Oletko koskaan ollut pääsiäistä ulkomailla, missä päin?
Kommentit (16)
Saksassa minäkin. Ainakin omakotitalo pihojen puut ja pensaat oli koristeltu pääsiäismunilla. Niin ja olihan niitä myös kauppojen pihassa olevissa puissa.
Lapsille pääsiäsmunien etsintää pihalta.
Ja se jäi mieleen, että jättil kindermunat maksoi 5.90€. siis ne mitkäm täällä maksaa jonkun 17€.
Montakin kertaa, mutta en ole kiinnittänyt huomiota mihinkään pääsiäiseen liittyvää.
Lontoo ja Tallinna. Ei juuri eronnut tavallisesta viikosta. Lämmintä oli ja hauskaa!
Puolassa. 2019. Todella uskonnollinen juhla siellä. Kaikki kaupat ja ostoskeskukset menivät kiinni la, muistaakseni klo 13.30. Hotellin lähellä oleva pieni market oli vain auki sen jälkeen. Kaikki muut kaupat siis kiinni. Sekä pääsiäis sunnuntain että maanantain kiinni myös, ne ovat vapaapäiviä kaikille puolassa
Englannissa ja Irlannissa ainakin. Ei erottunut arjesta muuten paitsi Dublinissa oli jotkut baarit kiinni pitkäperjantaina ja briteissä kaupat täynnä pääsiäiskrääsää.
Espanjassa, Italiassa, Tunisiassa, sillä meillä täällä missä asumme oli lapsella 2 viikkoa pääsiäislomaa koulusta ja se oli meidän mielestä juuri sopiva aika tankata vähän etelän aurinkoa.
Kyproksella muutama vuosi sitten. Lämmin ilma, välillä liiankin. Illat viileitä. Kukat kauneimmillaan.
Semana Santa
Eli pääsiäisviikkoa olen viettänyt monenmoninaista kertaa Espanjassa.
Sopot. Euroopan pisin puulaituri. Aurinko paistaa ja 1 kylmä olut laiturin ravintolassa. Laituri oli aivan täynnä ihmisiä. Upea kokemus pääsiäissunnuntaina. Ja tosiaan Puolassa lähes kaikki kaupat ovat pääsiäisenä kiinni. Kaikki ovat lomalla/ vapaalla.
Olen koska olen asunut ulkomailla 7-vuotiaasta.
En nyt osaa verrata Suomeen kun ei oikein kokemusta sieltä. Ei kai sen kummempaa kuin jos siellä asuisin. Ei merkitse minulle mitään paitsi pari ylimääräistä vapaata.
Kreetalla ja Kyproksella monta kertaa. Isot bileet siellä. Perheet kokoontuvat yhteen syömään ja melskaamaan moneksi päiväksi. Ainakin Kyprolla vietetään vielä Pääsiäistiistaitakin eli 3. Pääsiäispäivää. Gregoriaanisen kalenterin mukaan sikäläinen P on yleensä 1-2 viikkoa meikäläisen jälkeen.
Olen asunut jo neljä vuotta maassa jossa ei juhlita pääsiäistä eikä joulukaan ole uskonnollinen juhlapyhä. Pääsiäinen ei näy arjessa mitenkään ja pitkäperjantai sekä pääsiäismaanantai ovat normaaleja arkipäiviä.
Asun Englannissa. Pitkäperjantaista maanataihin ollaan vapaalla ja monet ottavat usein tuolloin pidemmän loman. Pääsiäispöydässä perinteisesti lammasta ja herkkuna hot cross bunseja. Cadbury's creme eggs on klassikkonami. Jos on lämmin sää niin piknikille. Lapsille pääsiäismunien metsästystä ja munien maalailua. Kristityillä perinteisesti joku kirkkomessu.
Olen viettänyt enemmän pääsiäisiä ulkomailla kuin Suomessa. Esim Ranskassa pitkäperjantai on normaali työpäivä. USA:ssa ei ole pyhiä ollenkaan, arabimaissa ei tietenkään mitään pääsiäiseen viittaavaa, Briteissä kaupat kiinni pääsiäissunnuntaina plus pe ja ma pyhiä kuten Suomessakin.
Parhaat suklaamunat on Itävallassa ja Saksassa..
Saksassa, ja siellä pääsiäinen on paljon isompi juttu kuin joulu.
Pihapuihin laitettiin koristeeksi erivärisiä muovimunia. minäkin ostin niitä pari pussillista, ja niistä oli kotona monena vuonna iloa parin pienen lapsen kanssa.