Mikä on riittävä määrä työkokemusta?
Valmistuin viime vuonna yhteiskuntatieteiden maisteriksi. Tämän vuoden loppuun mennessä minulle on kertynyt yhteensä kaksi vuotta työkokemusta, kahdelta eri sovellusalalta. Onko se riittävä määrä työkokemusta tehdäkseen minut ns. houkuttelevaksi saaliiksi työnantajille? Ikää minulla on 28 vuotta.
Kommentit (13)
Kaikesta kokemuksesta on hyötyä. Riippuu ihan paikasta, mitä haet.
Seuraava taso on sitten jo liki kymmenen vuoden työkokemus.
mutta onhan se kuitenkin alalta ja ehdottomasti tyhjää parempi, etkä ole vielä hirveän vanhakaan!
Haluaisin vain kovasti jollekin kolmannelle sovellusalalle töihin, mutta en sitten tiedä noteerataanko omaa kokemustani muilla sovellusaloilla, vai katsotaanko että olen " kovaa valuuttaa" vain näillä aloilla, joita olen jo kokeillut.
Siitä tuleekin mieleen toinen kysymys, eli onko aivan sama, jos esim. terveydenhuollon puolelta on kokemusta 2 vuotta tai vaihtoehtoisesti vaikkapa 4-5 vuotta? Siis että onko pidemmällä kokemuksella mitään erityistä painoarvoa, vai näyttääkö pitkäkin kokemus työnantajien silmissä siltä, että " tjaah tuolla tyypillä on vain tuolta alalta kokemusta" ? Eli onko joku pari vuotta yhdeltä sovellusalalta jo tavallaan " täyttänyt tavoitteensa" eli kannattaako jo alkaa hakea muilta aloilta töitä, jos mielii cv:nsä näyttävän hyvältä? Jos joku ymmärsi sekavan sepustukseni ja kysymykseni, niin pliis vastatkaa :) ap
Siis loppujen lopuksi työn hakemisessa painaa oma persoona ja kemiat haastattelijan välillä. Mutta jos yritän vastata kysymykseesi, niin minusta kyllä kaksi vuotta on " riittävää" (kuten minä yllä jo väitinkin).
Koska kahdessa vuodessa saa tuntuman työhön, on oppinut kokonaisuuden ja oppinut tietämään, tykkääkö työstä vai ei. Jos olet tehnyt työtä viisi vuotta, niin se kertoo enemmän sinun luonteestasi. Eli siitä, että olet luotettava ja turvallisuushakuinen näin esimerkkeinä kerrottakoon.
Jokainen työpaikka ja työtehtävä on kuitenkin aina erilainen. Vaikka olet ollut samalla alalla, niin itse työ pitää kuitenkin opetella alusta uudestaan.
Jos työnhakija hakee ihmistä, jolla on ns. hiljaista tietoa, tai hakee johtoasemaan henkilöä, niin sitten pitää olla jo enemmän kuin viisi vuotta työkokemusta. Sanotaan, että hiljaisen tiedon omaksumiseen menee 10 vuotta.
Kun meidän firmaan on palkattu väkeä, niin meillä ei ole puututtu " vain" kahden vuoden työkokemukseen. Tärkeämpää on hakija itse, hyväntuulisuus ja aktiviisuus. No, pomoni kyllä miettisi, että olet liian nuori ja kohta kuitenkin äitiyslomalla....
unohdin vastata tuohon monipuolisuuteen: siinä on hyvät ja huonot puolet, että on paljon työkokemusta. Laaja työkokemus avaa sinulle laajemmat työmahdollisuudet tulevaisuudessa. Toisaalta joillekin rekrytoijille se kertoo levottomuudesta ja siitä, että et pysy yhdessä työpaikassa pitkään - jos näitä työpaikkoja on pilvin pimein kuten allekirjoitaneella.
sitoutumiskyvystä ja että kahdessa vuodessa on jo huomannut, jos jostain työstä pitää.
Itse kyllä haluaisin kokemusta jostain muusta työYHTEISÖSTÄ, koska työpaikallani on hieman juoruileva ilmapiiri enkä oikein hyvin viihdy siellä. Samoin minua innostaa ajatus jostain muusta sovellusalasta.
Mutta lähinnä kyllä halusin ketjullani saada vähän itsevarmuutta sen suhteen, että tämä työkokemus riittää jo tekemään minusta vähän houkuttelevamman työmarkkinoilla :) Loppuu se iänikuinen paine siitä, että olen untuvikko.
ap
Mun alalla tämä on " jonkin verran kokemusta, ei vasta-valmistuneen tasolla" .
Minun alalla tuo 2 vuotta on jotakuinkin samalla viivalla vastavalmistuneen kanssa.
älä unohda, että kolikolla on aina kääntöupuoli. Jos olet aina vain yhdessä työpaikassa valmistumisen jälkeen, voidaan sinut tulkita ihmiseksi, joka vastustaa muutosta.... Eli vähän riippuu rektrytoijan asenteista. Mutta kaikki nämä ennakkoluulothan on karsittavissa itse haastattelussa perustelemalla, miksi piti työpaikastaan tai miksi haluaa vaihtaa.
Summa summarum: minusta voit ihan hyvin vaihtaa kahden vuoden jälkeen työpaikkaa. Saat monipuolisemman cv:n ja se auttaa sinua aina jatkossa eteenpäin.
Eihän se mitenkään voi olla samalla viivalla!
Jo yksi vuosi on pitkä aika ihmisen elämässä....
Yhteiskuntatieteilijöillä nyt voi olla omat kuvionsa, mutta kuten sanoin MINUN alallani 2 vuotta työkokemusta on JOTAKUINKIN sama kuin vastavalmistunut. Mä työskentelen prosessiteollisuudessa ja jos palkkaan tuotantoinsinööriä niin mulle on ihan sama onko hakija kaksi vuotta töissä valmistumisen jälkeen ollut vai vastavalmistunut, jolla parilta kesältä opiskeluajoilta kokemusta prosessiteollisuudesta. Parissa vuodessa oppii MUN alalla vain hoitamaan rutiineja. Kun on ollut 10 vuotta tällä alalla voi sanoa olevansa kokenut, johtamis- ja kehittämiskykyinen.
Huomaat sen kun olet ollut työelämässä vähintään 5 vuotta.
t:11
kokonaan yhdeltä sovellusalalta, toinen työ oli vaan puolen vuoden pesti. Minua lohduttaisi kuulla, että kahden vuoden työkokemuskin noteerataan.. mutta kertokaa kokemuksianne? Miten pitkää kokemusta arvostetaan?