi. Mutta höh, ei niihin nyt silti joka päivä mene kolmea tuntia! Eli kk-liksa tipahtaa huomattavasti lyhyemmällä työviikolla kuin mitä muut joutuvat palkkansa edestä pakertamaan.

Jos edes joskus joku opettaja myöntäisi, että homma on kumminkin aika helppoa ja siistiä sisätyötä, jossa on lyhyet työajat ja pitkät lomat, ja ilmainen työpaikkaruokailu.... Mutta en ole vielä rehellistä opettajaa tavannut. Ok, joskus hommat kasaantuu, esim. äidinkielen opettaja kälyllä on varmasti ylppäreiden aikaan kiirettä, mutta sitten hänellä on jaksoja, jolloin perjantait tai maanantait ovat vapaita, kun ei osu tunteja. Naapurin musiikinopettaja valittaa aina marttyyrinä työmääriä kevät- ja joulujuhlien alla, kun pitää ohjelmistoa harjoituttaa, mutta kummasti sillä kumminkin on muina aikoina opetusta vähän, eikä juurikaan kokeita.

[/quote]

Tässä on kyllä taas erittäin asioista tietämätön kommentti. :-/ Ilmaisista työruokailusta en edes viitsi aloittaa... ja itse teen päiväni täyteen viimeistään kotona iltaisin ja viikonloppuisin.

[/quote]

Siis maksatko sinä kouluruuasta? Et. Toki, sinun pitää samalla katsoa muksujen perään, mutta ilmaista se ruoka silti on. Minä maksan omastani nelisenkymppiä viikossa, mikä tarkoittaa 160 euroa kuussa, minkä eteen pitää omalla veroprosentillani ansaita bruttona noin 240 euroa kuussa. Ei paha palkanlisä, mutta tyypilliseen opettajan tapaan et pidä sitä minään.

Soisin myös, että opettelet lukemaan. Jos opetusvelvollisuus on 24 tuntia, siinä on välitunnit ja ruokatauko mukana. Niiden aikana ehtii jo monenmoista. Useimmat tuntemani opettajat hoitavat wilmatkin tunnin aikana. Joka tapauksessa normaalityöaikaan tuossa on eroa 13 tuntia, mikä tekee melkein kolme h per päivä. Yksikään pitkään alalla ollut opettaja ei tee joka päivä keskimäärin kolmea tuntia töitä kotona. Aloitteleva opettaja ehkä, ja ajoittain koeviikkojen aikana kyllä - mutta jatkuvasti et. Jos olisit rehellinen, niin myöntäisit.

JA juuri tämä epärehellisyys ja tapa vetää yhtäläisyysviiva koesuman poikkeustyömäärien ja muiden välille - ne ärsyttävät.

[/quote]

kyllä me opettajat maksamme kouluruuasta, se ei ole ilmaista.

Toisekseen meillä ei ole ruokataukoa: syömme yhdessä lasten kanssa, samalla heitä valvoen. Ei siis ole mitään rauhallista ruokataukoa, jossa voisi keskustella aikuisten kesken siinä syömisen lomassa, vaan opettaja syö ja samalla muiistuttaa haarukan käytöstä, opettaa pöytätapoja, pyyhkii kaatuneita ruokia ja lohduttaa lautasensa pudottanutta lasta.

Välitunti ei ole yhtäkuin tauko: osat välitunneista menee valvonnoissa, loput materiaaleja hakiessa jne. Kustannussyistä kun kässä, kuvis, matikkamateriaalit ovat kaikille yhteisiä ja välituntien aikana ne haetaan ja palautetaan varastoon, jotta olisivat seuraavan open käytössä seuraavalla tunnilla. Ehdin n. kerran päivässä opehuoneeseen, jotta ehdin käydä vessassa ja juon puolikkaan kupin kahvia. 

Harva opettaja pystyy hoitamaan wilman tuntien aikana, ei ainakaan alakoulussa. Oppilaat tarvitsevat 100% läsnäolon.

[/quote]

Ruokatauko on muillakin aloilla työaikaa, eli sen aikana pitää tehdä töitä, jos on sellaiseen tarvetta. Ruokatunti on erikseen ja se on omaa aikaa. Kuvitteleeko opettajat oikeasti olevansa ainoita, jotka ruokatauolla joutuvat tekemään työtä.

