Opettajille pitäisi tulla tuntipalkkaus
EI ole mitään järkeä, että opettajille maksetaan täyttä palkkaa 4 tunnin työpäivistä ja lomallakin ollaan 1/4 vuodesta.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajilla on tuntipalkkaus, se perustuu opetustuntien määrään. Kyseinen korvaus sisältää myös tuntien valmistelun yms.
Opettajien palkan maksu on aikanaan työehtosopimuksissa sovittu jaksotettavaksi myös kesäajalle, joten he eivät saa palkkaa kesältä vaan heidän talven palkkaansa maksetaan kesällä.Opettajan opetustunnista saaman korvauksen hinta voi tuntua kovalta, mutta toisaalta siihen on sisällytetty myös paljon muita töitä kuin itse opetustunnin osa ja siihen vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto.
Korkeakoulututkinto pah..Opettajaksi opiskelu on paljolti ryhmäleikkejä
Olen opiskellut opettajaksi, ja siihen viiteen vuoteen ei mahtunut yhtään ryhmäleikkiä.
Miksei opettajat siirry säännölliseen työaikaan, esimerkiksi siten, että oltaisiin koulussa vaikka klo 8-16 tms? Silloin kaikki opetukseen ja työhön liittyvät tehtävät tehtäisiin töissä ja työaikana, ettei tarvitse sitten narista kuinka tunteja pitää valmistella ja kokeita korjata kotona kaiket illat.
Vierailija kirjoitti:
Parempi olisi suorite palkkaus eli oppilaiden suoritusten perusteella. Tähän luetaan koulumenestys ja koneiden arvosanat samoin koulun vuosi todistusten arvosana. Mikäli oppilas ei suoriudu tavoitteista niin se pienentää opettajan palkkaa.
Hammashoidossa voisi olla myös vuosittainen hampaiden tarkistus. Mikäli on lohjennut paikka tai tullut reikä, valistustyössä on epäonnistuttu, ja hammaslääkäreiden ja hoitajien palkkaa pienemmäksi. Jos on tullut ylipainoa, terveydenhoitajilta ja lääkäreiltä vaan palkkaa pois, samoin kauppiailta ja ravintola-alalta, ei ole onnistuttu huolehtimaan terveydestä ja tarjoamaan tarpeeksi kevyttä ravintoa.
Vierailija kirjoitti:
Miksei opettajat siirry säännölliseen työaikaan, esimerkiksi siten, että oltaisiin koulussa vaikka klo 8-16 tms? Silloin kaikki opetukseen ja työhön liittyvät tehtävät tehtäisiin töissä ja työaikana, ettei tarvitse sitten narista kuinka tunteja pitää valmistella ja kokeita korjata kotona kaiket illat.
Onhan näistä ollut moneen otteeseen erilaisia kokeiluja työajasta. Ne ovat hiipuneet vähin äänin, kun pitäisi pienentää opetustuntien määrää viikossa, jotta työ mahtuisi työaikaan. Ja on ollut kokeiluja, joissa työajan ylittävältä osalta maksettaisiin ylitöistä korvausta, ja sekin on tullut liian kalliiksi, että ylityö pitäisi oikeasti korvata. En edes tiedä, miksi opettajien viikkotyöajaksi on näissä kokeiluissa laskettu 42,5 tuntia, kun se on muilla 37,5 tuntia. Se aika ei ole kuitenkaan riittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Tämä olisi loistava! Saisin kerrankin myös sitten oikeasti korvauksen ylityöstä, koska 8h päivässä ei riitä ollenkaan kaikkeen siihen työhön, mitä teen. Eli neljältä heittäisin joko hanskat tiskiin tai alkaisin laskuttaa ylimenevästä ajasta.
Kyllä! Tämä meille opettajille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan näistä ollut moneen otteeseen erilaisia kokeiluja työajasta. Ne ovat hiipuneet vähin äänin, kun pitäisi pienentää opetustuntien määrää viikossa, jotta työ mahtuisi työaikaan. Ja on ollut kokeiluja, joissa työajan ylittävältä osalta maksettaisiin ylitöistä korvausta, ja sekin on tullut liian kalliiksi, että ylityö pitäisi oikeasti korvata. En edes tiedä, miksi opettajien viikkotyöajaksi on näissä kokeiluissa laskettu 42,5 tuntia, kun se on muilla 37,5 tuntia. Se aika ei ole kuitenkaan riittänyt.
Naapurissani asuu opettaja. Auto lähtee pihasta yleensä 8.30-9.30 ja palaa takaisin 12-15.15. Ei siis todellakaan mitään 42,5 tuntia viikossa tee töitä. Kottin tullessaan yleensä puuhailee jotain pihalla.
Nyt kaikki vaan sähköpostia lähikoulun rehtorille ja sijaisuuksia tekemään! Ainakin meidän koulussa on huutava pula sijaisista ja kuka vain kelpaa. Miksiköhän ei ole tulijoita, kun kerran homma on niin helppoa ja siitä maksetaankin niin hyvin? Vai miten se nyt olikaan? (Plussana vielä saat valmiit tuntisuunnitelmat eikä arviointi- tms. vastuuta.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapurissani asuu opettaja. Auto lähtee pihasta yleensä 8.30-9.30 ja palaa takaisin 12-15.15. Ei siis todellakaan mitään 42,5 tuntia viikossa tee töitä. Kottin tullessaan yleensä puuhailee jotain pihalla.
Mun naapurini ei ole lähtenyt pariin vuoteen töihin kotoa ollenkaan. Väittää kuitenkin tekevänsä töitä ja olevansa jatkuvasti palavereissa.
