Mistä ottaisit rahat jos hoitajien palkkaa nostetaan 3300->4300?
Itse ehdotan koiraveroa, lapsilisien leikkaamista hyvätuloisilta, paikkakunnan vaikutuksen poistamisen kaikista sosiaalituista (erityisesti asumistuesta), korkeampaa ajoneuvoveroa sähköautoille koska painavampana kuluttavat teitä enemmän, opiskelijan tukien poistoa niiltä jotka asuu lähisukulaisen omistamassa aunnossa, pääomatulojen verotuksen lievää progression nostoa, kotitalousvähennyksen kuoppaamista (koska tutkimusten mukaan ei lisää työllisyyttä tai vähennä harmaata töitä).
Eiköhän tuosta tulisi jo mukava summa?
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä aina kun hallitus jakaa rahaa niin samalla heidän pitäisi aina kertoa mistä ne rahat otetaan.
Niinhän ne sanovatkin. Sitä sanotaan budjetiksi politiikassa. Ne ovat ihan julkista tietoa ja niistä tapellaan ja neuvotellaan.
Mistä ne rahat sinne budjektiin tulee?
Olen lähihoitaja 8v kokemus. Palkkani on 2200€/kk brutto. Verot plus muut pois niin käteen jää 1600-1700€. Että ei pidä edes paikkaansa tuollaiset summat. Hoitajat ei todellakaan tienaa keskimäärin lähellekään kolmea tonmia vaan lähemmäs kaksi, varsinkin me lähihoitajat.
Vierailija kirjoitti:
Kehitysavusta, jolla rahoitamme kaiken maailman "Afrikan kenraaleja", sillä ne rahat eivät mene niille, jotka todella tarvitsisivat apua.
Kannattaa perehtyä asiaan, ennenkuin laukoo noita persutotuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä aina kun hallitus jakaa rahaa niin samalla heidän pitäisi aina kertoa mistä ne rahat otetaan.
Niinhän ne sanovatkin. Sitä sanotaan budjetiksi politiikassa. Ne ovat ihan julkista tietoa ja niistä tapellaan ja neuvotellaan.
Ainoastaan Kokoomus on rehellisesti kertonut leikkaavansa menoista, joilla rahoittaisi muita haluamiaan menoja (=veronalennukset).
Muut puolueet lähtökohtaisesti perustavat menonsa velanotolle. Esimerkiksi Saramo, tuo järjen jättiläinen, sanoi HS:lle eilen, että hoitajien palkankorotukset voidaan rahoittaa perumalla Kokoomuksen ehdottomat veronalennukset. Siis veroalennukset, joita ei ole edes olemassa ja jotka Kokoomus olisi rahoittanut menoleikkauksilla, joita ei ole tehty. Miten näin vähä-älyinen ihminen voi olla päättämässä asioista? Populistinen imbesilli.
Suomessa puuttuu yhä tänä päivänä kuitenkin laaja ymmärrys siitä, mitä alati kasvava velanotto oikeasti tarkoittaa pitkässä juoksussa.
Vierailija kirjoitti:
Varakkaiden ja rikkaiden verohelpotuksista ja ulkomaanavusta. Kotimaan asiat kuntoon. Jos tätä asiaa ei korjata niin kohta meillä ei enää ole julkista terveydenhuoltoa. Systeemi romahtaa.
Siis mitä ovat mielestäsi nämä varakkaiden ja rikkaiden verohelpotukset?
Kerro nyt ihan konkreettisesti.
Vierailija kirjoitti:
Hengitysilmaa voisi verottaa, hulevedestä voi ottaa mallia.
Suomessa verotus on vielä tääääysin riittämätöntä,
Hengitysvero on hyvä!
Rutto tulee koirat verolle kirjoitti:
Koira paska vero takaisin joka paikassa on lintujen levittämiä koiranpaska pusseja ja rottien.
