Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko palstalla yhtään opettajaa?

Vierailija
01.04.2022 |

- mitä opetat ja kenelle?
- paljonko on palkkasi?

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksoiskelpoinen luokanopettaja ja työskentelen alakoulussa luokanopettajana. Kaksi kokemuslisää ja yksi erityiskorvattava tehtävä. Tänä vuonna ei ylitunteja. Bruttopalkka n. 3200€/kk, netto n. 2300€

Ja alanvaihto jatkuvasti mielessä, kunhan vaan keksisi miten voisi hyödyntää koulutusta ja kokemusta. Kokonaan uutta tutkintoa en mitenkään enää jaksa tehdä työn ohessa.

Vierailija
42/54 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

41 lisää vielä, että palkkaa omaan elämäntyyliin ok, mutta työolot ovat sen verran paskat, että en jaksa tätä työtä tehdä eläkeikään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahta reaaliainetta lukiossa.

Kaikki määrävuosikorotukset ja vähän päälle kahdeksan ylituntia.

Palkka 5350€/kk.

Ensi vuonna voisi tuntimäärää vähentää.

Vierailija
44/54 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotouttamiskoulutuksen suomen kielen opettaja, FM, pätevä, opetusvelvollisuus 37,5 t viikossa. Palkka 2990 euroa kuussa.

Vierailija
45/54 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan opettaja perus- tai toisella asteella saa 6000 e / kk.

Meillä oli äidinkielen lehtorilla joskus kokonaistuntimäärä +25. Silloin mentiin ainakin aika lähelle?

Rehtori kyllä sitten yli ihan joka kuukausi.

Vierailija
46/54 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoulunopettaja, en siis "oikea" opettaja monenkaan mielestä. Mutta käteen jää 1900e/kk. Kasvatustieteiden maisteri koulutukseltani. Jee.

Vierailija
47/54 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä noita varhaiskasvatuksen liksoja pitäisi tarkistaa ylöspäin.

Omaan lukion lehtorin palkkaani olen tyytyväinen. Linjassa aiemmin olleiden kanssa. En katso tarpeelliseksi tarkkoja summia avata.

Vierailija
48/54 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

N. 2900e/kk. Kieltenope yläaste, kaksi ikälisää, ei erityistehtäviä tai ylitunteja.

Vierailija
49/54 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskeskelin tässä päissäni, että jos luokanopella on 24 opetustuntia viikossa ja hän tekee valmistelevaa hommaa/vanhempien kanssa kommunikointia/jotain 10 h/vko, palkka on 3200 e/kk, niin todellinen tuntipalkka tehdystä työstä on vähän 30 euron pintaan.

Sitten laskeskelin, että mun pitäisi saada n. 5000 e/kk palkkaa, jotta pääsisin samaan tuntiliksatasoon opettajan kanssa. (Ansiotulot jaettuna tehdyille kokopäivätöisille tunneille). En saa, vaikka minäkin olen akateeminen. Minä saan 4000 e/kk.

Niin jos jotakuta nyt itkettää opettajan pienet palkat, niin laskekaa vuoden tulot yhteen ja työhön käytetyt tunnit yhteen, jakakaa ja hämmästykään tuntiliksaanne.

Vaikuttaakin siltä, että päissäsi tuon laskit. Et siis hahmota, mitä opettajan työhön kuuluu, siis mitä kaikkea oppituntien ulkopuolista työtä. Tiedätkö esimerkiksi, mitä ovat arviointikeskustelut, ys-aika, hojks-palaverit, pedagoginen arvio, vanhempainvartit, veso-päivät, koulun työsuunnitelma, kesäkeskeytys, mok-päivät, S2-oppilaat ja tähtioppilaat? Jos et tiedä, olet niin hukassa opettajan työstä, ettei kannattaisi huudella.

Vierailija
50/54 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N. 2900e/kk. Kieltenope yläaste, kaksi ikälisää, ei erityistehtäviä tai ylitunteja.

Oletko pätevä?

Kahdella ikälisällä oltava enemmän.

