Apua graafikot, nyt menee hermot! Pantone v**tuilee mulle!
Miten on mahdollista, että jos valitsen tietyn Pantone-värin niin en löydä sille mistään tarkkaa ja virallista CMYK-arvoa? Pantone sävyni on "170 U" mutta Pantonen viralliset sivut eivät tarjoa sille CMYK-arvoa. Myös eri Adoben ohjelmissa väriarvot ovat jokaisessa erit. Myös epävirallisista nettivärikartoista ei ole ollut apua, koska niissäkin arvot vaihtelevat miten sattuu.
Eli kun itse määrittelette yritykselle logoon CMYK-arvon Pantonen pohjalta, kuinka sen teette?
Kommentit (6)
Ei Pantone-väreille ole olemassa mitään tiettyjä CMYK-arvoja. Painovärien jakauma riippuu käytetystä paperikohtaisesta väriprofiilista. Ja lisäksi ne vielä muunnetaan painon/tulostimen käyttämään kohdeprofiiliin ennen tulostusta.
Hmmm. Anteeksi, mutta auta sokeaa löytämään se CMYK-arvo tuosta linkkaamaltasi sivulta. Ei jotenkin nyt osu silmään.
Vierailija kirjoitti:
Ei Pantone-väreille ole olemassa mitään tiettyjä CMYK-arvoja. Painovärien jakauma riippuu käytetystä paperikohtaisesta väriprofiilista. Ja lisäksi ne vielä muunnetaan painon/tulostimen käyttämään kohdeprofiiliin ennen tulostusta.
Olen niin hämilläni. Miten tuo CMYK-arvo sitten graafiseen ohjeistoon määritellään?
Cmyök kirjoitti:
Olen niin hämilläni. Miten tuo CMYK-arvo sitten graafiseen ohjeistoon määritellään?
Jos Pantone-väri on mitä halutaan, niin voithan kirjata suoraan sen graafiseen ohjeistukseen.
Likimääräisen CMYK-arvon voit katsoa vaikkapa photoshopilla valitsemalla paperiksi jonkin yleisesti käytössä olevan profiilin. Esimerkiksi Euroscale uncoated v2 CMYK 0, 52, 42, 0.
Niin ja graafiseen ohjeistukseen pitää sitten kirjata myös tuo käytetty profiili, jotta CMYK-numerot tarkoittaa jotain konkreettista. Ja se puuttuu, niin ohjeistuksen kirjoittaja ei tiedä mistä puhuu.
Yhtään kertaa ei ole tullut tarvetta määrittää väriarvoa Pantone-värien kautta. Logot menee joka tapauksessa joko digimuotoon tai printtiin, ja nuo väriarvot kyllä määrään itse. Kahden sekunnin googlettamisella kyllä löytyy tuo haluamasi väri: https://icolorpalette.com/color/pantone-170-u