Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi työnantajan on niin vaikeata saada allekirjoitettua yksinkertaista työsopparipaperia?

Vierailija
01.04.2022 |

Aloitin työt uudessa paikassa joulukuussa -21. Samalla työnantaja laati hahmotelman sopparista ja pyysi siihen kommenttejani ja allekirjoitusta. Toimitin saman tien.

Kyseessä määräaikainen soppari, mikä sinällään ihan ok. Ja tokihan suullinen sopimus pätee myös, mutta itseäni ärsyttää aika reippaasti, kun ei lukemattomista pyynnöistä huolimatta sitä hemmetin paperia saa takaisin allekirjoitettuna. Määräaikaisuus loppuu kesäkuun alkuun ja haluan sitä ennen kaikki dokumentit, mitä kassa ja te-toimisto tarvitsevat. Muutenkin eikö tuo nyt liene ihan muistuttelematta selvää, että paperit kuntoon?

Olen selittänyt, että tulen tarvitsemaan dokumenttia viimeistään sitten, kun alkaa taas asiointi ansiosidonnaisen suhteen. Ja ei mitään tapahdu.

Onko muilla tällaista?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää sanoa työnantajalle

Vierailija
2/22 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut on sellaisia että pitää muistuttaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä ehdottomasti tallessa jokainen palkkaerittely, minkä saat. Niistä näkyy työsuhteen alkamispäivä ja palkka.

Vierailija
4/22 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

no itse asiassa et tarvitse työkkäriin työsopimusta. Tarvitset työtodistuksen ja palkkalaskelmat.

Vierailija
5/22 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun pitää sanoa työnantajalle

Olen sanonut useamman kerran, ei auta. Ihan meilillä, että on mustaa valkoisella. Ottaa vaan päähän, että tommosta joutuu suurin piirtein rukoilemaan. AP

Vierailija
6/22 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi sopparidraftissa on määräaikaisuuden syynä asia, joka ei ole työoikeudellisesti pätevä. Olen senkin pyytänyt muuttamaan ja luvattiinkin, mutta ehei...mitään ei tapahdu. AP

Vierailija
7/22 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on sellainen asia, jossa työnantajaa pitää painostaa, ellei se itse älyä hoitaa asiaa kuntoon. Vaitettavasti sinun täytyy ottaa ohjat omiin käsiin ja käskyttää sitä. NiiN!

Vierailija
8/22 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no itse asiassa et tarvitse työkkäriin työsopimusta. Tarvitset työtodistuksen ja palkkalaskelmat.

Tosin, jos sopimuksen kanssa on noin vaikeaa, miten vaikeaa voi olla työtodistuksen kanssa. Itse jouduin ainakin kolme kertaa erikseen pyytämään työtodistusta yhdetä työpaikasta, sain kenkää tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Onneksi olin jo uuden työpaikan löytänyt, muuten olisin ollut nesteessä.

Vierailija
9/22 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on veronkiertäjä. Et saa luultavasti työtodistustakaan, jos sopparikin on noin kiven alla.

Vierailija
10/22 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kusettaa sua.

Vierailija
11/22 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ehkä onni onnettomuudessa, ettei allekirjoittanut. Määräaikaisen syynä on 'yhteinen sopimus', mikä ei taida olla ihan vedenpitävä. Tulin tarkistaneeksi asian jälkikäteen. Mutta jos toisaalta työkkäri tai kassa ei työsopimusta edes kaipaa, sitten kai ihan yhdentekevää. Palkkakuitit on - tosin hankalasti firman tuntikirjanpitosysteemissä eivätkä esim. paperisina tai omassa verkkopankissa. Täytyypä käydä poimimassa ne talteen sieltä pyörimästä. AP

Vierailija
12/22 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

25v HR hommia tehneenä sanoisin, että ei sulla mitään määräaikaista sopimusta ole, vaan vakituinen työsuhde. Kun mitään sopimusta määräaikaisuudesta ei ole tehty. Kerropa toi sille työnantajallesi ja katso tipahtaisiko soppari postilaatikkoon. 

Vierailija
13/22 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

25v HR hommia tehneenä sanoisin, että ei sulla mitään määräaikaista sopimusta ole, vaan vakituinen työsuhde. Kun mitään sopimusta määräaikaisuudesta ei ole tehty. Kerropa toi sille työnantajallesi ja katso tipahtaisiko soppari postilaatikkoon. 

Heh, tämä on seuraava askel, kiitos vinkistä! AP

Vierailija
14/22 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivitystä tähän: laitoin just kuten aiemman viestin HR-ihminen neuvoi; ja kas kas, kuulemma soppari on käsissäni tämän päivän aikana :-) 

Että johan rupes tapahtumaan. Aihe Vapaa ei koskaan petä; AP

Vierailija
15/22 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on veronkiertäjä. Et saa luultavasti työtodistustakaan, jos sopparikin on noin kiven alla.

Meillä HR jumittaa sopimuksia. Firmassa on alle 90 työntekijää ja HR:n kaksi työntekijää ei tee sopimuksia ennen kuin on ihan pakko.

Vierailija
16/22 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

30 vuotta HR-hommia tehneenä voin kertoa, että noin se ei mene. Jos on suullinen sopimus määräaikaisesta ja tälle todistajat, niin sopimus ei muutu toistaiseksi voimassaolevaksi omalla ilmoituksella ennen kuin olet ollut töissä yli määräajan. Työsopimuksiin pätee sama sopimusjuridiiikka kuin muihinkin suullisiin sopimuksiin!

Vierailija
17/22 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä HR jumittaa sopimuksia. Firmassa on alle 90 työntekijää ja HR:n kaksi työntekijää ei tee sopimuksia ennen kuin on ihan pakko.

Alle 90 työntekijää ja KAKSI HRää? Jep, mä oon yksin ja työntekijöitä on 250. Ja tämä on ihan picnik, joskus oon ollut ainoa HR 600:lle työntekijälle. 

Vierailija
18/22 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö miksi koirat nuolevat pallejaan?

Vierailija
19/22 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

30 vuotta HR-hommia tehneenä voin kertoa, että noin se ei mene. Jos on suullinen sopimus määräaikaisesta ja tälle todistajat, niin sopimus ei muutu toistaiseksi voimassaolevaksi omalla ilmoituksella ennen kuin olet ollut töissä yli määräajan. Työsopimuksiin pätee sama sopimusjuridiiikka kuin muihinkin suullisiin sopimuksiin!

No tuota kyllä menee. Koska jos syytä ei ole selkeästi sanottu (tai se on laiton, kuten ap tuossa sanoo) se ei siis ole pätevä. Suullinen sopimus on pätevä niin kauan kun molemmat on asiasta samaa mieltä. Siksi ne kirjalliset sopparit tehdään, väärinymmärryksen välttämiseksi. Eli tällä hetkellä ainoa mitä on on selkeä työsuhde ja palkanmaksusuhde. Ja kun ei ole sopimusta, se on siten vakkarityö. T: juristi 

Vierailija
20/22 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On rumaa kerjätä, meidän koirakin tietää sen. Tarjoa esim suihinottoa vastineeksi sopimuksesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kaksi