Vierailija
51/54 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh. Minulla nuo samat. Palkka n. 2400e/kk. Toki ei pidä sitä ainetta opettaa, vaan laskemisen ja lukemisen alkeita yms. Eli en nyt väitä, että palkka pitäisi olla sama, kun aineenopettaja en ole. Mutta käytöksen ongelmat näkyy tämän ikäisillä aika hurjina, siis yksi lapsi voi viedä koko päivän opettajalta.

En siis tarkoita vähätellä sinun kokemusta, mutta aivan naurettavaa tämä meidän puolella on. Tällä palkalla lähetät omalla nimellä lausuntoja erikoissairaanhoitoon, kirjoitat pedgogiset asiakirjat (leops, pedagoginen arvio, selvitys jne.) Koulussa sentään erityisopettaja ottaa ison roolin noissa asiakirjoissa. Käytöksen, kielenkehityksen jne. ongelmathan täällä otetaan ensi kertaa käsiteltäväksi ja kaupan päälle saat sitten vihaiset vanhemmat, jotka eivät vielä ymmärrä lastensa haasteita. Yhteistyökumppaneina terapeutit, lastensuojelu, sairaanhoito jne.

Yhdessä asiassa olen eri mieltä. Mielestäni inkluusio on ihan hyvä juttu, jos tuki tulisi lapsen mukana, eikä kunta yrittäisi säästää kaikessa. Eli jos ryhmää pienennettäisiin asianmukaisesti ja resurssia lisättäisiin. Ehkä se on se aineenopettajuus, mikä itselläsi siellä painaa. Haluaisit vain opettaa ainetta. Mutta eihän se kehittyvillä lapsilla ole mahdollista. Aina opettajat on joutuneet miettimään, miten saisi yksittäisen lapsen oppimaan sitä ainetta ja olemaan häiritsemättä muita. Siis jo 50-luvulla! Mutta ryhmät oli pienemmät. Käytöksen haasteet ovat lisääntyneet, mutta en usko että inkluusio sitä selittää, vaan enemmän rajaton vanhemmuus ja isot ryhmät.

T. Eskariope luokanopen ja aineenopen pätevyydellä (en ole halunnut koulun puolelle ainakaan vielä)

Vierailija
52/54 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskeskelin tässä päissäni, että jos luokanopella on 24 opetustuntia viikossa ja hän tekee valmistelevaa hommaa/vanhempien kanssa kommunikointia/jotain 10 h/vko, palkka on 3200 e/kk, niin todellinen tuntipalkka tehdystä työstä on vähän 30 euron pintaan.

Sitten laskeskelin, että mun pitäisi saada n. 5000 e/kk palkkaa, jotta pääsisin samaan tuntiliksatasoon opettajan kanssa. (Ansiotulot jaettuna tehdyille kokopäivätöisille tunneille). En saa, vaikka minäkin olen akateeminen. Minä saan 4000 e/kk.

Niin jos jotakuta nyt itkettää opettajan pienet palkat, niin laskekaa vuoden tulot yhteen ja työhön käytetyt tunnit yhteen, jakakaa ja hämmästykään tuntiliksaanne.

Juu, on tässä päissään tehdyssä laskelmassa yksi fakta suunnilleen kohdillaan. Minulle maksetaan tuntipalkkaa, joka todellakin on n. 30€/tunti. Kuulostaa liian hyvältä vai mitä?

Se palkka maksetaan pidetyistä oppitunneista. Suunnittelu ja muu työ tehdään omalla ajalla. Jos mulla olisi vain 10 tuntia viikossa sitä jotain, ja 24 tuntia opetusta, tuntipalkaksi tulee 23,5 €. Onko yhä hyvä palkka?

Tämä siis, jos palkka olisi sen 3200 € kuussa mutta eihän se ole. 4 × 24 = 2880. Voin myös kertoa, kuten moni muu täällä, että "muuhun" uppoaa helposti enemmän työtunteja kuin 10.

Vierailija
53/54 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yläkoulu, aineenopettaja, 20 vuotta työkokemusta.

240 oppilasta, näistä 30 % erityisen / tehostetun tuen, kielitaidottomia, käytöshäiriöisiä tms.

Palkka 3600 euroa kuussa, mikä on aineenopettajan palkaksi ok nyt vuosikymmenten kokemuslisillä, nuorilla opettajilla palkka ei ole ok.

