Miten osallistuisit säästötalkoisiin?
Lukiessani toista ketjua, jossa käsiteltiin opettajien "kesälomia", minulle tuli mieleen kysyä, onko palkanosia, tehtäviä tai lisiä, joista olisitte valmiita luopumaan? Itse en ymmärrä lomarahoja (oikealta nimeltään lomaltapaluuraha). Rahahan keksittiin aivan toisessa työllisyys- ja taloustilanteessa houkuttimeksi työntekijöille, joiden haluttiin jatkavan loman jälkeen samassa työpaikassa kilpailijalle vaihtamisen sijaan. Näinä lomautusten ja irtisanomisten aikoina perusteita sitoa työntekijä työpaikkaan tällä tavalla ei enää ole. Omassa työssäni opettajana olisin lisäksi valmis luopumaan ylioppilaskokeiden alustavasta tarkastamisesta. Työhön kuluu paljon aikaa, se on verrattain hyvin korvattua mutta opettajan arvostelu ei kuitenkaan vaikuta mitenkään sensorin arviointiin. Työn ainoa tarkoitus on antaa mielikuva kokelaalle tulossa olevasta arvosanasta. Minusta tämä on aika turhaa, koska lähes aina ylioppilaskokeen arvosana on linjassa aiemman opintomenestyksen kanssa, mitään jymy-yllätyksiä harvemmin tulee suuntaan tai toiseen. Toisekseen opettajan antamat pisteet voivat muuttua, jolloin kokelas voi pettyä. Kolmanneksi, en ymmärrä, miksei arvosanaa voisi vain odottaa sitä paria kuukautta.
Kommentit (21)
Olisin kanssa niin valmis luopumaan lomarahoista, mitä ne on?. Tämä väliaikainen, seiskytluvun saavutettu etu. Itse laitan jo puolet lapsilisistä SPR:lle. Joo, minulla on varaa, palkka n. 3500/kk/verotus 24%. Olen pienyrittäjä, joka kiittää hallitusta!
Veroprosenttiani voisi nostaa prosentilla-kahdella. Lomarahan pienentäminen olisi ok. Ensimmäinen sairauspäivä palkaton myös ok. Loppiaisen ja Helatorstain vapaan menettäminen ok. Tokikin olen yksityis sektorilla, joten joustoni eivät mene suoraan valtiolle vaan yksityiselle työnantajalle, joka rikastuu entisestään.
Veroprosentin nostaminen menee suoraan, ja ihmettelen, miksi sitä ei tehty.
Olisin valmis ainakin puolittamaan lomarahani.
Sen jos tekisi kaikille, niin kaikki osallistuisivat talkoisiin.
En ajatellut osallistua ns. säästötalkoisiin mitenkään kun en kerran ole tätä soppaa keittänytkään. Olen aina elänyt hyvin maltillisesti ja laskenut joka sentin. Nyt on hyvä aika kuluttaa vähät säästönsä pois vaikka tukemalla lähialueen pienyrittäjiä.
Mä olen tiputtanut palkkasi jo alle puoleen entisestä. En tosin ymmärrä miten tämä tätä maata auttaa, kun samalla se tarkoittaa noin tonnia vähemmän verotuloja kuussa kunnalle/valtiolle. (Olen siis yksityisellä töissä.)
Antaisin lomarahat, helatorstain ja loppiaisen pyhäkorvaukset ja tarvittaessa pidentäisin työaikaa. Vuorolisistä en olisi valmis tinkimään, koska tämä koskee kohtuuttomasti vain pientä osaa työntekijöistä. Päivätyöläisen on lisäksi helppo huudella epäreiluudesta, kun ei tarvitse valita kesähäiden/festareiden/mökkiviikonloppujen joukosta yhtä mieleisintä ja kieltäytyä muista... Ja vuorotyöt on tietyillä aloilla tehtävä. Myöskään palkattomia ruokataukoja en hyväksy, koska joudun olemaan työnantajan käytettävissä enkä voi esimerkiksi lähteä lounasravintolaan.
Jos vielä jotakin tarvittaisiin noiden lisäksi, voitaisiin verotusta kiristää.
En ole valmis luopumaan lomarahoista, edes puoliksi. Kannatan hallituksen sunnuntaikorvausten vähentämistä.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 13:26"]
En ole valmis luopumaan lomarahoista, edes puoliksi. Kannatan hallituksen sunnuntaikorvausten vähentämistä.
[/quote]
Teetkö sunnuntaisin töitä?
Säästämistä tärkeämpää olisi kuluttaa: laittaa raha kiertoon siten, että se jää kotimaahan. Ostakaa kotimaista ja käykää kivijalkaliikkeissä ulkolaisten nettikauppojen sijaan.
