Vakuutusasiaa. Auton kylki rähjänä yön jälkeen!
Kerron asiani suuripiirteisesti että tutut eivät tunnista. Pääpiirteissään auto oli parkissa yön yli tienvarsiparkissa, ja aamulla tien puoleisessa sivussa oli iso kuhmu ja naarmujälkiä, ihan kuin joku skootteri tai pyörä olisi kaatunut päin. Eikä mitään hajua vahingontekijästä, ei silminnäkijöitä jotka olisivat ilmoittaneet minulle tai kai muuallekaan jos kukaan edes näki. Miten tässä edetään? Onko mitään mahiksia saada joku vastuuseen vai pitääkö niellä tappelu vakuutusyhtiön kanssa? Tuleeko tästä sanktioita autovakuutukseen, autohan oli parkissa eli ei kai tätä lasketa kolariksi?
Ikinä ei ole tällaistä käynyt ennen, mutta tienvarteen en enää pysäköi yön yli.
Kommentit (16)
Käytännössä et saa ketään vastuuseen. Korvattavuus riippuu paljon siitä millainen kasko sinulla on. Liikennevakuutuksesta et saa mitään.
Omasta kaskosta menee. Omavastuun joudut maksamaan ja bonukset tippuu 20%.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 19:11"]Omasta kaskosta menee. Omavastuun joudut maksamaan ja bonukset tippuu 20%.
[/quote]
Riippuu kaskosta. Minulla esim on sellainen jossa pysäköinnin yhteydessä tulleet vahingot korvataan ilman bonusmenetyksiä.
Todennäköisesti tekijää ei tulla saamaan kiinni ja korjaus menee sinun omasta kaskovakuutuksesta, olettaen että sinulla on jonkin kasko. Menee tällöin kolarointiturvasta ja kaskovakuutuksesi bonukset tulevat tippumaan 20 %. Ellei sinulla ole joku todella kattava kasko jossa on mukana myös se turva, että joku törmää sinun autoon ja poistuu paikalta eikä sinun bonuksesi laske? Osakasko jos on niin korjaus menee kokonaan omasta pussista.
No johan on! Uskomatonta, että omaisuus voidaan noin vain tuhota ilman että itsellä olisi ollut osaa tai arpaa koko tapahtumaan. Kai ihmisen luulisi saavan pysäköidä merkitylle paikalle turvallisesti kun siitä huvista saa maksaakin. Jotenkin bonuksien menettäminen kolaritilanteessa tuntuisi jotenkin normaalimmalta kuin tämmöisen johdosta! Täyskaskoa ei minulla tuolle vanhalle romulle ole, mutta pitänee lukea vakuutusehdot tarkkaan. Pitääkö tästä tehdä myös rikosilmoitus vai nauravatko minut konttorilta ulos parkkikolarini kanssa?
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 19:18"]No johan on! Uskomatonta, että omaisuus voidaan noin vain tuhota ilman että itsellä olisi ollut osaa tai arpaa koko tapahtumaan. Kai ihmisen luulisi saavan pysäköidä merkitylle paikalle turvallisesti kun siitä huvista saa maksaakin. Jotenkin bonuksien menettäminen kolaritilanteessa tuntuisi jotenkin normaalimmalta kuin tämmöisen johdosta! Täyskaskoa ei minulla tuolle vanhalle romulle ole, mutta pitänee lukea vakuutusehdot tarkkaan. Pitääkö tästä tehdä myös rikosilmoitus vai nauravatko minut konttorilta ulos parkkikolarini kanssa?
[/quote]
Kyllä ne varmaan ottaa ilmoituksen vastaan mutta ei sille mitään tehdä.
Omasta pussista menee jos osakasko.
Rikosilmoitus, vakuutusyhtiö vaatii sen.
Kai tiedät millaisen vakuutuksen olet autoosi ottanut? Jos on kasko, se korvaa. Bonusten menetys riippuu siitä millainen ottamasi vakuutus on. Ellei ole kaskoa, maksat itse ellei syyllistä löydy.
Vakutuusyhtiön kanssa ei tapella tarvitse, vaan tämä on harvinaisen selvä tapaus.
Toivottavasti sulla on kasko, muuten et saa mitään vakuutuksesta. Tekijä joutuu tietysti vastuuseen, vain jos saadaan kiinni.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 19:11"]
Omasta kaskosta menee. Omavastuun joudut maksamaan ja bonukset tippuu 20%.
[/quote]
Jos tapauksen voisi tulkita ilkivallaksi (potkittu ja naarmutettu), niin bonuksia ei mene. Mutta kasko pitää olla jotta ilkivalta korvataan vakuutuksesta.
Tuota tuskin katsotaan ilkivaltavahingoksi, koska se on aiheutettu toisella ajoneuvolla sinun ajoneuvolle, joten vahinko korjataan törmäysturvasta. Se tiputtaa bonuksia useimmissa yhtiöissä ja omavastuun maksat itse. :(
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 19:18"]
No johan on! Uskomatonta, että omaisuus voidaan noin vain tuhota ilman että itsellä olisi ollut osaa tai arpaa koko tapahtumaan. Kai ihmisen luulisi saavan pysäköidä merkitylle paikalle turvallisesti kun siitä huvista saa maksaakin. Jotenkin bonuksien menettäminen kolaritilanteessa tuntuisi jotenkin normaalimmalta kuin tämmöisen johdosta! Täyskaskoa ei minulla tuolle vanhalle romulle ole, mutta pitänee lukea vakuutusehdot tarkkaan. Pitääkö tästä tehdä myös rikosilmoitus vai nauravatko minut konttorilta ulos parkkikolarini kanssa?
[/quote]
Lue vakuutusehdot tarkaan ja tietysti teet rikosilmoituksen. Poliisi ei tosin pistä tikkua ristiin, elli satu vahihgossa yhdistymään johonkin muuhun juttuun. Voihan se olla että on törmäillyt muuallakin ja jäänyt jo kiinni.
Isälle kävi niin että hänen vanhempi auotonsa oli ollut yöllä veljeni talon pihassa omassa parkkiruudussaan ja yöllä joku oli törmännyt siihen kunnolla, niin että toisen puolen ovet oli aivan korjauskelvottomat. Tekijää ei saatu kiinni, eikä ollu kaskoa, joten itse maksoi korjauksen. Korjaus oli varmaan melkein puolet auton arvosta, mietti vähän aikaa että korjaako ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 19:26"]
Tuota tuskin katsotaan ilkivaltavahingoksi, koska se on aiheutettu toisella ajoneuvolla sinun ajoneuvolle, joten vahinko korjataan törmäysturvasta. Se tiputtaa bonuksia useimmissa yhtiöissä ja omavastuun maksat itse. :(
[/quote]
Skoottri oli vain ap:n arvaus. Ehkä siihen onkin paiskattu pyöräteline?
Mikä kasko on niin laaja ettei bonukset tipu? Lähitapiolan loistokasko ei ainakaan, paitsi jos on saanut kerrytettyä bonusturvan.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 19:40"]Mikä kasko on niin laaja ettei bonukset tipu? Lähitapiolan loistokasko ei ainakaan, paitsi jos on saanut kerrytettyä bonusturvan.
[/quote]
Ainakin Fennian täyskaskoon tuon saa lisäturvana.
En usko että tekijää saadaan vastuuseen saati löydettyä. Korjaukset menee bonuksista että varaudu bonareiden tippumiseen.