Koiravero on ollut kuntakohtainen vero ja sairaanhoitajien palkat eivät soteuudistuksen takia mene enää suoraan kuntakohtaisesti, paitsi Helsingissä. Vapaavuori poisti koiraveron, koska vaimonsa on eläinlääkäri, mutta se pitäisi ehdottomasti saada takaisin.
Alkoholi- ja tupakkaveroja kannattaisi nyt nostaa, kun korona-aikana monikaan ei enää käy Virossa ostosretkillä. Näitä pitäisi verottaa niin paljon, ettei ihmisillä ole varaa käyttää kumpaakaan tuotetta.
Vierailija kirjoitti:
En nostaisi heidän palkkojaan. Maksan nyt jo yksityisyrittäjänä veroja, joista en itse pääse juurikaan hyötymään (sosiaaliturva ei ulotu yrittäjälle, joudun käyttämään yksityistä sairaskuluvakuutusta) eikä minulle ole tarjolla mitään insentiiviä maksaa enemmän veroja, jotta vähemmän kouluttautuneet hoitajat saisivat enemmän palkkaa kuin mitä itse pystyn nostamaan yrityksestäni itselleni palkkaa, vaikka teen töitä niska limassa.
Yhteiskunnassa lisääntynyt rahamäärä valuu kyllä myös yrittäjille kulutuksen kautta. Julkisen puolen palkankorotukset ovat kaikkien etu.
Vierailija kirjoitti:
Ilmasto pelleilystä luopuminen riittää mainiosti
Samoin kuin kehitysavusta.
Vierailija kirjoitti:
Olen lähihoitaja 8v kokemus. Palkkani on 2200€/kk brutto. Verot plus muut pois niin käteen jää 1600-1700€. Että ei pidä edes paikkaansa tuollaiset summat. Hoitajat ei todellakaan tienaa keskimäärin lähellekään kolmea tonmia vaan lähemmäs kaksi, varsinkin me lähihoitajat.
Keskimääräinen hoitajien palkka on 3 300€. Miksiköhän olet noin paljon alle muiden hoitajien?
Vierailija kirjoitti:
Hengitysilmaa voisi verottaa, hulevedestä voi ottaa mallia.
Suomessa verotus on vielä tääääysin riittämätöntä,
Sadevedestä tehtiin jotain mystistä hulevettä. Tiesitkö muuten että hengitysvero on ollut jossain päin Eurooppaa olikohan jotain 1700-luvulla, näin muistelen lukeneeni jonkun pienen kuningaskunnan pienen kuninkaan päättäneen asian?!
Vierailija kirjoitti:
Leikkaisin hoitajien lisistä jos peruspalkkaa nostetaan. Hyötyisi eniten silloin ne kaikista vähätuloisimmat hoitajat, suurituloisemmille hoitajille ei niin paljon lisää tulisi.
Saisiko tämän jälkeen enää sunnuntaisin hoitoa kun hoitajat saikuttaisivat sunnuntait
Lisää veroa alkoholille, tupakalle, makeisille ym. epäterveelliselle. Myös liian suolaisille ja rasvaisille elintarvikkeille voisi lätkäistä jonkin lisäveron. Läskivero voisi myös olla hyvä ylipainoisille ihmisille, tai vaikkapa kolesterolivero tms. Otetaan rahaa sieltä missä terveydenhuollon tarve on itse aiheutettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehitysavusta, jolla rahoitamme kaiken maailman "Afrikan kenraaleja", sillä ne rahat eivät mene niille, jotka todella tarvitsisivat apua.
Kannattaa perehtyä asiaan, ennenkuin laukoo noita persutotuuksia.
On perehdytty, SPR on kerännyt rahaa yli 20v tyttöjen ympärileikkausasioiden verukkeella, no onko ympärileikkauset loppuneet tai edes vähentyneet??