[/quote]

et tainnut ihan tajuta - on hieman eri asia miettiä toisen aikuisen kanssa siinä syönnin lomassa jotain ongelmaa (ja silti saa syödä rauhassa ja aikuisten kesken) kuin syödä ja samalla paimentaa 20-30 lasta, suojella lautasta aivastuksilta, siivoota kaatuneita maitoja, muistutetta pöytätavoista jne.

[/quote]

Tässä näkee, ettei opettajat ole tehneet muuta työtä ja luulevat, että muut pääsevät helpommalla

-hoitajat käyvät kesken ruokailun pesemässä paskaa. Monessa paikassa ei ole edes kahvitilaa.Viime viikolla keikkailin paikassa, missä on vuodepotilaita. Siellä on keskellä päiväsalia pöytä, missä syödään ja samaan aikaan käydään aina pikaisesti sulkemassa joku laite tai laittamassa tippumaan ruokaa tms. Toisessa paikassa on liikkuvia hoidettavia ja joku on aina niskan takana nykimässä tai työntämässä kättä ruokaasi

-kotihoidossa hoitajat syövä autossa samalla kun ajavat seuraavaan paikkaan

Lisäksi näistä ei ole omakohtaista kokemusta, mutta tutut ovat kertoneet, että leipä ja kahvi on samalla työpöydällä, kun teet koneella jotain työtäsi. Et ehdi poistua työpöytäsi äärestä, vaan haet äkkiä evääsi ja jatkat keskenjäänyttä työtäsi samalla kun syöt

Lastensuojelun työntekijät syövät eväänsä monesti automatkalla kohti kohdetta

Lastenkotien ja perhekotien työntekijät syövät samalla lasten kanssa, mitä nyt kokkaavat ne ruoatkin niille

Ja monta, monta muuta ammattia, missä ei todellakaan ruokatauolla jutella asioista, vaan tehdään työtä ja nakataan se leipä siinä sivumennen siirtymävaiheessa.

Juuri tämän vuoksi opettajat ärsyttävät, kun heillä ei todellakaan ole mitään kuvaa muiden ammateista. Pitävät itseään marttyyreina, joiden täytyy levätä pari kuukautta, että jaksaa niiden räkänokkien kanssa.

[/quote]

hoitajat eivät todellakaan kesken ruokailun hoida vessahommia, turha edes väittää sellaista. 

Itse söisin mielelläni työpöydän ääressä välipalan tai vaikkapa autossa, veikkaan että olisi rentouttavampaa kuin mitä opettajien ruokailu varmasti on.

Vierailija
150/174 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on hyvä, että opettajilla on sellaisia etuuksia, joiden takia ehkä halutaan opettajaksi ja vain parhaimmat pääsevät opiskelemaan alaa. Näin meidän lapset saavat hyvää opetusta ja se on sitä kautta kaikkien hyöty.

Oman lapsen opettaja on niin loistava, että varmasti ansaitsee joka pennin ja vapaan.

Vierailija
151/174 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi ammattiopistot ei tarvitse YT:tä, koska aina voidaan lähiopetustunteja vähentää. Opettajat opettavat saman määrän vähemmillä lähiopetustunneilla (eli suunnittelee opiskelijoille etätehtäviä ja tarkistaa ja korjaa niitä) ja pienemmällä palkalla. Opetustuntien ulkopuolisen työn määrä kasvaa ja palkka pienenee. 

Tervetuloa opettamaan. 

Vierailija
152/174 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat voitaisiin velvoittaa suorittamaan pedagogiikan kursseja elokuun alusta koulujen alkuun. 2-3 viikkoa pois muhkeasta kesälomasta ei tekisi pahaa lellityille opettajille.

Vierailija
153/174 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 21:11"][quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 21:05"]

Pakko kommentoida tähän ketjuun. Moni on sanonut täällä, ettei jaksa sitä opettajien marinaa. Opettaja ei tietääkseni tätä ketjua aloittanut. Opettajat ovat joutuneet täällä sylkikupiksi ja yrittävät vain puolustaa ammattiaan. Eivät he mitään marmattaneet ennen kuin hyökättiin päälle. Opettajat tuntevat myös nahoissaan nämä leikkaukset. Ryhmäkokoja suurennetaan, joten tunteja vähenee -> palkka pienenee. Opettajat kasvattavat lapsenne, miksi haluatte tehdä heidän elämästään vieläkin rankempaa?

