Onko kenelläkään tälläistä kokemusta että sukulaiset valehtelee?
Rakennettiin moderni, iso huvila järven rannalle, siellä on ainakin 2-3 vierashuonetta. ”Mökki” oli meille yli 10 vuotta odotettu iso ponnistus.
Yhdet sukulaiset eivät ole tulleet kertaakaan sinne kyläilemään, vaikka on pyydetty ja kutsuttu useaan kertaan. Aiemmin ajateltiin että onpa ihana viettää siellä perheen eli myös heidän kanssaan pikkujoulua tai joulua, pääsiäistä ja kesää. Aina kun tulee joku pyhä, niin he ilmoittavat että mm joulun aikaan 4 vkon jaksona adventin pyhistä loppiaiseen asti, he eivät päässeet kertaakaan sinne edes yhdeksi päiväksi kahville 🤨 Ei edes yhtenä adventtina glögeille. Aina tuli jotain on sitä ja tätä jonka vuoksi ei voi tulla. Tuo ajanjaksokin oli niin pitkä että tulimme tuntemaan että ei vain haluta tulla. Sama pääsiäinen, kaksi viikonloppua ja useita vapaapäiviä ja mikään ei koskaan käy…
Eilen sovittiin, että ei enää jakseta kutsua heitä. Että antaa heidän jatkaa tuota yksinään. Ei odoteta ja ei kutsuta. Sanotaan siellä pidettävistä perhejuhlistamme jatkossa heille että ne ovat vain kavereille, ettei tarvi joutua edes tilanteeseen, jossa yksin pitkään pitkään kutsut ja järjestät tilaisuuksia lapsille leikkiä, ja toisia ei kiinnosta yhtään. Tosi hämmentävä ja ikävä fiilis😏
Mökkeilystä tykkäävät kyllä, kun usein vuokraavat kalliita mökkejä.
Ihailimme kateellisena ystäviemme perhettä jotka käyvät yhdessä tiiviisti sisarusten ja lasten serkkujen kanssa etelänmatkoilla ja lapset saavat leikkiä usein yhdessä. Meillä on iso operaatio päästä pari kertaa vuodessa samaan paikkaan..
Olemme vetäneet johtopäätöksemme. Iso mökkiprojektimme ei kiinnosta sen vertaa että sinne voisi tulla yhdeksi päiväksi lasten kanssa käymään. Me emme kiinnosta syystä jota me emme tiedä. Varmaan viikottain puhumme että mikähän meissä mahtaa heille päin olla vikana, itse emme sitä tiedä🧐
Sukulaisia kun ei voi vaihtaa, niin onneksi lastemme kummit ja perheystävämme ovat kyläilleet ja avoimesti ja reippaasti ehdottaneet aikoja kun olisivat tulossa.
Yksi lähiystäväni sanoi että ovat niin kateellisia hienosta huvilastanne, että eivät sen takia tule. Itse en osaa sanoa tälläistä. Olemme aina olleet heitä kohtaan ystävällisiä. Olemme vilpittömästi toivoneet lähisukulaisia kylään. Vilpittömyys on jo aikoja sitten vaihtunut suruun, kun tämä ”suvunosa on käytännön teoilla osoittanut että aina on joku ”muu homma” ja me, lapsemme ja uusi mökkimme ei voisi heidän perhettä vähempää kiinnostaa.
Miten itse toimisit jatkossa?
Kommentit (42)
Kuulostaa siltä, että välinne eivät ole kovin läheiset, kun he eivät kerro syytä suoraan. Joistain ihmisistä myös paistaa ulospäin tietynlainen kireä suorituspaineinen ilmapiiri, joka saattaa aiheuttaa paineita muissakin. Ehkä teistä voi tulla aiheettomasti sellainen vaikutelma muille.
On siis rennompaa mennä kylään jonkun nuhjaiselle rönttömökille kuin pingottamaan jonnekin huvilalle, jossa isäntäväellä on vahvat odotukset siitä, millä "kaavalla" kaiken pitäisi tapahtua. Kyseessä siis ei ole välttämättä pelkkä kateus, vaan se hieno paikka odotuksineen voi aiheuttaa ahdistusta ja paineita, kun taas ihmiset mieltävät mökkeilyn rentoutumiseen ja hölläämiseen.
Tämä on vain arvio aloituksen perusteella ja arvioni saattaa olla täysin vääräkin.
No, yrittäisin saada laskettua mökkini huoneiden lukumäärän tarkemmin kuin "vierashuoneita on ainakin 2-3".