Tein aikaisemmin enimmäkseen viikonlopputöistä, sesonkiaikaan usein joka viikonloppu omasta halustani. Olisin silti ollut silloinkin valmis pienentämään vähän sunnuntaikorvausta. Esim. 85-90% voisi olla vielä kohtuullinen korvaus sunnuntaityöstä. Moni 100% pyhäkorvausta puolustava ei tunnu huomioivan, että lauantai on ns. menetettyä vapaa-aikaa samalla tavalla kuin sunnuntaikin, mutta lauantain töistä ei kai yleensä makseta mitään lisiä ainakaan päiväaikaan. Riippuu kai alasta ja sopimuksista.
Omalta kohdaltani tämä tosin on vain pohdintaa, koska nykyisin työskentelen vain ma-pe.
2
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 13:31"][quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 13:26"]
[/quote]
Teetkö sunnuntaisin töitä?
[/quote]
En kuulu niihin onnekkaisiin joille maksetaan jotain ekstraa vain siksi että on sunnuntai.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 13:48"]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 13:31"][quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 13:26"] En ole valmis luopumaan lomarahoista, edes puoliksi. Kannatan hallituksen sunnuntaikorvausten vähentämistä. [/quote] Teetkö sunnuntaisin töitä? [/quote] En kuulu niihin onnekkaisiin joille maksetaan jotain ekstraa vain siksi että on sunnuntai.
[/quote]
Eli toisin sanottuna silloin kun teet töitä sunnuntaisin, valitset sen itse. Tai sitten sinulla on muutenkin korkea palkka, jossa on huomioitu että joudut välillä tekemään töitä vapaa-ajalla.
En yhtään mitenkään. Voisin nostaa palkkaani jotain 10-40% jos siis olisi mahdollista. Vielä on viime kesälomia jäljellä ja melkein kaikki pekkaspäivät. Työaikaa voisi lisätä koska en nytkään ehdi nytkään pitämään vapaita. Palkkaa jää käteen alle 2000 kuussa.
Työ teollisuuden palveluissa. Olisko jotain 70% suoraan vientiin ja ulkomaiden keikoilla. Loput vientiteollisuudessa.
Olisin valmis jättämään lapset tekemättä ja katkaisemaan sukuni kulutuksen minun osaltani tähän. Mikäli kaikki toimisivat yhtä säästeliäästi kuin minä, täällä ei olisi enää tämän sukupuolen jälkeen yhtään työttömiä, tai ylimääräistä kulutusta.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 14:04"]
Olisin valmis jättämään lapset tekemättä ja katkaisemaan sukuni kulutuksen minun osaltani tähän. Mikäli kaikki toimisivat yhtä säästeliäästi kuin minä, täällä ei olisi enää tämän sukupuolen jälkeen yhtään työttömiä, tai ylimääräistä kulutusta.
[/quote]
*sukupolven
Minä olen yksinyrittäjä enkä saa tällä hetkellä yhtään ylityökorvauksia, en yhtään loma-ajan palkkaa, puhumattakaan lomaltapaluurahasta. Jos olen kipeä, en saa mitään rahaa mistään. En saa sunnuntailisiä, en saa arkipyhäkorvauksia.
Mistä olisin silti valmis luopumaan? Jokin, mikä todella koskettaa itseäni, eikä ole vain muilta pois: olen valmis kaiken tuon edellä kirjoitetun lisäksi luopumaan lapsilisistä (minulla on siis alaikäinen lapsi itselläni). Se tarkoittaisi omassa taloudessani 1200 euron vuosittaista panosta yhteiskunnalle. Pistäkää paremmaksi!
Loppiaisen ja helatorstain siirtäisin sunnuntaille. Itsenäisyyspäivä saisi olla paikallaan, mutta ihan tavallisena arkipäivänä, jolloin pelkkä liputus riittäisi. Kaikki itsenäisyyspäivän juhlimiset voisi lopettaa kokonaan. Veroprosenttia voisi nostaa kaikilla vaikka 0,25%, siitäkin tulisi jo iso summa. Lomalla sairastamiseen takaisin 7 päivän omavastuu. Lomarahat voisi myös puolittaa tai laittaa niille jokin katto, niin matkailuyritykset eivät olisi hätää kärsimässä asiakaspulan vuoksi.
Olisin valmis luopumaan lomarahoista, jos en kokonaan niin ainakin puolittamaan ne. Lisäksi olisin enemmän kuin valmis lisäämään päivittäistä työaikaani. Tällä hetkellä työaikaan sisältyy kaksi 15 minuutin kahvitaukoa ja puolen tunnin ruokatauko, niistä voisi aivan helposti ottaa vaikka kymmenen minuuttia eikä tuntuisi missään.