Kyllä ottaa aivoon olla heikkohermoinen sijoittaja
Jo viimeksi tolkutin itselleni että älä myy, osta vain lisää kun pörssit kyykkää. No mitenkäs kävikään taas ukraina-dipissä, alkoi ahdistamaan että ne plussalla olevat tippuu pian 100%, menetän kaiken ja piti sitten kuitenkin mennä myymään. Kävikin taas niin että lähes heti myynnin jälkeen kaikki lähti nousuun. Eli olisi vaan kannattanut noudattaa sitä plääniä ja ostaa vain lisää. No, ehkä jo seuraavalla kerralla asian tajuaisi.
Kommentit (20)
Vierailija kirjoitti:
Kapitalistisika
Puten kätyri hiljaa siellä
Nou hätä. Jokainen tällainen kantapään kautta -kokemus jättää pysyvän muistijäljen sun aivoihin. Tahtoo sanoa, että kyllä, juuri niin käy, että opit. Virheitä tulee tehtyä mutta ei niitä tee maailman tappiin saakka. Moni asia on sellainen, että ei niitä sisäistä vain muiden kokemuksia tai hyviä kirjoja lukemalla. Ne täytyy omakohtaisesti kokea ja sitten niistä tulee oppi, joka sua hyödyttää.
Tää on oppi, joka on kullanarvoinen ja auttaa sua jatkossa. Tavallaan sun kandee olla kiitollinen omalle töppäilevälle aloittelija-itsellesi, koska se tekee ne virheet, joita ei kannata tehdä etenkään sitten enää, kun rahaa on paljon enemmän :)
Vierailija kirjoitti:
Kapitalistisika
Jätä se!
Hähä hää, en tehnyt mitään kun ei ollut rahaa ostella lisää. Hyvät tienestit menetti, mutten sentään hävinnyt mitään.
Mä olen oppinut että osto- tai myyntipäätöksiä ei pidä tehdä aamuyöllä. Puret vaan hampaat yhteen ja odotat seuraavaa päivää.
Jes, ahdistunut herääminen aamuyöstä, tuo järkevien sijoituspäätösten tekoaika nro 1. :D Eiku....
Tämä on juuri sitä mitä osakesijoittajan ei tule tehdä: Myydä pois kun dippi tulee (ellei koko varanto satu olemaan kiinni jossain venäjällä). Osakesijoittaja ei sijoita rahojaan viikoksi vaan vuosiksi. Kyllä ne minullakin dippasi mutta jo nyt ollaan jälleen plussan puolella.
Mä en ole myynyt vielä mitään vaikka olen useamman satasen miinuksella. Ostin sen sijaan yhtä firmaa lisää. Ja vaikuttaa siltä, että kannatti. Antaa nyt ajan kulua ja katson miten tässä käy. Isoja rahoja ei ole kiinni, joten ei mitään hätää.
Nyt on hyvä aika tehdä pitkäaikaisia sijoituksia jos tähtäin on yli kymmenen vuoden päässä. Voi olla, että maailmantalous laskee vielä pari vuotta,kukaan ei tiedä, mutta jos niin käy, kyllä se siitä toipuu. Aloittelevalla sijoittajalle sanoisin, että osta liikenevällä määräsummalla kuukausittain, äläkä myy ennen kuin on isompi tarve. Muista myös hajauttaa eri toimialoille.
Treidaaminen on sitten ihan oma riskaabeli toimintatapa. Itse sanoisin olevani harrastelijatreidari nykyään. Kauan sitten tein aktiivista päiväkauppaa mutta se sitten jäi muiden asioiden alle. Teen kauppaa harvakseen, joitakin kymmeniä vuosittain - keskimääräinen omistusaika erillä joitain kuukausia - vaihtelee vähän volatiliteetin mukaan. Päivätreidaus perustui pitkälti tekniseen analyysiin, mutta nykyään näissä pidemmissa pidoissa on katsottava fundamentteja ja yleistä toimiala- ja markkinakehitystä.
Tulevat laskemaan ja paljon jos (erittäin iso jos) keskuspankit eivät taas kohta tue markkinoita.
Minä olenkin ihmetellyt, että kuka hullu niitä osakkeita myy, kun kurssit tippuu.
Mä ostin lisää Fortumia, kun se notkahti alimmilleen. Mua ei stressaa miinukset, olen pitkän aikavälin sijoittaja
Nyt ehtii kivasti keskittyä osakkeisiin, kun mulla alkoi loma...eiku siis lakko.
Osakesijoittamisen pitää olla pitkäjänteistä. Unohtakaa ne pikavoitot.
Täh
Perusajatus on ostaa halvalla.
Eikä hytkyillä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olenkin ihmetellyt, että kuka hullu niitä osakkeita myy, kun kurssit tippuu.
Hämmästyttävän suuren osan myyvät isot intsikat. Niiden robottialgoritmit tekee kauppaa - ja voittoa, huolimatta siitä, että näennäisesti näyttää siltä, että isoja tappioita tulee, kun myy laskevaan kurssiin.
Vierailija kirjoitti:
Tulevat laskemaan ja paljon jos (erittäin iso jos) keskuspankit eivät taas kohta tue markkinoita.
Niin että rahakoneet taas laulamaan ja inflaatio avaruuteen asti. Sehän se vaikuttaisikin hyvältä suunnitelmalta.
Älä katso niitä koko ajan, ihan turhaa. Ei yrityksen fundamenteille tapahdu päivä/viikko välillä mitään. Muutenkin holdaamalla tekee tutkitusti parasta tulosta ja hermoheikot maksaa ne voitot.
P.S. Ostellut koko dipin ajan, ja hyvältä näyttää ;)
Vierailija kirjoitti:
Nou hätä. Jokainen tällainen kantapään kautta -kokemus jättää pysyvän muistijäljen sun aivoihin. Tahtoo sanoa, että kyllä, juuri niin käy, että opit. Virheitä tulee tehtyä mutta ei niitä tee maailman tappiin saakka. Moni asia on sellainen, että ei niitä sisäistä vain muiden kokemuksia tai hyviä kirjoja lukemalla. Ne täytyy omakohtaisesti kokea ja sitten niistä tulee oppi, joka sua hyödyttää.
Tää on oppi, joka on kullanarvoinen ja auttaa sua jatkossa. Tavallaan sun kandee olla kiitollinen omalle töppäilevälle aloittelija-itsellesi, koska se tekee ne virheet, joita ei kannata tehdä etenkään sitten enää, kun rahaa on paljon enemmän :)
Tää on niin totta! Tässä viimeisimmässä laskussa olin tyyni. Ajattelin vain, että ok, nyt näyttää pahalta, mutta kyllä ne sieltä nousee. Edellisistä virheistä opittu. Ostin lisää.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ilmoittautuu yksi sellainen hullu. Ostin Nokiaa 4.3 kurssiin 4,362. Kurssi on nyt 5,01. Sijoitukselle siis kuukausikorkoa 15% miinus verot. Tekee muteen hitonmoisen vuosituottoprosentin tällä vauhdilla (toki on varmaa että samanlainen nousu ei jatku ikuisesti). Tosin en ole myymässä sitä vielä.
Kapitalistisika