Mitä teen ekaluokkalaisen tytön hiusten kanssa?
Ovat helposti takkuun menevää sorttia, joten hyvä pitää kiinni. On nyt vähän yli olkapäiden jo. Mutta:
Tyttö ei saa hiuksia itse kiinni ja tappelee joka helkutin aamu niiden kanssa. Haluaa pitää kuitenkin pitkät hiukset, mutta kiukkuisena huutaa joka kerta, että haluaa polkkatukan, koska sitä ei tarvitse laittaa kiinni. Minulla menee jo vähitellen hermo noihin hiuksiin.
Eli, pidetäänkö pitkänä ja annetaan vielä kasvaa ja MINÄ laitan ne joka kerta kiinni (ja herään varta vasten laittamaan ne kiinni aamuisin) vai leikataanko lyhyeksi polkaksi, jolloin hiuksille ei tarvitse tehdä muuta, kuin harjata.
Äänestäkää, kiitos :)
Kommentit (36)
Heräät aamulla lapsen kanssa. Lapsi hoitaa itse hiuksensa. Jos se ei onnistu, niin polkkatukka on hyvä vaihtoehto. Mutta on tärkeää, että olet aamulla lapsen kanssa.
Meillä äiti, eli minä laitan ekaluokkalaisen tytön hiukset kiinni joka aamu. Ei ongelmia kun on tehty selväksi että joka aamu ja ilta harjataan hiukset ja ne pysyvät kiinni joka päivä ainakin koulussaoloajan. Itse haluaa ensin harjata enimmät unitakut pois ja valita pompulat/pinnit.
Lasten koulussa on pitkien hiusten kiinnipitopakko, täiden takia. Ei tartu täit niin helposti jos koulussa jollain sattuu niitä olemaan.
Pidä polkkana. Siisti polkkis on paljon nätimpi kuin pitkä takkureuhka. Kerkii sitä hiustenlaittoa tyttö sit isompana opetella. :)
Tyttö ei halua, että laitan hiukset kiinni. Tappelee aikansa ja sitten luovuttaa. Pakko ne on minun kiinni laittaa, koska täitä en kotiin halua (vaikka hiusten kiinnilaitto ei niitä välttämättä estäkään)
Ja mitä heräämiseen tulee, niin olen raskaana ja huonosti nukutun yön jälkeen olisi kiva saada nukkua edes vähän pidempään. Lapsi muuten reipas ja osaa laittaa aamupalaa yms. Kaikki vaatteet katsottu yhdessä illalla valmiiksi. Ainoa ongelma nyt nuo hiukset!! Minusta polkka olisi kätevin.
Ap
Itsellä vain poikia. Minusta olisi ihana laittaa aamuisin tyttären hiuksia, sehän olisi aivan ihana yhteinen rauhallinen hetki ennen päivän touhuja! Hoitosuihke ja sopivat selvitysvälineet vain käyttöön.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 09:37"]Tyttö ei halua, että laitan hiukset kiinni. Tappelee aikansa ja sitten luovuttaa. Pakko ne on minun kiinni laittaa, koska täitä en kotiin halua (vaikka hiusten kiinnilaitto ei niitä välttämättä estäkään)
Ja mitä heräämiseen tulee, niin olen raskaana ja huonosti nukutun yön jälkeen olisi kiva saada nukkua edes vähän pidempään. Lapsi muuten reipas ja osaa laittaa aamupalaa yms. Kaikki vaatteet katsottu yhdessä illalla valmiiksi. Ainoa ongelma nyt nuo hiukset!! Minusta polkka olisi kätevin.
Ap
[/quote]
Ekaluokkalaisen huolto ja hoiva takkuilee ja lisää lapsia perheeseen, just joo.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 09:37"]Tyttö ei halua, että laitan hiukset kiinni. Tappelee aikansa ja sitten luovuttaa. Pakko ne on minun kiinni laittaa, koska täitä en kotiin halua (vaikka hiusten kiinnilaitto ei niitä välttämättä estäkään)
Ap
[/quote]
Kai sinulla on mies? Miksei hän laita lapsensa hiuksia kiinni?
Jos kerran on kotona niin auttaisin lapsen kouluunlähdössä ja hiuksissa. Ota nokoset joskus muulloin tai mene ajoissa nukkumaan. Mun ekaluokkalainen ei ehtisi välttämättä taksiin ajoissa yksin. Onneksi isoveli auttaa, kun pitää lähteä aikaisemmin töihin.
Leikkautan polkan. Kiitos vastauksista.