[/quote]

Anteeksi. Nyt kyllä opettaja luulee itsestään liikoja. Kyllä me olemme ihan itse miehen kanssa lapsemme kasvattaneet.

t. kolmen jo täysi-ikäisen lapsen äiti
[/quote]

Mä en itse asiassa ole opettaja. Arvostan vain opettajan ammattia, kuten valtaosaa muistakin ammateista. Mulla on oma lehmä ojassa, koska mulla on kolme lasta, joista 2 on alakoulussa ja yksi vasta päiväkodissa. Mä haluan parhaan mahdollisen opetuksen lapsilleni.

Mulla on "käynyt tuuri", kun on tosi kiltit lapset, joista ei ole koskaan koulusta tullut valituksia. Kuuntelen silti iltaisin lapseni valitusta, kun milloin Niko, Janika, Matti tai Mira häiriköi tunnilla, puhuu rumia, tönii välkällä tai varastaa penaalin koulukaverin repusta. Heidän 20 lapsen luokalla on 4 oppilasta, jotka tekevät jatkuvasti pahojaan ja valitettavasti se on opettaja, joka yrittää näitä kasvattaa, kun kotona on siinä epäonnistuttu. Ja näitä kun tulee koko ajan enenevässä määrin lisää.

Toivon todella, että hallitus keksii jonkin muun ratkaisun talouspulmaan, sillä opettajat, sairaalan ja terveyskeskuksen henkilökunta, päiväkotien työntekijät mahdollistavat meille kaikille paremman elämän. Ihan väärästä päästä lähtee leikkaukset. Jos valtiolla olisi rahaa, soisin myös kaikille sosiaali- ja terveysalan työntekijöille pidemmät lomat. He olisivat kaikki sen ansainneet.

Vierailija
154/174 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

vakituinen työsuhde (virka) on todella kiven takana tänä päivänä. Virkoja ei laiteta hakuun ja jos laitetaan, niin samasta virasta taistelee yli 100 pätevää luokanopettajaa. Virkaa on oikeastaan mahdoton saada (ainakin isommissa kaupungeissa) alle 5-10 vuoden työkokemuksella ja silloinkin saa olla todella tuuria, sillä isolla osalla haijoista on tuo työkokemusta täynnä. Iso osa nuoremmista opettajista tekee sijaisuuksia ja määräaikaisuuksia ja joka kevät alkaa taas hakurumba alusta ja jännitys, saako ylipäänsä töitä vai ei - ihan verrattavissa yt-pelkoon. Ja suurin osa näistä sijaisista ja määräaikaisista ei saa palkkaa kesän ajalta. 

Vierailija
155/174 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 14:34"]

Opetuksen suunnittelu on paljon suurempi työ kuin tunnin pitäminen. Suunnittelusta ei makseta.

[/quote]

Kuinka moni opettaja luo tunnin yhsä uudelleen kuin ainutkertaisen taideteoksen?

Ja en kadehdi opettajien arkea, rauhattomat luokat vievät kaikki mehut. Niitä lomia kyllä kadehdin :)

Vierailija
156/174 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 21:38"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 21:29"]

Näissä opeketjuissa on jo joukkokiusaamispsykoosi! Ei näille auta mikään järkiargumentti eli turha ainakaan opettajien vastata ja nostaa ketjuja. Jotain sairasta nautintoa saavat ylläpitävät näitä. Lopeteaan vastaaminen ja antaa hullujen haukkua. Huomenna työpäivä taas koulussa. Tsemppiä työhön ja hyvää opettajain päivää 5.10. kaikille kollegoille! T. Yläkoulun ope

[/quote]

Samaa mieltä, mutta olen jäänyt oudosti koukkuun tähän herjaamiseen. Mä en ole koskaan nähnyt vastaavaa. Järkikommentit hypätään yli tai ei uskota faktoja. En kuitenkaan välitä näistä. On oikeasti kiva mennä huomenna töihin. Huolestuttaa kuitenkin todella paljon tulevat koulutussäästöt Suomen lasten tulevaisuuden kannalta. Se ei tunnu tätä kiusaajajoukkoa yhtään mietityttävän.

[/quote]

olen samaa mieltä. Rakastan työtäni ja lähden joka aamu iloinen ja onnellisena töihin, koen olevani etuoikeutettu :) En väheksy muiden ammatteja tai elämää, samaa yritän opettaa oppilailleni. 

