Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua graafikot, nyt menee hermot! Pantone v**tuilee mulle!

Cmyök
02.04.2022 |

Miten on mahdollista, että jos valitsen tietyn Pantone-värin niin en löydä sille mistään tarkkaa ja virallista CMYK-arvoa? Pantone sävyni on "170 U" mutta Pantonen viralliset sivut eivät tarjoa sille CMYK-arvoa. Myös eri Adoben ohjelmissa väriarvot ovat jokaisessa erit. Myös epävirallisista nettivärikartoista ei ole ollut apua, koska niissäkin arvot vaihtelevat miten sattuu.

Eli kun itse määrittelette yritykselle logoon CMYK-arvon Pantonen pohjalta, kuinka sen teette?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtään kertaa ei ole tullut tarvetta määrittää väriarvoa Pantone-värien kautta. Logot menee joka tapauksessa joko digimuotoon tai printtiin, ja nuo väriarvot kyllä määrään itse. Kahden sekunnin googlettamisella kyllä löytyy tuo haluamasi väri: https://icolorpalette.com/color/pantone-170-u

Vierailija
2/6 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Pantone-väreille ole olemassa mitään tiettyjä CMYK-arvoja. Painovärien jakauma riippuu käytetystä paperikohtaisesta väriprofiilista. Ja lisäksi ne vielä muunnetaan painon/tulostimen käyttämään kohdeprofiiliin ennen tulostusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm. Anteeksi, mutta auta sokeaa löytämään se CMYK-arvo tuosta linkkaamaltasi sivulta. Ei jotenkin nyt osu silmään.

Vierailija
4/6 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Pantone-väreille ole olemassa mitään tiettyjä CMYK-arvoja. Painovärien jakauma riippuu käytetystä paperikohtaisesta väriprofiilista. Ja lisäksi ne vielä muunnetaan painon/tulostimen käyttämään kohdeprofiiliin ennen tulostusta.

Olen niin hämilläni. Miten tuo CMYK-arvo sitten graafiseen ohjeistoon määritellään?

Vierailija
5/6 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cmyök kirjoitti:

Olen niin hämilläni. Miten tuo CMYK-arvo sitten graafiseen ohjeistoon määritellään?

Jos Pantone-väri on mitä halutaan, niin voithan kirjata suoraan sen graafiseen ohjeistukseen.

Likimääräisen CMYK-arvon voit katsoa vaikkapa photoshopilla valitsemalla paperiksi jonkin yleisesti käytössä olevan profiilin. Esimerkiksi Euroscale uncoated v2 CMYK 0, 52, 42, 0.

Vierailija
6/6 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja graafiseen ohjeistukseen pitää sitten kirjata myös tuo käytetty profiili, jotta CMYK-numerot tarkoittaa jotain konkreettista. Ja se puuttuu, niin ohjeistuksen kirjoittaja ei tiedä mistä puhuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kuusi