Ap
[quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 09:37"]
Tyttö ei halua, että laitan hiukset kiinni. Tappelee aikansa ja sitten luovuttaa. Pakko ne on minun kiinni laittaa, koska täitä en kotiin halua (vaikka hiusten kiinnilaitto ei niitä välttämättä estäkään) Ja mitä heräämiseen tulee, niin olen raskaana ja huonosti nukutun yön jälkeen olisi kiva saada nukkua edes vähän pidempään. Lapsi muuten reipas ja osaa laittaa aamupalaa yms. Kaikki vaatteet katsottu yhdessä illalla valmiiksi. Ainoa ongelma nyt nuo hiukset!! Minusta polkka olisi kätevin. Ap
[/quote]
Ainoa ongelma taitaa olla sun asenne. Olet saanut aikamoisen ongelman aikaiseksi lapsesi hiuksista. Anna pitää hiukset vapaana jos lapsi ei niitä kiinni halua ja hanki oikeasti tangle teezer ja takkuja selvittävää hoitoainetta. Tai leikkauta polkaksi jos lapsi itse haluaa polkkatukan muutenkin kuin vain sun hiustenhoitokäsittelyn aikana. Aika hysteeristä kyllä jos hiukset pitää laittaa kiinni täipelon takia.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 08:21"]minkä ikäinen? Joku uusavuton reppana
[/quote]
Jos et tiedä noin suurinpiirtein minkä ikäinen on ekaluokkalainen, ei sinun kannata kovin suurta meteliä muiden avuttomuudesta pitää.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 10:05"]
[quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 08:21"]minkä ikäinen? Joku uusavuton reppana [/quote] Jos et tiedä noin suurinpiirtein minkä ikäinen on ekaluokkalainen, ei sinun kannata kovin suurta meteliä muiden avuttomuudesta pitää.
[/quote]
Ettei olisi ap:n ikää kysellyt. Lapsen ikähän tiedetään jo aloituksen perusteella.
Ap
[/quote]
Mä on kans raskaana rv 33. Muita alle kouluikäisiä 3kpl ja silti herään joka aamu laittamaan ekaluokkalaisen kouluun. Ja tää mun ekaluokkalainen on kans tosi reipas ja oma-alotteinen. Silti haluan herätä ja olla kaverina aamuisin.. kerran kun kotona olen. Musta on suorastaan outoa että kotona oleva vanhempi ei herää laittamaan lastaan kouluun vain sen takia että on itse väsynyt.
Ap
[/quote]
Olin itse raskaana viime vuonna ja olin vielä liikkumiskiellossa ja todella vatsaoireinen ja silti halusin olla mukana tokaluokkalaisen aamutoimissa. Enää en saa kuulemma laittaa hiuksia, tyttö nyt kolmannella :( Nauttisit vielä kun voit!
Oman pikkusiskoni kohdalla huomasin, että kun hän nukkuu hiukset auki, ovat ne aamulla aivan järkyttävässä takussa :o Itse olen pitänyt omiani aina yöt kiinni, eikä minun tarvitse harjata niitä aamulla edes ja ovat silti siistin näköiset :D Siskoni kanssa hiusten harjaaminen oli yhtä taistelua: herkkä päänahka+ohuet hiukset = suoraa huutoa. Itse olen kasvattanut jo valmiiksi pitkiä hiuksiani viimeiset 5 vuotta ja omat vinkkini niiden hoitoon ovat juuri tuo öisin kiinni pitäminen, lasten takkusuihke (toimii myös paksummissa hiuksissa), hyvä shampoo ja hoitoaine (itsellä ainoastaan lidlistä saatava lorealin repair lila pullo ja punanen korkki+garnierin keltainen oliiviöljyhoitoaine = hiukset ovat kiiltävät ja selvitetyt). Lapsille tosin ei ehkä suositella aikuisten shampoita, mutta jos lapsille tarkoitetut eivät tehoa niin itse siirtyisin muihin aineisiin.
t. Hiukset kohta 90cm
Mäkin kiukkuilisin, jos joutuisin ekaluokkalaisena huolehtiman kaikista aamutoimista yksin, kun äiti nukkuu, eikä jaksa herätä edes auttamaan. Mä herään joka päivä lähettämään alakoululaiseni kouluun, vaikka olenkin vauvan kanssa kotona. Usein molemmat vanhemmat ovat hereillä, lapsille tehdään aamupala ja ollaan hetki kaikki yhdessä keittiössä. Ja letitän tytön hiukset, mielelläni! Mä luulen, että teillä kiukuttelun syy ei oikeasti johdu hiuksista.