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että välinne eivät ole kovin läheiset, kun he eivät kerro syytä suoraan. Joistain ihmisistä myös paistaa ulospäin tietynlainen kireä suorituspaineinen ilmapiiri, joka saattaa aiheuttaa paineita muissakin. Ehkä teistä voi tulla aiheettomasti sellainen vaikutelma muille.
On siis rennompaa mennä kylään jonkun nuhjaiselle rönttömökille kuin pingottamaan jonnekin huvilalle, jossa isäntäväellä on vahvat odotukset siitä, millä "kaavalla" kaiken pitäisi tapahtua. Kyseessä siis ei ole välttämättä pelkkä kateus, vaan se hieno paikka odotuksineen voi aiheuttaa ahdistusta ja paineita, kun taas ihmiset mieltävät mökkeilyn rentoutumiseen ja hölläämiseen.
Tämä on vain arvio aloituksen perusteella ja arvioni saattaa olla täysin vääräkin.
Niin että vika löytyi kuin löytyikin Ap:sta? Että parin tunnin visiitti glögeillä tai lapsen synttäreillä on kauheaa pingottamista. Ok… Olen vähän eri mieltä kyllä. Kateellisia ovat.
Aikataulut vain eivät ole sopineet yksiin, jotta olisimme tulleet yöpymään. Olemme silti käyneet monta kertaa päiväseltään sukulaistemme hienolla ja hyvin varustetulla mökillä.
Meillä on oma vaatimaton mökki sekä omakotitalo ja niissä vietämme aikaa. Mökkimme, vaikka vaatimaton onkin, on meidän kesämökki. Sauna, ranta ja järvimaisema ovat mökkimme parhaita puolia, mutta meillä ei oikein vieraat voi yöpyä, elleivät tahdo pystyttää telttaa ja huolehtia omaa osaansa kokkailusta ja puuceen hoidosta.
Vierailija kirjoitti:
No, yrittäisin saada laskettua mökkini huoneiden lukumäärän tarkemmin kuin "vierashuoneita on ainakin 2-3".
Sisällä kaksi, pihalla yksi kesäaikaan = kolme
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin että vika löytyi kuin löytyikin Ap:sta? Että parin tunnin visiitti glögeillä tai lapsen synttäreillä on kauheaa pingottamista. Ok… Olen vähän eri mieltä kyllä. Kateellisia ovat.
Ovat kyllä ehkä kateellisia, mutta voi tuo muukin vaikuttaa. Itse en ole kovin kateellisuuteen taipuvainen materian osalta.
Mutta itseäni stressaa jotkut liian hienot paikat. Siinähän täytyisi itsekin pukeutua jotenkin hienommin ja miettiä tuliaiset tarkemmin. On helpompaa vain jättää väliin sellaiset. Tosin en mene itse oikeastaan mihinkään muuhunkaan, edes kutsuttuna, kun olen ujo introvertti. Poikkeuksia ovat oikeasti läheiset (omat vanhemmat, isovanhemmat, pari läheisintä muuta sukulaista).
Yksi tuttuni on sellainen, että haluaa "suorittaa" kaikki juhlapyhät ja tapaamiset aika tarkan kaavan mukaan. Onnistuneista tilanteista hyvännäköisten tuttavien seurassa ja kauniissa puitteissa hän sitten somettaa aika estottomasti. Sellaisen seurassa nousee suorituspaineet itselläkin.
Vierailija kirjoitti:
Olet oikeassa, he eivät koskaan kerro että hei olemme menossa X X paikkaan tai meillä on Y meno nyt, vaan aina salaperäisesti päivä X on ”varattuna”
Jo tästä tulee heistä varautunut (jopa kiero😣) kuva. Itse kerromme avoimesti menomme ”Lapsella X ystävän syntymäpäivät tai meillä Y matka tuolloin”
Eli siinä olet oikeassa että me olemme avoimia ja he eivät ole. Kommunikointi heidän kanssaan on vaikeaa, kun pyydät johonkin, tulee aina joku hätävale tai ihmeellinen selitys miksi mikään ei koskaan onnistu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat kyllä ehkä kateellisia, mutta voi tuo muukin vaikuttaa. Itse en ole kovin kateellisuuteen taipuvainen materian osalta.
Mutta itseäni stressaa jotkut liian hienot paikat. Siinähän täytyisi itsekin pukeutua jotenkin hienommin ja miettiä tuliaiset tarkemmin. On helpompaa vain jättää väliin sellaiset. Tosin en mene itse oikeastaan mihinkään muuhunkaan, edes kutsuttuna, kun olen ujo introvertti. Poikkeuksia ovat oikeasti läheiset (omat vanhemmat, isovanhemmat, pari läheisintä muuta sukulaista).