Kehitysapu pois ja suomesta pois kaikki ylimääräinen väestö joka ei tänne kuulu eikä heidän maissaan enää ole sotia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nostaisi heidän palkkojaan. Maksan nyt jo yksityisyrittäjänä veroja, joista en itse pääse juurikaan hyötymään (sosiaaliturva ei ulotu yrittäjälle, joudun käyttämään yksityistä sairaskuluvakuutusta) eikä minulle ole tarjolla mitään insentiiviä maksaa enemmän veroja, jotta vähemmän kouluttautuneet hoitajat saisivat enemmän palkkaa kuin mitä itse pystyn nostamaan yrityksestäni itselleni palkkaa, vaikka teen töitä niska limassa.
Yhteiskunnassa lisääntynyt rahamäärä valuu kyllä myös yrittäjille kulutuksen kautta. Julkisen puolen palkankorotukset ovat kaikkien etu.
Perustele noin räikeä väite ihan perinpohjin kansantalouden näkökulmasta. Eli otetaan lisää velkaa ja rahoitetaan sillä meidän ylipaisunut, tehoton julkinen sektori ja sen palkan korotukset ja tämä hyödyttää meitä siis pitkällä aikahorisontilla miten?
Logiikallasi kannattaisi nostaa kaikkien julkisella sektorilla työskentelevien palkka vaikka 100 000 euroon kuukaudessa. Ai yksityisellä sektorilla, siis se ainoa tuottava sektori tässä maassa, eivät palkat seuraa perässä? Mistäköhän johtuu? Ai niin, se raha pitää itse tuottaa, jotta sitä voi maksaa. Tämä yhtälö on jo NYT aivan epätasapainossa. Mutta sinun mielestäsi vielä räikeämpi epätasapaino on hyväksi :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan Kokoomus on rehellisesti kertonut leikkaavansa menoista, joilla rahoittaisi muita haluamiaan menoja (=veronalennukset).
Muut puolueet lähtökohtaisesti perustavat menonsa velanotolle. Esimerkiksi Saramo, tuo järjen jättiläinen, sanoi HS:lle eilen, että hoitajien palkankorotukset voidaan rahoittaa perumalla Kokoomuksen ehdottomat veronalennukset. Siis veroalennukset, joita ei ole edes olemassa ja jotka Kokoomus olisi rahoittanut menoleikkauksilla, joita ei ole tehty. Miten näin vähä-älyinen ihminen voi olla päättämässä asioista? Populistinen imbesilli.
Suomessa puuttuu yhä tänä päivänä kuitenkin laaja ymmärrys siitä, mitä alati kasvava velanotto oikeasti tarkoittaa pitkässä juoksussa.
No kokoomushan aina ottaa niiltä joilla vähiten jo muutenkin ja samalla kasvattavat yritystukia ym. olis ihan hyvä julkaista joskus niitä yritystukien määrää. Kaikki vähävarailisille suunnatut tuet on rikka rokassa niihin verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Samasta paikasta josta mun palkkaa sitten nostetaan 4500 -> 5500
Juuri näin, hoitajien palkat on jo kohdillaan ja tulotasoon voi vaikuttaa tekemällä lisää töitä tai eri vuorokaudenaikoihin. Työoloille sen sijaan pitää varmaan tehdä jotain, ne taitavat olla huonossa jamassa. Posketonta kuitenkin mitä pyyntöjä esittävät. Siivoojienkin ja kassamyyjien palkat sitten samalla tavalla ylös.
Vierailija kirjoitti:
Kehitysapu pois ja suomesta pois kaikki ylimääräinen väestö joka ei tänne kuulu eikä heidän maissaan enää ole sotia.
tuet yhdistyksiltä myös pois
Varakkaiden ja rikkaiden verohelpotuksista ja ulkomaanavusta. Kotimaan asiat kuntoon. Jos tätä asiaa ei korjata niin kohta meillä ei enää ole julkista terveydenhuoltoa. Systeemi romahtaa.