Voiko kuka vain kääntyä lestadiolaiseksi
Olen pitkään tuntenut kutsumusta tuohon suuntaan mutta minulla ei ole minkäänlaista uskonnollista taustaa enkä ymmärrä moniakaan asioita. Voiko kuka tahansa olla lestadiolianen?
Kommentit (52)
Vain ne, jotka hyväksytään mukaan yhteisöön. Sun pitää tunnustaa syntisi jollekin lestadiolaiselle ja pyytää pääsyä mukaan liikkeeseen.
Älä herranjestas sekoa nyt mihinkään hihhuliporukkaan! Onhan normaalilla ihmisellä nyt muutakin. terveellisempää sisältöä elämäänsä!
Ymmärtääkseni lestadiolaiseksi ei käännytä vaan synnytään. Näin ainakin 90-luvulla sanottiin, sen koommin en ole asiaa tarkistanut.
No, ainakin kalaisat apajat tiedossa, jos ymmärrätte mitä tarkoitan.
Voi toki liittyä. Toki lestadiolaisissa on monen kerroksen väkeä, ja hienompi porukka ei edes puhu niille alimmille. Ja uskoon kääntyneet eivät koskaan nouse lestadiolaisten arvohierarkiassa kovin korkealle.
Kannattaa tulla mielestäni uskoon ensiksi omillaan ja katsoa sen jälkeen noita suuntauksia niin saat apua Jeesukselta ja Pyhä Henki osaa johdattaa. Mun mielipide vain.
Lestadialaisuuden on perustanut melko mielenkiintoinen henkilö joten olisin varuillani.
Vierailija kirjoitti:
Voi toki liittyä. Toki lestadiolaisissa on monen kerroksen väkeä, ja hienompi porukka ei edes puhu niille alimmille. Ja uskoon kääntyneet eivät koskaan nouse lestadiolaisten arvohierarkiassa kovin korkealle.
Tuleeko tuo hierarkia tuon liikkeen perustajalta?
Totta kai voi kääntyä. Lestadiolaiset lisäksi ajattelevat, että kaikki syntyvät uskovaisiksi, mutta kuka tahansa voi uskon myös menettää - myös lestadiolaiseen perheeseen syntynyt.
Muuta ei tarvitse uskoon tulemiseksi kuin se, että sinulle saarnataan synnit anteeksi ja että haluat uskoa. Raamatusta löytyy useita esimerkkejä parannuksen teosta, ja näin ihmeellisen yksinkertaista se on.
Tule seuroihin rauhanyhdistykselle tai kuuntele nettiseuroja srk.fi! Tervetuloa!
Jotenkin jaksan epäillä, että etenkään patavanhoillisempi lesta pystyisi hyväksymään aidoksi lestaksi ihmistä, joka ei ole vauvasta saakka kuulunut ko. lahkoon.
Eräs lestadiolais isä piti minua pahana ihmisenä. Luokkakaverini isä siis. Haukkui ammattinikin vielä uimahallin saunassa. Kuoli syöpään siitä 2kk. En pahoitellut
Miksi juuri lestadiolainen? Mikä erityisesti heidän opeissaan kiinnostaa sinua?
Itse vaivalla irrottauduin tuosta liikkeestä nuorena painostuksesta huolimatta joten tuntuu kyllä hullulta, jos joku siihen ehdointahdoin menee liittymään.
Miksi ei-uskonnollinen ihminen haluaisi liittyä superuskonnolliseen lahkoon?
En ymmärrä lestoja, vaikka mummoni oli, sillä tavalla kevyesti vaan eli kävi joskus seuroissa.
Yksi homokaverini on lesta ja en oikein ymmärrä, miten voi olla samaan aikaan homo ja lesta. Mutta asia ei kuulu minulle , kavereita ollaan
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtääkseni lestadiolaiseksi ei käännytä vaan synnytään. Näin ainakin 90-luvulla sanottiin, sen koommin en ole asiaa tarkistanut.
Periaatteessa kuka tahansa, mutta...
Lestadiolaisuus muuttui joskus 60-luvulla sisäänpäinkääntyneeksi porukaksi.
Taktiikka oli menestyksekäs, ennen hiipuva herätysliike on n. 100 000 jäsenellään suurin.
Anoppini on syntynyt vuonna 1948 lestadiolaisperheeseen, kukaan seitsemästä lapsesta ei ole koskaan ollut liikkeen jäsen.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin jaksan epäillä, että etenkään patavanhoillisempi lesta pystyisi hyväksymään aidoksi lestaksi ihmistä, joka ei ole vauvasta saakka kuulunut ko. lahkoon.
Häh, mitä ihmettä! On teillä outoja käsityksiä! Voin sanoa, että meitä parjataan nykyään niin paljon, että kaikki ovat vain hämmentyneen iloisia ihan joka kerta, jos joku tekee parannuksen! Ja tietenkin ihan ylipäätään kaikki ovat asiasta vain iloisia ja onnellisia - toivoisimmehan kaikkien ihmisten löytävän Jumalan valtakunnan ja sitä varten teemme lähetystyötäkin ihan kotimaassakin (suviseurat esim)! Kyllä vanhoillisinkin ja vanhinkin lestadiolainen näissä tilanteissa, kun joku parannuksen tekee, ei voi muuta kuin herkistyä!
Nauru uskovaisille kirjoitti:
Uskonto sopii mainiosti kaikille vajaaälyisille luusereille, jotka eivät kykene ajattelemaan loogisesti ja rationaalisesti.
Jeesus oli sekopäinen kansankiihottaja, joka nakutettiin ristille rauhoittumaan. Vuosi siellä kuiviin, otettiin alas, haudattiin, mätäni ja maatui paskaksi. Ei koskaan "noussut ylös" hahahahahahaa! :-)
Kyseinen kansankiihottaja kuvitteli harhoissaan "tulevansa takaisin" siten, että hänen aikalaisensa vielä olisivat silloin elossa. Kuolemasta on nyt noin 2000 vuotta aikaa, hah hah!
Islam on kyllä vielä typerämpää kuin kristinusko, juu.
Jesaja 45:5-7
"5. Minä olen Herra, eikä toista ole, minun lisäkseni ei ole yhtään Jumalaa. Vyötän sinut, vaikka et minua tunne, 6. jotta tiedettäisiin auringon noususta sen laskuun asti, että minun lisäkseni ei ole yhtään: minä olen Herra, eikä toista ole, 7. minä, joka teen valkeuden ja luon PIMEYDEN, joka tuotan onnen ja luon ONNETTOMUUDEN; minä, Herra, teen kaiken tämän."
Juuri näin! Kiitos rehellisyydestäsi! Hahahahaha :-)))
Voi. Lähes kaikki uskontokunnat ottavat sinut vastaan, mutta saatat tulla aivopestyksi ja ohjelmoiduksi. Ja osa haluaa rahatkin. Osaatko uskoa ilman lahkoa tai muiden samanhenkisten kanssa ilman manipulaatiota.