Liikunnan vaikutus painonhallinnassa mitätön
Olin samoilemassa metsässä ja kävelin yhteensä 100km. Laskeskelin mienenkiinnosta että minkä verran tuolla liikunnalla olisi polttanut kaloreita, niin erilähteiden mukaan rasvaa olisi muuttunut energiaksi 1-1,5kg, JOS kulutusta ei olisi korvannut syömällä enemmän. Viiden tunnin metsälenkin jälkeen ei kyllä ihan riittänyt normaali ruoka-annos, vaan täytyi syödä vähän enemmän, joten siinä ne kalorit tuli korvattua.
Yhden Marspatukan kaloreilla kävelee pari tuntia.
Olen kyllä aikaisemminkin omakohtaisesti todennut, että laihduttaminen on helpompaa ilman liikuntaa tai maltillisellä määrällä kevytää liikuntaa, kuin kunnolla treenaamalla.
Kommentit (34)
Et nyt ota huomioon jälkipolttoa, liikunnan vaikutusta aineenvaihduntaan, liikunnan vaikutusta yleisesti mielialaan, hyvinvointiin ja motivaatioon tai sitä, että lihas polttaa lepotilassa enemmän rasvaa, kuin läski. Toki pääpaino on ruokavaliolla, mutta ei aivan niin yksioikoisesti.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 07:45"]
Et nyt ota huomioon jälkipolttoa, liikunnan vaikutusta aineenvaihduntaan, liikunnan vaikutusta yleisesti mielialaan, hyvinvointiin ja motivaatioon tai sitä, että lihas polttaa lepotilassa enemmän rasvaa, kuin läski. Toki pääpaino on ruokavaliolla, mutta ei aivan niin yksioikoisesti.
[/quote]
Jälkipoltto ei ole lisäkulutusta, se on jo huomioitu liikunnan kalorikulutuksissa. Liikunnassa kulutetaan nopeasti käytössä olevat energiat ja jälkipoltossa hitaasti kulutettavilla täydennettään uudestaan nopean energian varastoja.
No ei ole. Jos et harrasta liikuntaa laihtuessasi, menetät lihaksiasi, ja lihot uudelleen entistä pahemmin. Terveydelle liikunnalla on suurempi merkitys, kuin painoindeksillä, joten jos laihdut, etkä liiku, ei siitä ole vastaavaa hyötyä. Mielenterveydelle liikunta tekee hyvää, joten et ehkä tarvitse niin paljoa lohtusyömistä. Jne
Painonpudotuksessa on 20% liikunnan osuus, 80% ruokavalion.
Liikunnalla on silti merkittäviä hyödyllisiä vaikutuksia vaikka paino ei putoaisikaan, esim verisuonten kimmoisuuteen. Ylipainoinenkin siis hyötyy säännöllisestä liikunnasta vaikka painonpudotusta ei tapahtuisikaan.
Kenenkään ei kannata jättää tai väheksyä liikuntaa ja sen terveysvaikutuksia.
No minäkään en liiku muuta kuin koulumatkat pyörällä (menee ehkä 10min), ja syön suht. paljon ja olen silti hieman alipainoinen. Ei ole kauheasti motivaatiota liikkua, vaikka tiedän että pitäisi :/
On tosiasia, ettei liikunta ole mikään oikotie, mutta mutta... Liikunta polttaa kaloreita ja laihtumisessa kysymys on päivittäisestä kalorivajeesta. Jos se ruokavalion avulla on esim. 300kcal, niin 500kcal kuluttava liikunta ja 200kcal palauttava syöminen tuplaa laihtumisnopeuden. Ja kaiken lisäksi saa kiinteän ja kauniin vartalon sekä kaikki terveyshyödyt.
Liikunta tuntuu aloittelijasta pahalle, mutta kunnon parantuessa se on tosi miellyttävää. Liikunnallinen elämäntapa auttaa hoikkana pysymisessä.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 08:14"]No minäkään en liiku muuta kuin koulumatkat pyörällä (menee ehkä 10min), ja syön suht. paljon ja olen silti hieman alipainoinen. Ei ole kauheasti motivaatiota liikkua, vaikka tiedän että pitäisi :/
[/quote]
Oliko tällä jotain tekemistä tässä ketjussa? Vai oletko alipainoinen juuri siksi, että pyöräilet töihin?
Valehtelu liikunnan laihduttavasta vaikutuksesta on yksi suuri kusetus, mitä kansalle toitotetetaan joka taholta.
Siihen on syynsä. Kun ylipainoiseksi virallisten ravitsemussuositusten ja elintarviketeollisuuden yhteistyöllä syötetty kansa hikoiee vapaaaikansa kuntosaleilla, se ei enää jaksa kyseenalaistaa valtaapitäviä ja yhteiskunnallisia ongelmia. Big Pharmakin tienaa samalla.
Mä totesin tän kans. Alotin eka laihduttaa oikein, treenamalla salilla kovasti ja lenkkeilin kovasti. Paino alko nousta... lopetin liikunnan ja johan alkoi kilot karista iloisesti!
Liikunnan jälkeen on tottakai hyvä fiilis, mut se kuinka paljon stressiä se aiheuttaa (kortisolit koholla kropassa) kun suututtaa se väkisin ittesä vääntäminen tekemään, saati sitten se väsymys, mieluummin nyt lepään sen ajan mitä käytin liikuntaan. Sillonhan laihtuu paremmin kun ei stressaa ja on hyvin levännyt. Mä kuitenkin saan tosi paljon touhua päivän aikana 4 pienen lapsen kanssa, koko ajan pitää olla pomppimassa ylös ja kantamassa...