Kotonakin voi tehdä töitä. Itse olen nyt korona-aikaan esim. hoitanut vanhempien tapaamiset kaikki iltaisin klo 17-19-välillä (Teams). Sopii minullekin, kun olen ehtinut tulla kotiin, käydä kaupassa, laittaa ruokaa ja vähän huokaista.
untia, kun se on muilla 37,5 tuntia. Se aika ei ole kuitenkaan riittänyt. [/quote]
Naapurissani asuu opettaja. Auto lähtee pihasta yleensä 8.30-9.30 ja palaa takaisin 12-15.15. Ei siis todellakaan mitään 42,5 tuntia viikossa tee töitä. Kottin tullessaan yleensä puuhailee jotain pihalla.[/quote]
Oletko koskaan kuullut osa-aikaisista? Ja mistä tiedät, mitä hän sen pihapuuhailun jälkeen tekee? Käytkö kuulostelemassa oven takana kuuluuko imurin ääntä.
Oletko itse lainkaan työssä, kun on mahdollisuus pitää kirjaa naapurin lähtemisistä ja kotiin tulemisista?
Mä muuten teen opettajana koko ajan etätyötä (verkkokurssit). Varmaan naapurit luulevat, että olen saanut potkut tai sairas.
Mun mies ei ole opettaja, hän on kaikki päivät kotona. Väittää silti töitä tekevänsä. Naapuri varmaan tietäisi sen paremmin.
Minulle opettajana tämä sopisi oikein hyvin. Tällöin saisin ilta- ja viikonlopputöistä asianmukaisen korvauksen ja mahdollisuuden pitää ylityöt lomina. Voisin kieltäytyä töistä vedoten siihen, että en ehdi tehdä niitä työajalla.
Vierailija kirjoitti:
Eikö juuri ole järkevää, että osa työstä tehdään kotona, jos se on mahdollista? Jos opettajien tulisi olla koululla klo 8-16, pitäisi opettajille osoittaa työtilat. Ei opettajilla ole useimmissa kouluissa mitään rauhallisia toimistotiloja tuntien suunnitteluun tai kokeiden korjaukseen. Näiden tilojen rakentaminen ja ylläpitäminen tulisi kalliimmaksi kuin nykysysteemi.
On kyllä totta, että hyvällä suunnittelulla työn saa painottumaan virka-aikaan, mutta aika usein kokoukset tai ylioppilaskoevalvonnat venyvät yli kello 16:n. On myös vanhempainiltoja, teatteriretkiä ja muita ilta-aikaan järjestettäviä tapahtumia, samoin lauantaityöpäiviä. Ei oikein voi vaatia olemaan koululla joka päivä klo 8-16 ja sen lisäksi tekemään iltatöitä työnantajan niin määrätessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle sopisi opettajana hyvin, että kaikista työtunneista maksettaisiin. Meillä on esim. yhteissuunnittelu- ja yhteistyöaikaa viikossa kolme tuntia, mikä maksetaan palkassa. Olen käyttänyt ne työtuntini koko lukuvuodelta loppuun jo helmikuussa. Kolme viimeistä kuukautta teen ne palkatta omalla ajallani. Minulle sopisi oikein mainiosti, että saisin palkkaa vielä 48 tunnista.
Eilen tapasin yhtä huoltajaa, siihen meni tunti. Suunnittelin myös illalla useamman tunnin ajan yhtä uutta oppimateriaalia. Omalla ajallani tietenkin. Olisihan se kiva saada siitäkin työstä maksu.
Eipä muillakaan aloilla maksesta suunnittelusta ja ajatustyöstä. Ja meillä muilla ei ole 3 kk lomaa.
-
Jos töihisi kuuluu suunnittelua ja ajatustyötä, kuten tyypillisesti asiantuntijatehtävässä tehdään, niin luonnollisesti siitä juurikin maksetaan. Mitähän ihmeen bulkkityötä olet elämäsi tehnyt, kun noin puhalla olet?
Pisa-tulokset laskevat edelleen oikeiston lyhytnäköisen säästövimman takia. Koulutuslupausvalehtelun pyykkiä saadaan pestä pitkään.
Itse olen tuntiopettaja, 10 vuotta ketjutettu. Aamut valmistellaan tunteja, päivät opetetaan ja illat valmistellaan, etsitään seuraavan päivän materiaalia, hoidetaan yhteydet vanhempiin jne. Käy todella hyvin minulle, että saan palkan siitäkin ajasta.
Jos vielä nykypäivänä joku ei tiedä, niin vakinaisten opettajien palkka on JAETTU kesäkuukausille.
Vierailija kirjoitti:
Pisa-tulokset laskevat edelleen oikeiston lyhytnäköisen säästövimman takia. Koulutuslupausvalehtelun pyykkiä saadaan pestä pitkään.
Itse olen tuntiopettaja, 10 vuotta ketjutettu. Aamut valmistellaan tunteja, päivät opetetaan ja illat valmistellaan, etsitään seuraavan päivän materiaalia, hoidetaan yhteydet vanhempiin jne. Käy todella hyvin minulle, että saan palkan siitäkin ajasta.
Jos vielä nykypäivänä joku ei tiedä, niin vakinaisten opettajien palkka on JAETTU kesäkuukausille.
Entä niillä ei vakinaisilla. Saavatko he siis lukukauden ajalta suurempaa palkkaa kuin vakinaiset?
Korkeakoulututkinto pah..Opettajaksi opiskelu on paljolti ryhmäleikkejä