Jos toinen on tosiasiallisesti tyhmä ja häntä sanoo tyhmäksi, niin onko se loukkaus.
Tyhmäksi sanomista pidetään automaattisesti loukkauksena, vaikka tyhmyys olisi fakta. Voiko tuollaisessa olla suorasukainen ilman, että se lasketaan loukkaukseksi? Vai kuuluuko meidän kaikkien esittää sitä leikkiä missä leikitään, että tyhmiä ei ole?
Kommentit (17)
Niin, se nyt riippuuu. Monesti se tyhmyys on sitä, ettei osaa tai hoksaa tai halua ajatella asioita.
Tai sitten myös se, ettei ole tietoa.
Mielestäni ei siis aina ole oikein ruveta haukkumaan tyhmäksi!
Oletko kuullut ikinä sosiaalisista taidoista?
Miksi pitää sanoa tyhmäksi? Voihan aina vasta-argumentoida, jos toinen sanoo jotain omasta mielestä tyhmää. Yleisellä tasolla toista tyhmäksi nimittely on tosi tyhmää.
Tyhmäähän voi olla sekin, että aivan tahallisesti tekee jotain, ja useimmiten loukatakseen muita. Mutta siinä kun sitä tekee, niin kuvittelee olevansa varsin fiksu ja filmaattinen.
Niin, että kuka sitä sitten onkaan tyhmä, se joka loukkaa muita ja pitää näitä muita tyhminä, vai sitten kuitenkin hän itse, kun kuvittelee sillä loukkaamisellaan osoittavansa sitä omaa fiksuuttaan!
Näitä on kuule pilvin pimein näitä tuollaisia fiksuja eli itse asiassa tyhmiä. Yleensä se fiksuus sitten ilmenee jonain täysin käsittämättömänä tekemisenä tai herjana. Ei tarvitse kuin sanoa, että aijaa, että noinko se menee.... vai meniskö se sittenkin näin... niin nähdään se kuka sitä onkaan se tyhmä!
Oletko olevinasi nyt pohtimassa filosofisia kysymyksiä!
On koska tyhmä ei tajua olevansa tyhmä mikä on tullut selväksi nyt koronan aikana. Kaikki elämämkoululaiset öyhyää blandemiasta ja flunssasta vaikka eivät tajua mistään yhtään mitään-tyhmä ei tosiaan tajua olevansa tyhmä
Itse olet tyhmä jos sanot aina ääneen mitä ajattelet.
Kyllä. Et voi käyttää tuollaista ilmaisua, vaikka se faktisesti olisikin totta. Pätee moneen muuhunkin asiaan.
Jos sanoo jotain joka loukkaa, niin eiköhän se ole loukkaus.
Ehkä se ei ole korrektia, vaikka totta olisikin.
Itse olen kyllä todennut, että politrukeiksi valikoituu kaikkein aaseimmat ihmiset. Senhän näkee esim nykyhallituksen toilailuista.
Ainoa asia mihin kykenevät nopeutetussa aikataulussa ovat velan otto ja EU:n avoimiin vekseleihin nimien rustailu sekä velkarahojen lahjoittelu kaikenlaiseen ulkomaalaiseen huuhaahan. En pidä tätäkään toimintaa viisaana vaikka nopeita ovatkin.
Tyhmyys ja nopeus samassa paketissa=KATASTROFI kuten viisaimmat ovat huomanneet.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku sanoo sinulle, että "olet minun mielestäni todella tyhmä, ruma ja vielä laiskakin", miten koet asian? Mielipidehän on aina eräänlainen fakta.
Voin sivistää sinua sen verran, että kaikki faktat eivät ole kohteliaisuuksia, ja osa niistä voi olla hyvinkin arkoja asioita. Faktojen tuon tyylinen tilannetajuton laukominen taas tekee sinusta vain ilkeän, tämäkin on fakta, joten et varmasti loukkaantunut.
En loukkaannu, jos sanot minua aloituksen perusteella ilkeäksi. Sehän on vain aloituksella perusteltu päätelmä.