Tämän ketjun lynkkaysmieliala on jotain hämmästyttävää - opettajat eivät ole täällä aloittaneet valitusta "voi kuinka rankkaa ja vähän rahaa" -valitusta, vaan oikaisseet vääristyneitä tietoja, joita on esitetty faktoina.

Fakta on, että työni on rankkaa - en silti väitä, että se olisi rankin ammatti, mutta ei niin leppoisaa, kun moni tuntuu luulevan. Oppituntien pito on vain osa työtäni. Työni on ihmissuhdeammatti, jossa pitää olla 100% läsnä, oltava tuntosarvet jatkuvasti ojossa.

Moni ei tunnu ymmärtävän, että kaikki ne kivat jutut, joita vanhemmat näkevät (juhlat, erikoiskoulupäivät, yökoulut, retket) vaativat tuntien valmistelua ja työtä (jotkut enemmän ja jotkut vähemmän); retket ovat mukavia, mutta myös kuluttavia, koska sitä on 100% vastuussa niistä oppilaista. Päivän luokkaretken jälkeen se opettaja on usein kuin katujyrän alle jäänyt rätti. Moniko teistä tiesi, että vaikka se ope on siellä leirikoulussa monta päivää vastuussa 24/7, ilman mitään lisäliksaa? (ok, jotkut kunnan maksavat muutaman kympin päivärahan).

Rakastan työtäni ja olen hyvä siinä, olen myös kesäkeskeytykseni ansainnut. Jos se lyhenisi, palaisin luultavasta asiantuntijatehtäviin, joissa hommissa olin ennen opettajaksi siirtymistä. Opettajan työn luonnetta ei ymmärrä, ennen kuin on tehnyt sitä jonkin aikaa (esim. kokonaisen lukukauden tai -vuoden). Hullun hommaa, mutta ah niin ihanaa..

Ja en tule enää vastaamaan tähän ketjuun tämän illan aikana, koska en ole rekisteröitynyt. Työpäivän aikana en ehdi surffailla, mutta palaan huomenna illalla mielenkiinnolla lukemaan keskustelua.

Hyvää huomista työpäivää kaikille kollegoille!

Vierailija
157/174 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 22:43"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 21:11"][quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 21:05"] Pakko kommentoida tähän ketjuun. Moni on sanonut täällä, ettei jaksa sitä opettajien marinaa. Opettaja ei tietääkseni tätä ketjua aloittanut. Opettajat ovat joutuneet täällä sylkikupiksi ja yrittävät vain puolustaa ammattiaan. Eivät he mitään marmattaneet ennen kuin hyökättiin päälle. Opettajat tuntevat myös nahoissaan nämä leikkaukset. Ryhmäkokoja suurennetaan, joten tunteja vähenee -> palkka pienenee. Opettajat kasvattavat lapsenne, miksi haluatte tehdä heidän elämästään vieläkin rankempaa? [/quote] Anteeksi. Nyt kyllä opettaja luulee itsestään liikoja. Kyllä me olemme ihan itse miehen kanssa lapsemme kasvattaneet. t. kolmen jo täysi-ikäisen lapsen äiti [/quote] Mä en itse asiassa ole opettaja. Arvostan vain opettajan ammattia, kuten valtaosaa muistakin ammateista. Mulla on oma lehmä ojassa, koska mulla on kolme lasta, joista 2 on alakoulussa ja yksi vasta päiväkodissa. Mä haluan parhaan mahdollisen opetuksen lapsilleni. Mulla on "käynyt tuuri", kun on tosi kiltit lapset, joista ei ole koskaan koulusta tullut valituksia. Kuuntelen silti iltaisin lapseni valitusta, kun milloin Niko, Janika, Matti tai Mira häiriköi tunnilla, puhuu rumia, tönii välkällä tai varastaa penaalin koulukaverin repusta. Heidän 20 lapsen luokalla on 4 oppilasta, jotka tekevät jatkuvasti pahojaan ja valitettavasti se on opettaja, joka yrittää näitä kasvattaa, kun kotona on siinä epäonnistuttu. Ja näitä kun tulee koko ajan enenevässä määrin lisää. Toivon todella, että hallitus keksii jonkin muun ratkaisun talouspulmaan, sillä opettajat, sairaalan ja terveyskeskuksen henkilökunta, päiväkotien työntekijät mahdollistavat meille kaikille paremman elämän. Ihan väärästä päästä lähtee leikkaukset. Jos valtiolla olisi rahaa, soisin myös kaikille sosiaali- ja terveysalan työntekijöille pidemmät lomat. He olisivat kaikki sen ansainneet.