Yksi tuttuni on sellainen, että haluaa "suorittaa" kaikki juhlapyhät ja tapaamiset aika tarkan kaavan mukaan. Onnistuneista tilanteista hyvännäköisten tuttavien seurassa ja kauniissa puitteissa hän sitten somettaa aika estottomasti. Sellaisen seurassa nousee suorituspaineet itselläkin.
Hei, emme someta perhetapaamisistamme. Ehkä jonkun / muutaman ihanan kuvan lapsista voitu laittaa.
Ap
Puhut me muodossa? Kyseessä ilmeisesti miehesi sisarus? Eikö miehesi omaa siskoaan/veljeään tunne? Eivät ole läheisiä?
Vierailija kirjoitti:
Aikataulut vain eivät ole sopineet yksiin, jotta olisimme tulleet yöpymään. Olemme silti käyneet monta kertaa päiväseltään sukulaistemme hienolla ja hyvin varustetulla mökillä.
Meillä on oma vaatimaton mökki sekä omakotitalo ja niissä vietämme aikaa. Mökkimme, vaikka vaatimaton onkin, on meidän kesämökki. Sauna, ranta ja järvimaisema ovat mökkimme parhaita puolia, mutta meillä ei oikein vieraat voi yöpyä, elleivät tahdo pystyttää telttaa ja huolehtia omaa osaansa kokkailusta ja puuceen hoidosta.
Miten voi olla että kahden vuoden aikana koskaan heidän kanssaan ”aikataulut eivät sovi yksiin” 😟😬
Vierailija kirjoitti:
Puhut me muodossa? Kyseessä ilmeisesti miehesi sisarus? Eikö miehesi omaa siskoaan/veljeään tunne? Eivät ole läheisiä?
Useimmissa perheissä perheeseen naitu nainen päättää mihin mennään, koska ja sanelee miehelle menot. Mies varmaan tulisikin, mutta jos vaimo pirttihirmuna sanelee että menee mieluummin vaikka näille ulkopuolisilta vuokratuille mökeille? Osa näistä puolisoista katkaisee jopa välit miehen sukuun jos häntä ei miellytetä. Tämmöistä se on nykyään.
Ikävä tilanne, mutta täytyy sanoa, että itse luovuttaisin. Miksi kutsua kerta toisensa jälkeen ihmisiä, joilla ei selkeästi ole halua tulla. Unohdatte nyt heidät ja vietätte aikaa muiden kanssa. Voi olla, että kun teette päätöksen, niin asia on myös helpompi jättää taakse.
Viimeksi se oli rakenteilla oleva talo, jonne sukulaiset ja ystävät eivät rientäneet työmaalle pikkulasten kanssa ihastelemaan projektianne ja sitä edellisellä kerralla teillä oli suuri merenrantatalo, jonne ei ketään saanut sitten millään kyläilemään. Nämä on jo niin nähty ja kuultu.
Niin siis mitä ne sukulaiset valehtelevat? Eivät mitään. Heillä on aina jotain muuta omasta mielestään tärkeämpää tekemistä. Ja se on ihan ok. Jokaiselle on hänen oma elämänsä tärkein. Aapeelle aapeen elämä, sukulaisille heidän elämänsä ja minulle minun elämäni. Ja useimmilla meistä on myös ihan tarpeeksi tekemistä siinä omassa elämässä, varsinkin silloin kun lapset asuvat kotona. Kokoajan ON jotain menoa ja työtä ja tekemistä ja jos joskus ei ole, niin en todellakaan lähde silloin jonkun semivieraan sukulaisen pippaloihin tätä viihdyttämään, tai ajamaan kymmeniä kilometrejä "glögille" (mikä hiton idea sekin! hiveä vaivaännäkö ylisokerisen mehun takia!) vaan kaadun olohuoneen lattialle lepäämään ja toivon, että joku perheenjäsen jaksaa tuoda mulle tyynyn.
Mutta joo, koska aapeen asenne vaikuttaa aika rasittavalta niin ymmärrän, että hänen sukulaisensa saattavat myös kokea hänen pippalonsa erityisen rasittavina. Aapee vaikuttaa aika itsekeskeiseltä ja muita arvostelevalta ja syyttelevältä.
Oli syy mikä hyvänsä niin mikään pakko ei ole kenenkään vierailla missään. Kutsua voi mutta jos kutsutut ei tule niin sillä mennään. Tuskin teidän elämästä tästä nyt pilalle menee.
Ainakaan meidän suvussa ei ole ollut tapana, umpirehellistä sakkia ja naidutkin vaihtavat karvansa heti kättelyssä.