Jos minua sanotaan sosiaalisesti kyvyttömäksi, niin en loukkaannu. Tiedänhän itsekin, että sellainen minä olen.
Onko tyhmyyden kohdalla niin, kuten joku vastaaja uumoili, että tyhmyyttä ei saa paljastaa kantajalleen. Eli että hän ei tiedä sitä, ja siksi hän loukkaantuu tyhmäksi sanomisesta, kun hän ei tiedä, että se on fakta.
KYLLÄ! KEHTAATKIN EDES kysyä täällä!
LÄHDE; RAAMATTU
. VIISAAT JA TYHMÄT NEITSYET, Matt. 25:1-13
1. "Silloin on taivasten valtakunta oleva kymmenen neitsyen kaltainen, jotka ottivat lamppunsa ja lähtivät ylkää vastaan.
2. Mutta viisi heistä oli tyhmää ja viisi ymmärtäväistä.
3. Tyhmät ottivat lamppunsa, mutta eivät ottaneet öljyä mukaansa.
4. Mutta ymmärtäväiset ottivat öljyä astioihinsa ynnä lamppunsa.
5. Yljän viipyessä tuli heille kaikille uni, ja he nukkuivat.
6. Mutta yösydännä kuului huuto: 'Katso, ylkä tulee! Menkää häntä vastaan.'
7. Silloin kaikki nämä neitsyet nousivat ja laittoivat lamppunsa kuntoon.
8. Ja tyhmät sanoivat ymmärtäväisille: 'Antakaa meille öljyänne, sillä meidän lamppumme sammuvat'.
9. Mutta ymmärtäväiset vastasivat ja sanoivat: '
Emme voi, se ei riitä meille ja teille. Menkää ennemmin myyjäin luo ostamaan itsellenne.'
10. Mutta heidän lähdettyään ostamaan ylkä tuli; ja ne, jotka olivat valmiit, menivät hänen kanssansa häihin, ja ovi suljettiin.
11.
Ja myöhemmin toisetkin neitsyet tulivat ja sanoivat: 'Herra, Herra, avaa meille!'
12. Mutta hän vastasi ja sanoi: 'Totisesti minä sanon teille: minä en tunne teitä'.
13. Valvokaa siis, sillä ette tiedä päivää ettekä hetkeä. (Matt. 25:1-13, KR 1933)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku sanoo sinulle, että "olet minun mielestäni todella tyhmä, ruma ja vielä laiskakin", miten koet asian? Mielipidehän on aina eräänlainen fakta.
Voin sivistää sinua sen verran, että kaikki faktat eivät ole kohteliaisuuksia, ja osa niistä voi olla hyvinkin arkoja asioita. Faktojen tuon tyylinen tilannetajuton laukominen taas tekee sinusta vain ilkeän, tämäkin on fakta, joten et varmasti loukkaantunut.
En loukkaannu, jos sanot minua aloituksen perusteella ilkeäksi. Sehän on vain aloituksella perusteltu päätelmä.
Jos minua sanotaan sosiaalisesti kyvyttömäksi, niin en loukkaannu. Tiedänhän itsekin, että sellainen minä olen.
Onko tyhmyyden kohdalla niin, kuten joku vastaaja uumoili, että tyhmyyttä ei saa paljastaa kantajalleen. Eli että hän ei tiedä sitä, ja siksi hän loukkaantuu tyhmäksi sanomisesta, kun hän ei tiedä, että se on fakta.
Oletko varma, että se fakta nyt todella on se, että toinen ihminen on tyhmä? Ehkä fakta onkin se, että sinä kuvittelet hänen olevan tyhmä - varmaan havaintojesi perusteella, mutta havaintosi sekä niistä tekemäsi päätelmät voivat olla vääriäkin, jos/kun tietosi eivät ole täydellisiä tai päättelyssäsi on vikaa.
Ei, mikäli olet rakentava ja valmis viemään keskustelun loppuun.
Itse tiedät parhaiten, sillä vain tyhmä sanoo toista tyhmäksi.