Tottahan se on että liikunnan merkitystä laihdutuksessa ylikorostetaan osin siksi, että ihmiset saataisiin huolehtimaan terveydestään. On epäterveellistä olla ilman liikuntaa ja liikkumattomuuden haitat korostuvat ihmisillä joilla on yli- tai alipainoa tai jotka pudottavat painoa nopeasti. Liikkumalla ihminen huolehtii lihasten lisäksi mm. sokeriaineenvaihdunnasta, luustosta ja sydän- sekä verenkiertoelimistöstä.
Yksilöille joille on vaikeaa tai lähes mahdotonta käsittää liikunnan merkitystä fyysiseen terveyteen, täytyy syöttää voimallisemmin juttua liikunnan laihduttavista vaikutuksista. Ja toki liikunta kiinteyttää kehoa, kun saa lihaksia.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 08:31"][quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 08:14"]No minäkään en liiku muuta kuin koulumatkat pyörällä (menee ehkä 10min), ja syön suht. paljon ja olen silti hieman alipainoinen. Ei ole kauheasti motivaatiota liikkua, vaikka tiedän että pitäisi :/
[/quote]
Oliko tällä jotain tekemistä tässä ketjussa? Vai oletko alipainoinen juuri siksi, että pyöräilet töihin?
[/quote]
Sitä vaan, että en itsekään usko liikunnalla olevan paljoa vaikutusta painonhallintaan. Toki siitä on paljon muutakin hyötyä terveyteen.
Näinhän se on. Se on sitten eri asia haluaako laihtua ns. laihaksi läskiksi vai haluaako myös lihaksia ja sitä myötä sitä kuuluisaa "kiinteyttä".
Kun esikoisen jälkeen olin heti lähtöpainossa raskauden jälkeen, siis laiha ja lihaksiton, niin olin ihan todella väsynyt kokoajan. Kun toisen jälkeen olikin vähän painoa jäljellä, mutta harrastin kokoajan liikuntaa ja söin terveellisesti jaksoin paremmin ja olen nyt fyysisesti sekä henkisesti paremmassa kunnossa kuin vuosiin!!! Kyllä se fyysinen kunto vaikuttaa ihan oikeasti.
Tasapaino kaikessa, ei se terveellinen ruokavalio aja pelkästään sitä asiaa.
Joo, liikkumaton ihminen on paljon väsyneempi ja aikaansaamattomampi.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 08:41"]Mä totesin tän kans. Alotin eka laihduttaa oikein, treenamalla salilla kovasti ja lenkkeilin kovasti. Paino alko nousta... lopetin liikunnan ja johan alkoi kilot karista iloisesti!
Liikunnan jälkeen on tottakai hyvä fiilis, mut se kuinka paljon stressiä se aiheuttaa (kortisolit koholla kropassa) kun suututtaa se väkisin ittesä vääntäminen tekemään, saati sitten se väsymys, mieluummin nyt lepään sen ajan mitä käytin liikuntaan. Sillonhan laihtuu paremmin kun ei stressaa ja on hyvin levännyt. Mä kuitenkin saan tosi paljon touhua päivän aikana 4 pienen lapsen kanssa, koko ajan pitää olla pomppimassa ylös ja kantamassa...
[/quote]
Kun ihmiset ei ymmärrä... Liikuntaa ei pidä harrastaa rasittuneena. Jos arkipäivän touhut vie mehut kropasta, niin sitten pitää levätä eikä lähteä lenkille. Muuten tulee ylirasitustila ja kroppa sekoilee. Jokaisen pitäisi ymmärtää palautumisen merkitys kunnon parantumisessa. Paino varmasti putoaa, jos koko päivän on toimelias. Se vastaa varmasti kunnollista liikuntasuoritusta. Ihmiset ei vaan yleensä ole.
Tuo liikunnan 20% merkityskin laihdutuksessa on mielestäni reilusti yläkantissa.
Liikunnasta ei pitäisi oikeastaan puhua mitään laihdutuksen yhteydessä.
Liikunta edistää terveyttä ja on elimistöllä todella merkittävästi hyödyksi, mutta se pitäisi käsitellä erillään painonhallinnasta.
Kaksi tuntia kävelyä vastaa kaloreiltaan suunnilleen yhtä suklaapatukaa. Kumpi on helpompaa, käydä kahden tunnin kävelyllä, vai jättää yksi suklaapatukka syömättä? Mielummin jättää sen patukan syömättä ja käy edes puolen tunnin kävelyllä.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 08:47"][quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 08:31"][quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 08:14"]No minäkään en liiku muuta kuin koulumatkat pyörällä (menee ehkä 10min), ja syön suht. paljon ja olen silti hieman alipainoinen. Ei ole kauheasti motivaatiota liikkua, vaikka tiedän että pitäisi :/
[/quote]
[/quote]
Sitä vaan, että en itsekään usko liikunnalla olevan paljoa vaikutusta painonhallintaan. Toki siitä on paljon muutakin hyötyä terveyteen.
[/quote]
Jos olet luonnostaan laiha niin ei tarvi itsestäsi kertoa näissä ketjuissa. Ei tuo mitään lisäarvoa keskusteluun.
Liikunnan suurin hyöty laihdutuksessa on ettei ehdi syömään. Treenit vaikkapa 18:00-19:30 Töiden jälkeen on pakko syödä kevyesti, jotta voi treenata. Treenien jälkeen iltapala ja nukkuun, taaskaan ei ehdi syömään kunnolla.
--
Se mitä treeneissä kulutti on toissijaista
Keksit siis pyörän uudelleen.