[/quote]

Kiitos, ihan samat ajatukset minulla sekä opettajana että äitinä. Olen myös aina sanonut, että voi kun kaikilla olisi yhtä pitkät lomat! Musta on oikeasti aina ihanaa mennä elokuussa töihin ja olen vilpittömästi iloinen, kun näen oppilaat ja pää pursuaa ideoita. En tosin kesälomalla juurikaan tee töitä, ideoin vain...

Vierailija
158/174 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajien työ on aika helvetillistä nykypäivänä. Suotakoon heille pitkä kesäloma.

Kuuntelet joka päivä kurittomien lasten määkymistä, huutamista, haukkumista...
Siedät työskentelyn häirintää ja samalla näet lasten ongelmat ja vanhempien ongelmat.

Siihen päälle vanhempien valitus kuinka ope ei saa muka kuriin yms yms.

Helppo hei pistää kuriin, kun kaikki keinot on kielletty ja vanhemmat tulee jälkästäkin valittaan: "ei mun pientä jani-jessikaa saa pistää jälkkään kun hän saa traumoja ja nyt sinä syrjit ja blaablaa"

Monet opettajien lomista ulisevat mammat eivät kestäisi viikkoakaan luokanopettajana.

Vierailija
159/174 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 14:18"]Varmaan se jokavuotinen perheiden pompotus, että opet saavat syyslomaviikkonsa, vaikuttaa. Ja joululoman, ja hiihtoloman, ja 10 viikon kesäloman. Parhaassa tapauksessa perheet saavat pilata muutaman viikonlopunkin siitä hyvästä.
[/quote]
Kerro missö opettajilla on 10 viikon kesäloma?

Vierailija
160/174 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 14:18"]

Opettajien yhteiskunnallinen asema on jäänne historiasta, kun Suomi koostui pienistä maaseutukylistä, joissa oli pappi, lääkäri ja Opettaja, joita tavalliset kansalaiset pokkuroivat. No, se aika on ollutta ja mennyttä ja opettajien on aika laskeutua tähän päivään. Pöyhkeän ammattiliittonsa johdolla opettajat kuvittelevat olevansa niin merkittäviä yhteiskunnan tukipilareita, että heidän asemastaan ei sovi käydä minkäänlaista keskustelua.

Miten voi olla, että kaikki muut ammattialat joutuvat luopumaan ja sopeutumaan, mutta opettajien keskimääräistä palkansaajaa paremmista eduista ei sovi keskustella, vaan se torpataan typerillä "maksatte sitten kanssa enemmän"-huuteluilla? Ikäluokkien pienentyessä opettajien työttömyyskin on kasvussa, joten lisätyömahdollisuuksien luominen opettajille itse asiassa parantaisi heidän asemaansa.

[/quote]

no, sitten pitäisi opettajien palkatkin nostaa sillä parilla tonnilla kuussa. Tähän on tultu, kun opettajilla kesä on ppetuksetonta aikaa. Muutenhan se palkka olisi kovempi. Se työ "lyhyine päivineen" on kyllä harhaa. On yhteydenotot kotiin. On vuosisuunmittelu on Jaksosuunitelmat on viikkojen suunnittelu on tuntien suunnittelu. Kokeiden suunnittelu. tehtävien tarkastus Kokeiden tarkastus. Yhteistyötahoj kanssa yhteistyö. Koulujen erikoispäivien suunnittelu ja toteutus. Yökoulu. Retki. Vanhempiin yhteydet. Vanhempainvapaat. Jonkun hanikkimeinen sairaalakouluun. Ja pois sieltä. Riitojen selvittelyt. Sit työtä ei pysty lopettamaan tuntien loputtua.

Mm. noita edellisiä ei kerkee tehdä tuntien aikana vaan ne tehdään muulloin.

mäkään en ymmärrä sitä kateutta. Ja jos on kateellinen, niin miksi ei sitten vaan kouluttaudu ja mene hommiin?

kskak jokainen on käynyt koulussa, niin jokainen luulee, etä opetustoimea on helppo nakki. Ja sitä on helppo arvostella. Ihan  niinkuin maikkoja yleensäkin on helppo arvostella. Ehkä se on sitä, että luullaan niin paljon.