Se mikä omassa työssäni ei ole enää siedettävää, on jatkuva oppilashuollon, lastensuojelun ja erityisopettajan työn tekeminen tähän oman duunini päälle. Lisäksi luokanohjaajan työhön on resurssoitu palkassa yksi tunti viikossa, todellisuudessa se on puolipäiväinen sosiaaliohjaajan työ tähän päälle. Opettajana haluaisin opettaa työkseni, mutta kun luokat täyttyvät esim. kielitaidottomista, mutisteista, sosiopaateista, jengirikollisista, itsetuhoisen ahdistuneista, nepsyistä, persoonallisuushäiriöisistä jne. jne. niin eihän siitä mitään tule. Nuoret opet pakenevat alalta jo yhden vuoden jälkeen. Ihmiset luulee, että koulu on sama kun omina kouluaikoina, mutta totuus on, että Suomen koulujärjestelmä on viimeisen 5 vuoden sisällä ajettu alas sysip*skoilla uudistuksilla!

Avainsanoja ongelman ymmärtämiseen ovat esim. kolmiportainen tuki, inkluusio, maa h an muuutto, Ilmiöoppiminen. Aika kuvaavaa on, että minun odotetaan olevan pois omilta oppitunneiltani osallistuakseni milloin kenenkin moniongelmaisen teinin sossu / hoitopalaveriin. Siinä jää luokallinen muita ilman opetusta, mutta ketään ei kiinnosta. Eikä sen moniongelmaisen teinin elämä siitä palaverista parantunut tippaakaan.

Siinä se on sanottu, hienosti ja valaisevasti ja niin totuudenmukaisesti kirjoitettu!

Kiitos meidän kaikkien puolesta!

Vierailija
54/54 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yläkoulu, aineenopettaja, 20 vuotta työkokemusta.

240 oppilasta, näistä 30 % erityisen / tehostetun tuen, kielitaidottomia, käytöshäiriöisiä tms.

Palkka 3600 euroa kuussa, mikä on aineenopettajan palkaksi ok nyt vuosikymmenten kokemuslisillä, nuorilla opettajilla palkka ei ole ok.

Se mikä omassa työssäni ei ole enää siedettävää, on jatkuva oppilashuollon, lastensuojelun ja erityisopettajan työn tekeminen tähän oman duunini päälle. Lisäksi luokanohjaajan työhön on resurssoitu palkassa yksi tunti viikossa, todellisuudessa se on puolipäiväinen sosiaaliohjaajan työ tähän päälle. Opettajana haluaisin opettaa työkseni, mutta kun luokat täyttyvät esim. kielitaidottomista, mutisteista, sosiopaateista, jengirikollisista, itsetuhoisen ahdistuneista, nepsyistä, persoonallisuushäiriöisistä jne. jne. niin eihän siitä mitään tule. Nuoret opet pakenevat alalta jo yhden vuoden jälkeen. Ihmiset luulee, että koulu on sama kun omina kouluaikoina, mutta totuus on, että Suomen koulujärjestelmä on viimeisen 5 vuoden sisällä ajettu alas sysip*skoilla uudistuksilla!

Avainsanoja ongelman ymmärtämiseen ovat esim. kolmiportainen tuki, inkluusio, maa h an muuutto, Ilmiöoppiminen. Aika kuvaavaa on, että minun odotetaan olevan pois omilta oppitunneiltani osallistuakseni milloin kenenkin moniongelmaisen teinin sossu / hoitopalaveriin. Siinä jää luokallinen muita ilman opetusta, mutta ketään ei kiinnosta. Eikä sen moniongelmaisen teinin elämä siitä palaverista parantunut tippaakaan.

Siinä se on sanottu, hienosti ja valaisevasti ja niin totuudenmukaisesti kirjoitettu!

Kiitos meidän kaikkien puolesta!

Aivan kuin minä! Sama palkka, samat vuodet töissä ja samat ajatukset. Tosin viisi vuotta uudistuksia ei riitä, hommaa alettiin todella kämmätä 10 v sitten ja samaa on systemaattisesti jatkettu.