Kotikokit! Miten teet hyvän tomaattikastikkeen pitsaan?
Kommentit (28)
Mä olin just tulossa sanomaan, että suomalaisista kaupan tomaatista en kyllä soossia keittäisi. Tai siis olen keittänyt, enkä toiste keitä :) Mautonta siitä tulee.
Hyvän tomaattikastikkeen peruskolmikko on makeus, happo ja suola. Sinänsä sama, keitteleekö sen tomaattimurskasta vai pyreestä, sillä tomaattimurskan voi keittää pehmeäksi ja soseuttaa (tai jättää klönttiseksi jos sellaisesta tykkää). Tärkeimmät mausteet ovat sokeri (tai hunaja tai siirappi, makuasia), suola, mustapippuri ja balsamico sekä valkosipuli. Tarpeeksi pitkään keitetään että maut tiivistyvät. Kannattaa keittää isopmpi satsi kerralla ja pakastaa annospusseihin, niin nopeuttaa pizzantekoa seuraavalla kerralla. Jos haluaa, itse usein laitan, niin kuivattua basilikaa voi myös laittaa keittämisvaiheessa.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 10:44"]
[quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 10:42"]
[quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 10:25"]
Jospa opettelisit ensin kirjoittamaan sen valmistamasi ruoan oikein.
[/quote]
Mikäs tuossa oli väärin? Ihan on kielitoimiston suosituksen mukainen.
[/quote]
Ehkäpä. Mutta se ei ole tyylitietoisuuteen pyrkivän yleisen kansankäsityksen suositusten mukainen.
[/quote]
Mä taas tyylitietoisena kirjoittajana ja suomen kieltä pääaineenani opiskelleena en ikinä kirjoittaisi ruoan.
Muttin tuotteet on olleet ihmisten suosiossa jo paljon ennen jotain somekohuja, itse tiesin muttin jo lapsena.
Paseeratun tomaatin sekaan laitan oreganoa, mustaa pippuria, lorauksen öljyä ja yrttimaustesekoitusta nimeltä pitsamauste.
Hans Välimäen reseptillä pohja ja kastike, saa ylistystä joka kerta. Tyypistä en pidä. Löytyy googlaamalla.
Kiitos kaikille vinkeistä ja ohjeista! Lupasin tehdä pitsat illanistujaisiin. Taidan kokeilla tuota Välimäen reseptiä, löysin sen Makuja-sivustolta ja vaikuttaa tosiaan herkuslliselta. Tänään on aikaa keitellä kastiketta. Pitsan päälle laitan salamia ja mozzarellaa plus rucolaa. Toivottavasti on kaiken vaivan väärti.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 10:38"]
Jos on aikaa ja hifistelyhalua, niin ensin kuorii tuoreet tomaatit ja sitten perkaa niistä kannat ja siemenet pois. Sitten hauduttaa pilkotuista tomaateista avoimessa kasarissa liiat vedet pois. Kastikkeeseen mausteeksi vain suolaa, sillä yrtit ja pippurit lisätään pizzaan erikseen.
[/quote]
No joopajoo, parhaan tuloksen maultaan saa kylläkin, jos hakee purkillisen San Marzano-tomaatteja (esim. juuri Muttilta löytyy) ja soseuttaa sen ja keittää kasaan.
Valitettavasti Suomessa kaupassa myytävät tomaatit ovat täysin mauttomia, niissä lajikkeissa on tosiaankin keskitytty vain ja ainoastaan kuljetuskestävyyteen ja että ne pysyvät napakkana tiskillä.
Jos et ole koskaan maistanut italialaista, maukasta San Marzanoa, niin et tiedä, miltä tomaatin kuuluu maistua.
Kotona kasvattamalla on mahdollista saada hyviä tomaatteka, mutta moniko niitä oikeasti viljelee.
Jotkut kirsikka- tai luumutomaatit saattavat olla sinnepäin.